Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

    zou binnen enkele maanden nieuwe digitale camera ga willen aanschaffen met een budget van rond de 500 à 600 Euro

    mijn interesse gaat na wat wikken en wegen uit naar de Panasonic FZ50, een digitale SLR is misschien wel beter, maar als je naar de prijs kijkt is het toch het dubbele dat je moet uitgeven voor een body + 15-50 + 55-200

    de bedoeling is huis- tuin- en keukenfotografie doch met evolutie naar meer kennis van het fotograferen, zeg maar beetje hobbyfotografie,

    ik lees regelmatig dat voor afdrukken tot formaat 20x30 de kwaliteit van de foto's goed zou zijn maar de kwaliteit te min zou zijn voor grotere afdrukken,

    is dit zo, ik kan het moeilijk geloven,
    met de foto's mijn huidige camera, een oude fuji 2600 Z, 2 megapixel zouden ook geen mooie afdrukken van groter dan 10x15 te maken zijn,

    nu liet ik in het verleden al eens afdrukken maken op 20x30, en deze zijn gewoonweg prachtig,
    dus waarom zou ik met een 10mpix camera geen afdrukken 30x45 kunnen maken??

    de bedoeling is niet van dit afdrukformaat constant te gebruiken, maar indien een foto me echt aanstaat, is dit niet uitgesloten
    Eos R
    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

  • #2
    Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

    Probeer deze ff in het groot :

    f11/iso100/2.5s

    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

    Comment


    • #3
      Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

      thx, mooie foto,

      als ik zo de foto's van de FZ50 bekijk, dan denk ik zo van, prachtig,

      maar als je dan weer commentaren begint te lezen, komt er weer twijfel, twijfel om toch niet verder te gaan en het dubbele uit te geven voor een SLR

      maar als ik dan nadenk van waar ik kom, die 2600Z, dan kan de FZ50 niet anders dan prachtig zijn,

      denk dat ik gewoon alle negatieve commentaren naast me leg, en ga voor de FZ50
      Eos R
      Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

      Comment


      • #4
        Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

        Kijk eens naar de Nikon D40 of D50(voor deze moet je snel zijn), dan ben je in de buurt van budget en heb je meer mogelijkheden, waarschijnlijk wel minder zoom. Maar je kan veel beter spelen met de scherptediepte. Je hebt een systeem gekocht ipv een camera, je kan er dingen bij kopen, body vervangen enz. Bij de FZ kun je alleen een nieuwe camera kopen en eventueel voorzetlensjes.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

          Een foto met weinig ruis, die je dus op lage iso-waarden gemaakt hebt met een FZ 50, zal je zonder problemen kunnen afdrukken op 30x45cm.

          Een DSLR zal alleen maar betere foto's afleveren als je zelf weet waarmee je bezig bent (als je niets kent over sluitertijd, iso, en diafragma, dan moet je dat willen leren om het beste uit een DSLR te halen) . En je zal ook meer geld moeten uitgeven om hetzelfde zoombereik te krijgen als de FZ 50.
          Daar staat tegenover dat je met een DSLR heel wat meer mogelijkheden hebt om uit te breiden met een heleboel accessoires (vooral lenzen), maar dat maakt de totale kostprijs ook heel wat hoger.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

            met de Nikon's heb je wel maar 6 mpix, maakt dit geen groot verschil

            of zijn de afbeeldingen dan toch nog beter, en even bruikbaar voor vergrotingen, gezien de 6 mpix in combinatie met een formaat CCD dat 3x groter is,
            Eos R
            Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

            Comment


            • #7
              Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

              Ik vinde de fz50 een prachttoestel als je niet boven de iso 200 gaat. Maakt vlijmscherpe foto's met prachtige kleuren. En heeft alle mogelijke instellingen zoals een dslr.

              En ik vind dat de scherptediepte ook fijn in te stellen valt bij de fz50 zie:



              en met de fz50 kan je eens een filmpje maken.

              Nu, ik zou wel eens het verschil willen zien tussen een fz50 en een d50 van een natuurfoto bijvoorbeeld. ik zal daar morgen misschien eens voor zorgen
              Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
              http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

              Comment


              • #8
                Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                Prachtige foto, hierboven.

                Good job, ThEScReW.
                En ook een pluim voor uw FZ50.

                Volgende week komt "kapitein" me overtuigen met z'n FZ50.
                | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

                Comment


                • #9
                  Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                  Bekijk voor grotere afdrukken ook eens wat software: http://www.ddisoftware.com/qimage/
                  Akkoord, pixels zijn belangrijk, ruis ook, maar digitaal wil ook zeggen dat je achteraf nog heel wat meer de beelden kan doen, zoals interpolleren of resamplen. Een beter algoritme geeft je misschien wel betere resultaten met minder pixels. En dat zowel naar groter als naar kleiner.
                  Enfin, ik heb maar ervarig tot A1 prints, veel pixels en weinig ruis...
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door schorrie Bekijk bericht
                    met de Nikon's heb je wel maar 6 mpix, maakt dit geen groot verschil

                    of zijn de afbeeldingen dan toch nog beter, en even bruikbaar voor vergrotingen, gezien de 6 mpix in combinatie met een formaat CCD dat 3x groter is,
                    Laat je niet in verwarring brengen door die megapixels, want dat is een uitermate slechte vergelijkingsbasis. Volgens DPreview krijg je door de sterke ruisreductie in de Panasonic zelfs bij lage ISO's zichtbare afwijkingen (artefacts) en verlies aan detail in delen van de foto met laag contrast, en als je geen ruisreductie gebruikt, krijg je zichtbare ruis. De keuze voor de Panasonic moet je bewust doen in die zin dat het een compacter en lichter fototoestel is dan eender welke DSLR.

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      De keuze voor de Panasonic moet je bewust doen in die zin dat het een compacter en lichter fototoestel is dan eender welke DSLR.

                      MVG,
                      Ik dacht het niet hoor !

                      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                      Comment


                      • #12
                        Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                        Zonder afbreuk te willen doen aan een panasonic (ik had zelf de FZ20, prachttoestel) toch even een paar berekeningen:

                        Effective pixels
                        Nikon: 6.0 million
                        FZ50: 10.0 million

                        Sensor size
                        Nikon: 23.7 x 15.5 mm (Nikon DX)
                        FZ50: 1/1.8 " (7.18 x 5.32 mm)

                        Mijn klein rekenmachientje leert me dat
                        een nikon pixel = (23,7 x 15,5) / 6000000 = 0,000061225 vierkante mm
                        een FZ50 pixel = (7,18 x 5,32) / 10000000 = 0,00000381976 vierkante mm

                        één Nikon pixel is dus 20 keer groter dan een FZ50 pixel. Op zich niet speciaal, ware het niet dat dit wel écht een verschil geeft in:
                        ruis (kleine potjes lopen slordiger vol dan grote)
                        oplossend vermogen van glas (op dit miniatuur niveau wordt elke scheve molecule zwaar afgestraft)

                        Geloof me, ik heb twee keer nagedacht voordat ik in reflex technologie stapte. Die FZ toestellen zijn toch zooooooooo handig.
                        Last edited by Koen Bé; 5 februari 2007, 18:40. Reden: typfout
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koen B Bekijk bericht
                          Zonder afbreuk te willen doen aan een panasonic (ik had zelf de FZ20, prachttoestel) toch even een paar berekeningen:

                          Effective pixels
                          Nikon: 6.0 million
                          FZ50: 10.0 million

                          Sensor size
                          Nikon: 23.7 x 15.5 mm (Nikon DX)
                          FZ50: 1/1.8 " (7.18 x 5.32 mm)

                          Mijn kein rekenmachientje leert me dat
                          een nikon pixel = (23,7 x 15,5) / 6000000 = 0,000061225 vierkante mm
                          een FZ50 pixel = (7,18 x 5,32) / 10000000 = 0,00000381976 vierkante mm

                          één Nikon pixel is dus 20 keer groter dan een FZ50 pixel. Op zich niet speciaal, ware het niet dat dit wel écht een verschil geeft in:
                          ruis (kleine potjes lopen slordiger vol dan grote)
                          oplossend vermogen van glas (op dit miniatuur niveau wordt elke scheve molecule zwaar afgestraft)

                          Geloof me, ik heb twee keer nagedacht voordat ik in reflex technologie stapte. Die FZ toestellen zijn toch zooooooooo handig.
                          Klopt helemaal. Ik snap niet waarom panasonic zo'n goed toestel ontwikkeld met zo'n kleine beeldsensor. Met een sensor van sony erin zoals bij nikon zou de panasonic pas echt het perfecte toestel zijn voor wie niet met lenzen wil sleuren
                          Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                          http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                          Comment


                          • #14
                            Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                            tja, het waarom hé...
                            Waarom ontwikkelt Canon geen data-back met een full frame sensor voor mijn F-1new? Dat zou pas een toestel zijn...

                            Maar
                            een sensor van Nikon heeft zo'n diameter van (worteltje van 23.7mm x 23.7mm + 15.5mm * 15.5mm) 28,32mm
                            een sensor van FZ5 heeft zo'n diameter van (worteltje van 7,18mm x7,18mm + 5,32mm x 5,32mm) 8,94mm
                            de werkelijke brandpuntsafstand (voor 35mm equivalenten) groeit dan weer in verhouding: 3,17 keer langer en dan wordt die 7,8 - 88,8 mm zoom een 24 - 280mm.
                            Van Leica komt dan het dichtst in de buurt de 70-180/2.8 aan minimun € 6280
                            of bij Nikon een 28-200 en zit met met je lichtsterkte ergens tussen de f3.5 en 5,6 aan € 275, en geloof me, dan heb je liever een polepel dan dat objectief
                            Last edited by Koen Bé; 5 februari 2007, 19:05. Reden: nog wat rekenwerk...
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: FZ 50 en afdrukken foto's groot formaat

                              Gemaakt met de fz50 en achterna wat bewerkt



                              FZ50 does Seattle Skyline
                              User: My Threads Flat view

                              Actions: ^ Forum |< First < Previous Reply Quote Next > Next New >> Complaint



                              Forum Panasonic Talk
                              Subject FZ50 does Seattle Skyline
                              Posted by Kennet Belenky [CLICK FOR PROFILE]
                              Date/Time 7:35:42 PM, Monday, February 05, 2007 (GMT)



                              I took my FZ50 and TCON-17 to photograph the comet last month. The comet wasn't much to look at or photograph, but I did get this panorama on a rare clear night in Seattle.

                              It's 6 shots, 8-second exposure each, stitched together with Autopano Pro, and tweaked with curves



                              Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                              http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                              Comment

                              Working...
                              X