Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

    Hoi,

    Ik heb vandaag mijn D200 gekocht, en heb er mijn SB-600 op getest. Mijn flits komt zeggen dat hij in 'FP' trekt. Naar wat ik begrepen heb, staat die FP voor Focal Plane. En zorgt de flits ervoor dat hij flits langer trekt dan normaal. Dat hij dus 1/125 sec lang een flits genereert, zodat er nog net genoeg licht door de spleet tussen het voorste en achterste gordijn valt.
    Als Auto FP opstaat is het mogelijk om met sluitertijden van over 1/250 te trekken. Staat dit af, dan kan ik niet over 1/250.
    Als Auto FP afstaat, trekt mijn flits dan ook al niet automatisch op 1/125ste?
    Ik begrijp het nut van die Auto FP nog niet zo goed.
    Is het gebruik van die Auto FP aan te raden?

    Graag raad!

  • #2
    Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

    Oorspronkelijk geplaatst door Yorino Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik heb vandaag mijn D200 gekocht, en heb er mijn SB-600 op getest. Mijn flits komt zeggen dat hij in 'FP' trekt. Naar wat ik begrepen heb, staat die FP voor Focal Plane. En zorgt de flits ervoor dat hij flits langer trekt dan normaal. Dat hij dus 1/125 sec lang een flits genereert, zodat er nog net genoeg licht door de spleet tussen het voorste en achterste gordijn valt.
    Als Auto FP opstaat is het mogelijk om met sluitertijden van over 1/250 te trekken. Staat dit af, dan kan ik niet over 1/250.
    Als Auto FP afstaat, trekt mijn flits dan ook al niet automatisch op 1/125ste?
    Ik begrijp het nut van die Auto FP nog niet zo goed.
    Is het gebruik van die Auto FP aan te raden?

    Graag raad!
    Je kan op je toestel de langste tijd zelf instellen, en dat tot 1/250 denk ik bij een D200,(bij de D300 is dat in te stellen tot 1/320) dat met auto FP uit.

    Met auto FP ingeschakeld op je toestel, gaat je flitser automatisch gaan pulsflitsen bij sluitersnelheden boven 1/250, let wel, dat vanaf daar het bereik van je flits zeer zal gaan verminderen, dus alleen nog maar geschikt om dingen redelijk dichtbij op te klaren of schaduwen weg te flitsen.

    Bij snelle flitssynchronisatie gaat je flits in een heel snel tempo een reeks flitsen gaan afvuren, en dat gedurende de volledige belichtingstijd.

    Normaal gezien zet ik Auto FP nooit uit, en dat hoeft normaal gezien ook niet, zolang je maar een flits gebruikt die deze manier van flitsen ondersteund, ik denk vanaf de SB 28, maar dat ben ik niet helemaal meer zeker, in ieder geval SB80, SB600, SB800 en SB900, prachtig systeem
    Last edited by Guest42; 4 september 2008, 17:53.

    Comment


    • #3
      Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Bij snelle flitssynchronisatie gaat je flits in een heel snel tempo een reeks flitsen gaan afvuren, en dat gedurende de volledige belichtingstijd.
      Het is niet de belichtijdstijd, maar de duur van de belichting. De belichtingstijd is gewoon 1/4000ste bv, maar de belichtingsduur is de tijd dat de spleet over de sensor beweegt, ik schat zo in dat dat iets van 1/250 -1/300 is, afgeleid van de sync time.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Het is niet de belichtijdstijd, maar de duur van de belichting. De belichtingstijd is gewoon 1/4000ste bv, maar de belichtingsduur is de tijd dat de spleet over de sensor beweegt, ik schat zo in dat dat iets van 1/250 -1/300 is, afgeleid van de sync time.
        Wat is hier nu het verschil belichtingduur dan maar.

        Comment


        • #5
          Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

          Hoi,

          ik haal hier effe een oud topic weer naar boven, omdat ik nu al een paar uur aan het uitzoeken ben of mijn D200 kan flitsen op het achterste gordijn.

          Als externe flitser heb ik de SB 800, welke instellingen moet ik eigenlijk instellen. Op bladzijde 76 (D200) van de handleiding staat iets beschreven, maar ik kom er niet uit, met die uitleg. Sorry.

          Kan iemand mij hier uitleggen wat ik eigenlijk zou moeten instellen op mjn D200 en op de SB800? Waarvoor dank.
          BD1766BE

          Comment


          • #6
            Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

            Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
            Hoi,

            ik haal hier effe een oud topic weer naar boven, omdat ik nu al een paar uur aan het uitzoeken ben of mijn D200 kan flitsen op het achterste gordijn.

            Als externe flitser heb ik de SB 800, welke instellingen moet ik eigenlijk instellen. Op bladzijde 76 (D200) van de handleiding staat iets beschreven, maar ik kom er niet uit, met die uitleg. Sorry.

            Kan iemand mij hier uitleggen wat ik eigenlijk zou moeten instellen op mjn D200 en op de SB800? Waarvoor dank.
            Op de flits moet je niks instellen,

            Op je toestel zet je de flitsstand op "rear"

            Zet je sluitertijd dan een op 1 seconde en dan kan je duidelijk zien dat de flits afgaat als de sluiter terug dichtgaat.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Op de flits moet je niks instellen,

              Op je toestel zet je de flitsstand op "rear"

              Zet je sluitertijd dan een op 1 seconde en dan kan je duidelijk zien dat de flits afgaat als de sluiter terug dichtgaat.
              OK, dank al voor je antwoord, maar het is net die instelling die ik niet terugvind in het menu van de D200.

              Ik heb de handleiding op mijn PC scherm staan als pdf, vind daar wel wat over terug, doch op mijn toestel zelf raak ik de draad kwijt.

              Sorry.
              BD1766BE

              Comment


              • #8
                Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

                OK,

                probleem opgelost, linksboven, naast de benaming D200 staat er een knopje voor de flitser, wanneer je dit indrukt, kan je verschillende instellingen maken, door het hoofdwiel te verdraaien.

                Dank in elk geval.
                BD1766BE

                Comment


                • #9
                  Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

                  probleem opgelost, linksboven, naast de benaming D200 staat er een knopje voor de flitser, wanneer je dit indrukt, kan je verschillende instellingen maken, door het hoofdwiel te verdraaien.
                  en met het andere wiel kan je dan ook nog de flitsintensiteit instellen

                  grtjs Jozef
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focal Plane High Speed Sync bij flitsen op D200

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                    en met het andere wiel kan je dan ook nog de flitsintensiteit instellen

                    grtjs Jozef
                    OK,

                    dankje.
                    BD1766BE

                    Comment

                    Working...
                    X