Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji xpro3 voorgesteld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji xpro3 voorgesteld

    En het op de markt brengen van nieuwe toestellen houdt maar niet op. Fuji heeft een nieuwe xpro3 voorgesteld met een toch wel speciale invulling van het lcd-scherm.


  • #2
    Re: Fuji xpro3 voorgesteld

    Zelf gebruik ik het LCD display achteraan zelden voor compositie.
    Als ik het dan gebruik is het in zeldzame gevallen voor laag bij de grond en nog in mindere mate hoog boven het hoofd.
    Het LCD scherm op mijn X-T3 staat altijd op INFO.. dus het idee van Fuji om info af te lezen op het kleine schermpje vind ik helemaal niet onwijs.
    Het idee is ontstaan uit het tijdperk van de filmrolletjes waar je het soort filmpje op de achterkant kon aflezen.
    Dus op zich vind ik dat idee nog zo slecht niet.

    Niet iets dat iedereen zal bekoren ...
    Je kan niet iedereen tevreden stellen.

    De X-Pro serie is zo al een Niche product ... (waar ik mezelf in kan vinden)
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Fuji xpro3 voorgesteld

      Het heeft in ieder geval al veel discussies op het internet losgeweekt. Het lijkt er inderdaad op dat Fuji de X-Pro lijn wil profileren als de keuze bij uitstek voor liefhebbers van analoge fotografie, maar het geeft wel een stuk functionaliteit op. Het lijkt me toch een gok van Fuji.
      Fuji X-T2 | Fujinon 16mm f/1.4 | 35mm f/2 | 56mm f/1.2 | 80mm f/2.8 | 100-400mm f/4.5-5.6 |18-135mm f/3.5-5.6

      Comment


      • #4
        Re: Fuji xpro3 voorgesteld

        Ik vind het in elk geval geniaal.

        Ik heb ooit de x-Pro1 gehad en vind het nog altijd één van de meest aangename toestellen om mee te werken. Voor wat ik doe heb ik een scherm niet echt nodig. Een scherm zit in de weg, het krijgt vlekken, het is een "tere plek" tijdens het gebruik. Ik gebruik het feitelijk alleen om vanuit een lage positie te fotograferen. In het kort: ik heb een scherm niet nodig, en als ik het nodig heb dan moet vooral kunnen kantelen. Die designkeuze van die x-Pro3 is dus zo zot nog niet, en zou me dus niet weerhouden om te kopen. Eerder het tegendeel.
        Last edited by JuLi; 24 september 2019, 06:03.
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji xpro3 voorgesteld

          Da's toch niks speciaal een scherm dat je kan dichtklappen ??

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Fuji xpro3 voorgesteld

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Da's toch niks speciaal een scherm dat je kan dichtklappen ??

            grts
            Sieg
            Er zijn inderdaad al veel langer camera's op de markt waarbij je het schermpje dicht kan klappen.
            Ik heb zelf een Canon 700D gehad met zo'n schermpje, maar bij Canon leggen ze er dan de nadruk op dat je die schermpjes in alle mogelijke richtingen kan draaien, wat het handiger maakt om foto's te maken uit "moeilijke posities".
            De marketing afdeling van Canon heeft het dan niet specifiek over de mogelijkheid om het dicht te klappen, maar het kan dus wel als je dat zou willen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Fuji xpro3 voorgesteld

              @Sieg en Black Bandit.

              in verband met jullie opmerking


              De X-Pro heeft nooit de intentie gehad om het LCD achteraan te gebruiken in die zin zoals we dat met andere camera's doen.
              Maar het kan natuurlijk wel.
              De X-PRO is gebouwd rond die EVF-OVF zoeker en het is net die ervaring waar sommige gebruikers voor zwichten..
              Het gedeelte in de zoeker dat buiten het frame valt (zoals rangefinders) is voor sommigen juist aanlokkelijk of een fijne manier om te fotograferen.
              Je bent ervoor of niet... maar Fuji geeft je wel de mogelijkheid om te kiezen voor deze manier. Bevalt het je niet.. dan kies je voor iets anders.

              Het gebruik voor LCD achter is altijd een beetje op de achtergrond geweest bij de X-Pro serie (ondanks het goede fixed screen)
              De X-Pro is altijd old school geweest in een modern jasje en bedoeling is nu ook iets te doen met het scherm achteraan.

              Het LCD scherm van de nieuwe PRO3 (als het dichtgeklapt is) heeft een tweede klein schermpje waarop de bv. info gegevens kan lezen van je camera ...
              Dat kleine schermpje kan je vooral gebruiken voor je Filmsimulatie weer te geven net zoals je destijds je soort filmrolletje zag in je doorkijkvenster op de achterwand van je camera.
              Als je Fuji een beetje kent dan weet je dat die camera's gebouwd zijn rond die filmsimulatie's, dus voor de gebruikers van het merk kan dit schermpje een aangename ervaring zijn.

              Zelf gebruik ik het scherm achteraan op mijn X-T3 zelden, tenzij voor "hoog boven het hoofd" of "laag bij de grond" fotograferen.. en dus staat bij mij de display altijd op "info"
              Nacontrole van de Foto's doe ik ook al in de EVF, iets wat bij bv. bij een DSLR niet mogelijk is waar je steeds aangewezen bent op het scherm achteraan.

              Ik haal DSLR er nu even bij als voorbeeld .. want ook met dit soort camera's is de fotografie ervaring heel anders dan met systeemcamera's. Niet beter of slechter.. gewoon anders net zoals deze X-Pro 3 een beetje afwijkt van andere systeemcamera's.


              Wat variatie Lcd schermpjes betreft zijn er voor elke soort voor en nadelen.
              Soorten zijn...

              Een "VAST-SCHERM" zoals mijn 5DII en vele andere DSLR's er één had (en zoals de PRO1/2) , bied geen enkele flexibiliteit en maakt het iets lastiger om boven het hoofd te fotograferen of tegen de grond.

              Een "FLIP-SCHERM" bestaat al heel lang.. ik had er zelfs eentje op mijn Canon Powershot Pro 1 van 15 jaar geleden.
              Voordelen zijn dat deze in alle richtingen te gebruiken zijn maar nadeel is dat de handeling altijd in twee stappen vanuit stand-by moet gebeuren (je moet altijd het scherm eerst uitklappen)
              Voordeel bij ingeklapte stand met display naar binnen, dat je scherm beschermd is tegen krassen bij het wegbergen.

              Het "KANTEL-SCHERM" is handiger omdat je in één beweging kantelt naar boven of naar onder (sommige volledig naar boven of naar onder)
              Nadeel is minder veelzijdigheid tegenover flipscreen en geen enkele bescherming tijdens wegbergen.
              Bij de X-T's van Fuji heb je ook kantel mogelijkheid in portretmode.

              Nog betere soort is een Multi scherm zoals Sony dit op zijn A99 heeft.
              Dit model laat je de volledige flexibiliteit toe van een "Flip-Screen" gecombineerd met de simpele handeling van een "Kantelscherm" inclusief bescherming tijdens het opbergen.
              Hier voorbeeld van vergelijking https://www.youtube.com/watch?v=GIyq0fO8AaI of hier voorgesteld https://www.dpreview.com/reviews/sony-slt-a99-ii/3


              Conclusie:

              PRO 3 scherm..
              Inklapbaar scherm die je uitklapt voor menu's in te stellen of laag bij de grond fotografie met een tweede kleine display voor je info of filmsimulatie.)

              Speciaal ? misschien niet maar gewoon anders.
              ...maar ik denk wel dat veel X-Pro gebruikers zich daarin kunnen vinden omdat die toch meestal gebruik maken van de Hybride zoeker.

              Als dit je niet aanspreekt, dan heb je andere keuze"s, zowel bij Fuji als andere merken.
              Maar je hebt tenminste die keuze.. dus er is geen reden tot klagen.
              Ieder zijn ding ..
              Last edited by Funcky; 30 september 2019, 13:52.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Fuji xpro3 voorgesteld

                Wat ik niet begrijp in dit systeem is hoe de optische zoeker samen werkt met een zoom lens bv. 18-135 lens. Of werkt dit alleen met de EVF die dan open geklapt is ?
                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji xpro3 voorgesteld

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Wat ik niet begrijp in dit systeem is hoe de optische zoeker samen werkt met een zoom lens bv. 18-135 lens. Of werkt dit alleen met de EVF die dan open geklapt is ?
                  YMMV
                  Net zoals met de 18-55 maar dan op 18-135mm. Rare vraag hoor.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji xpro3 voorgesteld

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Wat ik niet begrijp in dit systeem is hoe de optische zoeker samen werkt met een zoom lens bv. 18-135 lens. Of werkt dit alleen met de EVF die dan open geklapt is ?
                    YMMV
                    Zelfde als bij de xpo-1 vermoed ik. Ofwel krijg je een kader in de optische zoeker geprojecteerd, ofwel wordt de OVF een EVF. En als ik me goed herinner, bij de xpo-1 kon je chimpen in de OVF (die dan even EVF werd).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji xpro3 voorgesteld

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Zelfde als bij de xpo-1 vermoed ik. Ofwel krijg je een kader in de optische zoeker geprojecteerd, ofwel wordt de OVF een EVF. En als ik me goed herinner, bij de xpo-1 kon je chimpen in de OVF (die dan even EVF werd).
                      Dus als ik het goed begrijp is wslk de kader op de 135mm stand piepklein dan (in de OVF) ?
                      Mss. zal ik de vraag nog eens stellen ald de camera werkelijk uit is.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji xpro3 voorgesteld

                        Op de 100-400 wordt het kader rood vanaf 135mm, maw bruikbaar tot 135mm.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji xpro3 voorgesteld

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Dus als ik het goed begrijp is wslk de kader op de 135mm stand piepklein dan (in de OVF) ?
                          Mss. zal ik de vraag nog eens stellen ald de camera werkelijk uit is.
                          Waarschijnlijk, heb enkel de 16-50 op de xpro-1 gebruikt. Was een teleurstelling, heb die snel weg gedaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji xpro3 voorgesteld

                            De optische viewfinder werkt ook met zooms natuurlijk, maar het 'vakje' varieert dan in grootte met de brandpuntsafstand. En deze wordt boven 60mm toch wel erg klein. In dat geval beter overschakelen op de electronische viewfinder inderdaad. Of op het scherm als je dit verkiest.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                            Comment

                            Working...
                            X