Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FL-40

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FL-40

    Hello,

    Wat is het voordeel van een FL-40 flash tegenover de ingebouwde ? Dat ie verder draagt, veronderstel ik ? Is er ook een verschil wanneer je een portret van iemand neemt op "normale" afstand ? Heeft er iemand voorbeelden van de verschillen ?
    Thanks,
    Tom
    (en waarom heb ik het voorgevoel dat Jaja hier professioneel zal op antwoorden ? )


  • #2
    Hallo unick,

    Ik vrees dat het antwoord maar "amateuristisch" zal zijn
    De FL-40 heeft een hoger richtgetal, en dus geeft hij meer licht.
    Een ander voordeel in combinatie met de Olympus camera's is dat hij volledig automatisch kan werken (TTL).
    Er hoeft dus eigenlijk niets meer ingesteld te worden. Dat geldt zowel voor een directe flits, een indirecte flits als bij gebruik als invulflits (zie bv. "E-10wedding series")
    Of je nu kiest voor P, A of S-mode, de FL-40 zoekt zelf de beste instellingen, en die kloppen (bijna) steeds.
    De FL-40 kan ook als indirecte flits gebruikt worden, dus bv. naar het plafond gericht - dat kan de ingebouwde flits niet.
    De FL-40 kan ook perfect gebruikt worden, samen met de ingebouwde flits.
    Je hebt dan een directe en een indirecte flits die perfect en automatisch samenwerken.
    Uiteraard kan het ook steeds volledig manueel.
    Nog een voordeel is dat de FL-40 de batterijen van de camera zelf spaart ...
    De FL-40 is geen goedkope flits, maar er is nog geen (automatisch) alternatief voor Olympus camera's.
    Er waren geruchten dat Metz een TTL-adapter zou uitbrengen voor Olympus, maar het zijn nog steeds geruchten ...

    Ik hoop dat dit een beetje kan helpen.

    Jaja
    webmaster Belgium Digital

    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Heb zelf geen fl-40 maar wel (ttl) flitservaring.
      op jouw vraag:kortweg: bij direct flitsen GEEN, bij direct flitsen uiteraard.(d.i. flitser recht op persoon gericht. Bij flitsfotografie is de belichting maar exact voor onderwerpen op 1 bepaalde afstand (bij TTL de scherpstelafstand). Dwz dat zaken die hiervoor staan overbelicht zijn en omgekeerd. Wat je evt. wel kan om de/het geportretteerde en de achtergrond uit te lichten (binnen althans) is de ingebouwde flitser TTl aansturen en de achtergrond invullen met een manuele bounce-flits. Het is dan echter zinloos een dure TTL te kopen.
      Ik heb voor mijn 2100 een olympus flitsadapter van 5-polig naar PC-sync en hierop een verloopstekker naar een soort koptelefoonstekker die in de (automatische) flits gaat. Het enige wezenlijke verschil tss automatische en TTL is dat de flitsmeetcel zich op een andere plaats bevindt (en OK, voor de auto moet je zelf enkele instellingen doen).
      Bij een automatische flits stel je het diafragwma en de filmsnelheid in waarna je met sterkteniveaus kan spelen en aldus een correcte uitlichting kan krijgen voor verschillende afstanden af te lezen op een tabel in de flits.
      Bij bounce flitsen is correcte uitlichting niet zo kritiek. Schat de afstand jij,object en verdubbel deze. stel daarop de flitser in en overbelicht 2 stops).
      Het resultaat kan dus vooral binnen beter zijn maar je moet geen dure ttl fl-40 hebben. De achtergrond wordt nl. mee belicht i.t.t flitsen met een klein flitsje op de camera.
      Jaja zeg je, maar mijn kodak kan toch slow-sync flitsen zodat de achtergrond beter in beeld komt. Ja, juist, dit echter ten koste van sluitertijd en filmsnelheid(ISO)waarde. Deze beperkingen gelden vooral voor groter evenmenten als nadeel (bewogen personen etc. etc. en minder voor een mooi stilstaand object).
      Voor grotere afstanden en direct flitsen is de fl-40 wel een mooie (maar dure) optie en is een auto-flits met adapter wel te overdenken.
      PS.: Metz (www.Metz.de) maakt op de site al geruime tijd melding van de komende lancering van oly-compatibele flitsers. Metz is echter ook niet goedkoop.

      fl-40 kan wel TTL correct een bounce flash aansturen maar ik weet niet of de ingebouwde flitser in staat is andere instellingen aan te houden en het object uit te lichten terwijl de 40 de achtregrond belicht.
      D.i. vrijwel zeker onmogelijk.

      PS waarom is het hier de laatste tijd zo stil, omdat ik altijd lange saaie replies geef of wat????

      groetjes en veel twijfelgenot...

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de uitgebreide (!) antwoorden. Ik heb er teenentander van opgestoken. En ga -voorlopig althans- niet investeren in een extra flits.
        Thanks,
        Tom

        Comment

        Working...
        X