Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X100s zonnekap - nuttig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X100s zonnekap - nuttig?

    Na maanden te kijken naar dit prachtig toestel, kom ik nog een exemplaar tegen op vakantie!
    Nu ben ik aan het kijken naar extra accesoires, zoals de zonnekap. Aangezien deze redelijk prijzig is, vroeg ik me af of deze ook nuttig is?
    Ik lees namelijk op internet dat de zonnekap niet veel nut heeft en gewoon in de weg zit. (enkel gelezen over X100, maar het model is denk ik gewoon hetzelfde?)

    Iemand hier die er ervaring mee heeft? Kopen of niet?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Ik heb ook de x100s en heb de zonnekap van iemand anders eens een hele dag gebruikt, eerlijk gezegd, echt voordeel zag ik er niet in behalve het feit dat de lens meer beschermd is.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

      Als de zon/belichting van opzij, boven of onder komt, kan het zijn dat je last krijgt van overstraling. Een zonnekap helpt hier ENORM veel. Als je uw toestel laat vallen of stoot, is een zonnekap ook een uitstekende bescherming voor het frontelement.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Als de zon/belichting van opzij, boven of onder komt, kan het zijn dat je last krijgt van overstraling. Een zonnekap helpt hier ENORM veel. Als je uw toestel laat vallen of stoot, is een zonnekap ook een uitstekende bescherming voor het frontelement.
        Bij de zonnekap van de x100s zijn er zowel aan de bovenkant, de onderkant en de zijkant openingen waar het licht eigenlijk zeer goed door kan.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

          Ik ben nog steeds aan het wachten op bericht dat mijn x100s er eindelijk is, maar heb me reeds dezelfde vraag gesteld...
          Ik vind 'm ook best prijzig voor 'n zonnekap, maar hij beschermt dan weer wel je lens dat beetje exra, vandaar de twijfel.

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
            Ik ben nog steeds aan het wachten op bericht dat mijn x100s er eindelijk is, maar heb me reeds dezelfde vraag gesteld...
            Ik vind 'm ook best prijzig voor 'n zonnekap, maar hij beschermt dan weer wel je lens dat beetje exra, vandaar de twijfel.
            Waar heb je 'm besteld?

            Ik denk niet dat ik de zonnekap ga aanschaffen. Je moet al vies doen om de lens te beschadigen, het is echt maar een klein gaatje (ten opzichte van lenzen op mn 60d ) en ligt al een beetje dieper in het toestel. Ik ga me niet volledig equiperen voor dit toestel, de zwaktes vang ik op met m'n ander, wel uitgebreid assortiment
            + ik vind 'm echt veel mooier zonder zonnekap

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

              Mijn toestel kwam van Vandenborre, en werd geleverd na 3 weken....
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                Ik heb zelf deze camera met de zonnekap en deze doet wat hij moet doen en dat is overstraling tegenhouden. Als je zoekt via Google dan zijn er goedkopere niet originele versies te vinden. Een voorbeeld vind je hier: http://www.shootlight.nl/nl/jjc-lh-j...s-adapter.html.
                Nog wel een tip, de zonnekap geeft wel schaduw op de foto bij gebruik van de ingebouwde flits als hoofdlicht.
                Carl
                Fujifilm X-Pro-1 met XF 35 f1.4 en XF 18 f2.0, Fujifilm XT-1 met Fujinon 18-55 2.8-4.0, Fuji XE-2 met XF 27mm 2.8 en nog wat glaswerk.

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                  Ander voorbeeldje : http://www.shootlight.nl/nl/jjc-hood...fuji-x100.html
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Mijn toestel kwam van Vandenborre, en werd geleverd na 3 weken....
                    Tis het wachten waard echt een fascinerend toestel!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                      Oorspronkelijk geplaatst door beentjes Bekijk bericht
                      Ik heb zelf deze camera met de zonnekap en deze doet wat hij moet doen en dat is overstraling tegenhouden. Als je zoekt via Google dan zijn er goedkopere niet originele versies te vinden. Een voorbeeld vind je hier: http://www.shootlight.nl/nl/jjc-lh-j...s-adapter.html.
                      Nog wel een tip, de zonnekap geeft wel schaduw op de foto bij gebruik van de ingebouwde flits als hoofdlicht.
                      Dat flitsje zal ik waarschijnlijk nauwelijks gebruiken, dus dat kan geen probleem vormen.
                      Zo'n goedkoop alternatief is wel interessant...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                        Ik gebruikte de originele Fuji zonnekap al op de X100, en nu dus nog steeds op de X100s, zo vaak als mogelijk. Handig bij tegenlicht buiten, en als extra bescherming van de lens (tegen stoten).

                        De openingen in de rand laten geen (zij)licht op de lens vallen, maar zorgen ervoor dat bij gebruik van de optische zoeker de blinde hoek minimaal is (let wel op: bij sommige goedkopere ebay "clone" zonnekappen lijnen de spleten niet uit, en je hebt er dus niks aan...).

                        Maar als ik binnen fotografeer en/of de camera zo compact mogelijk wil houden blijft de zonnekap thuis of in de tas.
                        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                          NIET ONBELANGRIJK !!!!

                          Je kan de (originele) full case van Fuji NIET gebruiken in combinatie met de zonnekap !
                          ( foutje in het design !?)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                            Mijne is besteld bij art en craft, ze verwachtten op moment van bestellen een levertijd van 4 weken, maar kon ook wat minder of meer zijn...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X100s zonnekap - nuttig?

                              Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                              Mijne is besteld bij art en craft, ze verwachtten op moment van bestellen een levertijd van 4 weken, maar kon ook wat minder of meer zijn...
                              nochtans besteld eind mei en ze zeiden vorige week dat het nog enkele weken extra ging duren ...

                              Comment

                              Working...
                              X