Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen toegang tot kaart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Geen toegang tot kaart.

    Het slechtste wat je kan doe is je kaarten formatteren op de computer want daarmee gebeuren naderhand de meeste problemen !
    Als je geen problemen wilt hebben nadien moet je steeds formatteren in camera.
    Een goed programma om je "verloren" gegevens terug te halen is Recuva, probeer zeker buiten de gewone scan ook de deep scan functie
    Ik heb ooit ook eens een probleem gehad met een Sony kaart, Stellar photo recovery vond niks meer terug, met Recuva kon ik wel nog gelukkig alles binnen halen.
    En inderdaad zoals gezegd, je zal schrikken wat zo'n recovery programma nog allemaal terugvind op je kaarten.

    Elk merk kaart kan uiteraard eens een mankement hebben, zelf werk ik al een 20jaar met Sandisk Pro kaarten en heb er nog nooit eentje gehad die een fout weergaf.
    Zelfs mijn eerste kaarten zijn nog steeds in gebruik op die oude toestelletjes.
    Je leest wel enorm veel problemen met de Sony (Tough) kaarten, ik weet niet welke je gebruikt.
    Maar probeer zeker eens de recovery programma's die hier vermeld zijn, hopelijk kan je computer wel nog de kaart lezen want anders moet je m gaan zoeken in schijfbeheer

    grts
    Sieg

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: Geen toegang tot kaart.

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Het slechtste wat je kan doe is je kaarten formatteren op de computer want daarmee gebeuren naderhand de meeste problemen !
      Heb je hier enige betrouwbare bron voor? Ik heb sinds 2002 digitale camera's en formateer altijd met de computer en nog nooit een probleem.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Geen toegang tot kaart.

        Het is een soort van geloof - en het kan geen kwaad wat te streng te zijn.
        Zelf geloof ik daar ietsje minder in - en formateer ik waar het mij uitkomt. Soms moet je dan inderdaad een soort recovery even laten draaien, wat neerkomt op het aanmaken van die mappen.
        Op zich is de regel die Sieg zichzelf oplegt zeker niet fout - je hebt zo alle folderstructuren die vereist zijn. Beter wat strenger zijn voor jezelf dan er heel laks mee omgaan.

        Comment


        • #19
          Re: Geen toegang tot kaart.

          Er zijn nog problemen door en waarom, buiten corrupte clusters, folders, schrijf en lees bescherming uitschakelen ook op de pc, drivers van de cardreaders verouderd, ook onderling verwisselen van apparaat, bv van cam. naar GPS of andere, enz. en juist daarom en om alle problemen te vermijden laat je de card best in de cam zitten.
          https://ggpics.be/

          Comment


          • #20
            Re: Geen toegang tot kaart.

            Ik ben het met bovenstaande stelling niet eens in die zin dat ik dat al jaren zo doe - kaart eruit - in de lezer aan de pc - elke avond dat ik thuiskom van een fotosessie - meteen te backuppen. Voor dat dat gedaan is ga ik niet slapen (nu dat gaat vrij snel).
            En dan gaan die kaartjes in een opslagcontainer - en die worden pas hergebruikt als alles verwerkt en gearchiveerd en gebackupd is.

            Of u nu overtankt vanuit de camera of via de kaartlezer daar bepaalt uzelf wat u het veiligst vindt. Zelf heb ik liever een externe kaartlezer. Ten tijde van USB 1.1 was de interface van de camera gewoon te traag, en ik ben dat gewoon blijven doen. Zelf gebruik ik ook kleinere kaarten, die ik dan sneller moet wisselen.

            Drivers van cardreaders? Zijn die niet eerder generiek - nu ik ben ietswat afwijkend - met mijn linux-systeempjes... - dat is zoals met een usb-stick een driver voor veel fabrikanten? Dat zal met kaartlezers niet anders zijn. Elk usb-aparaat heeft een id met fabrikant en soort produkt en dan nog een soort van typenummer, en zelfs een tekst-string - zo kan men gemakkelijk zaken herkennen (en onder linux zelfs automatiseren - als ik die stick insteek, met dat familie-id en die string - dan maakt u een copie van de sd-kaart naar die stick in een folder met de datum...)... We zijn aan't afwijken, maar veel zaken in onze workflows groeien zo door het verleden.

            Comment


            • #21
              Re: Geen toegang tot kaart.

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Heb je hier enige betrouwbare bron voor? Ik heb sinds 2002 digitale camera's en formateer altijd met de computer en nog nooit een probleem.
              Als jij altijd al geformatteerd hebt in de computer en nog nooit problemen hebt gehad dan moet je dat zeker blijven doen.
              Het verschil zit m voornamelijk in de mappenstructuur die wordt aangemaakt als je formatteert in de camera.
              Bij mij is het een gewoonte om te formatteren in de camera, bij jouw in de computer, dus ja ieder zijn ding.
              Het wordt wel steeds aangeraden door iedere fabrikant om te formatteren in de camera ...

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Re: Geen toegang tot kaart.

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Als jij altijd al geformatteerd hebt in de computer en nog nooit problemen hebt gehad dan moet je dat zeker blijven doen.
                Het verschil zit m voornamelijk in de mappenstructuur die wordt aangemaakt als je formatteert in de camera.
                Bij mij is het een gewoonte om te formatteren in de camera, bij jouw in de computer, dus ja ieder zijn ding.
                Het wordt wel steeds aangeraden door iedere fabrikant om te formatteren in de camera ...

                grts
                Sieg
                Dat is het woord, waarom dat volgen, zoals in dat ander topic.
                https://ggpics.be/

                Comment


                • #23
                  Re: Geen toegang tot kaart.

                  Ik had hetzelfde aan de hand toen ik in Maastricht aan het fotograferen was. Even langs geweest bij Foto Rembrandt, het probleem uitgelegd, de verkoper keek het na en de conclusie was: nieuwe kaart kopen, Lexar in plaats van Scandisk. Probleem opglelost.
                  https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Geen toegang tot kaart.

                    Heb al genoeg miserie gehad met filesystemen. Formateren in camera en enkel lezen in pc. Als vol, dan pas terug formateren. Alhoewel ik tegenwoordig te weinig digitaal fotografeer en dus gewoon het oude kaartje als backup gebruik en een nieuw insteek.

                    Maar we wijken af.... de laatste vrager had een Compact Flash kaartje (geen SD) en is daar nu al een antwoord op gekomen. Zelf niet direct een idee of die recovery programma's even goed met CF als met SD overweg kunnen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Geen toegang tot kaart.

                      Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                      Ik had hetzelfde aan de hand toen ik in Maastricht aan het fotograferen was. Even langs geweest bij Foto Rembrandt, het probleem uitgelegd, de verkoper keek het na en de conclusie was: nieuwe kaart kopen, Lexar in plaats van Scandisk. Probleem opglelost.
                      Dan ben je er opgelegd

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Geen toegang tot kaart.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Dan ben je er opgelegd

                        grts
                        Sieg
                        Best mogelijk, maar ik was wel geholpen en kon weer onmiddellijk verder fotograferen.
                        https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Geen toegang tot kaart.

                          Mijn ervaring van gisteren:
                          Ik gebruik altijd meerdere kleine (16gb) kaartjes voor een shoot, om het risico te beperken.
                          Het zijn sandisk kaartjes. Nooit problemen, tot gisteren.
                          Ik had namelijk een paar dagen geleden een nieuw gekocht bij een zeer bekende zaak (16 GB Sandisk Extreme 90 mb/sec)
                          Tijdens de shoot zag alles er OK uit, op de PC zei hij dat de kaart niet geformatteerd was...
                          Recovery dus (Het zijn nef files van +/- 75 mb / stuk.
                          Stellar ziet de files, maar slaagt er niet in om ze in hun geheel te recoveren.
                          Rescue pro van Sandisk zelf doet dat perfect.
                          't Is maar dat je het weet . :-)
                          Paul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment

                          Working...
                          X