Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

    Hoi beste BD-ers,

    Vanuit professioneel oogpunt ben ik op zoek naar een fotocamera die makkelijk vanaf een PC bediend kan worden. Qua fotokwaliteit dacht ik aan een systeemcamera (geen must), type Sony A6000, dus een 600 à 700 euro, lens inbegrepen. Het allerbelangrijkste is dat de camera via software (gekoppeld via USB bijvoorbeeld) kan aangestuurd worden vanaf een PC.
    Het toestel zou op een vaste plaats staan, op een vaste focus afstand en moet van achter die PC foto's nemen van een beeld/object dat steeds op dezelfde plaats staat. De belichtingsregeling via diafragma en/of sluitertijd moet via de PC aanpasbaar zijn en de ontspanner moet natuurlijk ook vanaf de PC bedienbaar zijn. Gemaakte beelden moeten via wifi op een netwerkdrive terecht kunnen.

    Enig idee welke mijn mogelijkheden hiervoor zijn?

    Alvast dank voor jullie hints.

    Riho.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

  • #2
    Re: Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

    Canon heeft voor zijn DSLRs EOS utility: http://cpn.canon-europe.com/content/...lity.do?page=2

    Comment


    • #3
      Re: Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

      Het principe heet "tethering", dus daar kun je op beginnen zoeken.
      Lightroom bv ondersteunt tethering, maar helaas enkel van de 'grote twee': https://helpx.adobe.com/nl/lightroom...a-support.html
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Het principe heet "tethering", dus daar kun je op beginnen zoeken.
        Lightroom bv ondersteunt tethering, maar helaas enkel van de 'grote twee': https://helpx.adobe.com/nl/lightroom...a-support.html
        Bedankt voor de hint. Ik vond de software al voor Sony.
        Zou er bij andere merken software bestaan die ook real time het beeld door de lens weergeven zonder dat daarvoor Lightroom of Capture One nodig is?

        Groeten,

        Riho.
        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

        Comment


        • #5
          Re: Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

          Er bestaat nogal wat software, maar ze hangen allemaal af van de API (Application programming interface) die de fabrikant van de camera beschikbaar stelt of die via reverse enginering gebruikt kan worden.
          Zo heeft Nikon de API gepubliceerd voor bv D7x00 en ik dacht ook de D5x00, maar niet voor de D3x00. Bij de D3x00 kunnen wel basisfuncties gebruikt worden, maar live view bv gaat niet.

          Helicon Remote, qdslrdashboard, DigiCamControl zijn er een paar. verder: https://www.tethertools.com/plugging-in/software/
          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
          Mijn website: www.computerhersteller.be

          Comment


          • #6
            Re: Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

            Zoek eens op Google naar Camfi, heeft tal van mogelijkheden

            Comment


            • #7
              Re: Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

              Bekijk digicamcontrol eens. Google vind het zo.
              Is gratis en werkt perfect. Ik gebruik het tot volle tevredenheid.
              Ook compatibel met sony toestellen.

              Mvg.
              -Spider-
              Bezoek ook eens Spider's Web

              http://www.spidersweb.be

              Comment


              • #8
                Re: Fototoestel wat makkelijk vanaf PC bediend kan worden

                Capture one is zowat het programma bij uitstek voor tethered shooting, is vrij duur in aankoop maar de specifieke versie voor Sony heb je voor 50€.
                Met DSLR heb je enkel preview (real-time) als je in live-view mode werkt.
                Andere optie is draadloos te werken, bij sony kan dit via opladen van gratis app in de camera (playmemorie) kun je toestel bedienen vanaf je PC (met WIFI) tablet of smartphone. Enkel JPEG's worden draadloos overgedragen , RAW's worden op de kaart in het toestel bewaart.
                Last edited by polartha; 8 juni 2017, 09:47.
                www.polartha.com

                Comment

                Working...
                X