Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 5D streep door beeld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS 5D streep door beeld

    Beste iedereen,

    Gisteren heb ik een EOS 5D gekocht, een toestel die weinig gebruikt is en er optisch perfect uitziet. Het heeft +- 7000 clicks op de teller en klinkt perfect als de sluiter en spiegel in werking zijn.

    Echter wanneer ik de foto's bekijk zie ik SOMS, niet altijd, een verticale zwarte streep door het beeld.

    Op deze foto is het niet te zien:


    Op deze foto is het een beetje te zien (naast de 1 op de nummerplaat):


    En op deze foto is het zeer goed te zien wanneer u de foto groot bekijkt (naast linker koplamp):


    De lijn doet zich soms voor, maar wel altijd op dezelfde plaats. Zijn er zaken die ik kan controleren, testen of aanpassen? Of is het sowieso de sensor die kapot is.

    Indien dat laatste, wat zou de kost ongeveer zijn om dit te herstellen?

    mvg,
    PJH
    I will harness all available light with super-fast aperture lenses

  • #2
    Re: EOS 5D streep door beeld

    Evengoed in RAW als jpg ?

    Comment


    • #3
      Re: EOS 5D streep door beeld

      Geen idee, dat test ik vanavond. Jij vermoed dan dat het de beeldprocessor zou kunnen zijn?
      I will harness all available light with super-fast aperture lenses

      Comment


      • #4
        Re: EOS 5D streep door beeld

        Ook in de eerste is het te zien op het linkerachterwiel.
        Heel waarschijnlijk is het de sensor en die kost aardig wat centen.
        Kan er niet direct een prijs op plakken.

        Moest het de beeldprocessor zijn, dan kan de software er wel voor iets tussen zitten.
        Dat is volgens mij eenvoudiger op te lossen.

        Ik veronderstel maar wat, want echt ervaring heb ik niet met zo een dingen.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: EOS 5D streep door beeld

          Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
          Geen idee, dat test ik vanavond. Jij vermoed dan dat het de beeldprocessor zou kunnen zijn?
          Zowel JPEGs als RAWs gaan door de processor.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: EOS 5D streep door beeld

            Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
            Geen idee, dat test ik vanavond. Jij vermoed dan dat het de beeldprocessor zou kunnen zijn?
            Geen idee, maar jpeg en RAW zullen misschien niet dezelfde circuits gebruiken, kans dat het je veel kosten bespaart.

            Comment


            • #7
              Re: EOS 5D streep door beeld

              Het wil lukken dat je het net met een eos 5D voorhebt. Ik weet niet of eea er mee te maken heeft, maar deze zou erg gevoelig zijn voor laser-licht (zoek via google maar eens op 5D laser damage)

              En klassiek fenomeen is een horizontale of verticale streep in je foto's waar de sensor "geraakt" is daar het laserlicht.

              Ik zie dat het hier een 2° hands camera betreft, hoe groot is de kans dat jou voorganger het toestel gebruikt heeft op een concert of festival ?
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

              Comment


              • #8
                Re: EOS 5D streep door beeld

                Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                Ook in de eerste is het te zien op het linkerachterwiel.
                .
                is rechterachterwiel van de wagen

                Comment


                • #9
                  Re: EOS 5D streep door beeld

                  misschien een haartje dat op de sebsor ligt en dat pas opvalt als er voldoende contrast verschil is?
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: EOS 5D streep door beeld

                    Volgens mij is de sensor defect, al dan niet door laserlicht. Ook op foto 1 zie je de lijn, telkens op dezelfde plaats. Als je goed kijkt zie je op bepaalde plekken in de lijn gekleurde pixels. Ik betwijfel of dit een haar of een processor anomalie is. Bijzonder jammer.
                    Not all who wander are lost ...
                    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

                    Comment


                    • #11
                      Re: EOS 5D streep door beeld

                      gisteren gekocht ? proberen van je geld terug te krijgen !

                      Comment


                      • #12
                        Re: EOS 5D streep door beeld

                        Hoogst waarschijnlijk is de sensor 'getroffen' door een laser. Een maat van mij heeft net hetzelfde voorgehad met zijn D700. Was op een fuif foto's aan't nemen op de dansvloer en na een dertigtal foto's was er plots telkens een streep op iedere foto zichtbaar. Volgens de hersteldienst van Nikon is de sensor door een laser getroffen. Dat licht is zo intens dat het als het ware de pixels doodbrandt. Een fractie van een seconde is al voldoende om onherstelbare schade aan de sensor te hebben. Enige (dure) optie was zijn sensor vervangen. Je kan het ook eens proberen met de sofware waarmee je je sensor digitaal kan reinigen, dan wordt de info van de defecte pixels door de omliggende pixels gegeven. Een perfect resultaat zul je niet hebben, maar het zal veel minder zichtbaar zijn.

                        ps, wettelijk mogen dergelijk krachtige lasers niet gebruikt worden op evenementen waarbij mensen het laserlicht direct in de ogen kunnen krijgen. Bij grote concerten en fuiven zal daarmee misschien rekening gehouden worden, maar in dit geval (KLJ fuif met een aftandse discobar) zal dit waarschijnlijk niet het geval geweest zijn.
                        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                        Comment


                        • #13
                          Re: EOS 5D streep door beeld

                          Is er bescherming mogelijk tegen dit soort laserlicht?
                          Zou dit laserlicht een polarisatiefilter kunnen beschadigen?
                          (Ik weet dat dit laatste vooral een theoretische vraag is en voor de dagelijkse praktijk niet echt zinvol)

                          Comment


                          • #14
                            Re: EOS 5D streep door beeld

                            Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                            gisteren gekocht ? proberen van je geld terug te krijgen !
                            helaas een perte totale daar een 5D ... dus zal de verkoper de handel moeten terugnemen ... laat hier even weten hoe dit afloopt

                            Comment


                            • #15
                              Re: EOS 5D streep door beeld

                              sensor is kappot denk ik ook, snel terug met die handel en centjes terug eisen

                              Comment

                              Working...
                              X