Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

    Goede avond,

    Volgend jaar start ik met avondschool fotografie. En hoewel het materiaal dat ik momenteel bezit zeker en vast voldoende is om het vak te leren denk ik er toch aan om in de toekomst te investeren in nog wat beter materiaal.

    De eerste keuze die momenteel vrij actueel is is het al dan niet overstappen naar een full frame toestel. Als ik het goed begrepen heb zit het echte verschil zich in het verschil in scherptediepte, vergrotings maatstaf en perspectief. Maar hoe opvallend zijn deze verschillen? En in welke mate zullen ze waar mijn voornaamste interesses liggen invloed hebben op mijn werk? Ik heb de intentie me vooral met reportage, portret en product fotografie te gaan bezighouden. eventueel aangevuld met wat macro-werk.

    Is er iemand die me deze verschillen duidelijk en ontegensprekelijk kan aantonen en bij voorkeur uit ervaring me kan vertellen hoe invloedrijk deze verschillen zijn.

    De bedoeling is dat als ik investeer dat ik de juiste investeringen maak. Misschein is het helemaal onzinnig van in een (full frame) body te investeren maar investeer ik beter in ander materiaal. Maar laten we het voorlopig even bij de body houden. De rest zal dan later eens aan bod komen.

    Alvast bedankt en nog een fijne avond toegewenst.

    Wouter.
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

  • #2
    Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

    De verschillen die je noemt zou ik niet echt als doorslaggevend beschouwen.
    Afhankelijk van je lenzenset, zijn met de beide soorten toestellen dezelfde dingen te doen. Veel belangrijker verschil is volgens mij de mogelijkheid om met FF hoger te gaan in ISO, de eventueel betere kwaliteit van de sensor, hoewel ik niet echt zicht heb op de kwaliteit van de huidige APS-C sensoren. Bij Canon is het zo dat je de 'goedkopere' ef-s lenzen niet kan gebruiken op een FF, omgekeerd kan je de betere ef en ef-L lenzen wel op alle camera's gebruiken. Ik weet niet of dit bij Nikon ook speelt.
    Als je nog maar start met avondschool zou ik nog een beetje de kat uit de boom kijken. Misschien zie je dan beter wat je mist in je arsenaal. Het zou jammer zijn nu in een FF te investeren, en dan straks merken dat je liever een snelle portretlens had gehad, of een macro-objectief. ...

    ch.

    edit: en ook een goeie avond voor jou.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

    Comment


    • #3
      Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

      Je hebt al een goed toestel (D90).

      Comment


      • #4
        Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

        TS,
        In bijgaand artikel zie je, aan de hand van voorbeeldfoto's, de relatie tussen sensorformaat, diafragma en achtergrondscherpte bij macro.

        Je kan zelf oordelen wat jij het mooist vindt. Dat kan niemand van je overnemen.

        Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

          Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
          Bij Canon is het zo dat je de 'goedkopere' ef-s lenzen niet kan gebruiken op een FF,
          Je kan geen enkele EF-s lens op een FF gebruiken ook de dure 17-55 2.8 niet.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Je kan geen enkele EF-s lens op een FF gebruiken ook de dure 17-55 2.8 niet.
            Het weze duidelijk dat Charlemagne veralgemeende dat alle EF-S-objectieven goedkoper zijn. Daar zou wel een nuance mogen worden gemaakt, want er zijn evengoed goedkope EF-objectieven. De duurdere EF-S lenzen zijn wel nog steeds goedkoper dan hun L-broertjes.
            Maar aan deze uitleg heeft TS niks, gezien hij Nikon materiaal heeft.
            Ik zou voorlopig ook alles houden zoals het is, en gaande weg bekijken wat de eventuele tekortkomingen zijn bij jouw body en objectieven.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

              Goede morgen,

              Bedankt voor de reacties,

              @Charlemagne: Hoge iso prestaties zijn niet doorslaggevend voor mij. Het is natuurlijk leuk, maar ik denkt dat nagnoeg elke DSLR (APS-C of FF) best goed presteert in donkere omstandigehden. En de technologie staat niet stil.

              @Annoh: Bedankt voor die link, zeer informatieve site. heb weer wat bijgeleerd

              @Jefzor: Inderdaad, de D90 is een goed toestel zonder twijfel.

              @Voltigeur & Hjanssen: blijf bij het topic aub. Al te vaak zie ik hier dat threads hopeloos gehijacked worden met nevendiscussies waar de TS weinig of niet aan heeft.

              Nog een fijne zondag,

              Wouter.
              Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

              Comment


              • #8
                Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                in feite heeft de auteur van dit artikel, de verkeerde onderwerpen gekozen... Als je macro denkt, dan denk je in de eerste plaats aan bloemen, insecten... Door het gebruik van de schaakstukken, ben je geneigd om omgekeerd te denken, want de schaakstukken zijn mooier met een kleine DOF, terwijl je een bloem of insect zo veel mogelijk scherp wil hebben, dus een grote DOF. Beetje verwarrend toch...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                  Je hebt al een goed toestel (D90).
                  Dat dacht ik ook. Alles wat er op dit moment van Nikon te koop is is sclechts marginaal beter (of helemaal niet) en je gaat er niet direct een zichtbaar voordeel mee hebben.
                  FF is eigenlijk alleen maar interessant bij hoge ISO en als je gigantische vergrotingen moet maken (maar dan nog alleen maar voor de 24 mp FF)
                  Gezien de huidige situatie in Japan en de kwaliteit van het materiaal dat je nu toch al hebt zou ik sowieso nog efkes wachten totdat de opvolgers van de D300s, D700 en D3 verschijnen. Misschien dat daar iets heel spectaculairs tussen zit en misschien gaat dan de prijs voor de D700 eventjes de dieperik in (als ie nog te krijgen is).
                  Is misschien allemaal een beetje "kort door de bocht" maar hier kun je boeken over volschrijven en dan heb je nog niet het "enige juiste antwoord".

                  Groeten, Bert
                  Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                  www.bertofotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                    Als je per se extra scherpte en/of beperkte scherptediepte wil kan je misschien een prime lensje of twee aanschaffen. Je hebt nu al een mooi arsenaal, dus echt noodzakelijk lijkt het me niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                      Als je per se extra scherpte en/of beperkte scherptediepte wil kan je misschien een prime lensje of twee aanschaffen. Je hebt nu al een mooi arsenaal, dus echt noodzakelijk lijkt het me niet.
                      koop een 35mm f1.8 standaardlensje voor algemene en straatfotografie... dat heb je op een fotoschool wel nodig!

                      je mist nog een lensje met kleine DOF

                      en ook een portretlens: 85mm f1.8... opnieuw die kleine DOF
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                        Ik vind het verschil tussen FF en crop overroepen.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
                          Goede morgen,

                          Bedankt voor de reacties,

                          @Charlemagne: Hoge iso prestaties zijn niet doorslaggevend voor mij. Het is natuurlijk leuk, maar ik denkt dat nagnoeg elke DSLR (APS-C of FF) best goed presteert in donkere omstandigehden. En de technologie staat niet stil.

                          @Annoh: Bedankt voor die link, zeer informatieve site. heb weer wat bijgeleerd

                          @Jefzor: Inderdaad, de D90 is een goed toestel zonder twijfel.

                          @Voltigeur & Hjanssen: blijf bij het topic aub. Al te vaak zie ik hier dat threads hopeloos gehijacked worden met nevendiscussies waar de TS weinig of niet aan heeft.

                          Nog een fijne zondag,

                          Wouter.
                          En wat zei ik in mijn reply??
                          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                          Maar aan deze uitleg heeft TS niks, gezien hij Nikon materiaal heeft.
                          Ik zou voorlopig ook alles houden zoals het is, en gaande weg bekijken wat de eventuele tekortkomingen zijn bij jouw body en objectieven.
                          En als je dan toch zo vaak op BD zit, dat je zoveel vervuilde topics tegenkomt, dan heb je waarschijnlijk ook wel weet van de zoekfunctie. Deze dient omdat het forum niet hopeloos gehijacked zou worden door topics die al meerdere keren de revue zijn gepasseerd.
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                            Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht

                            Als ik het goed begrepen heb zit het echte verschil zich in het verschil in scherptediepte, vergrotings maatstaf en perspectief. Maar hoe opvallend zijn deze verschillen?
                            Scherptediepte : er is toch duidelijk minder scherptediepte als je de lens aanpast aan het beeldvlak om dezelfde uitsnede te krijgen.
                            Vergroottingsmaatstaf: geen, er kan gewoon meer op de foto. 1:1 blijft 1:1 wat er ook achter de lens gebeurt.
                            Perspectief: dit is enkel afhankelijk van jouw standpunt en is met elke lens (tenzij tilt/shift lenzen die perspectief kunnen corrigeren of overdrijven) en elk opnameformaat exact hetzelfde.

                            Ik volg Johan De Man ivm het overroepen zijn van het verschil, tot je echt groot gaat afdrukken, dan is elke cm² groter beeldvlak een voordeel.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                              Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
                              in het verschil in scherptediepte
                              De scherptediepte is identiek op gelijke afstand. Als je de ff cropt tot de beeldhoek van een croptoestel, verander je de afstand niet. Pas als je dichterbij gaat staan krijg je minder,... maar dat geldt voor beide.

                              Comment

                              Working...
                              X