Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 119

Standaard Fuji X-T1 een hype of is dat spul nu echt wel zo goed ?

We hebben er maandenlang over gebabbeld, we hebben er maanden lang vergeleken, en plots sloeg de vonk toch over ...
    baloo en mezelf hebben vaak zelfde ideeën en fotografische fantasieën en meer dan eens stappen we er gezamenlijk op uit, hij met een paar gram en ik met een paar kg ... om steeds weer vast te stellen dat de kilo's echt niet bepalend zijn voor de kwaliteit.
    En zo besloot ik ook toch eens even die foetsjie (zoals ik die plagend noemde) te testen.
    Na ellenlange nachten en treinuren lezen en raadplegen nam ik vorige vrijdag het harde besluit: Laat ons nu eens die foetsjie (X-T1) te velde testen. Het werd mijn geliefkoosde omgeving. Stad Brussel.
    En natuurlijk met het moeilijkste zonder teveel nadenken. De nacht of mag ik eerder zeggen de vroege morgen. Maar eerst wil ik hieraan toevoegen dat de beelden zo uit het toestel gekomen zijn (als RAFkes) en omgezet naar jpg. In het slechtste geval enkel gecropt of recht gezet, alhoewel het laatste eerder uitzondering is
    De grote markt met het stadhuis en het broodhuis.

Ik was, ben heel aangenaam verrast over de kleuren. Deze deden me direct denken aan de oude ORWO-diafilm. Warme kleurrijke beelden. Voor mij één opmerking: Schitterend voor een eerste poging. hmmm op ISO 6400 en 1/25 seconde. Niet slecht als je het mij vraagt. Zonder statief en geen noisewareverwijderaar. Niets op aan te merken.
    Vervolgens (6 uur na de ochtenwandeling) ging het richting Leopoldswijk waar ik uit ervaring weet dat het heel moeilijk werken is over de middag. De zon is een grote spelbreker want steeds opvallend aanwezig en hier en daar remmend werkend in het beeld.
    En waarom dan ook niet de fisheye van Samyan waar je alles manueel moet doen. Niet eenvoudig als je het me vraagt, zonder handleiding en een bijna automatisme in de hand hebbende met een Nikon D9-reeks. Na gepruts en gezoek in de menu's na vergeten instelpunten ... een tweetal compleet mislukte foto's had ik goede resultaten. Wel wat moeilijkheden om en de zoeker en het LCD te wennen, maar dat is echt wennen. Wanneer je met een wagen rijdt die volkomen automatisch is, is het ook wennen aan die manuele versnellingsbak.
    ISO van 1000 tot 400 en snelheden van 1/200sec en mer bij diverse diafragma's

Via de voortuin van het KBIN en tussen glazen wanden naar de achtertuin van het KBIN. Hierbij werden en de 10-24mm en de 18-135mm getest.

De resultaten bewijzen de vele prognoses. Keigoed.
    De workflow die ik met Nikon-?EF's had blijkt huizenzwaar wanneer ik nu zie met welke eenvoud en heel wat minder bewerkingen tot de JPG's kom. Zoals ik schreef. De foto's komen zo rechtaan, rechtuit de foetsjie. Enkel crop.
    Na de trip stelde ik vast dat ik heel wat minder foto's heb dan anders. Dit komt omdat je trager foto's neemt. Je bent echt meer actief bezig. Ik heb ooit een shoot gedaan met enkel een 50mm en toen stootte ik ook op dit fenomeen. Minder foto's, maar wel meer bezonnen en krachtiger en pakken minder werk achteraf.
    MAAR, als Nikon-adept dien ik hier wel even te merken dat het gebruik van een fisheye heel wat eenvoudiger is bij Nikon dan bij die foe... Alhoewel dit zal inde toekomst zeker veranderen indien het aanbod van Fuji-objectieven groter en vooral completer wordt. En oefening baart kunst. Ook die werking met de Samyan zal sneller en vlotter verlopen na wat gevloek ermee.
    MAAR, als Nikon-adept merk ik ook dat er een aantal zaken echt beter zijn met die zware box. Of is het eerder de gewenning die ik daar heb, had en het voorlopig onwennig gebruik van de Japanees spul. Het zal wel het laatste zijn. Dat de Foetjsie veel wielkes en knopkes bevat. Juist, maar die Nikon heeft dat ook hoor. Vraag maar eens aan een wild-vreemde om de timer te veranderen ... Je kan ondertussen gerust een bak bier of water voor de niet-alcoholieker gaan ledigen ...

Vervloek ik nu de Nikon en zweer ik nu bij die Fuji ? Ja en neen. Beide toestellen hebben zeker hun voor en beiden hebben zeker hun tegen en heel zeker hebben beiden gemeenschappelijke dingen. 't Is zoals de lens. De ene gebruik je voor dit en de andere voor dat.
    Nog steeds maak ik geen goede foto's en stilaan begin ik toch te denken dat dit eerder aan het handvat ligt dan aan het fototoestel. En met de Nikon maak ik betere foto's op het ene vlak en met die Fuji dan weer op het andere vlak.

Of het nu een hype is ? Ik geloof dit zeker niet en wie niet waagt niet weet en wie niet weet heeft geen recht tot spreken. Waar ik vroeger met mijn 15 kg zwetend rondliep en foto's schoot ... Ik heb verdomd weer volop genoten van de trip in een voor mij heel oud gekende buurt. Het spelen met de knopkes, het testen, herinstellen, proberen ... dat is voor mij de fun en die was ik blijkbaar kwijt. Deze confrontatie opende mijn ogen.
    Dit spul is verdomme goed, steengoed. Een technisch hoogvliegertje dat heel eigenwijs in elkaar gestoken is en waar vooral heel , heel diep en veel vernuft is over nagedacht.
    En waar ik vooral naar op kijk is het feit dat Futji blijkbaar luistert naar de gebruikers. Firmwares lossen verwachtingen in en daarbij laat men ook de band met bezitters van ouder materiaal niet in de steek. Iets wat helemaal niet kan gezegd worden over de andere fotomerken.

Dit is zeker niet mijn laatste trip met de Fuji in de schoudertas.
    Laatst gewijzigd door Wim.Vanmaele; 11 oktober 2014 om 20:40
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Standaard Re: Futji X-T1 een hype of is dat spul nu echt wel zo goed ?

Wat er uit die X-T1 komt is gewoonweg spectaculair. En het gebruik ook, voor zij die houden van manuele instellingen.
    Ik heb hem weer weggedaan, omdat ie toch nog wat te groot bleek. Voor mij. Maar iemand die van een reflex komt zal de lichtere schoudertas zeker kunnen apprecieren ;-)

Wim,

Blij te horen dat je hebt gevonden wat je zocht.
    Het is en blijft een pracht ding de XT-1 en vooral het glas van Fuji is TOP!

Greets en succes verder...
    KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
    http://www.photopat.be

Kom gewoon mee op 25 oktober, zie hier...
    http://forum.belgiumdigital.com/f10/...en-495736.html

ik maak graag nachtopnames en deze zien er zeer goed uit. maar om echt te kunnen vergelijken met mijn D7100 zou ik er wel ene op echte grootte moeten kunnen zien voor de ruis ! in ieder geval zeer mooie kleuren .
    gr, JOHAN , nikon D90, D7100

Ik denk toch dat de Fuji minder ruis vertoont bij de gebruikte instellingen dan de Nikon D7100.

Mooie reeks voorbeelden Wim, en om op je titel te antwoorden, ja dat spul is echt goed, en zeker voor het soort fotografie als in je voorbeelden.
    Mijn X-T1 mag terug overal mee, terwijl de Nikon D800 en D3s hier de laatste tijd nogal veel in de kast bleven staan vanwege sleepvermogen ondergetekende...

Even terzijde ... Een 18-135 gerelateerde vraag ivm "nachtfotografie" oa ... een vriend van mij kocht zeer recent een X-T1 met een set lenzen en hij vind dat de focus van deze specifieke lens nogal traag in bij weinig licht (méér dan 1 seconde "voelt" hij, hij is een Leica/Fuji adept) iemand die dit kan bevestigen/ontkennen ?

Dag regulus,

Zelf heb ik de 18-135mm ook en van traag focussen bij weinig licht is zeker geen sprake. Deze lens focust net erg snel ...
    Maar dat kan ook te maken hebben met bepaalde instellingen?
    Staat de "hoge prestatie" van de X-T1 aan? Hoe groot staat het focusveld ingesteld? (enkele mogelijkheden)
    Maar voor mij stelt de 18-135mm dus erg snel scherp - ook bij weinig licht.

Jaja

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Even terzijde ... Een 18-135 gerelateerde vraag ivm "nachtfotografie" oa ... een vriend van mij kocht zeer recent een X-T1 met een set lenzen en hij vind dat de focus van deze specifieke lens nogal traag in bij weinig licht (méér dan 1 seconde "voelt" hij, hij is een Leica/Fuji adept) iemand die dit kan bevestigen/ontkennen ?
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Ben ook zeer tevreden over deze lens.

Dank je wel JaJa ... Volgens de specs zou die lens moeten focussen in 0,1 sec he ... Mijn maat was niet zeker of hij misschien iets verkeerd had ingesteld of dat de lens misschien een defect vertoonde .. Ik zal hem je bevindingen zeker doorsturen ! Beste dank !

Zo zeg, die voorbeelden hier zijn niet mis! Misschien moet ik het allemaal toch maar eens testen. Ik zou het ook niet erg vinden om lichter gepakt op stap te gaan.

Hallo,

Nog meer om een deugdelijk oordeel te kunnen vellen :
    https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

Jaja

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Zo zeg, die voorbeelden hier zijn niet mis! Misschien moet ik het allemaal toch maar eens testen. Ik zou het ook niet erg vinden om lichter gepakt op stap te gaan.
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Jij hebt je 6D toch nog niet zo lang? Ben je hem al beu?
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Momenteel 915 euro hier : http://nl.mydigitaland.com/fujifilm-...ody-black.html
    Toch wel heel scherpe prijs. Zou verzonden worden uit Londen.
    Een collega van me heeft er onlangs een sony a6000 gekocht, alles perfect verlopen.

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Zeker niet! Ik zou die dan ook niet verkopen hoor. Maar voor vakantiefoto's bijvoorbeeld, waarbij je een hele dag met je spul rondzeult, zou ik het wel makkelijk vinden, en de kwaliteit lijkt echt niet te moeten onderdoen. Voor shoots van dansoptredens en dergelijke ben ik ervan overtuigd dat dat beter zal gaan met mijn 6D, dus die blijft zeker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Jij hebt je 6D toch nog niet zo lang? Ben je hem al beu?

Heb ondertussen al wat testjes gedaan voor macro ...
    't Is verdomd moeilijk, maar dat gaat ook en de resultaten worden beter en beter, ik ken het ding ook beter en beter ...
    Er volgt nog een tweede topic over de haaip of de technische hoogvlieger.
    Laatst gewijzigd door Wim.Vanmaele; 21 oktober 2014 om 14:08
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Ne mens zou zowaar beginnen te twijfelen en de overstap van de oude getrouwe APS-C D90 naar een D750 FX nog even uitstellen.
    De rug wil de laatste tijd ook al eens vaker tegensputteren en als je zo´n mooie testresultaten ziet en de lovende reacties her en der leest over de X-T1, eerder overwegen om Foetsjie in huis te halen

20. Standaard Re: Futji X-T1 een hype of is dat spul nu echt wel zo goed ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
    Ne mens zou zowaar beginnen te twijfelen en de overstap van de oude getrouwe APS-C D90 naar een D750 FX nog even uitstellen.
    De rug wil de laatste tijd ook al eens vaker tegensputteren en als je zo´n mooie testresultaten ziet en de lovende reacties her en der leest over de X-T1, eerder overwegen om Foetsjie in huis te halen
    Ik heb zelf nog een D80 die ik stilaan zou gaan willen vervangen en twijfel ook al een tijdje tussen de D750 en Fuji X-T1. De Fuji is inderdaad een pak kleiner en lichter maar een D750 met bvb. 28/35, 50 en 85 F1.8 weegt ook niet zo veel en geeft een niet te evenaren lichtsterkte (én heel goede kwaliteit). Verder spreekt langs de ene kant de retro styling en werking van de Fuji mij wel aan maar ben ik zodanig gewoon aan het gebruiksgemak, de optische zoeker, geluid van de spiegel en de 2 scrollwieltjes voor sluitertijd en diafragma van de nikon dat ik vrees dat ik dat zou missen bij de Fuji. Nog even over nadenken dus
    Nikon D80 + 18-70mm F3.5-4.5 + 50mm F1.8 || www.flickr.com/fre123

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frederik123 Bekijk bericht
    De Fuji is inderdaad een pak kleiner en lichter maar een D750 met bvb. 28/35, 50 en 85 F1.8 weegt ook niet zo veel en geeft een niet te evenaren lichtsterkte (én heel goede kwaliteit). Verder spreekt langs de ene kant de retro styling en werking van de Fuji mij wel aan maar ben ik zodanig gewoon aan het gebruiksgemak, de optische zoeker, geluid van de spiegel en de 2 scrollwieltjes voor sluitertijd en diafragma van de nikon dat ik vrees dat ik dat zou missen bij de Fuji. Nog even over nadenken dus
    En wat denk je van de diafragmaring waar hij hoort te zitten? En van het Fujinon 56mm F1.2 objectief ?

Hoi,
    ook ik ben me aan informeren naar de prestaties en kwaliteiten van de X-T1.
    Maar om 'm te vergelijken met een Ff camera.
    Nee, dat zal ie nooit halen.
    Vergelijk 'm met een APC reflex.
    Dat zijn misschien appels met appels

Adrie

adrie,

En toch heb ik m'n FF Canon 5DMkII ingeruild voor een Fuji X-T1 - tot volle tevredenheid en zonder enige spijt ...
    Er zijn heel veel fotografische momenten waarbij de X-T1 het véél beter doet dan de 5DMkII en slechts enkele waarbij het andersom is.
    Subjectief of objectief gezien - het maakt niet uit - maar mijn fotoplezier is in sterke mate gestegen.

En voor de rest koopt iedereen de camera die aan zijn of haar behoeften voldoet - en die liggen nu eenmaal vaak ver uit elkaar.

Jaja

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
    Hoi,
    ook ik ben me aan informeren naar de prestaties en kwaliteiten van de X-T1.
    Maar om 'm te vergelijken met een Ff camera.
    Nee, dat zal ie nooit halen.
    Vergelijk 'm met een APC reflex.
    Dat zijn misschien appels met appels

Adrie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
    adrie,

En toch heb ik m'n FF Canon 5DMkII ingeruild voor een Fuji X-T1 - tot volle tevredenheid en zonder enige spijt ...
    Er zijn heel veel fotografische momenten waarbij de X-T1 het véél beter doet dan de 5DMkII en slechts enkele waarbij het andersom is.
    Subjectief of objectief gezien - het maakt niet uit - maar mijn fotoplezier is in sterke mate gestegen.

En voor de rest koopt iedereen de camera die aan zijn of haar behoeften voldoet - en die liggen nu eenmaal vaak ver uit elkaar.

Jaja
    Ik kan alleen maar bevestigen... Hier staat ook alles te koop van Nikon (FF & DX)
    Het is begonnen met weer plezier te vinden in het fotograferen door het gebruiken van een vaste brandpunt lens met de aanschaf van een Fujifilm X100s. Nu ook gekozen voor een volledige overstap naar de XT-1. Er zijn zoveel zaken die het aangenamer maken; gewicht, snellere workflow (de JPEG's die er uit komen zijn al goed genoeg voor de meeste doeleinden, ik schiet dan ook RAW+JPEG), super goede lenzen, ... Noem maar op. Moest ik echt mijn geld verdienen met het fotograferen en super grote afdrukken moeten maken of veel sport fotograferen, dan zou ik nog niet direct switchen, maar voor de rest zie ik het nut er niet van in om meer te moeten mee sleuren en meer te moeten betalen om zo goed als dezelfde resultaten te halen.

Idem hier Canon 5D MKII er uit en alleen nog Fuji, nog geen spijt van gehad, en mijn rug zeker niet.
    Integendeel veel plezier terug gevonden.

Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Deze vind ik dus echt goed!
    Door Hasseltenaar in forum Chit Chat
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 20 oktober 2012, 21:13
  2. Fuji S5 met spul
    Door aws in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 9 december 2011, 18:48
  3. Ik lig echt nooit goed he!
    Door joeperrr in forum Fotobeoordeling Dieren