Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nogal donker met D70s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nogal donker met D70s

    Ik weet niet of mijn titel wel echt goed gekozen is, en weet evenmin of dit topic wel op de juiste plaats staat.

    Sinds enige weken ben ik in het bezit van een Nikon D70s. Ik moet toegeven dat ik in de beginfase al vrij veel op automatische piloot heb gewerkt. Het resultaat valt echter voor mij persoonlijk een beetje tegen, maar 'k ben er van overtuigd dat het aan mij ligt. Ik vind nl dat mijn foto's nogal vrij donker zijn. Ook regelmatig in dezelfde foto een deel onder- en een deel overbelicht.

    Doe ik ergens iets fout of staat er een instelling verkeerd?

    Het is dus duidelijk dat ik nog véél te leren heb. Daarom ook op zoek naar een cursus of iets dergelijks waar ik mijn kennis wat kan bijschaven (vrij veel). Ik weet ook niet of ik best fotografiecursus in het algemeen zoek, of ergens een basis van digitale fotografie.

    Alle tips zijn welkom en in dank aanvaard.

    Thx!
    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

  • #2
    Re: Foto's nogal donker met D70s

    hallo :

    de D70(s) heeft idd de neiging de foto wat onderbelicht te nemen. Zoek maar eens in het forum, is al eerder ter sprake gekomen.
    Het is daarom nog niet verkeerd.

    Ooit heb ik eens deze link gevonden :

    Blijkbaar kun je dus de camera zo wel instellen dat de genomen foto's automatisch wat lichter worden.
    Heb het zelf nooit geprobeerd omdat je dit ook nadien in PSE kan doen.

    Maar volgens hetgeen ik al gelezen heb is het béter om wat onder te belichten dan over te belichten.

    Ik werk zelf zoveel mogelijk op de P-instelling maar hierdoor moet ik natuurlijk méér zoeken en niet alle foto's zijn dus 'gelukt'

    't is een kwestie van véél foto's maken en experimenteren met alle knoppetjes ook die van ev-compensatie

    Maar ik leer elke dag

    gtx
    BD0519BE - Nikon d70, Sony dsc-t30, ACDSEEpro 8, PE 3.0
    It is more important to click with people than to click the shutter - Alfred Eisenstaedt

    Comment


    • #3
      Re: Foto's nogal donker met D70s

      Kan het niet aan je witbalans liggen?
      Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
      Sigma 18mm - 125mm

      Comment


      • #4
        Re: Foto's nogal donker met D70s

        Post eens een voorbeeld, maakt het nog zo gemakkelijk.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Foto's nogal donker met D70s

          Idd Internethuman heeft gelijk, de nikon D70(s) belicht de foto's altijd wel wat onder. Gelukkig kun je dit in een fotobewerkingsprogramma makkelijk aanpassen. En je kan natuurlijk ook zelf je instellingen van de cam wat aanpassen.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: Foto's nogal donker met D70s

            helpt het om de explosure compensation naar +0.3 of +0.7 te zetten?
            Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

            Comment


            • #7
              Re: Foto's nogal donker met D70s

              Oorspronkelijk geplaatst door stroedel
              helpt het om de explosure compensation naar +0.3 of +0.7 te zetten?
              hallo :

              is niet hetzelfde.




              gtx
              BD0519BE - Nikon d70, Sony dsc-t30, ACDSEEpro 8, PE 3.0
              It is more important to click with people than to click the shutter - Alfred Eisenstaedt

              Comment


              • #8
                Re: Foto's nogal donker met D70s

                niet in automatische mode werken
                gebruik tenminste P-mode
                en probeer zo vlug mogelijk over te gaan op A-mode
                M-mode is nog te ver gewaagd

                de matrix-meting in de D70-reeks zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk gaat overbelichten, wat ik persoonlijk wel een goeie manier vind, want overbelichte delen zijn toch ni te recupereren (of slechts gedeeltelijk via RAW)

                soms is 't wel beter dat je central weighted neemt

                en voor mijn concertfoto's gebruik ik meestal spotmeting


                een goede werkmethode:
                neem je foto
                bekijk histogram en highlights
                en dan zonodig EV bijstellen en/of andere meting (central weighted/spot) gebruiken en foto opnieuw nemen
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's nogal donker met D70s

                  De beste methode : werk in RAW. Laat je toestel rustig wat onderbelichten en corrigeer je RAW's thuis op je gemak op de PC.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's nogal donker met D70s

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                    soms is 't wel beter dat je central weighted neemt
                    In welke omstandigheden doe je dit dan ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's nogal donker met D70s

                      voorbeeld:

                      verleden jaar fotoshoot (paardenmennen) aan een vijver met bomen
                      voortdurend zon en schaduw

                      central weighted gaf daar beter resultaat dan matrix
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's nogal donker met D70s

                        Beste SeaEagle,
                        ten eerste proficiat met je nieuwe aanwinst... en idd ik ook was in het begin een beetje teleurgesteld toen ik mijn eerste shoots met de D70s nam en zag dat ze wat onderbelicht waren maar naargelang ik er meer mee ging werken merkte ik dat het eigenlijk geen nadeel is, ik onderbelicht zelfs nog meer als het nodig is, hangt natuurlijk van de situatatie en ook van de lens wat je op dat moment gebruikt af. Meestal werk ik met de A stand maar regelmatig ook met de M stand daar ik soms de belichting zelf wil bepalen en niet door het toestel zelf wil laten doen. Nu weet ik niet waarvoor u uw toestel meestal gebruikt vb zoals snapshots enz..., de D70s is minder geschikt voor point & shoot werk alhoewel ik er wel zeer goede resultaten mee uithaal op dat gebied als je wat aan je instellingen veranderd zoals contrast, sherpte, saturatie en eventueel met curves die je kunt laden in je toestel en dit als je in jpg werkt natuurlijk, daar ik meestal in raw werk is dat van minder belang maar vind zelf dat als je belichting al goed is je minder postprocessing moet doen zelfs als werk je in raw.
                        Grtz Year62
                        Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's nogal donker met D70s

                          Oorspronkelijk geplaatst door Year62
                          ...eventueel met curves die je kunt laden in je toestel en dit als je in jpg werkt natuurlijk, daar ik meestal in raw werk is dat van minder belang
                          Volgens mij spelen curves bij RAW ook een rol. IN de raw zit namelijk deze curve en deze heeft een belangrijke invloed. Alle curven die je in PS, ... toepast worden BOVENOP deze eerste curve toegepast.

                          kijk eens hier : http://fotogenetic.dearingfilm.com/

                          Comment

                          Working...
                          X