Re: FF Systeemcamera van Nikon

Oorspronkelijk geplaatst door
fddent
Er zijn al zoveel steengoede systeemcamera's op de markt. Ik vraag me af wat mensen tegen houdt om de overstap te maken. Er staan ook met grote regelmaat recente toestellen te koop. Ik ben verknocht aan de OVF en dat zal voor mij ook de reden zijn om niet naar een super nikon systeemcamera over te schakelen, los van de kostprijs. Snelheid en ook de F-mount zijn bijkomende redenen. Al de lenzen van 'voor de oorlog' zijn nog altijd bruikbaar op de recentste DSRL's. Maar misschien heeft Nikon voor dat laatste wel een oplossing in petto. Ben toch benieuwd. Ik behoud mijn twijfels over de systeemcamera als zg. 'camera van de toekomst', wat men ook moge beweren. Of zijn we al zover dat we in onze hersenen een reëel beeld al omzetten in een digitaal equivalent en daarop voortbouwen ? Een digitaal zoekerbeeld blijft voor mij een soort technisch iets waaruit elke sfeer verdwenen is.
Zelf heb ik meer dan 20 jaar gefotografeerd met een OVF. (dslr Nikon-Canon)
In het begin dacht ik net zoals u dat een EVF kunstmatig aanvoelde.
Nu met laatste generatie's EVF's is dat gevoel volledig verdwenen.
Het is een beetje hetzelfde verhaal zoals met de CRT Televisie/monitoren tegenover de eerste LCD panelen.
Iedereen wou een flatscreen omdat dit praktischer was, mooier oogde en cooler was.. of gewoon er ééntje hebben, al was het maar omdat de buurman er ook ééntje had..
Dit allemaal ten koste van de beeldkwaliteit (alleen de resolutie zat goed)
Nu met de komst van de Oled schermen is er geen enkele reden meer om die flatscreen niet aan te schaffen.
Ook in de meeste EVF's zit een klein Oled paneeltje.
Er komt een nieuwe generatie Sony EVF's met zeer hoge resolutie (5.7 dots) (tegenover de nu al zeer goede 3.6 dots)
Met deze Evf's zijn zeer sterke vergrotingen mogelijk (lees "grote zoeker")
Misschien zit er zo eentje in de nieuwe Nikon (wat ik betwijfel)
Voor mij geen OVF meer.
Het is een oude techniek waar je niks mee doet.
Alleen voor Wild-Life en Sport fotografen heeft het zijn nut vanwege de betere observatie mogelijkheden en vanwege het lage batterijverbruik.
Het is trouwens heel verstandig dat Nikon ... een nieuwe, vanuit de grond gestampte digitale Systeemcamera op de markt brengt.
Met verstandig bedoel ik.. een systeemcamera zonder compromissen en een nieuw lenzen arsenaal uitbouwen, puur gebaseerd op dat nieuwe systeem met kortere registratieafstand.
Doen ze dat niet .. dan kunnen ze evengoed hun bestaande DSLR's behouden en hun Matglas/Spiegel/Prismaglas vervangen door een EVF.
Ik zou het zelf onwijs vinden dat ze met die nieuwe systeemcamera teveel rekening gaan houden met hun bestaand lenzen aanbod.
Dus mijn verwachtingen zijn:
Een compleet nieuw systeem met de bijhorende geoptimaliseerde Objectieven.
Een nieuw systeem die gewoon naast het bestaande DSLR systeem leeft, want een nieuw lenzen aanbod kan jaren duren.
Voor mezelf hoeft het eigenlijk niet want ik ben tevreden met het Fuji Systeem..
Ik ben zelfs blij dat de nieuwe 200 2.0 er aankomt en ook dat de 33 1.0 terug op de roadmap staat.
Grootste concurrent voor Nikon is natuurlijk de A7 serie van Sony die nu toch al een serieus objectieven aanbod heeft.
Er zijn ook al heel wat mensen overgestapt op dat systeem.
Ik denk wel dat Nikon dat begrepen heeft en ik heb er alle vertrouwen in dat ze iets mooi, goed en deftig op de markt gaan brengen.
X-T4, GFX 50R , GF 32-64, GF 80 1.7, XF 23 2.0, XF 35 1.4, XF 56 1.2, XF 90 2.0, GoPro Hero 5 X100V