Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

    Sinds een jaar heb ik de microbe te pakken van het vogelspotten. Toen ik bij wat kennissen op FB foto’s zag passeren die zij hadden genomen van de vogels, sprak dit me ook erg aan.

    Vorige maand zijn wij op reis geweest naar Sardinië en daar heb ik mijn oude Fujifilm FinePix S2950 meegenomen. De kwaliteit van de foto’s was natuurlijk verre van goed, maar het was echt leuk om te doen. De zoom ervan vond ik wel super!

    Nu zou ik graag een professioneler toestel kopen, die ik natuurlijk ook voor andere dingen kan gebruiken zoals bv landschappen of reis of leuke familiefoto’s, maar toch voornamelijk voor vogelfotografie.

    Het is voor mij echter niet zo duidelijk of ik beter investeer in een spiegelreflexcamera (waarvan er blijkbaar geen nieuwe modellen meer gemaakt worden) of in een systeemcamera.

    Online had ik een leuke set gezien die me interessant leek: Nikon D3500 + AF-P DX 18-55 VR + AF-P 70-300 VR

    Voor 1000 euro zou ik een instapmodel spiegelreflexcamera met toch al een degelijke lens (70-300) voor vogelfotografie hebben.

    Nu hoorde ik vanmiddag in de winkel dat een systeemcamera misschien ook interessant, zeker wat betreft het aantal foto’s per seconde (min. 10 t.o.v. 5).

    De winkelier stelde me de Nikon Z50 voor, met volgende set:
    Nikon Z50 + 16-50mm f/3.5-6.3 + 50-250mm f/4.5-6.3
    Dit voor een totale prijs van 1460 euro, met zelfs een ‘mindere’ lens, t.o.v. de 70-300 lens bij de spiegelreflex, toch zeker wat vogelfotografie betreft.

    Nu vraag ik me af wat de beste optie zou zijn?
    Ik moet natuurlijk nog beginnen met het echte werk en heb ook geen opleiding fotografie gevolgd (wil dit zeker nog doen), maar ik wil ook niet binnen het jaar het gevoel dat ik het maximale uit mijn toestel heb gehaald en een upgrade al nodig is.

    Investeer ik beter in een systeemcamera of is het echt nog de moeite om een spiegelreflexcamera als eerste ‘professionele’ camera te kopen, ook al zal ik als later wil verbeteren hoogstwaarschijnlijk toch de overstap moeten maken?

    Welke modellen zouden jullie mij eventueel aanraden?

    Het is niet de bedoeling om met statieven e.d. te werken, maar vooral uit de hand te trekken tijdens een wandeling.

    Het merk is voor mij om het even, zolang er later nog wat mogelijkheden zijn om andere lenzen te kopen. Tweedehands aankopen doe ik momenteel liever niet, door gebrek aan kennis vrees ik op die manier verkeerde aankopen te doen …


    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

    Beste,

    Wat betreft de lens voor vogelfotografie, met 300mm zit je al snel tegen wat beperkingen aan om de vogels ietwat beeldvullend op de foto te krijgen, maar ze is wel prima om mee te starten.
    Betaalbaar en toch een goede kwaliteit zijn de 150-600mm lenzen van Sigma en Tamron. Ze maken die met de meest gangbare lensvattingen (Nikon, Canon, .....).
    Voor de Nikon Z50 zijn, naar mijn weten, nog niet zoveel lenzen beschikbaar.
    Succes met je keuze en we hopen hier snel wat foto's van je te zien

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Beste,

      Wat betreft de lens voor vogelfotografie, met 300mm zit je al snel tegen wat beperkingen aan om de vogels ietwat beeldvullend op de foto te krijgen, maar ze is wel prima om mee te starten.
      Betaalbaar en toch een goede kwaliteit zijn de 150-600mm lenzen van Sigma en Tamron. Ze maken die met de meest gangbare lensvattingen (Nikon, Canon, .....).
      Voor de Nikon Z50 zijn, naar mijn weten, nog niet zoveel lenzen beschikbaar.
      Succes met je keuze en we hopen hier snel wat foto's van je te zien

      Jaja
      En is het nog de moeite om te investeren in de D3500? Of toch beter een systeemcamera (onafhankelijk van welk merk/model)?

      Comment


      • #4
        Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

        Dat is een moeilijke ...
        Ik heb bv. een Sony A7III, maar heb net nog een tweedehandse Nikon D5300 aangeschaft met 4000 clicks. Gewoon een leuke, lichte DSLR voor op vakantie.
        Maar als het om je enige camera gaat, dan is die keuze uiteraard anders.
        Je zal hier zeker nog wel goede raad krijgen.

        Jaja
        Last edited by jaja; 26 juni 2022, 21:26.
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

          Hangt er ook van af wat je wilt...

          Qua systeemcamera kan de Sony RX10 IV een mooie optie zijn... Relatief grote 1" sensor en een lens met 24-600mm bereik.
          Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


          Indien DSLR zou ik persoonlijk zou ik niet direct meer kijken naar een D3xxx reeks van Nikon, minstens een D5xxx... deze heeft net wat meer instelmogelijkheden en controle en laat je toe met de camera mee te "groeien".
          De Nikon Z50 zit daar weer een stap boven en kan je met een Nikon D7500 vergelijken...
          Nikon D300 & een beetje glas...
          Iets kleiners als carry everywhere

          Comment


          • #6
            Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

            Vogels "uit de hand trekken tijdens een wandeling" is een moeilijke discipline zonder gegarandeerd resultaat (probeer eerst maar eens aan de vijver van het park of aan de kust...).
            In elk geval moet je zien dat je apparatuur niet te groot en te zwaar is (150-600 zooms vallen m.i. daarom af).
            Qua vergroting heb je inderdaad 400mm op een crop of 600mm op FF nodig om enige kans te hebben.

            Geen ervaring met Nikon of Sony.

            Comment


            • #7
              Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

              Indien je niet te zwaar wil gaan kan naast een 'systeemcamera' zoals de Sony RX10 IV ook een toestel vanuit de 'Micro Four-Thirds' overwegen.
              bv. de Olympus E-M5 M3... of een Panasonic...?
              Deze hebben een cropfactor van 2x en daardoor ook wel geschikt als lichtgewicht kit bij telelenzen.

              Hangt er echt wel van af welk budget je voor ogen hebt. Ik lees hierboven tussen de 1000-1500€?
              Daar zal het sowieso moeilijk zijn om een mooi pakket samen te stellen die echt voldoet om aan vogelfotografie te doen...
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment


              • #8
                Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                Veel hangt natuurlijk af van je budget.

                Maar het equivalent van min 400 mm op FF zal je toch wel nodig hebben.

                Snelheid van de AF is ook een belangrijke.

                De "goede" systeemcamre's zijn m.i nog duur, het kan ook interessant zijn om eens te kijken naar top DSLR's die hier (of elders) tweedehands worden aangeboden en in prima staat zijn. Hetzelfde geldt voor eventuel (prime) lenzen.
                Groeten,
                Fabrice,
                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                  Panasonic Lumix DC-G9 zwart + 100-300mm II. Beeldhoek vergelijkbaar met 200 - 600 full frame. € 1500 nieuw.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                    Qua systeemcamera kan de Sony RX10 IV een mooie optie zijn... Relatief grote 1" sensor en een lens met 24-600mm bereik.
                    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.
                    Met het opgegeven budget in gedachten lijkt dit me inderdaad een prima optie. RX10 IV heeft trouwens ook de AF/tracking functionaliteit van bv een A7 (R) III / IV. Een RX10 III heeft dat nog niet als ik het me goed herinner.

                    Ik heb deze zelf en ben er heel tevreden van. Daarnaast ook nog een A7R III met bv 200-600G, wat nog beter is voor vogels vanwege de bijna onbeperkte crop-mogelijkheid, maar de prijs is dan ook verschillend.



                    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                      Ik zou beginnen met eens te....kijken door beide camera's. Ikzelf ben bv. afgeknapt op het zoekerbeeld van een systeemcamera. Ik hecht nog altijd aan de optische zoeker van de gewone DSRL, een digitale zoeker ....ik kan er niet mee om....Maar dat kan voor jou best helemaal omgekeerd zijn hé. Ook hoe een toestel in de hand ligt, is belangrijk. De systeemcamera's verbeteren nog elke maand ook, mooie foto's maken ze allemaal hé, anders krijgen de fabrikanten ze niet verkocht....Probeer er van elke soort eens eentje te gebruiken van een kennis of zo....want na 10 minuten in een winkel weet je iets, maar niet zo heel veel hé....Succes met je zoektocht !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                        Als je pas overstapt van een DSLR is het zoekerbeeld van een mirrorless wat raar, je ziet immers wat de camera ziet en hoe hij het verwerkt (kleur, licht), maar dat heeft ook z'n voordelen.
                        Voor snel bewegende onderwerpen moet je m.i. het laatste allerduurste model hebben om helemaal geen vertraging te zien.

                        Het idee om een oud toptoestel te kopen is niet slecht, maar zeker bij Canon zijn dat erg grote en zware bakken, en bovendien FF waardoor er ook nog een zware lens bij moet.

                        Vroeger werd bij dat merk een (nu tweedehands) 7DII met een EF400 5.6 de "poor man birding" uitrusting genoemd.

                        Aan de body zou ik niet veel meer geven, nu de R7 toch een merkelijke verbetering is, zowel qua AF als van detailniveau en ruis.

                        De lens heeft als belangrijkste nadeel dat het enkel 400mm is en geen beeldstabilisatie heeft, maar dat is voor BIF van geen nut (en IBIS op de R7 zou een beetje kunnen helpen alhoewel ik dat nog niet echt gemerkt heb bij lange lenzen).
                        Zo te zien is ze nog altijd beter dan de "goedkope" RF lenzen zoals de RF600 f:11 en de RF 100-400 die je voor dezelfde prijs nieuw kan kopen.

                        https://www.the-digital-picture.com/...mp=1&APIComp=0

                        Maar deze RF lenzen kunnen (op de R7) met 15 fps mechanische sluiter werken, terwijl oudere EF lenzen tot ong 7 fps beperkt zijn (met de electronische sluiter is de beperking er niet maar de R7 schijnt er te lijden te hebben van rolling shutter, alhoewel dat bij vogels minder een probleem zal zijn dan met tennisballen).

                        Dit is enkel mijn ervaring en geen aanbeveling. Bij een "groot" merk kan je je materiaal langer gebruiken en is er meer tweedehands te koop (en raak je er sneller van af), maar in 4/3 en zeker Olympus met zijn 2x cropfactor ga je waarschijnlijk compactere apparatuur vinden.
                        Alhoewel de R7 op dit moment de snelste body is met de hoogste pixelcount in APS-C en kleiner.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          In elk geval moet je zien dat je apparatuur niet te groot en te zwaar is (150-600 zooms vallen m.i. daarom af).
                          Kan ik beamen ; ik werk zelf met een 7DII + EF100-400II en voor mij persoonlijk moet het toch niet veel zwaarder zijn...
                          Ik gebruik deze combo niet alleen voor BIF, maar bvb ook voor een snel opvliegende fazant of houtsnip.
                          Dan komt het er van op aan om snel te kunnen reageren.
                          Hetgeen waarschijnlijk is dit niet zo evident wanneer je (ik zeg zomaar iets) een Canon 1DX + EF500 F4 IS + 1.4x extender boven het hoofd moet gaan heisen , al spreek ik hier niet uit eigen ervaring,
                          maar de fotografen die ik ontmoet met dergelijke combo, hebben daar meestal een serieuze monopod onder bevestigd en dragen die combo op de schouder.
                          De IQ van de foto's van dergelijke combo zijn wel om vingers en duimen van af te likken
                          Maar ik heb ook al foto's gezien van een 7DII + EF500 F4 IS + 1.4x en die waren ook wel heel erg mooi.
                          Dus vermoed ik dat het vooral de lens is dat het belangrijkste onderdeel is.
                          Maar de lens zelf blijft natuurlijk een zwaar beest. Versie II van deze lens is wel 680 gram lichter , maar weegt nog altijd ongeveer dubbel zo zwaar als mijn EF100-400II en bovendien ook 3-4x zo duur...
                          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Het idee om een oud toptoestel te kopen is niet slecht, maar zeker bij Canon zijn dat erg grote en zware bakken, en bovendien FF waardoor er ook nog een zware lens bij moet.

                            Vroeger werd bij dat merk een (nu tweedehands) 7DII met een EF400 5.6 de "poor man birding" uitrusting genoemd.

                            Aan de body zou ik niet veel meer geven, nu de R7 toch een merkelijke verbetering is, zowel qua AF als van detailniveau en ruis.
                            Zoals u weet, (met dank voor uw eerder gegeven info ) , ben ik ook de pro's en con's aan het overwegen mbt eventueel switch naar een systeemcamera , vandaar dat mijn vraag (en vooral het antwoord )
                            misschien ook een toegevoegde waarde kan betekenen voor Nyltiak.

                            Meteen ook een vraag naar 1Dx-gebruikers die dit klassetoestel gebruiken voor BIF en vogelfotografie :

                            Zou ik met de combo 1Dx + EF100-400II + 1.4x extender (F6.3?) , significant betere IQ bekomen dan met mijn 7DII + EF100-400II ? (F5.6) (zonder extender , dus qua 'bereik' ongeveer gelijk) ???
                            Graag uw pro's en con's gewenst ; dank u.
                            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                              Beste,
                              Zeker een systeemcamera omwille van het veel betere AF-systeem en het aantal AF-punten, tenminste als je gaat voor vliegende vogels, wat een heel verschil is met zittende vogels. Verder is 300mm te weinig, zelfs 600 mm wordt te weinig. Vraag is dus of je met het in huis halen van een DSLR niet eerder slechte gewoontes (het gebruiken van één AF-punt bvb, voor een vogel in de lucht) aanleert om later voluit van een goede DSLM te genieten. Bij mij was het ook eerst een bridgecamera, toen de Canon 80D en toen een Sony A7R III en 200-600. Nooit meer terug. Ondertussen al betere Sony camera's voor vliegende vogels tenminste, maar zeker nooit meer een DSLR. Om één en ander betaalbaar te houden, overweeg APS-C of MFT camera's. Nu 1000 Euro wegsmijten, zou ik persoonlijk niet doen.
                              Grtz,
                              Cram

                              Comment

                              Working...
                              X