Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FZ38 vs 1000D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FZ38 vs 1000D

    Hallo,

    Ik heb momenteel een FZ38 en ben hier heel tevreden van, maar nu ben ik eens aan het kijken naar de 1000D.
    Mijn vraag is nu: is de beeldkwaliteit (in goede lichtomstandigheden) tussen de FZ38 en de 1000D met 18-55mmIS+goedkope telelens zoveel verschil?
    Ik heb begrepen dat dslr's vanwege de grotere sensor in slechte lichtomstandigheden beter presteren, maar dit alleen rechtvaardigt de meerprijs niet imho.

    Alvast bedankt
    Thomas
    www.arqu.be

  • #2
    Re: FZ38 vs 1000D

    In goede licht-omstandigheden, en bij weinig beweging, zal het verschil helemaal niet zo
    groot zijn. Mijn LX5 doet nauwelijks onder voor mijn 50D en daar staat nochtans een lens
    op van een kleine 1000 euro, (17-55 2.8).
    Mijn foto's staan gerangschikt volgens onderwerp en dus door elkaar. Soms moet ik mijn
    exif raadplegen om te weten wat met wat getrokken is.

    Comment


    • #3
      Re: FZ38 vs 1000D

      Hmm, dus een goedekope dslr of mooie bridgecamera: grote meerprijs voor in feite alleen in slechte lichtomstandigheden?
      Heftig^
      www.arqu.be

      Comment


      • #4
        Re: FZ38 vs 1000D

        Oorspronkelijk geplaatst door ThomasVL Bekijk bericht
        Hmm, dus een goedekope dslr of mooie bridgecamera: grote meerprijs voor in feite alleen in slechte lichtomstandigheden?
        Heftig^
        Dat en bijvoorbeeld beweging. Indien je interesse naar sport uitgaat, of je hebt een paar
        ravottende kinderen, of een speelse hond, dan ben je ook beter af met een DSLR.

        Comment


        • #5
          Re: FZ38 vs 1000D

          Aja, omdat je met een hogere ISO dan kortere sluitertijd kunt doen..juist^
          Dan lijkt een dslr iets te duur voor mij
          Bedankt voor het verduidelijken
          www.arqu.be

          Comment


          • #6
            Re: FZ38 vs 1000D

            Vergeet ook niet de betere mogelijkheid om te spelen met scherptediepte...


            Voor sport is er naast de hogere ISO's en kortere sluitertijd ook nog het superieure vlak van het AF systeem en de nagenoeg ontbrekende ontspanvertraging.

            Een voordeel dat een DSLR altijd heeft is de (grote) optische zoeker ook nog natuurlijk.

            Heb je bovenstaande niet nodig, dan is er bij goede lichtomstandigheden geen enkele reden een DSLR te kopen. En zelfs voor die slechte lichtomstandigheden mag je dan vaak nog een beste DSLR kopen.


            Kortom, er zijn meer dan genoeg redenen om voor een DSLR te gaan, en niet zo even snel de conclusie die TS hierboven schetst. Maar nog belangrijker...en dat heeft TS zeer goed begrepen, zijn er ook legio redenen om niet over te stappen op een DSLR.
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: FZ38 vs 1000D

              Een extra reden om niet voor een dslr te gaan: de draagbaarheid van je toestelletje.

              Een FZ38 hang je rond je hals en neem je zo mee, als je dat zoombereik wil (en in goede lichtomstandigheden nagenoeg geen winst boekt, kwalitatief voor wat een gewone gebruiker nodig heeft - een gewone gebruiker schat ik in op 85 percent van de hobby-isten die niet op A3 gaan afdrukken of niet professioneel met fotografie bezig zijn) ben je al snel het drie- tot vijfvoudige kwijt aan lenzen en body en moet je 5 kilo meesleuren. Wat dus geen kat doet.

              Ik heb beide toestellen gehad, de 1000D bleef stofferig thuis liggen met lenzen, terwijl de FZ38 overal mee naartoe ging.

              Voor mij geldt de volgende stelling dan ook in de keuzes die ik maak;
              De beste camera is die je steeds bij je hebt.

              Mijn raad is dan ook de volgende: huur eens een toestel MET lenzen voor een dagje, en neem je FZ38 ook mee, en dan ga je, na een dagje op stap te zijn geweest met beide toestellen, de voordelen en de nadelen kunnen afwegen, zoals draagbaarheid, verschil ik kwaliteit, gebruiksgemak. Het huren van een toestel kost je een fractie van de aanschaf, en dan kan je makkelijker overwegen of die kwaliteitsverhoging (als die er al is voor een modaal gebruiker) opweegt tegen de nadelen (zwaarder, gesleur met lenzen, vele malen duurder...)

              Tot slot er nog aan toevoegen, die FZ38 is een prachttoestel, waar je het gevoel hebt met een instap-dslr te fotograferen (handmatige instellingen, knoppen, ...) en komt in alle testen er steeds als de beste koop uit in zijn categorie. Je gaat teleurgesteld zijn over een 1000D, althans, ik was dat toch, nagenoeg geen voordelen, alleen maar nadelen.
              ik heb het moeten ondervinden, ik MOEST een reflextoestelletje hebben, het heeft me alleen maar geld gekost en niks bijgebracht.

              Indien je nog draagbaarder wil gaan en je een kwalitatief betere lens wil, overweeg dan de Pana LX5, het toestel is het beste wat er op de compactmarkt te vinden is, en die Leicalens is een pareltje, equiv. 24 tot 90 mm, EN lichtsterk, f2.0-3.3, bij mij komt ie de broeksriem enkel af om te fotograferen en op te laden.
              Last edited by kspits; 24 november 2010, 13:37.

              Comment

              Working...
              X