Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-E4 eerste indrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-E4 eerste indrukken

    Hello,

    Na de X-M1, de X-Pro1 en de X-T20 (waar ik er op een gegeven moment 2 van had) heb ik me een eerste keer een X-E reeks aangeschaft. Waar de keuze voor de X-T20 in het voorjaar van 2017 een zeer gemakkelijke was, was de keuze voor de X-E4 dat zeker niet. De X-T20 die me net geen 850 euro kostte bood ongeveer 80% van de mogelijkheden van de X-T2. En dat tegen een opmerkeljk veel lagere prijs, en met een touchscreen en ingebouwde flash als extra. De X-T20 was (en is) een toestel dat écht veel waar voor z'n geld bood.

    De X-E4 kostte me nu ook 850 euro. Het voordeel van de X-E4 is dat het het dichtste aanleunt bij wat Fuji-X voor mij aantrekkelijk maakt: compactheid. En dat in combinatie met de beeldkwaliteit van de X-T4. Enige bémol: de X-E4 biedt misschien maar 50% van de mogelijkheden van de X-T4. Je kan het dus geen koopje noemen.

    Een X-T40 is er niet. We kennen het verhaal... Fuji wou inzetten op nieuwe klanten - overlopende Canon/Nikon gebruikers - via een nieuwe produktlijn... de X-S10. Dat toestel heb ik om diverse redenen voorlopig aan me laten voorbij gaan.

    Na één week met de X-E4 wil ik kort mijn bevindingen meegeven. Ik wil niet in herhaling vallen van de diverse reviews die overal te vinden zijn, en zal dus enkel die 3 positieve en 3 negatieve dingen melden die me echt opvallen of tegenvallen.

    Drie positieve zaken:

    1. De snelheid van werken is een wereld van verschil tov de X-T20. Zo valt me op dat ik voor het eerst een bruikbare subject tracking heb. Onder de motorkap zit dus toch de basis van de X-T4 en dat is onwaarschijnlijk tof. Dat alleen al!

    2. De schermbediening met "swipe sneltoetsen" werkt voor mijn doen echt wel goed. Zelfs tijdens het gebruik vn de EVF. Het is even nadenken nog welke functie ik aan welke swipe, aan de Fn toets en aan het draaiwiel vooraan wil geven.

    3. Het is altijd thuiskomen met een nieuw Fuji-toestel. Dankzij de vele mogelijkheden (waaronder video, wat me minder intresseert) is de handleiding tegenwoordig boven de 300 pagina's. Maar je bouwt voort op wat je weet en gewoon bent... super tof.

    Dan de negatieve zaken:

    1. Ik heb de indruk dat Fuji er de kantjes aan het afrijden is op vlak van bouwkwaliteit. De knopjes zijn petieterig en plastiekerig geworden. Ze hebben nauweljks "play". De joystick is enkele milimeter groot. Dat geeft niet veel vertrouwen in duurzaamheid op lange termijn. Ik heb gisteren ook gemerkt dat ik de rubbercoating aan de rechterkant (op het schuine deel naast de joystick) op z'n plek heb moeten duwen. Er zat over een lengte van 1cm precies een halve mm speling op, alsof het niet goed gehecht was. Ik ga dit dus moeten in het oog houden. Maar... geeft geen goed gevoel. Made in the Philippines is toch niet Made in Japan... hm....

    2. Het minimalistisch ontwerp heeft een wrang marketing kantje. Als je de X-E4 vastpakt heb je echt een glad vierkanten bakje in je handen. Fuji kon perfect een rubberen strip ter hoogte van de vingers van het rechterhand voorzien hebben, of een kleine thumbrest onder de compensatieschijf. Maar dat doen ze natuurlijk niet, en mijn vermoeden is dat dit bewust is. Het toestel wordt her en der standaard aangeboden met de Fuji handgrip en een een peperdure Fuji thumbrest die je in de flashshoe moet proppen. Zo een thumbrest is het fotografen equivalent van een chromé-uitlaat op een gepimpte BMW, oh ja... als je zo'n thumbrest tof vindt combineer dat dan liefst samen met een rode shutterbutton die van AliExpress komt. Enfin. Ik wil de winstmarges niet kennen op de twee attributen, maar als je als consument deze bijkoopt, dan zit je vlot in de prijsklasse van een X-S10.

    3. Het toestel heeft slechts één "command-dial". De draaschijf aan de achterkant hebben ze weggelaten. Dat is het enige dat ik mis. Nu moet je echt de functie van de voorste schijf wisselen door erop te drukken, en dat had niet gemoeten.

    Maar globaal toch een aangename verrassing die X-E4. Als m'n eerste negatieve punt vals alarm blijkt, dan zeker en vast.
    Last edited by JuLi; 14 mei 2021, 14:48.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

  • #2
    Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

    De fundamentele vraag voor mij is: wie is de doelgroep van dat type camera ?
    Ik persoonlijk kan niks met zoekerloze cameras (of marginaal kleine evf zoekers) met oneindige in-kamera processing functies die ik nooit gebruik. 300 paginas handleiding (ugh) om eenheidsworst fotos te krijgen.
    Ymmv
    Last edited by Nerdifant; 16 mei 2021, 05:35.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

      Maakt een camera nu zelf eenheidsworst foto's?
      Ik dacht dat deze die het toestel bedient eenheidsworst foto's maakt, tenminste, als ik het woord goed heb begrepen.
      Zelf heb ik een X-T1 en een X-E2s en eerlijk toegegeven, het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik een systeem camera gewoon werd.
      Nu ben ik er weg van en voor straat fotografie is mijn X-E2s met een 27mm erop mijn favoriet, een echt om daar mee op straat te lopen fotograferen.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

        Kern van de zaak inderdaad: wat stel JIJ nog in en wat bepaald een Japanse ingenieur via algorithmen wat de 'juiste' foto is. Zelfs door de zoeker kijken is nog te veel. Een beetje van waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan. 300 bladzijden manual. Aarg. Ooit een 6x6 dia gemaakt met Velvia 50 ? Ipv idiote maar blijkbare populaire in camera 'film' emulaties, jeez.
        Ik heb een x-t100 die ligt stof te vangen. Omdat ik met die camera meer losers dan winners heb ..
        Ymmv
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Kern van de zaak inderdaad: wat stel JIJ nog in en wat bepaald een Japanse ingenieur via algorithmen wat de 'juiste' foto is. Zelfs door de zoeker kijken is nog te veel. Een beetje van waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan. 300 bladzijden manual. Aarg. Ooit een 6x6 dia gemaakt met Velvia 50 ? Ipv idiote maar blijkbare populaire in camera 'film' emulaties, jeez.
          Ik heb een x-t100 die ligt stof te vangen. Omdat ik met die camera meer losers dan winners heb ..
          Ymmv
          daar is toch niemand die U belet een "moderne" camera te gebruiken als een "oudere"...andersom gaat natuurlijk niet.
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

            Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
            daar is toch niemand die U belet een "moderne" camera te gebruiken als een "oudere"...andersom gaat natuurlijk niet.
            Klopt. Mijn vraag was dan ook wie is de doelgroep ? Ik ben het niet. Dat was mijn probleem met de xt100. Hoe schakel ik al die gimmicks definitief uit. Ik gebruik ze toch niet. Maar wie dan wel ?
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Klopt. Mijn vraag was dan ook wie is de doelgroep ? Ik ben het niet. Dat was mijn probleem met de xt100. Hoe schakel ik al die gimmicks definitief uit. Ik gebruik ze toch niet. Maar wie dan wel ?
              ik heb de X100 F gehad en heb nu o.a. de fuji X70 en gebruik deze enkel manueel en fotografeer in Raw, dat is voor mij voldoende...voor vogels enzo gebruik ik de sony A7 III want met een "oudere" camera is het onmogelijk om bvb. vogels in de vlucht te fotograferen...
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                Ik heb die fuji ooit gekocht vanwege compact en uitstekende beeldkwaliteit. De showstopper waren al die gimmicks, bv buddy zelfontspanner. Leuk zelfportret mee gemaakt maar vergeten af te zetten. Later een normale foto mislukt om dat dat gedoe nog op stond en ik niet kon vinden 'in the field' om dat uit te zetten Kunnen die constructeurs geen firmware brengen om die zever allemaal te schrappen ? Nu moet ik de handleiding gebruiken om dingen NIET te moeten gebruiken.
                Ymmv
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Kern van de zaak inderdaad: wat stel JIJ nog in en wat bepaald een Japanse ingenieur via algorithmen wat de 'juiste' foto is. Zelfs door de zoeker kijken is nog te veel. Een beetje van waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan. 300 bladzijden manual. Aarg. Ooit een 6x6 dia gemaakt met Velvia 50 ? Ipv idiote maar blijkbare populaire in camera 'film' emulaties, jeez.
                  Ik heb een x-t100 die ligt stof te vangen. Omdat ik met die camera meer losers dan winners heb ..
                  Ymmv
                  Allez bon, maar dan koos je destijds ook voor Velvia.

                  Niets belet om:
                  - RAW te fotograferen
                  - de manual in de vuilbak te gooien.

                  Met de aan-uit knop te bedienen, aan de shutterdial en de diafragma-ring te draaien geraak je toch al een eind op weg om blijkbaar een soort van "superieure fotografie voor de happy few die het begrijpen" te beoefenen me dunkt.

                  En voor de rest... ik denk dat een X-E4 vooral in de markt wordt gezet als een tweede toestel.
                  Aangezien ik nauwelijks tijd heb voor deze hobby, en voor mij fotografie bestaat in het documenteren van mijn eigen leefwereld, volstaat voor mij een tweede toestel als enige toestel.
                  Soms moet je dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                    Blijkbaar is mijn Canon M6 Mark II een rechtstreekse concurrent. Omdat ik Canon lenzen heb was dat de evidente keuze.
                    Compacte afmetingen met hoge beeldkwaliteit zijn de belangrijkste redenen om zo'n camera te kopen (als tweede toestel).

                    Geen ervaring met Fuji gimmicks, maar voor mij hoeft hij er niet uit te zien als de vooroorlogse Leica van mijn grootvader.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                      t' Ja inderdaad, aan een fuji zijn er veel instellingen en dit is ook zo bij een analoge Nikon (digitaal weet ik niet, nooit een Nikon in handen gehad).
                      Maar zoals Eddy schrijft, niets belet u volledig manueel te werken, btw ik schiet zelfs niet meer in Jpeg, enkel nog RAW.
                      En ook juist is dat je sommige instellingen van een Fuji toch wel erg diep in het menu moet zoeken.
                      Ook juist is, als je iets uitschakelt, er ook andere instellingen onbereikbaar zijn. Het is soms erg ingewikkeld, maar eenmaal alles ingesteld zoals het hoort kan je een perfecte foto maken.

                      Nog een geluk dat Fuji, door al hun toeters en bellen zich niet uit de prijzen heeft geconcurreerd.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                        Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                        ....
                        En voor de rest... ik denk dat een X-E4 vooral in de markt wordt gezet als een tweede toestel.
                        Aangezien ik nauwelijks tijd heb voor deze hobby, en voor mij fotografie bestaat in het documenteren van mijn eigen leefwereld, volstaat voor mij een tweede toestel als enige toestel.
                        Soms moet je dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.
                        Dank u. Dit beantwoordt mijn vraag volledig.
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Leuk zelfportret mee gemaakt maar vergeten af te zetten. Later een normale foto mislukt om dat dat gedoe nog op stond en ik niet kon vinden 'in the field' om dat uit te zetten
                          Ymmv
                          Omdat jij te lomp bent/niet de moeite neemt om een camera te leren kennen wordt een heel merk afgeschreven als zijnde speelgoed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                            Oorspronkelijk geplaatst door BrEw Bekijk bericht
                            Omdat jij te lomp bent/niet de moeite neemt om een camera te leren kennen wordt een heel merk afgeschreven als zijnde speelgoed.
                            Ik ben niet lomp - wat ik doe of niet niet doe is niet jouw probleem. IK probeer enkel uit te leggen dat ik niet zo blij ben met die fotoautomaten. jij bent enkel onbeleefd.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-E4 eerste indrukken

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              Ik ben niet lomp - wat ik doe of niet niet doe is niet jouw probleem. IK probeer enkel uit te leggen dat ik niet zo blij ben met die fotoautomaten. jij bent enkel onbeleefd.
                              daar ben ik volledig mee akkoord... er zijn bepaalde reacties die men beter niet post....
                              nikon coolpix s9100

                              Comment

                              Working...
                              X