Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focal lengths & DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • focal lengths & DSLR

    hallo,

    de komst van de Canon 300D heeft m'n aandacht getrokken om misschien een DSLR te kopen, maar na wat speurwerk zie ik dat die sensor in zo'n DSLR nog steeds een pak kleiner is dan een 35mm film, en dat je je lenskeuze dus navenant moet aanpassen (correct me if I'm wrong) .... dat roept een paar vragen bij me op :

    - een van m'n favoriete lenzen op een SLR is een 24mm, voor een 300d zou ik dan een 15mm of zo moeten kopen, is dat nog betaalbaar??
    - zit er een evolutie in de grootte van die sensors, ttz als ik binnen 3 jaar een nieuwe DSLR koop, zit de kans er dan dik in dat ik al m'n lenzen opnieuw moeten leren kennen?
    - zullen (betaalbare) DSLR's in de nabije toekomst wel een sensor-grootte van 35mm hebben?

    alvast bedankt voor jullie hulp
    Wim

  • #2
    Welkom op dit forum, Wim.
    Ik ben zelf ook een groothoek liefhebber.
    Mijn Canon EF 20mm werd opeens een 32mm !!
    Ik nu de Sigma 15-30 EX, waar ik hééél tevreden mee ben. En is betaalbaar (heb ze 700EUR betaald).

    Over de evolutie van de grootte van de sensoren ga ik mij niet uitspreken.
    Maar ik denks dat full-size toch nog een dure grap zal blijven.

    Originally posted by wim_miw
    hallo,

    de komst van de Canon 300D heeft m'n aandacht getrokken om misschien een DSLR te kopen, maar na wat speurwerk zie ik dat die sensor in zo'n DSLR nog steeds een pak kleiner is dan een 35mm film, en dat je je lenskeuze dus navenant moet aanpassen (correct me if I'm wrong) .... dat roept een paar vragen bij me op :

    - een van m'n favoriete lenzen op een SLR is een 24mm, voor een 300d zou ik dan een 15mm of zo moeten kopen, is dat nog betaalbaar??
    - zit er een evolutie in de grootte van die sensors, ttz als ik binnen 3 jaar een nieuwe DSLR koop, zit de kans er dan dik in dat ik al m'n lenzen opnieuw moeten leren kennen?
    - zullen (betaalbare) DSLR's in de nabije toekomst wel een sensor-grootte van 35mm hebben?

    alvast bedankt voor jullie hulp
    Wim

    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      hallo,

      ikzelf denk dat je nog lang zal moeten wachten op een fullsize sensor in betaalbare camera's, het is nog steeds enorm duur voor de fabrikanten om zo'n grote sensors te bouwen en naar mijn mening zien ze er niet echt direct verbetering in, reden waarom ik dat denk is omdat bv nikon D-lenzen is beginnen maken, canon hun lens line up uitgebreid heeft met betaalbaar(dere) extreem breedhoek lenzen (canon ef 17-40 f4).
      Ook andere lensfabrikanten spitsen zich enorm toe op extreem breedhoek, zouden ze normaal gezien niet zo hun energie insteken als ze dachten dat de markt gaat veranderen
      Reken ook dat de beeldsensors die vandaag geproducerd worden de grootste chips zijn die er bestaan, dus dure zaak, hoe dan ook, of dit nu vandaag of binnen enkele jaren is het zal een dure zaak blijven.

      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        De nabije toekomst blijft koffiedik kijken. Ik kan wel roepen dat je volgend jaar een fullsize sensor voor ca 1000 euro kunt kopen, maar dat gemakkelijk ook nog 5 jaar duren. Want er zijn uiteraard niet alleen nadelen aan die factor... Als je telefan bent ipv groothoek, zul je die factor niet zo erg vinden. En bedenk ook dat als lenzen fouten hebben, dat die dan niet zozeer in het midden, maar vooral in de hoeken optreden. Dus de 'goedkope' lenzen zijn vaak prima te gebruiken. Dus de fabrikanten worden ook niet echt gedwongen om die prijzen voor de groothoekfans eens te laten zakken...

        Maar zelf ben ik ook meer groothoek- dan telefan en heb dus gezocht naar een groothoeklens, die vanwege diezelfde factor dus wider moet uitvallen dan op een fullsize cam. Geschikte en betaalbare (maar dat laatste is een term die je zelf naar je portemonnee moet invullen) lenzen zijn dan bv een 15-30, 17-35, een 14mm prime of een 15mm diagonal fish. Elk met hun eigen voordelen, nadelen, eigenschappen en prijs...

        Comment


        • #5
          Hallo Wim,

          Welkom !
          Met je posting heb je wel, althans volgens mij, het enige minpunt van de huidige generaties DSLR aangehaald. Ik treed de 3 vorige posters bij: de aankomst van een budget full frame blijft een groot vraagteken en de producenten gaan het natuurlijk niet te vroeg aan onze neus hangen. En zoals fredericom zei: met de komst van extra groothoek lenzen zijn de fabrikanten waarschijnlijk niet gehaast.

          In tegenstelling tot het 35mm systeem ontbreekt er dus - momenteel - een standaard in de digitale fotowereld: verscheidene formaten bestaan naast elkaar op de markt. Wat gaat het halen ? Geen idee.

          In elk geval kun je het probleem ook omdraaien: stel je heb een mooie 70-200 2.8, die wordt dan (door de cropfactor) bij volle tele een 320 ook 2.8 Is toch mooi niet ?

          Een bijkomende groothoek lens kopen zou ik dus de overweging waard vinden om naar digitaal over te stappen. Die echt extreme groothoeklenzen blijven wel meer dan €1000 kosten, maar Sigma brengt binnenkort versies op de markt die wel 25% minder zullen kosten.

          Saluti,

          Pascal

          Comment


          • #6
            Canon heeft nu EF-S (let op de -S), Nikon heeft DX en Kodak/Olympus hebben het 3/4-systeem.

            Dit zijn één voor één lenzen die een kleinere beeldcirkel hebben dan de "oude" voor 35mm film gebouwde lenzen.
            Ze passen dus beter bij de moderne kleinere sensoren en zijn goedkoper want minder glas(?), minder zwaar, compacter, dan de lenzen gebouwd voor een 35mm beeldcirkel.

            Ik denk dus niet dat de hobby DSLR categorie zal gaan werken met full-frame sensoren, daar chipoppervlakte gewoon heel veel geld zal blijven kosten. Trouwens als de chiptechnologie er zo op vooruit blijft gaan hebben we binnen een paar jaar een 12Mpix sensor, ruisvrij bij 1600ASA, die een pak kleiner is dan full-frame 35mm.

            (...vandaar dat camera's als de DMC-FZ10 nog spectaculairder zullen worden: denk aan 28-800mm en f2.0... )

            Ik denk dus dat je alvorens te investeren in nieuwe lenzen, best nog eventjes afwacht om te zien of dit echt de standaarden van de toekomst zijn.

            Een indicatie dat EF-S de nieuwe (digitale) Canon standaard wordt:
            ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

            Comment

            Working...
            X