Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF Systeemcamera van Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: FF Systeemcamera van Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
    Aha ok geen full frame , het eerste wat mij opviel was dat deze beelden geen mooie achtergrond hadden.
    Net zoals een super zoom (zoals een 200-500mm)
    Maar de beelden zijn zeker in orde , dat staat buiten kijf.

    Ik zou het graag eens zelf proberen. Ik doe het nu tamelijk veel en weet dat het zeer moeilijk is.

    Johan
    De Olympus 300 mm F4 komt overeen met een beeldhoek van 600mm op een FF camera DOF F8.
    Dus je weet wat je mag verwachten bij zo'n M43 camera/lens combinatie.

    Ik heb enkele jaren met Olympus gewerkt en weet uit ervaring dat hun lenzen zeer goed zijn.
    De 300 f4 heb ik niet gehad.. maar zie regelmatig mooi samples verschijnen.

    Zo'n Olympus combinatie is niet te versmaden wat gewicht en grootte betreft... zeker niet als je vergelijkt met een FF set.
    Door de kleinere sensor is dit een mooi compromis. (ik heb vroeger altijd Canon gehad FF/APS)

    Je kan met jouw set van F4 naar F8 gaan om een vergelijkbaar DOF te krijgen.
    Omgekeerd gaat natuurlijk niet.
    Dan heb je ook nog het kleinere dynamisch bereik en de minder gunstige iso waarden.. wat normaal is.
    In de praktijk valt dit allemaal nogal mee.
    Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf verlangt.

    Zoals je zelf zegt, de minder mooie achtergrond. (persoonlijk vind ik dit best meevallen)

    Met de komst van de nieuwe Nikon Mirrorless gaat het gewicht en grootte niet veel veranderen.
    Je kan wel op stap gaan met een compacte body en een prime... daar waar je met bv. een D850 altijd het gewicht en grootte van de body meehebt..
    Misschien slechts 400 gram verschil.. maar dat verschil kan zoveel aangenamer zijn bij bv. straatfotografie.
    Allemaal persoonlijk natuurlijk.. en als je alleen maar vogel fotografie doet zal het niet veel uitmaken.
    Feit is... dat er nu keuze is voor diegenen voor wie het wel iets uitmaakt.

    Ik denk niet dat als je veel observeert tijdens vogelfotografie, het interessant is om zo'n mirrorless aan te schaffen vanwege het batterij verbruik.
    Ik heb geen ervaring met vogelfotografie, dus dat is maar een veronderstelling... ik kan mis zijn.

    De Sony A7/9 series hebben een grotere accu aan boord en hebben zowat het dubbel aan autonomie tegenover andere systeemcamera's (buiten de Panasonic GH4.. die had ook al een goede autonomie)
    Ik veronderstel dat de Nieuwe Nikon ook een grotere accu aan boord zal hebben in de royale handgrip.

    Ik verwacht een goede systeemcamera van Nikon .. maar niet revolutionair zoals de Sony A9..
    De Sony A9 heb ik kunnen proberen en dat is een zeer indrukwekkend toestel.
    Alleen al de 20 FPS met de elektronische shutter zonder enige vorm van black-out laat al zien tot wat deze camera in staat is.
    De AF met zijn zo goed als volledige dekking is fantastisch, batterijverbruik lijkt wel eindeloos (naar mirrorless normen), eye AF is verbluffend.

    Er is één positief ding die opvalt van de nieuwe Nikon tegenover de A9/A7 en dat is... de grotere Body.
    De Sony's zijn voor mijn part iets te klein.
    De Grip van de A7/9 zit iets te kort tegen de mount... een halve centimeter meer ruimte had beter geweest.
    Bij het uitproberen zat ik steeds met mijn vingers tegen de 35 1.4 aan te leunen... een beetje storend dus.
    De Sony's mogen voor mij ook iets royaler van grip zijn zodat je pink niet constant staat te zweven... je kan echter wel zo'n pink grip bij kopen aan 150 euro (maakt echt een verschil)
    Dus ook op vlak van grip ziet de Nikon er beter uit.

    Mirrorless is niet beter of slechter dan DSLR ...
    Het is gewoon een andere manier van fotograferen
    De resultaten van je foto's zullen hetzelfde blijven, maar persoonlijk vind ik dat het soms gemakkelijker is met een systeemcamera te werken.
    Anderen vinden dan weeral van niet...

    Dus het is allemaal een persoonlijke kwestie.
    Veel testen indien mogelijk (bij photo day's) , reviews lezen en kijken wat er steeds van positief/negatief nieuws terugkomt en zien wat je voor jezelf interessant vindt.

    You-tube filmpjes moet je met een korreltje zout nemen en zelf proberen of er iets je bevalt of niet... bijvoorbeeld één van de laatste filmpjes op you-tube die ik gezien heb was van "Jared Poling" over de Fuji 90 2.0
    Zijn conclusie was... scherpe lens, boterachtige bokeh, nice colors, excellent build quality en dan......... FREAKING SLOW AF ......https://www.youtube.com/watch?v=pQ1kaXFEamQ
    LOL dit is Fuji's snelste AF lens.. (weet ik uit eigen ervaring) ...dus ja.. hoe betrouwbaar is zo'n filmpje dan nog ?

    Last edited by Funcky; 15 augustus 2018, 16:40. Reden: Link Jared Poling toegevoegd en schrijffouten
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #32
      Re: FF Systeemcamera van Nikon

      dwz, wil je op je FF dezelfde afbeelding als die je op een DX hebt, je een lens moet gebruiken waarvan de brandpuntsafstand 1,6 groter is.
      Dus, neen, geen 600 mm, maar 300 x 1,6 = 480
      Canon is 1.6x, Nikon/Sony/Fuji is 1.5x

      De correcte cropfactor tussen 2 camera's is de pixelpitch ofwel pixelgrootte van beide camera's door mekaar delen. Een cropfactor van 1.5x tussen een full frame en cropsensor is alleen geldig indien beide hetzelfde aantal pixels hebben. De fov in de zoeker is inderdaad 1.5x maar dat zegt niks over de cropfactor.

      Canon 5DS 50mp pixel size = 4.14µm
      Canon 7dII 20mp pixel size = 4.11 µm
      50mp/1.6/1.6 = 20mp

      De cropfactor tussen beide is ongeveer 1 (4.14/4.11) , dwz dat je niks verliest aan bereik met de full frame 5DS.


      Sony A7III 24mp pixel size = 5.91µm
      Sony A6500 24mp pixel size = 3.92µm

      De cropfactor wordt dan 5.91/3.92 = 1.5x (omdat beide 24mp hebben is de cropfactor inderdaad 1.5x)
      Last edited by alex606; 15 augustus 2018, 14:24.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #33
        Re: FF Systeemcamera van Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Canon is 1.6x, Nikon/Sony/Fuji is 1.5x

        De correcte cropfactor tussen 2 camera's is de pixelpitch ofwel pixelgrootte van beide camera's door mekaar delen. Een cropfactor van 1.5x tussen een full frame en cropsensor is alleen geldig indien beide hetzelfde aantal pixels hebben. De fov in de zoeker is inderdaad 1.5x maar dat zegt niks over de cropfactor.

        ...
        hoe cool is da ni !! Als ik dus twee cameras heb met een APS-C sensor beide 20Mpx en bij de ene zijn de pixels 3,75 µ en bij de andere 4,05 µ gewoon omdat "not all sensors are created equal" .. dan is er tussen beide een "crop factor" van 1,08 ?
        Bereken mij aub eens de "crop factor" tussen mijn Canon dSLR 400D APS-C @10 Mpx en mijn Sony A6000 APS-C @24 Mpx, ik zou dat graag eens willen weten !

        Comment


        • #34
          Re: FF Systeemcamera van Nikon

          Als ik dus twee cameras heb met een APS-C sensor beide 20Mpx en bij de ene zijn de pixels 3,75 µ en bij de andere 4,05 µ
          In principe kan dit niet. Als beide APS-C sensors zijn en 20mp dan zijn ook de individuele pixels even groot.

          400D vs A6000 = 5,6/3.92=1.42x dus een 300mm lens op de 400D wordt 426mm op de A6000.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #35
            Re: FF Systeemcamera van Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            In principe kan dit niet. Als beide APS-C sensors zijn en 20mp dan zijn ook de individuele pixels even groot.

            ...
            Ja en in Brussel zeggen ze dan "en gai geluuft da ", ik zou trouwens niet weten door welk wonderlijk toeval op elke N-mpx sensor, de cell groote (sensel) altijd dezelfde is ongeacht het fabrikaat, dat valt voor mij onder de "wishfull thinking", maar 't zou de eerste techniciteit niet zijn waar fotografen kompleet geen kaas van hebben gegeten ..
            ... Maar ik kan dat in de praktijk uttesten he .. Ik heb een Sigma 18-200 die op beide toestellen "past" de "angle of view" moet dan zichtbaar verschillend zijn .. als uw berekening klopt tenminste ... dan wordt die 200mm een whopping 284mm ...
            .. en BTW een Canon heeft een 1,6 crop factor en een Sony een 1,5 ... gevolg van de toegelaten grootteverschillen in de APS-C standaard.

            Wel heel erg vreemd dat de Wiki met geen woord over rept over "pixel size" ... ze zullen er dus wel heel erg naast zitten .. https://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor

            Comment


            • #36
              Re: FF Systeemcamera van Nikon

              De field of view door de zoeker blijft hetzelfde, dat heb ik toch gezegd.

              Het is als je veel moet croppen dat je dat verschil gaat zien. Of als je je foto's op 100% bekijkt in photoshop. 100% wil zeggen dat 1 pixel van de sensor ook 1 pixel is op je scherm. En als je dan een foto van beide camera's op 100% bekijkt zal je zien dat de A6000 meer ingezoomd is dan de 400D.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #37
                Re: FF Systeemcamera van Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                De field of view door de zoeker blijft hetzelfde, dat heb ik toch gezegd.

                Het is als je veel moet croppen dat je dat verschil gaat zien. Of als je je foto's op 100% bekijkt in photoshop. 100% wil zeggen dat 1 pixel van de sensor ook 1 pixel is op je scherm. En als je dan een foto van beide camera's op 100% bekijkt zal je zien dat de A6000 meer ingezoomd is dan de 400D.
                maar beste .. dat heeft geen fluit te zien met "crop factor" maar enkel met sensor resolutie ... vul de rest zelf maar in ..

                edit: BTW dat "ingezoomd" slaat dus nergens op he ... als je met de volle schermresolutie, zeg maar venster, van bvb 1920x1080 naar een 3888x2592 beeld zit te kijken van een 10 Mpx 400D of met hetzelfde full venster naar een 6000x4000 van een A6000 is het nogal wiedes dat je een ander partieel stuk ziet! Maar camera beeld croppen heeft geen bal te zien met de crop kijkhoek van FF versus bvb APS-C of MFT !
                Last edited by Guest41; 16 augustus 2018, 00:17.

                Comment


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Canon is 1.6x, Nikon/Sony/Fuji is 1.5x

                  De correcte cropfactor tussen 2 camera's is de pixelpitch ofwel pixelgrootte van beide camera's door mekaar delen. Een cropfactor van 1.5x tussen een full frame en cropsensor is alleen geldig indien beide hetzelfde aantal pixels hebben. De fov in de zoeker is inderdaad 1.5x maar dat zegt niks over de cropfactor.

                  Canon 5DS 50mp pixel size = 4.14µm
                  Canon 7dII 20mp pixel size = 4.11 µm
                  50mp/1.6/1.6 = 20mp

                  De cropfactor tussen beide is ongeveer 1 (4.14/4.11) , dwz dat je niks verliest aan bereik met de full frame 5DS.


                  Sony A7III 24mp pixel size = 5.91µm
                  Sony A6500 24mp pixel size = 3.92µm

                  De cropfactor wordt dan 5.91/3.92 = 1.5x (omdat beide 24mp hebben is de cropfactor inderdaad 1.5x)
                  Man man, wat je hier allemaal leest ...

                  Wat is dan de cropfactor tussen een analoge kleinbeeldcamera en een FF DSLR ??

                  Bovenstaande beschrijving gaat over hoeveel detail een sensor kan vastleggen.
                  Last edited by Franciskine; 16 augustus 2018, 08:00.
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

                  Comment


                  • #39
                    Re: FF Systeemcamera van Nikon

                    Alex606 ....is, kan en mag... er al eens "wel" of "niet" naast zitten. Het maakt mij niet echt uit.
                    De resultaten van zijn vogelfotografie foto's zijn één van de beste op BD en bewijst nog maar eens dat technische uitleg maar van weinig belang heeft om een camera te beheersen en mooie platen neer te zetten.

                    Wat mij wel stoort is weeral eens de aanvallende manier waarop er iemand op zijn woorden genomen wordt.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #40
                      Re: FF Systeemcamera van Nikon

                      Definitie van cropfactor en sensordetail is een ding, maar anderzijds heeft Alex wel gelijk natuurlijk. Een zware tele op een ondermaatse sensor gaat mogelijk minder tele-resultaat opleveren dan een kortere tele op een recente grote sensor...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #41
                        Re: FF Systeemcamera van Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Een 300mm of die nu op een FF of op een DX-toestel wordt gebruikt is en blijft een 300mm. Wanneer gaat men deze opticaregels nu eens eindelijk correct gebruiken.
                        De afbeelding-snede, geprojecteerd op de sensor bij gebruik van een 300mm op een FF en bij een DX hebben een verhouding van 1,6 (ongeveer, dat is de zogezegde cropfactor).
                        dwz, wil je op je FF dezelfde afbeelding als die je op een DX hebt, je een lens moet gebruiken waarvan de brandpuntsafstand 1,6 groter is.
                        Dus, neen, geen 600 mm, maar 300 x 1,6 = 480.
                        Wil je dezelfde afbeeldingssnede op een FF, dan moet je daar een lens gebruiken van 480mm indien je op de DX-camera een 300mm zet.
                        Nogmaals, brandpuntsafstanden van prime lenzen zijn niet veranderlijk. Of je die nu op een FF of DX-camera zet.
                        Je hebt overschot van gelijk Wim, maar ik denk Dpix kennende dat hij wel FOV bedoeld.
                        Ik denk ook dat je het M43 formaat verwart met het DX formaat.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #42
                          Re: FF Systeemcamera van Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Je hebt overschot van gelijk Wim, maar ik denk Dpix kennende dat hij wel FOV bedoeld.
                          Ik denk ook dat je het M43 formaat verwart met het DX formaat.
                          Neen, ik maak geen verwarring. Er zijn er maar een paar die de opmerking maken van de opgegeven cropwaarde. En ze hebben gelijk, dit betekent evenveel al kritisch lezen van iets. Bij de toestellen die ik gebruikt heb en ken is die factor 1,6.

                          Maar, of die nu 1,3 of 2 is of een ander getal, een 300mm blijft een 300mm en of je die nu op een Olympus zet met cropfactor 2x, dan blijft het een 300mm en geen 600mm.
                          Ik erger mij vooral aan het hanteren van eenheden, maten, ... zonder dat men zich de bedenking maakt of men wel correct bezig is. Dat dit niet de fotografische kwaliteit van de fotograaf niet beïnvloed wil ik zeker geweten hebben, maar indien dit zo is, gebruik dan ook dergelijke foute en holle info niet en spreek er dan ook niet over.
                          Dit is zoals al diegenen die uitleg geven over een fototoestel dat ze nog nooit hebben vast gehad, maar enkel info kennen en (mis) gebruiken in vergelijkingen. Schoenmaker, blijf bij je leest. Dat de schoenmaker niet weet uit welke componenten die of die lijm juist bestaat doet voor misschien niets ter zake (alhoewel ik dat sterk betwijfel). Hij moet wel weten waartoe ze gebruikt dient te worden.
                          Zo ook met fotografie.
                          Maar we wijken af van het topic. Het hem over de FF van Nikon en voor zover ik lees, merk, vind is er nog niemand in geslaagd daar reële info over te geven. 't Is nog allemaal van gelezen van iemand die het verspreidt, gekleurd verspreidt.
                          Dus, ik meng me daar niet mee en doe er ook geen uitspraak over. Enkel dat ze niet aan hun proefstuk toe zijn voor wat systeemcamera betreft.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #43
                            Re: FF Systeemcamera van Nikon

                            Zo kunnen we aan de gang blijven. Je weet goed genoeg wat ik wil zeggen. Een sensor met hogere resolutie kan je meer croppen. En om onderling tussen 2 camera's het verschil te weten moet je de pixel grootte door mekaar delen. Dat bedoel ik met cropfactor maar ik mag dat volgens jullie niet gebruiken, dan moet ik daar misschien een andere naam aan geven.

                            De cropfactor is een maat voor de grootte vd sensor tov full frame. Dat zegt niks over de resolutie.

                            Als je die (eenvoudige) formule niet begrijpt is mijn probleem niet. Ga iemand anders uitjouwen.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #44
                              Re: FF Systeemcamera van Nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              De cropfactor is een maat voor de grootte vd sensor tov full frame. Dat zegt niks over de resolutie.

                              Als je die (eenvoudige) formule niet begrijpt is mijn probleem niet. Ga iemand anders uitjouwen.
                              Door je persoonlijke definities te gebruiken ipv de algemeen gebruikte zaai je alleen maar verwarring.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #45
                                Re: FF Systeemcamera van Nikon

                                Voor mij is essentieel het gewicht. Is daar al iets over bekend?

                                YMMV
                                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                                Comment

                                Working...
                                X