Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

G3 LCD tunnel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • G3 LCD tunnel

    Zoals belooft een uitleg over een nieuwe LCD-afscherming.
    Het vorige ontwerp met lensje, waarvan een topic enkele weken geleden, werd dus zoals ik toen al aangaf geen succes wegens de vergroting van het LCD en dus mede de pixels. Je had dus wel een mooi en groot totaalbeeld maar door de uitvergroting van de pixels verdween het zicht op de scherpstelling. Ik begon dus aan een nieuw projectje type tunnel. Ondertussen heb tijdens het uittesten ook nog andere vaststellingen gedaan waarvan sommigen onder jullie misschien zullen vinden dat ik te ver ga. Daarover straks iets meer.
    De hiervoor gebruikte benodigdheden waren:
    Een oude behuizing van een AC-DC adapterke (zo'n dingetje om een GSM ofzo op te laden)- Een overschotje plastic L-profiel- Een klein stukje tochtband- 4 kleine boutjes met moertjes en voor de rest wat knutselaarsgerief met een beetje geduld. Prijs: 0 euro........ t'was allemaal afval.
    Het uiteindelijke resultaat

    Het tunneltje schuift op de LCD-behuizing en blijft daarop mooi vastzitten zonder er druk op uit te oefenen.(stukje tochtband)


    Alvast een mooi resultaat maar toch was ik niet helemaal tevreden
    met de prestaties. Bij het uittesten ervan in de zon vond ik dat dit niet het resultaat gaf wat ik had gehoopt. Ik kwam tot de vaststelling dat er nog iets anders was dat daar een grote rol in speelt en dat is het omgevingslicht dat je oog opvangt. Je kijkt wel naar het LCD maar het helle licht van de omgeving en zelfs het zonlicht dat weerkaatst wordt op je toestel zorgt ervoor dat je pupil gaat dichtknijpen. Met zo'n dichtgeknepen pupil vang je het zwakkere licht van het LCD niet goed meer op. Canon heeft dus een mooie fout gemaakt door de G3 metaalkleur mee te geven! Zwart had de beste keuze geweest. Ik heb dit uitvoerig getest en het werkt!
    Een zwarte pet met zonneklep scheelt al een stuk en ook een zwart kartonnetje rond je tunnel doet wonderen. Beiden is nog beter! Het is zaak om zo weinig mogelijk omgevingslicht op te vangen. Probeer het eens in de zon. Snij op de zijkant van een zwart karton een inkeping met de grootte van je LCD. Ga in de zon staan, kijk naar je LCD en schuif dan het zwart ervoor. Het is alsof je het diafragma van een fototoestel opendraait.
    Mijn oplossing. Voor sommigen misschien te ver gezocht? Toch wel goed bruikbaar voor moeilijke scherpstellingen zoals bij macro.
    Door rondelletjes te plaatsen voor het dichtschroeven een klein sleufje behouden waar je een kartonnetje kunt inschuiven.


    Veel plezier, fredje

  • #2
    Chapeau !!!!

    Ziet er heel "proper" uit !

    Inventief!!!!!
    Groetjes

    Lukathi

    Comment


    • #3
      Ingenieus! En ik maar denken om een zwarte doek aan te schaffen!
      http://www.steil.nl/fotolog

      Comment


      • #4
        Hallo fredjefried,

        Da's nu eens wat ik noem een "constructieve" bijdrage ... .
        Er bestaan soortgelijke "commerciële" oplossingen, maar die kosten héél wat geld.
        Met wat creativiteit en twee rechterhanden kan het dus beter.
        En je observatie over de invloed van het omgevingslicht - die denk ik dat héél correct is.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Hoi Freddy,
          Ik denk dat heel wat Canon G2 & G3 eigenaars bij jou zullen aankloppen om zoiets te bestellen...

          Echt inventief opgelost,ik ben al een tijdje aan het nadenken over een bouncer voor mijn metz 54 mecablitz.
          Ik denk dat ik er maar eens werk van ga maken.

          bedankt....
          Greets
          Silver

          http://www.silver.web-log.nl

          Comment


          • #6
            Voor dannyv weer even naar boven gebracht.
            fredje

            Comment


            • #7
              waarvoor mijn dank,fredje
              Danny

              Comment


              • #8
                Petje af hoor Fredje. Dat heb je mooi gemaakt.
                mvg,
                Geronimo
                www.geronimosite.net

                Comment

                Working...
                X