Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren/weken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren/weken

    Na enkele uren:
    Gisteren een X-S10 gekocht, met de 16-80 F4 erbij. Het is de eerste keer dat ik een nieuwe Fuji koop. Anders altijd meerdehands gekocht.
    Normaal plaats ik geen reviews, maar het is vervelend dat er over dit toestel zo weinig echte gebruikersreviews te vinden zijn. Daarom dus, hopelijk hebben anderen er wat aan.

    - Ik kom van een X-T1 en een X-H1, dus het is wel effe wennen aan de nieuwe buttons. Maar dat komt wel goed. Mijn ouwe Nikon vroeger had immers ook zo'n PSAM-button.
    - Het toestel maakt wel een pak meer geluid als je een foto trekt dan bij de X-H1 (waarop een 16-55 f2.8 zat). Het klinkt een pak mechanischer. Beetje koddig.
    - Verder is de viewfinder natuurlijk te klein voor een brildrager als ik. Dat was ook zo bij de X-T1. Is spijtig. De beste viewfinder vind je op de T4 en de H1, dat is telkens een plezier om door te kijken. Maar die zitten natuurlijk in een andere prijscategorie. Maar ook dat zal wennen.
    - Connectivity met smartphone gaat wel heel vlot. Na enkele minuten stond de nieuwste firmware er al op. Verder denk ik dat niet veel te gebruiken. Bluetooth etc zuigt allemaal energie.
    - Touchscreen is fun, maar opnieuw vraag ik me af hoeveel ik het ga gebruiken. Om dezelfde reden: dat zuigt energie.
    - Het toestel ligt erg goed in de hand, bijna zo goed als de H1, en zelfs met de 16-55 F2.8 er op raken mijn vingers de lens niet. Die tussenruimte is voor mij dus echt wel goed.
    - Wat me wel irriteert is dat de icoontjes en cijfertjes op de display verkleind zijn. Op de H1 zijn die toch een tikkeltje groter en kon ik alles perfect zien en lezen. Maar nu, die cijfertjes van de onder- en overcompensatie zijn echt te klein voor me. En van sommige icoontjes moest ik aan mijn dochter vragen wat er daar staat te staan of te blinken. Aangezien ik dat niet had met de X-T1 en de X-H1 leg ik de schuld hiervoor echt wel bij Fuji. Het is totaal onzinnig om alles zo klein te tonen. :-( Dat is echt wel een kemel.
    - Q button staat gelukkig ergens weg van de duim nu. Bij de H1 stond die exact waar je met je duim de grip vastnam. Dus dat menu sprong om de haverklap aan. Beetje domme plaats toch. Dat is dus gecorrigeerd.
    - Superhandig dat je de display kan omkeren en zo kan beschermen tegen beschadiging.
    - Ook spijtig dat je disp/back button en de Menu-button zo heel erg vlak zijn. Je voelt ze echt helemaal niet. Stom. Een halve millimeter omhoog en je had ze perfect kunnen voelen.
    - De 16-55 f2.8 is natuurlijk een fractie scherper dan de 16-80 f4 maar je ziet dat natuurlijk enkel als je maximaal bent ingezoomd. De 16-55 is dan ook een Red Badge en dat merk je dus.
    - Dat gezegd zijnde is die 16-80 f4 voor een amateur als ik eigenlijk zeer, zeer scherp. Ik ben dan ook geen pixel peeper. ;-)

    Meer info heb ik nog niet, ik ben in de badkamer bezig met een vloer te leggen, en dat gaat niet samen met fotograferen.



    Na enkele weken:
    Hoe meer ik het toestel gebruik, hoe meer ik er van ga houden. Deze body is écht geheel op maat van mijn handen gemaakt! De ontdekking van de "Film Simulation Recipes" aangeboden door Ritchie Roesch (Amerikaan met Duitse roots) op fujixweekly.com was cruciaal: zijn presets hebben mij echt de ogen geopend. Deze Fuji-fanaat besteedt uren, dagen en weken aan het tweaken van de vele parameters die een Fujifilm-apparaat rijk is: highlights, shadows, contrast, clarity, finetunen van de WB, spielerei met de grain, gewoonweg alles haalt deze persoon uit de kast om jpegs zo goed mogelijk te doen gelijken op bepaald geliefde analoge films. Ik heb dan ook zijn app - jawel!- op mijn smartphone, hell, ik heb zelfs centjes betaald om full access te krijgen! Da's zowat de 2de keer in mijn leven dat ik een app voldoende goed vind om er geld aan uit te geven.
    Extra grote factor in het succes van die presets is hierin de PSAM-button, die je toelaat om 4 presets vast te leggen. Die presets beperken zich niet tot de parameters in je Q-menu, maar tot de hélé rimram aan opties die je in het menu kan vinden. Met C1-4 heb je dus vier totààl verschillende camera's in één. Daarnaast kan je ook de P modus natuurlijk geheel naar je hand zetten, wat je op een totaal van 5 presets brengt. (de X-H1 had er 7, en die waren enkel beperkt tot de params in het Q-menu). Dat is toch wel fenomenaal vind ik. Als je een jpg-shooter bent als ik tenminste. Hell, 't is juist daarvoor dat ik naar Fujifilm ben overgestapt!
    Afgezien van die opties kan je met die PSAM-button ook nog eens kiezen voor een AUTO-optie (handig als je je toestel even aan een leek/kind uitleent), en dan zijn er nog wat interessante opties over die ik nog niet geëxploreerd heb.
    Verder vind ik het zalig dat ik een button heb waarmee ik vingervlug van drive mode kan wisselen. Ook de ISO-button vind ik dik ok, die gebruik ik regelmatig.
    Een tweede belangrijke vondst was het boek van Dan Bailey, X Series Unlimited, laatst geupdate in maart 2021 (recent genoeg mensen? ;-) ). Daarin staat dus wel degelijk de X-S10 mooi besproken in al zijn glorie. Gezien de vele opties die er sinds de X-H1 zijn bijgekomen, was dat wel even nodig om beter te begrijpen wat waarvoor dient. De man schrijft behoorlijk grappig, en spits en to the point. Geen overloos gezwets dus, geen bladvullerij om zijn boek toch maar zo dik mogeiljk te krijgen. Het is een e-book, beetje helaas, maar mooi voordeel is dat je lekker kan inzoomen op de vele mooie foto's die erin staan.
    Wat de videomogelijkheden betreft: I couldn't care less. Dus je hoeft me er geen vragen over te stellen.
    Ook over de lens ga ik mij niet uitspreken, dat laat ik graag aan mensen met scherpere ogen dan ik over. (maar natuurlijk is mijn 16-55 f2.8 scherper, dat zie je overigens enkel bij maximale zoom...)
    Last edited by Muug; 29 maart 2021, 14:30.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

    Dus de conclusie is eerder ”matig” ?
    - Moelijke ergonomie
    - Energievreter
    - Mindere beeldkwaliteit tov. Pro-am cameras
    .?
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

      Da's wel ultrakort door de bocht, ik had het toestel nog maar enkele uren.

      - Dat de knopjes wat anders staan kan je toch geen minpunt noemen, komaan zeg. Als je verandert van wagen staan de knoppen toch ook elders?
      - energievreter: alle toestellen met touchscreen en draadloze verbindingen hebben dat toch? Da's een feature, geen issue. Ik wil de eerste fotograaf tegenkomen die maar één accu bij heeft.
      - Mindere beeldkwaliteit? Van de EVF ja, dat staat ook zo in de specs, maar dit toestel bevat dezelfde APS-C sensor en software als de X-T4 en de X-E4 (en er was er nog eentje), dat ga je toch geen slechte beeldkwaliteit noemen?

      Nog ontdekt:
      - geen "virtual horizon". Stond op mijn X-H1 altijd aan.
      Know what you know, and don't know what you don't know.

      Comment


      • #4
        Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
        Da's wel ultrakort door de bocht, ik had het toestel nog maar enkele uren.

        - Dat de knopjes wat anders staan kan je toch geen minpunt noemen, komaan zeg. Als je verandert van wagen staan de knoppen toch ook elders?
        - energievreter: alle toestellen met touchscreen en draadloze verbindingen hebben dat toch? Da's een feature, geen issue. Ik wil de eerste fotograaf tegenkomen die maar één accu bij heeft.
        - Mindere beeldkwaliteit? Van de EVF ja, dat staat ook zo in de specs, maar dit toestel bevat dezelfde APS-C sensor en software als de X-T4 en de X-E4 (en er was er nog eentje), dat ga je toch geen slechte beeldkwaliteit noemen?

        Nog ontdekt:
        - geen "virtual horizon". Stond op mijn X-H1 altijd aan.
        Euh. Ik beweer niks... ik stel een vraag... Heb die camera nooit vast gehad.
        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
          Wat me wel irriteert is dat de icoontjes en cijfertjes op de display verkleind zijn. Op de H1 zijn die toch een tikkeltje groter en kon ik alles perfect zien en lezen. Maar nu, die cijfertjes van de onder- en overcompensatie zijn echt te klein voor me. En van sommige icoontjes moest ik aan mijn dochter vragen wat er daar staat te staan of te blinken. Aangezien ik dat niet had met de X-T1 en de X-H1 leg ik de schuld hiervoor echt wel bij Fuji. Het is totaal onzinnig om alles zo klein te tonen. :-( Dat is echt wel een kemel.
          Dan moet je dat aanzetten : pagina 219 van de handleiding http://fujifilm-dsc.com/en/manual/x-...omw_en_s_f.pdf
          Last edited by PhilippeVDP; 8 maart 2021, 07:43.

          Comment


          • #6
            Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
            Da's wel ultrakort door de bocht, ik had het toestel nog maar enkele uren.

            Nog ontdekt:
            - geen "virtual horizon". Stond op mijn X-H1 altijd aan.

            Dan moet je dat aanzetten : pagina 17 van de handleiding http://fujifilm-dsc.com/en/manual/x-...omw_en_s_f.pdf

            Comment


            • #7
              Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

              Hoe zit dat met het dynamisch bereik van de sensor?
              Want de dingen die je tot op heden opgesomd hebt maken mij niet wild om dat toestel ter vervanging van mij "oude trouwe" X-T1 afscheid te nemen.
              Hoewel, mijn Canon 90D een stuk beter is in alle opzichten.
              Eigenlijk heb ik al zitten nadenken om al mijn Fujimateriaal van de hand te doen nu ik die Canon 90D heb en met een beetje opleg een Canon 70-300L te kopen.

              Mijn vraag is dus: is het dynamisch bereik van de X-S10 beter dan de X-T1?
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Hoe zit dat met het dynamisch bereik van de sensor?
                Want de dingen die je tot op heden opgesomd hebt maken mij niet wild om dat toestel ter vervanging van mij "oude trouwe" X-T1 afscheid te nemen.
                Hoewel, mijn Canon 90D een stuk beter is in alle opzichten.
                Eigenlijk heb ik al zitten nadenken om al mijn Fujimateriaal van de hand te doen nu ik die Canon 90D heb en met een beetje opleg een Canon 70-300L te kopen.

                Mijn vraag is dus: is het dynamisch bereik van de X-S10 beter dan de X-T1?
                Ehm, da's een vraag waar de speciailsten op mogen antwoorden. Er is alleszins die D-Range priority, waarmee de highlights beschermd worden zonder dat de donkere schaduwen aan detail verliezen. Plus het feit dat dit de allernieuwste sensor en software is, die ook in vlaggenschip X-T4 zit. Dus in een reflex zou ik zeggen "ja er is meer dynamisch bereik aanwezig".

                Voor mij is deze X-S10 eigenlijk niet meer en niet minder dan de échte opvolger van mijn X-T1. Ik zie deze X-S10 echt als een X-T1 met de allernieuwste features. Maar dan zonder WR. Ik was en ben nog steeds enthousiast over het formaat en gewicht van de X-T1. Maar hij had geen IBIS (ook niet nodig als je lens OIS heeft...), en bij hogere ISO's was er toch wel iets teveel ruis naar mijn smaak. Maar de X-T2 was toen heel duur vergeleken met wat ik voor mijn 2dehandse X-T1 betaald had. Plus groter. En de X-T3 was weer een pak groter, en de X-T4 is ook wéér groter en zwaarder. Toen had ik de kans om een X-H1 te kopen en die sprong heb ik dan gewaagd en dat is simpelweg een legendarisch toestel. Maar elke keer opnieuw, echt zonder uitzondering, had ik het gevoel dat iedereen naar mij keek als ik die camera vast had. Imposter Syndroom misschien? Hoewel die H1 zo magistraal goed was, en dan vooral die grote viewfinder is voor een brildrager als ik een droom. Ik kan ondanks mijn bril de hele EVF bekijken. Op de X-T1 was het alsof ik doorheen een te klein sleutelgat naar die EVF keek, en net zoals bij een sleutelgat moet ik dan heen en weer bewegen om de hele beeld op EVF te zien. Niet zo dus bij de H1. En helaas bij deze X-S10 is het ook van dat: ik mag weer door een sleutelgat piepen. Maar bon, dat wist ik natuurlijk op voorhand. En, om naar het formaat terug te keren: die X-T4 is bijna zo groot en bijna zo zwaar als de X-H1!
                Dus, toen ik begin dit jaar het bestaan van de X-S10 ontdekte, voelde ik meteen dat dit de enige echte opvolger van de X-T1 was: robuust, een véél modernere sensor en processor, een pracht van een grip, een scherm dat je kan toeklappen zodat het beschermd is tegen krassen en vuil, de beroemde IBIS, allemaal in het formaat van de X-T1. Enkel de viewfinder van de H1 (en T4) ontbreekt, maar kijk, da's een economische beslissing van Fuji, dat wist ik op voorhand. Dus daarover ga ik niet mekkeren.

                @PhilippeVDP: dank voor je tips, het wordt duidelijk dat ik zonder die handleiding nooit die camera ga doorgronden. Ik zou maw beter éérst de handleiding doornemen vooraleer hier te posten dat dit of deze feature ontbreekt. lol.
                Last edited by Muug; 9 maart 2021, 09:12.
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                  Ehm, da's een vraag waar de speciailsten op mogen antwoorden. Er is alleszins die D-Range priority, waarmee de highlights beschermd worden zonder dat de donkere schaduwen aan detail verliezen. Plus het feit dat dit de allernieuwste sensor en software is, die ook in vlaggenschip X-T4 zit. Dus in een reflex zou ik zeggen "ja er is meer dynamisch bereik aanwezig".

                  Voor mij is deze X-S10 eigenlijk niet meer en niet minder dan de échte opvolger van mijn X-T1. Ik zie deze X-S10 echt als een X-T1 met de allernieuwste features. Maar dan zonder WR. Ik was en ben nog steeds enthousiast over het formaat en gewicht van de X-T1. Maar hij had geen IBIS (ook niet nodig als je lens OIS heeft...), en bij hogere ISO's was er toch wel iets teveel ruis naar mijn smaak. Maar de X-T2 was toen heel duur vergeleken met wat ik voor mijn 2dehandse X-T1 betaald had. Plus groter. En de X-T3 was weer een pak groter, en de X-T4 is ook wéér groter en zwaarder. Toen had ik de kans om een X-H1 te kopen en die sprong heb ik dan gewaagd en dat is simpelweg een legendarisch toestel. Maar elke keer opnieuw, echt zonder uitzondering, had ik het gevoel dat iedereen naar mij keek als ik die camera vast had. Imposter Syndroom misschien? Hoewel die H1 zo magistraal goed was, en dan vooral die grote viewfinder is voor een brildrager als ik een droom. Ik kan ondanks mijn bril de hele EVF bekijken. Op de X-T1 was het alsof ik doorheen een te klein sleutelgat naar die EVF keek, en net zoals bij een sleutelgat moet ik dan heen en weer bewegen om de hele beeld op EVF te zien. Niet zo dus bij de H1. En helaas bij deze X-S10 is het ook van dat: ik mag weer door een sleutelgat piepen. Maar bon, dat wist ik natuurlijk op voorhand. En, om naar het formaat terug te keren: die X-T4 is bijna zo groot en bijna zo zwaar als de X-H1!
                  Dus, toen ik begin dit jaar het bestaan van de X-S10 ontdekte, voelde ik meteen dat dit de enige echte opvolger van de X-S10 was: robuust, een véél modernere sensor en processor, een pracht van een grip, een scherm dat je kan toeklappen zodat het beschermd is tegen krassen en vuil, de beroemde IBIS, allemaal in het formaat van de X-T1. Enkel de viewfinder van de H1 (en T4) ontbreekt, maar kijk, da's een economische beslissing van Fuji, dat wist ik op voorhand. Dus daarover ga ik niet mekkeren.

                  @PhilippeVDP: dank voor je tips, het wordt duidelijk dat ik zonder die handleiding nooit die camera ga doorgronden. Ik zou maw beter éérst de handleiding doornemen vooraleer hier te posten dat dit of deze feature ontbreekt. lol.
                  Thx voor uw antwoord, we houden het in gedachte mocht ik een nieuwe Fuji kopen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

                    ps nadeel van die D-range priority is dat die dan iso verhoogt om meer bereik te simuleren (bv minimum iso 800 zal gebruiken), en dan beperkt hard welk diafragma je dan kan gebruiken (om overbelichte foto te vermijden)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

                      Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                      ps nadeel van die D-range priority is dat die dan iso verhoogt om meer bereik te simuleren (bv minimum iso 800 zal gebruiken), en dat beperkt hard welk diafragma je dan kan gebruiken (om overbelichte foto te vermijden)
                      Klopt, maar hoeveel ruis heb je tegenwoordig bij 800 iso méér dan bij 200? Nauwelijks toch. Vooral niet als je de foto's op normaal formaat bekijkt, vanop een normale kijkafstand.

                      Dat gezegd zijnde: er is wel degelijk een verschil tussen Dynamic Range (DR200, DR400) en de D-Range optie.
                      Hier staat het bvb. uitgelegd: https://www.jmpeltier.com/fuji-dynam...dynamic-range/
                      Kort gezegd: Dynamic Range (DR200, DR400) gaat inderdaad naar een hogere iso (1 of 2 stops) en onderbelicht de foto om de highlights niet op te blazen. Nadien worden de donkere schaduwen wat opgelicht zodat die niet geheel zwart zijn. Maar de "tone curve" wordt dus niet aangepast. Zo krijg je detail in donkere én lichte zones. Er staan wat mooie foto's bij die het effect mooi tonen.
                      D-Range Priority = Dynamic Range + aangepast tone curve, waardoor het contrast nog wat "platter" wordt.
                      Bij beide settings is er een auto-optie, en je kan ook kiezen voor "weak" of "strong"

                      Tegen dat je dat allemaal uitgeprobeerd hebt is uw fotomoment allang weggevlogen of weggelopen
                      Know what you know, and don't know what you don't know.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

                        Verdikkie.
                        Ik ga niet rap de functie van buttons aanpassen. Ik hou nl. van éénduidigheid. (daarom ook prefereer ik Linux of Unix, ipv Windows, maar dat geheel terzijde)
                        Maar die kleine rec-button vlak naast de Q-button heb ik nu toch wel al een paar keer teveel ingedrukt.
                        Te meer omdat je ook gewoon de REC kan activeren door aan de grote stelknop bovenaan rechts te draaien. Heb je meteen een pak meer opties in het menu.
                        Na een paar pogingen heb ik die kleine rec button dus op AF mode gezet: jeweetwel: M, AF-S of AF-C. Die zitten iets te diep in het gewone menu verscholen.
                        Da's de knop van het minste kwaad als het ware. Behalve dan hem helemaal uitschakelen, dat kan natuurlijk ook.
                        Know what you know, and don't know what you don't know.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fujiflim X-S10 met 16-80 F4: ervaringen na enkele uren

                          Na enkele weken:
                          Hoe meer ik het toestel gebruik, hoe meer ik er van ga houden. Deze body is écht geheel op maat van mijn handen gemaakt! De ontdekking van de "Film Simulation Recipes" aangeboden door Ritchie Roesch (Amerikaan met Duitse roots) op fujixweekly.com was cruciaal: zijn presets hebben mij echt de ogen geopend. Deze Fuji-fanaat besteedt uren, dagen en weken aan het tweaken van de vele parameters die een Fujifilm-apparaat rijk is: highlights, shadows, contrast, clarity, finetunen van de WB, spielerei met de grain, gewoonweg alles haalt deze persoon uit de kast om jpegs zo goed mogelijk te doen gelijken op bepaald geliefde analoge films. Ik heb dan ook zijn app - jawel!- op mijn smartphone, hell, ik heb zelfs centjes betaald om full access te krijgen! Da's zowat de 2de keer in mijn leven dat ik een app voldoende goed vind om er geld aan uit te geven.
                          Extra grote factor in het succes van die presets is hierin de PSAM-button, die je toelaat om 4 presets vast te leggen. Die presets beperken zich niet tot de parameters in je Q-menu, maar tot de hélé rimram aan opties die je in het menu kan vinden. Met C1-4 heb je dus vier totààl verschillende camera's in één. Daarnaast kan je ook de P modus natuurlijk geheel naar je hand zetten, wat je op een totaal van 5 presets brengt. (de X-H1 had er 7, en die waren enkel beperkt tot de params in het Q-menu). Dat is toch wel fenomenaal vind ik. Als je een jpg-shooter bent als ik tenminste. Hell, 't is juist daarvoor dat ik naar Fujifilm ben overgestapt!
                          Afgezien van die opties kan je met die PSAM-button ook nog eens kiezen voor een AUTO-optie (handig als je je toestel even aan een leek/kind uitleent), en dan zijn er nog wat interessante opties over die ik nog niet geëxploreerd heb.
                          Verder vind ik het zalig dat ik een button heb waarmee ik vingervlug van drive mode kan wisselen. Ook de ISO-button vind ik dik ok, die gebruik ik regelmatig.
                          Een tweede belangrijke vondst was het boek van Dan Bailey, X Series Unlimited, laatst geupdate in maart 2021 (recent genoeg mensen? ;-) ). Daarin staat dus wel degelijk de X-S10 mooi besproken in al zijn glorie. Gezien de vele opties die er sinds de X-H1 zijn bijgekomen, was dat wel even nodig om beter te begrijpen wat waarvoor dient. De man schrijft behoorlijk grappig, en spits en to the point. Geen overloos gezwets dus, geen bladvullerij om zijn boek toch maar zo dik mogeiljk te krijgen. Het is een e-book, beetje helaas, maar mooi voordeel is dat je lekker kan inzoomen op de vele mooie foto's die erin staan.
                          Wat de videomogelijkheden betreft: I couldn't care less. Dus je hoeft me er geen vragen over te stellen.
                          Ook over de lens ga ik mij niet uitspreken, dat laat ik graag aan mensen met scherpere ogen dan ik over. (maar natuurlijk is mijn 16-55 f2.8 scherper, dat zie je overigens enkel bij maximale zoom...)
                          Know what you know, and don't know what you don't know.

                          Comment

                          Working...
                          X