Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GH4 vs A7II...battle ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • GH4 vs A7II...battle ;)

    'sinds geruime tijd overweeg ik na veel info te vergaren een nieuwe aankoop.

    De GH4 staat al 'n tijdje op mijn verlanglijstje. Dit is gewoon een briljant stukje techniek.
    Er zijn echter gelijk bij iedere camera toch deal-breakers of makers die dan ook nog persoonlijk kunnen verschillen.
    De GH4 voor mij op 1 rij :
    - Movie mode heeft deze camera naar de top gebracht.
    Vrijwel alle standaarden (PAL & NTSC) zijn voorhanden en de codec's/bitrates en keuze fps zijn ook niet gering.
    Deze camera wordt maar in 1 versie gemaakt, bruikbaar voor NA en EU.
    - In foto-mode scoort deze camera echter ook zeer hoog (wsn beter als OMD), maar daar praat niemand over.
    - De camera ligt zeer goed in de hand en de body is WR.
    - De accu gaat behoorlijk lang mee en er is geen tijd-limiet a la 29minxx.
    - AF S ligt vrij hoog op 15 fps. Goed genoeg voor actie.
    Ik vergeet misschien nog veel positieve dingen, maar om terug te keren naar het video gedeelte.
    De AF-C is belabberd qua tracking in video. Dat is erg jammer voor zo'n toestel.
    Ook de pull-focus gaat gepaard met hunten en wobbelen. De Canon 70D met IS STM lens doet dat stukken beter of perfect.(snelheid niet meegerekend)
    De FZ1000 doet dat zelf beter.
    De stabilisatie gebeurd nog steeds in de lenzen en dat zie ik nog niet snel veranderen in een GH4 MK2 of GH5.

    Ook als je de nieuwe GX8 even doorneemt, met al zijn updates, stel ik me toch vragen.
    Panasonic maakt hier een combinatie van IBIS en OIS (wat 5 Axis zou zijn) maar wat weeral niet werkt voor video.
    De lens zal met OIS werken in beide mode's, maar de sensor shift in body wordt vervangen door digitale crop stabilisatie voor video

    Vanaf hier mijn mening over de A7II.
    Dat de A7 een FF (24MP) heeft kan ik me best in vinden.
    Mijn D700 was maar 12MP en daar was ik ook zeer tevreden mee. Alleen dat die met powergrip en 28-300mm, 2.5Kg woog.(geen video)
    Om verder af te sluiten ivm de A7II.
    - Deze camera is WR.
    - Heeft zeer goede IQ (zeker in RAW) voor foto's. Beter als ik ooit uit de GH4 of MFT ga krijgen.
    - Heeft 'n zeer goede video-mode. Niet zo uitgebreid als de GH4, maar er zitten toch flat profiles op gelijk S-log2.
    - De pull focus werkt perfect...bam on spot. Tracking ook. Focussen is geruisloos. De MK2 is toch wat iets beter als de gewone A7.
    - Auto ISO werkt fantastisch in video-mode (*meer hierover later) of smooth transitions, gelijk ze zeggen.
    - En voor mij eindelijk wat ik zocht : 5-axis IBIS voor foto en video. ( IBIS OMD is wsn het beste, het lijkt wel of de camera op 'n glide-cam staat)
    - Aansluitend dat er vrijwel voor elke lens een adaptor is die naar E-mount gaat. Ik heb nog oude FF Nikon lenzen.
    - Dus in A mode met mooie auto-ISO is dat laatste ideaal.

    Samengevat met wat ik de laatste weken al heb afgezocht op internet, heb ik de knoop doorgehakt en me de A7II met kitlens besteld bij grobet.
    Daar stond die dik 100 € goedkoper en voor die 200€ (als enkel body) meer neem ik die kitlens er wel bij. Kan ik voorlopig al beginnen.
    En me voor de rest al direct 'n paar accu's en een lader kopen. Dat is een van de negatieve kanten van de A7.

    Updates volgen

  • #2
    Re: GH4 vs A7II...batlle

    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    '

    Samengevat met wat ik de laatste weken al heb afgezocht op internet, heb ik de knoop doorgehakt en me de A7II met kitlens besteld bij grobet.
    Daar stond die dik 100 € goedkoper en voor die 200€ (als enkel body) meer neem ik die kitlens er wel bij. Kan ik voorlopig al beginnen.
    En me voor de rest al direct 'n paar accu's en een lader kopen. Dat is een van de negatieve kanten van de A7.

    Updates volgen
    Veel plezier met je nieuw speelgoed....
    Heb ook de knoop doorgehakt en gisteren bij Grobet langsgeweest...bij mijn A7 zit een lader en 2 batterijen in de doos bijgeleverd...
    Bij de A7II idd. niet.... Heb voorlopig nog maar enkel de Zeiss 55/1.8 gekocht.. Hopelijk verschijnen er snel Sony FE lenzen in aangeboden voor een prijsje

    Comment


    • #3
      Re: GH4 vs A7II...batlle

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      'sinds geruime tijd overweeg ik na veel info te vergaren een nieuwe aankoop.

      De GH4 staat al 'n tijdje op mijn verlanglijstje. Dit is gewoon een briljant stukje techniek.
      Er zijn echter gelijk bij iedere camera toch deal-breakers of makers die dan ook nog persoonlijk kunnen verschillen.
      De GH4 voor mij op 1 rij :
      - Movie mode heeft deze camera naar de top gebracht.
      Vrijwel alle standaarden (PAL & NTSC) zijn voorhanden en de codec's/bitrates en keuze fps zijn ook niet gering.
      Deze camera wordt maar in 1 versie gemaakt, bruikbaar voor NA en EU.
      - In foto-mode scoort deze camera echter ook zeer hoog (wsn beter als OMD), maar daar praat niemand over.
      - De camera ligt zeer goed in de hand en de body is WR.
      - De accu gaat behoorlijk lang mee en er is geen tijd-limiet a la 29minxx.
      - AF S ligt vrij hoog op 15 fps. Goed genoeg voor actie.
      Ik vergeet misschien nog veel positieve dingen, maar om terug te keren naar het video gedeelte.
      De AF-C is belabberd qua tracking in video. Dat is erg jammer voor zo'n toestel.
      Ook de pull-focus gaat gepaard met hunten en wobbelen. De Canon 70D met IS STM lens doet dat stukken beter of perfect.(snelheid niet meegerekend)
      De FZ1000 doet dat zelf beter.
      De stabilisatie gebeurd nog steeds in de lenzen en dat zie ik nog niet snel veranderen in een GH4 MK2 of GH5.

      Ook als je de nieuwe GX8 even doorneemt, met al zijn updates, stel ik me toch vragen.
      Panasonic maakt hier een combinatie van IBIS en OIS (wat 5 Axis zou zijn) maar wat weeral niet werkt voor video.
      De lens zal met OIS werken in beide mode's, maar de sensor shift in body wordt vervangen door digitale crop stabilisatie voor video

      Vanaf hier mijn mening over de A7II.
      Dat de A7 een FF (24MP) heeft kan ik me best in vinden.
      Mijn D700 was maar 12MP en daar was ik ook zeer tevreden mee. Alleen dat die met powergrip en 28-300mm, 2.5Kg woog.(geen video)
      Om verder af te sluiten ivm de A7II.
      - Deze camera is WR.
      - Heeft zeer goede IQ (zeker in RAW) voor foto's. Beter als ik ooit uit de GH4 of MFT ga krijgen.
      - Heeft 'n zeer goede video-mode. Niet zo uitgebreid als de GH4, maar er zitten toch flat profiles op gelijk S-log2.
      - De pull focus werkt perfect...bam on spot. Tracking ook. Focussen is geruisloos. De MK2 is toch wat iets beter als de gewone A7.
      - Auto ISO werkt fantastisch in video-mode (*meer hierover later) of smooth transitions, gelijk ze zeggen.
      - En voor mij eindelijk wat ik zocht : 5-axis IBIS voor foto en video. ( IBIS OMD is wsn het beste, het lijkt wel of de camera op 'n glide-cam staat)
      - Aansluitend dat er vrijwel voor elke lens een adaptor is die naar E-mount gaat. Ik heb nog oude FF Nikon lenzen.
      - Dus in A mode met mooie auto-ISO is dat laatste ideaal.

      Samengevat met wat ik de laatste weken al heb afgezocht op internet, heb ik de knoop doorgehakt en me de A7II met kitlens besteld bij grobet.
      Daar stond die dik 100 € goedkoper en voor die 200€ (als enkel body) meer neem ik die kitlens er wel bij. Kan ik voorlopig al beginnen.
      En me voor de rest al direct 'n paar accu's en een lader kopen. Dat is een van de negatieve kanten van de A7.

      Updates volgen
      Ik ga dit volgen .... ben benieuwd naar je ervaring met de A7II.
      Ook ik heb interesse in de A7...
      Ook in de A7RII ...

      Zoals je weet staat zo'n GH4 ook in mijn verlanglijst.
      Ik heb deze al een keer uitgeprobeerd ... en da's een zeer responsieve camera.
      Voor mij is het nog een beetje afwachten... of beter gezegd..."ik wil bewust nog afwachten"...vooral op vlak van 4K... daar is de A7II voor mij minder interessant en staan mijn pijlen meer gericht op de A7R2... maar die prijs is het dubbele.

      Ik ben benieuwd naar je ervaring met je A7II... hopelijk kan je hem eens vergelijken met de GH4.. of misschien moet ik toch maar gewoon de GH4 kopen en dan kunnen we samen vergelijken
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: GH4 vs A7II...batlle

        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Veel plezier met je nieuw speelgoed....
        Heb ook de knoop doorgehakt en gisteren bij Grobet langsgeweest...bij mijn A7 zit een lader en 2 batterijen in de doos bijgeleverd...
        Bij de A7II idd. niet.... Heb voorlopig nog maar enkel de Zeiss 55/1.8 gekocht.. Hopelijk verschijnen er snel Sony FE lenzen in aangeboden voor een prijsje
        Veel plezier met je nieuwe aanwinst..
        De A7 is de enige FF camera die mij interesseert.
        Je hebt met die 55 1.8 direct al een toppertje in huis
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: GH4 vs A7II...batlle

          Een van de verschillen ivm de video-mode van A7 en A7II.
          De A7II heeft een codec en cine-profielen extra, die ook in de A7S zouden zitten.
          Voor deze nieuwe codec te kunnen instellen moet je wel 'n SDXC sd card (min 64GB) gebruiken.
          Vermits ik gelijk vroeger(met de Nikon's) terug in RAW ga werken, zal dat geen luxe zijn.

          • XAVC S (Requires SDXC memory card)
          1920 x 1080 60p Avg. 50Mbps
          1920 x 1080 30p Avg. 50Mbps
          1920 x 1080 24p Avg. 50Mbps

          Comment


          • #6
            Re: GH4 vs A7II...batlle

            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
            Veel plezier met je nieuw speelgoed....
            Heb ook de knoop doorgehakt en gisteren bij Grobet langsgeweest...bij mijn A7 zit een lader en 2 batterijen in de doos bijgeleverd...
            Bij de A7II idd. niet.... Heb voorlopig nog maar enkel de Zeiss 55/1.8 gekocht.. Hopelijk verschijnen er snel Sony FE lenzen in aangeboden voor een prijsje
            2 batterijen...dat beloofd, als ze die er al zelf bijdoen
            Iig, de 55/1.8 is 'n must voor die camera. Voor 'n FF prima voor portretten, denk ik.
            Maar toch denk ik eerst aan een 35mm...msn de Loxia 35mmF2 ($$$$)
            Last edited by w00ha; 7 augustus 2015, 09:30.

            Comment


            • #7
              Re: GH4 vs A7II...batlle

              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              2 batterijen...dat beloofd, als ze die er al zelf bijdoen
              Iig, de 55/1.8 is 'n must voor die camera. Voor 'n FF prima voor portretten, denk ik.
              Maar toch denk ik eerst aan een 35mm...msn de Loxia 35mmF2 ($$$$)
              Ja, de batterij gaat niet zo lang mee maar een paar extra kopen en dat is ook opgelost...

              Mijn volgende lenzen zijn .. de 16-35/F4 (travel en landschap) en FE 90 Macro of FE 70-200/F4

              Loxia 35 ...hmmm super scherp maar wel manueel AF.

              Comment


              • #8
                Re: GH4 vs A7II...batlle

                Wist je trouwens dat je ook Capture One Express (Sony versie) gratis krijgt? en voor 50€ kan je upgraden naar de Pro versie

                Comment


                • #9
                  Re: GH4 vs A7II...batlle

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Wist je trouwens dat je ook Capture One Express (Sony versie) gratis krijgt? en voor 50€ kan je upgraden naar de Pro versie
                  Nu wel ...Zeker eens uittesten, we zullen zien.
                  Voor video gebruik ik Sony Vegas 13 Pro.
                  ...maar ik zit nog op mijn machien te wachten...

                  Een extra accu had ik al via Bol besteld. Die heb ik al en is nu aan het laden.
                  Het SDXC kaartje bij Bax.

                  Comment


                  • #10
                    Re: GH4 vs A7II...batlle

                    Voorlopig wil hij nog poseren....

                    [IMG][/IMG]
                    Last edited by Dpix; 7 augustus 2015, 15:48.

                    Comment


                    • #11
                      Re: GH4 vs A7II...batlle

                      Stond de X-T1 niet op uw lijstje? Waarom niet?

                      Edit: Laat maar, ik zie net in een andere post dat je er al een had.
                      www.vulstekebvba.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: GH4 vs A7II...batlle

                        Een kleine update.

                        Als je het toestel uit de verpakking haalt, krijg je meteen 'n wauw gevoel.
                        Het is lang geleden dat ik iets zo degelijk en pro aanvoelde. Afwerking is op hoog niveau.
                        Het verschil met de gewone A7 zou voelbaar (gewicht en grip) zijn en dat is ook zo. Hij ligt imo geweldig in de hand.
                        Zo iets voel je alleen bij 'n D3 of D4, geweldig solide. Met 'n D4 kan je wel 'n nagel inkloppen ... dat is wel 'n maatje meer en $$$$.

                        Ik denk dat ik in herhaling ga vallen als ik alles moet opsommen wat in de volgende video wordt gezegd, maar achter uren gebruik kwam ik daar ook achter.
                        After spending over a month with the new Sony A7 II mirrorless camera, here are our honest unbiased thoughts going from a DSLR to a mirrorless camera system....

                        Deze video is met hakken en stukken gemonteerd, maar het klopt allemaal...tot nu toe.

                        Foto kwaliteit is prima in jpeg en in RAW excellent.
                        Video kwaliteit is goed, ver boven het gemiddelde, dus goed bruikbaar. Maar voor een XAVC-S met 50Mbps niet bijzonder. (Moet ik nog meer mee experimenteren.)
                        Overgangen belichting en AF lopen mooi en zacht over. Het focussen is geruisloos en ook de IBIS hoor je niet tijdens het filmen.(ivm de FZ1000). Moiré is me nog niet opgevallen.

                        Bottom line: De video van de FZ1000 en de GM5 spatten van het scherm op 1080p. Dat kan ik niet van de A7II zeggen.
                        Beeldstabilisatie van de A7II is beter als de FZ1000, maar niet OM-D waardig.

                        Ik ben nog lang niet klaar met alles te testen, maar 'n paar dingen kan ik nu al zeggen.
                        De A7II kan voor mij de Fuji's niet vervangen, net zo min als hij de Panasonic's voor video kan vervangen.
                        Ik wist het allemaal van tevoren. Deze camera moest de IQ hebben voor portret en stil fotografie en dat maakt hij meer als waar.

                        Enkele foto's, vergeet niet dat deze met de goedkope kitlens zijn genomen.
                        De IQ van deze camera schreeuwt om deftig glas.
                        In RAW en zonder meer omgezet met capture-one.



                        Originele foto gevolgd door 'n crop, welke me met de fuji niet zo zou lukken.





                        Achtung **** FUJI ALERT*** ivm : X-T10 met 23mm op 1.4 volledig open... het valt 'n beetje op zo te zien ...Gewoon jpeg uit de camera, klein boordje afgeknipt, that's all.
                        PS: met deze camera en lens werk ik volledig op manueel.

                        Last edited by w00ha; 8 augustus 2015, 08:11.

                        Comment


                        • #13
                          Re: GH4 vs A7II...batlle

                          Veel plezier met jullie nieuwe speelgoed !

                          De A7II is qua functionaliteit en ontwerp de FF systeemcamera waarop ik eigenlijk aan het wachten was. In de Sony-store in Berlijn een paar weken geleden wat mee aan het spelen geweest. Toch wel de moeite !
                          Met een 55/1.8, 16-35/4 en 70-200/4 erbij is het plaatje voor mij compleet.

                          Alleen, mijn a900 en de leuke lenzen daarbij zijn ook nog steeds heel plezant om mee op pad te zijn.
                          Geen idee wanneer ik ooit de stap ga kunnen zetten om daar afscheid van te nemen.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: GH4 vs A7II...batlle

                            De 28-70mm kitlens die je principe voor minder als 200 euro erbij kan nemen zou ik niet laten liggen.
                            Mijn verwachtingen waren niet zo hoog, maar blijkbaar leveren ze tegenwoordig toch bij ieder merk behoorlijke kwaliteit.
                            De bouwkwaliteit voelt echt degelijk aan en de ringen lopen echt zacht bij zomen en scherpstellen.
                            Ik ga in de toekomst voor 'n paar degelijke primes, die vooral lichtsterker moeten zijn.
                            Volgende week zal mijn adaptor NIK-NEX binnenkomen en dan eens proberen met de AFD 50mmF1.8, die is zeer scherp.

                            Voor 'n gedacht te geven ivm de kitlens, heb ik enkele foto's op flickr gezet.
                            Niks speciaals, want het is allemaal met één en 'n andere gebrekkige hand genomen, tijdens mijn wandeltocht met de hond.
                            Het geeft toch al 'n idee, dat deze lens voor zijn prijs toch hoog scoort. Alles in raw en met capture one omgezet met minor aanpassingen in schaduw en bijsnij-werk.



                            En tijden het wandelen ook snel een voorbijrijdende trein gefilmd, maar dat is niet makkelijk als je aan 1 hand 'n hond hebt aangelijnd. Al bij al valt het nog mee.
                            Video is wel in XAVC-S, 1080/50p 50Mbps, moet je wel in youtube aanpassen. Het origineel op mijn PC ziet er toch wat beter uit.

                            Video was recorded with the A7II in 1080p XAVC-S Editing Sony Vegas.

                            Comment


                            • #15
                              Re: GH4 vs A7II...batlle

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Veel plezier met jullie nieuwe speelgoed !

                              De A7II is qua functionaliteit en ontwerp de FF systeemcamera waarop ik eigenlijk aan het wachten was. In de Sony-store in Berlijn een paar weken geleden wat mee aan het spelen geweest. Toch wel de moeite !
                              Met een 55/1.8, 16-35/4 en 70-200/4 erbij is het plaatje voor mij compleet.

                              Alleen, mijn a900 en de leuke lenzen daarbij zijn ook nog steeds heel plezant om mee op pad te zijn.
                              Geen idee wanneer ik ooit de stap ga kunnen zetten om daar afscheid van te nemen.
                              De 55/1.8 en 70-200/4 heb ik ook ondertussen....De 16-35 is besteld (die gaat er 80% op staan denk ik)
                              Veel te veel leren en teweinig tijd

                              Comment

                              Working...
                              X