Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's mislukken ,

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: foto's mislukken ,

    Er is dus niets mis met je camera, het is de gebruikte techniek die niet juist is.

    Hier heb je een paar tips als je toch nog eens nachtfoto's wil maken, deze tips kan je ook gebruiken om foto's te maken in een grot waar een beetje verlichting aanwezig is.
    Zonder licht kan je geen foto's maken, en met een flitser zal je in een grot zeker geen mooie foto's kunnen maken (tenzij je een hele studio-set meesleurt, of een aantal losse flitsers die je stuurt vanuit je camera).

    -gebruik een statief
    -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
    -AV stand (diafragmavoorkeuze)
    -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
    -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
    -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
    -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
    -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
    -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
    -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
    -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
    -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
    -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
    -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
    -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
    -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.

    Een voorbeeldje van een foto gemaakt in een grot.
    Door een statief te gebruiken is de foto scherp, maar er kwam wel iemand "spoken" terwijl de sluiter open stond:
    Last edited by Black B@ndit; 24 november 2009, 15:50.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: foto's mislukken ,

      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
      interne flits is enkel bruikbaar voor kleinere ruimtes of als t onderwerp op korte afstand staat

      gewoon in Av-stand zetten en ISO ophogen zodat sluitertijd zakt tot 1/15s of 1/30s of korter : hangt ervan af hoe stabiel je handen zijn :-)
      en evt werken met partiële metering of spotmeting op t gedeelte van de grot dat verlicht is
      Je kan net zo goed chinees praten...TS kan hier niet veel van volgen vrees ik. Ts geeft aan alleen op vol automatisch te fotograferen en de techniek nog niet te beheersen. Ik denk dat Bucky het beste advies heeft gegeven. Vooral veel oefenen met goed daglicht.
      Je kunt de camera inderdaad op AV stand zetten (met het knopje bovenop je toestel) Met deze functie pas je alleen het diafragma aan en het toestel kiest er de juiste sluitertijd bij (zodat de foto goed belicht is) Maak 10 foto's met verschillende diafragma standen en bekijk ze eens goed op de pc. Dit heb ik tot in den treure gedaan, maar je steekt er enorm veel van op

      Comment


      • #18
        Re: foto's mislukken ,

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
        Meen je dat nu serieus?
        Heb ik ook weer wat geleerd
        Waarom zou hij onscherper zijn dan...als er geen beweging is?

        Comment


        • #19
          Re: foto's mislukken ,

          Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          Waarom zou hij onscherper zijn dan...als er geen beweging is?
          Omdat er toch wat gemeten wordt en dat getracht te compenseren en de normale compensatie frequentie is gebaseerd op handen en niet op de hogere frekwentie van trillen op een statief.

          Uitzondering de lange tele's van Nikon, die hebben een speciale VR-stand voor op statief.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: foto's mislukken ,

            De mogelijkheid om aanstonds te zien wat je doet (resultaat) en niet meer moet wachten op de neg’s en foto’s "die is er nu"!! (ook bij Bridge en cam’ken)
            Nu, ze nog gebruiken, dat is alles…. ????

            Ik snap dat dus niet, hé en wil het eigenlijk ook niet weten.
            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #21
              Re: foto's mislukken ,

              Oorspronkelijk geplaatst door Bastiaens Bekijk bericht
              *zucht*
              daarom heb ik dus een bridge, gevolgd door een semi-high-end-compactcam gekocht hè...en dan nog na ganse dagen rondsurfen op allerlei fora (maar vooral dit forum hoor:-D)
              Tegenwoordigen geven ze (bij wijze van spreken) al bijna DSLR's weg bij de Kellogg's dozen...
              op elke hoek en kant ligt wel een DSLRkitje met daarbij een opgefokte verkoper die je probeert wijs te maken dat "vanaf nu al je foto's perfect zullen lukken met deze camera! echt waar hoor!"
              Sorry, moest er even uit...
              *zucht*
              om dus te antwoorden: Standaard boekhandel lijkt met makkelijkst voor een boek in uw situatie, en anders: elke degelijke fotocamerawinkel. (jah, zelfs ook in de mediamarkt...*zucht*)
              ik vrees eerlijk gezegd wel dat je nog een vrij steile leercurve tegemoet gaat gaan!
              Veel succes met je toestel! en blijven volhouden!
              Helemaal niet mee eens.
              Drie simpele dingen en de relatie ertussen helpen je al een heel stuk op weg:
              1. diafragma
              2. sluitertijd
              3. gevoeligheid (ISO)

              Dat lijkt me toch een stuk eenvoudiger dan ontdekken wat 25 of meer scenemodes precies doen met juist ja, diezelfde drie dingen.
              Groetjes van tozumi

              Bezoek hier mijn webstek

              Comment


              • #22
                Re: foto's mislukken ,

                Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
                Het zou inderdaad beter zijn om wat met mensen in contact te komen en samen op pad gaan in de praktijk leer je in ieder geval meer dan uit een boek ik zeg niet dat een boek niet zal helpen
                Ik volg sinds september een 6 maanden durende cursus in de avondschool en kan het echt iedere starter van harte aanbevelen. In een tiental lessen overloop je de mogelijkhden van je eigen toestel en leer je ermee omgaan, vooral praktijk gericht.

                Comment


                • #23
                  Re: foto's mislukken ,

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Er is dus niets mis met je camera, het is de gebruikte techniek die niet juist is.

                  Hier heb je een paar tips als je toch nog eens nachtfoto's wil maken, deze tips kan je ook gebruiken om foto's te maken in een grot waar een beetje verlichting aanwezig is.
                  Zonder licht kan je geen foto's maken, en met een flitser zal je in een grot zeker geen mooie foto's kunnen maken (tenzij je een hele studio-set meesleurt, of een aantal losse flitsers die je stuurt vanuit je camera).

                  -gebruik een statief
                  -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
                  -AV stand (diafragmavoorkeuze)
                  -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
                  -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
                  -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
                  -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
                  -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
                  -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
                  -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
                  -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
                  -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
                  -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
                  -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
                  -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
                  -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.

                  Een voorbeeldje van een foto gemaakt in een grot.
                  Door een statief te gebruiken is de foto scherp, maar er kwam wel iemand "spoken" terwijl de sluiter open stond:
                  Inderdaad black B@ndit zo zagen mijn foto's er uit alleen nog wat slechter , de tips die je mij hebt gegeven heb ik zeker wat aan en ga deze deze week uitproberen in een donkere kamer..

                  Trouwens iedereen bedankt om te reageren op mijn topic
                  Canon EOS 450D

                  Lens 18/55 - 55/250

                  Comment


                  • #24
                    Re: foto's mislukken ,

                    Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
                    Inderdaad black B@ndit zo zagen mijn foto's er uit alleen nog wat slechter , de tips die je mij hebt gegeven heb ik zeker wat aan en ga deze deze week uitproberen in een donkere kamer..

                    Trouwens iedereen bedankt om te reageren op mijn topic
                    Je moet de tips niet in een donkere kamer uitproberen, je hebt een onderwerp nodig dat verlicht is (een of ander gebouw bijvoorbeeld, of binnenkort een kerststal).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: foto's mislukken ,

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Je moet de tips niet in een donkere kamer uitproberen, je hebt een onderwerp nodig dat verlicht is (een of ander gebouw bijvoorbeeld, of binnenkort een kerststal).
                      TS wil waarschijnlijk het bestaan van zwart licht gaan bewijzen...
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: foto's mislukken ,

                        wel net voor ik nog is op verlof ging richting de ardennen ging mijn minolta stuk, mij toen snel een eos 400d met 18-55mm kit lens nonIS gaan halen. En ik ben toen ook naar de grotten van Han geweest.... en volgens mij zeggen ze dat bij elke groep bezoekers want ik mocht ook uitzonderlijk fotograferen

                        Ma soit, statief... denk ik niet aan te raden door al die trappen gladde vloeren, rotsen en dan nog met al je materiaal in dat bootje gepropt worden

                        Ik was eigenlijk verbaast over mijn resultaat... P stand en flits zet de sluiter op 1/60 en diagrafgma op F4 vast (voor de eos450 weet ik niet of dat hetzelfde is) en daarmee ga je uit de hand zo goed als trillings vrij forograferen en meestal ga je toch de groothoek kant van je lens gebruiken, wel stabiel houden he en dan speel je met je iso 400 tot 800 was genoeg om alles mooi vast te leggen, soms hoger voor de grote zalen.

                        Comment

                        Working...
                        X