Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos 5 meters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eos 5 meters

    ik ben net overgegaan op een eos 5 analoog fotoapparaat om te leren fotograferen.

    Ik lees nu net mn manual in het nederlands, en zie dat er meervoudige lichtmeting, spotmeting, integraalmeting.

    is het meervoudige of integraalmeting die matrix metering is zoals ik lees op meerdere fora?

    Ik weet hoe alles werkt, heb er al veel over gelezen, maar wou gewoon weten welk van de twee de matrixmetering is.

    thanks

  • #2
    Re: eos 5 meters

    Meervoudige lichtmeting is zoiets als matrix meting.

    Matrixmeting werd voor het eerst toegepast door Nikon ten tijde van de FA (1983). Andere merken volgden, met soortgelijke systemen, maar gebruikten wel eens andere benamingen zoals meervlaksmeting etc.

    Integraalmeting betekent dat de camera al het licht dat op het filmvlak valt (integraal) meet. Bij de eerste DDL-toestellen als de Nikon F Photomic, Nikkormat FT en Pentax Spotmatic was dit het geval. Niet veel later kwamen de meeste camera's met centrumgerichte meting waarbij aan het centrum extra gewicht werd toebedeeld. Bijvoorbeeld 60/40 of 70/30. Omdat het belangrijk is dat vooral het centrum goed belicht werd, was dat toentertijd een enorme vooruitgang.
    Last edited by Krasser; 1 mei 2009, 16:46.

    Comment

    Working...
    X