Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF Systeemcamera van Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: FF Systeemcamera van Nikon

    Gisteren de Z7 opgehaald bij Art&Craft. Nu alles zsm proberen te doorgronden: 24-70/4S, FTZ + Fmounts, AF modes, UI...

    Blackout is eerder minimaal en perfect vergelijkbaar met de spiegelbeweging van een DSLR.

    Comment


    • Re: FF Systeemcamera van Nikon

      zeer benieuwd naar je ervaring
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • Re: FF Systeemcamera van Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
        zeer benieuwd naar je ervaring
        +1 :g

        Comment


        • Re: FF Systeemcamera van Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
          zeer benieuwd naar je ervaring
          De balans voor landschap, portret fotografie is zeer positief Super beeldkwaliteit en fantastische 24-70/4S. Zeer natuurlijke kleuren en witbalans. UI zeer vertrouwd al mis ik wel een AF vergrendeling. Zeer snelle en precieze AF ook met adapted objectieven. Verder heb ik nog de focus ring van de 24-70/4S aan de belichtingscompensatie gekoppeld wat een leuke extra optie is. Automatische aanpassing van de helderheid van de EVF bij opstart zou wel iets sneller mogen.

          Verder ook de AF tracking aan de tand gevoeld met FTZ en tele. Hier de volgende dagen meer over.

          Comment


          • bedankt voor de eerste bevindingen..... Het ziet er heel positief uit voorlopig
            Last edited by Franciskine; 1 oktober 2018, 11:23.

            Comment


            • Re: FF Systeemcamera van Nikon

              Hoi Frank207be,

              dank voor uw bevindingen tot nu toe.
              Ben benieuwd naar uw bevindingen met de FTZ en langere lenzen.
              Op de Photokina had ik de Z7 met onder andere de nieuwe 500 mm F5.6, de 35 mm prime lens en de 24-70 F4 in de hand
              Voor een 500 mm combinatie. een zeer compacte en lichte combinatie.
              Nu was de drukte dermate dat ik me niet op alle instellingen stortte, ik ken de Z7 natuurlijk ook niet.
              De AF met de 35 mm en de 24-70 F4 was heel goed en voor mijn gevoel lekker snel.
              Een ritje door het gehele AF gebied met de 500 mm F5.6 viel wat tegen, dat nam wel wat tijd in beslag.
              Dit kán natuurlijk aan de instellingen liggen, dat sluit ik zeker niet uit.
              Maar díe combo was voor mijn gevoel langzamer dan mijn D850 met m'n Sigma 150-600 op 600 mm.
              Dus ben ik zeer benieuwd naar uw ervaringen met langere lenzen.
              Onderstaand, een eenvoudig maar doeltreffend YouTube filmpje uit het verre oosten... ziet er wel leuk uit...
              Focusing speed tests on the brand new mirrorless camera Z7 of Nikon with its native 24-70mm f/4 S lens, and 28-300mm, 16-35mm F mount lenses on Z7 with the F...

              AF test met 24-70 F4, FTZ + 16-35 en FTZ + 28-300.
              Dat ziet er wél positief uit.

              Comment


              • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                Hoi Frank207be,

                dank voor uw bevindingen tot nu toe.
                Ben benieuwd naar uw bevindingen met de FTZ en langere lenzen.
                Op de Photokina had ik de Z7 met onder andere de nieuwe 500 mm F5.6, de 35 mm prime lens en de 24-70 F4 in de hand
                Voor een 500 mm combinatie. een zeer compacte en lichte combinatie.
                Nu was de drukte dermate dat ik me niet op alle instellingen stortte, ik ken de Z7 natuurlijk ook niet.
                De AF met de 35 mm en de 24-70 F4 was heel goed en voor mijn gevoel lekker snel.
                Een ritje door het gehele AF gebied met de 500 mm F5.6 viel wat tegen, dat nam wel wat tijd in beslag.
                Dit kán natuurlijk aan de instellingen liggen, dat sluit ik zeker niet uit.
                Maar díe combo was voor mijn gevoel langzamer dan mijn D850 met m'n Sigma 150-600 op 600 mm.
                Dus ben ik zeer benieuwd naar uw ervaringen met langere lenzen.
                Onderstaand, een eenvoudig maar doeltreffend YouTube filmpje uit het verre oosten... ziet er wel leuk uit...
                Focusing speed tests on the brand new mirrorless camera Z7 of Nikon with its native 24-70mm f/4 S lens, and 28-300mm, 16-35mm F mount lenses on Z7 with the F...

                AF test met 24-70 F4, FTZ + 16-35 en FTZ + 28-300.
                Dat ziet er wél positief uit.
                Ik heb natuurlijk geen D850 en 500/5.6 PF ter vergelijking maar de 300/2.8VR focust even snel op D7200 vs Z7. Z7 is zelfs nog iets nerveuzer.

                Voor actiefotografie heb ik wel een flinke bedenking bij de standby modus van de EVF + diafragmamotor die standaard na 30s ingaat. Het duurt 0.5s om terug beeld in de EVF te hebben wat roet in het eten kan gooien bij plotse snelle actie. De remedie is de secundaire selector (joystick) even aanraken terwijl je de camera in aanslag neemt. Deze standby timing verlengen kan een andere oplossing zijn maar gaat ongetwijfeld sterk ten koste van het batterijniveau. Hierin blijft volgens mij DSLR nog wel een tijdje superieur. Met EVF actief blijft ook IBIS+VR in werking (wanneer aan) wat het batterijniveau ook snel doet dalen.

                Verder bekijk ik nog welke tracking werkt en welke niet. Voorlopig ligt de voorkeur tussen breedveld AF klein en groot. Lateraal bewegende onderwerpen zijn natuurlijk het makkelijkst om volgen.

                Comment


                • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Ik heb natuurlijk geen D850 en 500/5.6 PF ter vergelijking maar de 300/2.8VR focust even snel op D7200 vs Z7. Z7 is zelfs nog iets nerveuzer.
                  Ik ben vooral benieuwd of de AF met een FZ adapter en bv 200-500 of 80-400 lens nog te doen is...
                  Bij gebrek aan lenzen moet je wel via met FZ adapter werken de eerste jaren...

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Voor actiefotografie heb ik wel een flinke bedenking bij de standby modus van de EVF + diafragmamotor die standaard na 30s ingaat. Het duurt 0.5s om terug beeld in de EVF te hebben wat roet in het eten kan gooien bij plotse snelle actie. De remedie is de secundaire selector (joystick) even aanraken terwijl je de camera in aanslag neemt. Deze standby timing verlengen kan een andere oplossing zijn maar gaat ongetwijfeld sterk ten koste van het batterijniveau. Hierin blijft volgens mij DSLR nog wel een tijdje superieur. Met EVF actief blijft ook IBIS+VR in werking (wanneer aan) wat het batterijniveau ook snel doet dalen.
                  Ik heb meestal de gewoonte om de camera uit te zetten tijdens het verder wandelen...Duurt het lang om van aan te zetten?
                  Dit doe ik dan meestal tijdens het nemen van de camera...

                  Ahja...bedankt voor uw mini-review

                  Comment


                  • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Ik heb natuurlijk geen D850 en 500/5.6 PF ter vergelijking maar de 300/2.8VR focust even snel op D7200 vs Z7. Z7 is zelfs nog iets nerveuzer.

                    Voor actiefotografie heb ik wel een flinke bedenking bij de standby modus van de EVF + diafragmamotor die standaard na 30s ingaat. Het duurt 0.5s om terug beeld in de EVF te hebben wat roet in het eten kan gooien bij plotse snelle actie. De remedie is de secundaire selector (joystick) even aanraken terwijl je de camera in aanslag neemt. Deze standby timing verlengen kan een andere oplossing zijn maar gaat ongetwijfeld sterk ten koste van het batterijniveau. Hierin blijft volgens mij DSLR nog wel een tijdje superieur. Met EVF actief blijft ook IBIS+VR in werking (wanneer aan) wat het batterijniveau ook snel doet dalen.

                    Verder bekijk ik nog welke tracking werkt en welke niet. Voorlopig ligt de voorkeur tussen breedveld AF klein en groot. Lateraal bewegende onderwerpen zijn natuurlijk het makkelijkst om volgen.
                    Vraag mij af waarom men een 500 mm op een systeemcamera zou zetten !? De logica ontgaat me volledig...
                    Is dat niet minder stabiel( formaat camera vs objectief )... plus het feit dat je het ( geringe!) gewichtsvoordeel kwijt speelt doir de tas met extra batterijen !?
                    De initiële opzet van systeemcamera's is toch volledig zoek !?

                    Of echt gewoon maar een kwestie van GAS !?
                    Groetjes

                    Lukathi

                    Comment


                    • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                      Dat is net wat ik ook vaststelde op Photokina: FF glas, en al zeker lang FF glas op een systeemcamera is onhandig en niet zo ergonomisch als op een DSLR.

                      Het vooordeel van de nieuwe golf FF systeemcameras moet m.i. niet langer gezocht worden in het gewicht of de compactheid, maar in de EVF (die toelaat je belichting te previsialiseren), het gebruik van de elektronische sluiter en de video mogelijkheden.

                      Comment


                      • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                        Vraag mij af waarom men een 500 mm op een systeemcamera zou zetten !? De logica ontgaat me volledig...
                        Is dat niet minder stabiel( formaat camera vs objectief )... plus het feit dat je het ( geringe!) gewichtsvoordeel kwijt speelt doir de tas met extra batterijen !?
                        De initiële opzet van systeemcamera's is toch volledig zoek !?

                        Of echt gewoon maar een kwestie van GAS !?
                        Oei moet ik me nu verantwoorden voor een bepaalde manier van hokjesdenken

                        Comment


                        • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Ik ben vooral benieuwd of de AF met een FZ adapter en bv 200-500 of 80-400 lens nog te doen is...
                          Bij gebrek aan lenzen moet je wel via met FZ adapter werken de eerste jaren...



                          Ik heb meestal de gewoonte om de camera uit te zetten tijdens het verder wandelen...Duurt het lang om van aan te zetten?
                          Dit doe ik dan meestal tijdens het nemen van de camera...

                          Ahja...bedankt voor uw mini-review
                          Gewoon ervaringen delen. Review (zelfs mini) is te hoog gegrepen Misschien kan ik wel een testje doen met de 200-500/5.6 van een fotovriend.

                          EVF actief vanuit standby duurt ca. 0.5s

                          Comment


                          • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                            Dat is net wat ik ook vaststelde op Photokina: FF glas, en al zeker lang FF glas op een systeemcamera is onhandig en niet zo ergonomisch als op een DSLR.

                            Het vooordeel van de nieuwe golf FF systeemcameras moet m.i. niet langer gezocht worden in het gewicht of de compactheid, maar in de EVF (die toelaat je belichting te previsialiseren), het gebruik van de elektronische sluiter en de video mogelijkheden.
                            En de super accurate AF. Het AF punt in de EVF kan je exact op het onderwerp plaatsen terwijl je met een DSLR soms het raden hebt waar de AF sensor precies op mikt.

                            Comment


                            • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              En de super accurate AF. Het AF punt in de EVF kan je exact op het onderwerp plaatsen terwijl je met een DSLR soms het raden hebt waar de AF sensor precies op mikt.
                              Mijn AF sensor richt nergens op, die richt ik ergens op.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Mijn AF sensor richt nergens op, die richt ik ergens op.
                                Je richt het vierkantje in de zoeker op je onderwerp. Zit de AF sensor daar exact onder?

                                Comment

                                Working...
                                X