Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een ongelukje met mijn 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een ongelukje met mijn 10D

    Ik heb net een klein ongelukje gehad en weet niet meteen wat ik nu best doe. Ik was mijn 10D aan het schoonmaken met zo'n spuitbus met lucht, en aangezien er wat stof op het oogstuk zat, spoot ik daar ook eens op. Ik hield echter mijn bus blijkbaar wat te schuin, want opeens spoot er van dat ijsschuim uit. Ik heb meteen alles afgeveegd, maar er zitten nog steeds een paar grote plekken op het 2de glas, achter het oogstuk zelf, dus ik kan er niet van buiten aan. Het glas ziet er nu dus wat uit als een ruit die in een eeuwigheid niet meer gewassen is, waardoor het beeld door de zoeker wat troebel is. Ik denk niet dat de 'schade' groter is dan alleen de zoeker, maar toch zou ik er liever iets aan doen. Hoe ga ik best te werk? Kan ik op een of andere manier aan dat glas zonder de hele camera te demonteren? Het lijkt dat ik het achterste deel (waar het LCD achter zit) kan losschroeven zonder de rest los te maken, maar ben niet helemaal zeker hoe het dan met de garantie verder moet. Iemand een idee of maak ik me zorgen om niks? Het vervelende is dat het beeld nu niet meer zo scherp is door de zoeker...

    Alvast bedankt!

  • #2
    Oei Pieter, da's minder.
    Kan je gewoon niet even wachten?
    Als het glas is dan zal dat waarschijnlijk wel vlug zelf verdwijnen;is het plexy dan vrees ik dat er niets anders zal opzitten dan de camera binnen te doen en te laten vervangen.
    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

    Comment


    • #3
      Bad Luck

      Dat "ijsschuim" is het drijfgas, tegenwoordig butaangas of iets dergelijks. Normaal kan dit weinig kwaad, ik vermoed dat door de zeer sterke afkoeling het zoekerglas aan de binnenzijde gewoon is aangedampt. Maar dat kan je zo direct niet kwijt omdat het toch een redlijk gesloten geheel is. Ik denk dat gewoon voldoende warm en droog houden na enige tijd deze waas verdwijnt.

      (mijn gedacht hé, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee)

      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        je kan toch het eerste deel van het oogstuk erafhalen, als je dity doet zou jet het tweede stuk glas moeten kunnen schoonmaken.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hombre
          Dat "ijsschuim" is het drijfgas, tegenwoordig butaangas of iets dergelijks. Normaal kan dit weinig kwaad, ik vermoed dat door de zeer sterke afkoeling het zoekerglas aan de binnenzijde gewoon is aangedampt. Maar dat kan je zo direct niet kwijt omdat het toch een redlijk gesloten geheel is. Ik denk dat gewoon voldoende warm en droog houden na enige tijd deze waas verdwijnt.
          Als het product zelf geen sporen nalaat, denk ik ook wel dat het vanzelf weer weggaat.
          Zo zie je maar dat al die waarschuwingen over spuitbussen niet voor niets zijn. Stel je voor dat dit bij het reinigen van de sensor was gebeurd. Ik wil je de les niet spellen hoor, P.J., maar misschien is een goeie grote blaaspeer toch een betere investering...? Hoe is het nu met je hartslag en bloeddruk?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Hopelijk komt dit weer goed.

            Misschien een idee ( )om voorzichtig met een haardroger er op te blazen.
            Met voorzichtig bedoel ik lage temperatuur en op redelijk afstand.

            Of zijn er anderen die dit niet zouden doen .
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              bij de aankoop van zo'n bus moet je letten dat als drijfgas een veiligheidsgas is gebruikt deze hebben de eigenschap niet zo vet te zijn als de gewone drijfgas , deze zijn wel niet goedkoop ik denk iets van 10 € bij de fotohandel .
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Bedankt voor de tips iedereen!

                Het betreft wel degelijk een bus speciaal voor fototoestellen (van Hama). Ik vrees niet dat laten drogen iets zal uithalen. Het toestel heeft vandaag al heel de dag gedroogd, maar het glas ziet er wat uit alsof er kalkrijk water op is opgedroogd, er staan zowat plekken op. Het lijkt mij echter wel niet zo moeilijk om dat proper te krijgen als ik meteen aan het glas moest kunnen, en dat lijkt me niet mogelijk zonder vanalles te gaan losschroeven (wat ik wel wil proberen als ik daardoor niet in garantieproblemen kan komen).

                Als ik het ding naar Canon zou terugdoen, hoe lang ben ik het dan kwijt en hoeveel lichter zal ik zijn?

                Overigens, Pieter, de CMOS zelf zou ik nooit met die bus reinigen, daarvoor gebruik ik nog steeds mijn pecpads + eclipse Kan zo'n blaaspeer genoeg lucht verplaatsen om wat hardnekkiger vuil te verwijderen?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by pieter jelle
                  Overigens, Pieter, de CMOS zelf zou ik nooit met die bus reinigen, daarvoor gebruik ik nog steeds mijn pecpads + eclipse Kan zo'n blaaspeer genoeg lucht verplaatsen om wat hardnekkiger vuil te verwijderen?
                  Verstandige keuze.
                  Ja, er bestaan wel blaasperen die behoorlijk goed blazen. Ik heb er eentje van Giotto's - Rocket Blower of zoiets - en die vult een grote handpalm en heeft een blaasmond van een 10-tal centimeter. Daar kan je wel wat mee, vind ik. Het is helaas het enige type dat ik ken dat echt genoeg blaast om bv. een CMOS te reinigen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Ja niet handig, maar onder deze link kun je de repair manual zien van de 10D en welke schroefjes je eruit moet draaien.
                    Moet best wel veel af voordat je tot het punt komt wat je beschreef.
                    Succes.


                    http://www.micro-tools.com/pdf/Canon/

                    Originally posted by pieter jelle
                    Ik heb net een klein ongelukje gehad en weet niet meteen wat ik nu best doe. Ik was mijn 10D aan het schoonmaken met zo'n spuitbus met lucht, en aangezien er wat stof op het oogstuk zat, spoot ik daar ook eens op. Ik hield echter mijn bus blijkbaar wat te schuin, want opeens spoot er van dat ijsschuim uit. Ik heb meteen alles afgeveegd, maar er zitten nog steeds een paar grote plekken op het 2de glas, achter het oogstuk zelf, dus ik kan er niet van buiten aan. Het glas ziet er nu dus wat uit als een ruit die in een eeuwigheid niet meer gewassen is, waardoor het beeld door de zoeker wat troebel is. Ik denk niet dat de 'schade' groter is dan alleen de zoeker, maar toch zou ik er liever iets aan doen. Hoe ga ik best te werk? Kan ik op een of andere manier aan dat glas zonder de hele camera te demonteren? Het lijkt dat ik het achterste deel (waar het LCD achter zit) kan losschroeven zonder de rest los te maken, maar ben niet helemaal zeker hoe het dan met de garantie verder moet. Iemand een idee of maak ik me zorgen om niks? Het vervelende is dat het beeld nu niet meer zo scherp is door de zoeker...

                    Alvast bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Pieter Jelle,
                      dit is een lastig probleempje.
                      Ik heb exact het zelfde probleem ondervonden en het is te verhelpen.
                      Op pagina 9 van de onderdelenlijst http://www.micro-tools.com/pdf/Canon/EOS%2010D.PDF zie je waar je moet zijn.
                      Door het loshalen van borgplaatje CB3-0322 komt het focus screen YN2-3164-000 en het afstelplaatje CB2-0682-000 los.
                      Nu kan je bij het glas van je zoeker komen.
                      Zorg er voor dat je weet hoe de onderdelen uit en in de camera terugmoeten. Let hierbij vooral op dat niet alleen de volgorde maar ook de orientatie weer identiek is (link-rechts en boven-onder)
                      Indien niet het geval is zal de camera nadien incorrect focussen.

                      Let wel heel goed op, dit is een zeer delicaat klusje.
                      Zorg er voor dat je een absoluut vetvrije omgeving hebt.
                      Raakt het focus screen NIET met je blote handen aan en voorkom krasjes door het gebruik van gereedschappen welke krassen kunnen veroorzaken.
                      Een paar tandestokers kunnen uitkomst bieden.
                      Verder is het een heel lastig klusje om het glas te reinigen omdat je onder een lastige hoek moet werken.
                      Zorg voor voldoende pluisvrije tissues en wattenstaafjes (deze kun je buigen)om het klusje te klaren.
                      Het is niet makelijk maar het kan.

                      Een andere oplossing is het Canon service-centre. Kosten zijn hiervoor standaard 115 euro als ik me niet vergis.
                      Je camera is dan wel Ultrasoon gereinigd en gecalibreerd.
                      Always on the move for some action.

                      http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

                      Comment


                      • #12
                        Palu en Rien, erg bedankt voor de adviezen.

                        Ik heb net even een poging ondernomen, en heb het achterpaneel eraf geschroefd en dan aan de hand van de reparatiehandleiding even bekekn hoe ik precies aan dat glas kon. Toen heb ik echter wijselijk besloten alles maar aan een professional over te laten, omdat ik wel erg veel zou moeten losschroeven om aan mijn doel te komen (met de nodige risico's vandien). Voorlopig ga ik het laten voor wat het is, en bekijken in welke mate ik gehinderd word door het vuil in de zoeker. Als blijkt dat het erg hinderend werkt, zal ik mijn toestel dan voor een onderhoudsbeurt binnendoen bij Canon, want voorlopig kan ik het niet echt missen.

                        Iemand een idee hoe lang Canon hiermee zoet zou zijn?

                        Nogmaals bedankt!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by pieter jelle
                          Palu en Rien, erg bedankt voor de adviezen.

                          Ik heb net even een poging ondernomen, en heb het achterpaneel eraf geschroefd en dan aan de hand van de reparatiehandleiding even bekekn hoe ik precies aan dat glas kon. Toen heb ik echter wijselijk besloten alles maar aan een professional over te laten, omdat ik wel erg veel zou moeten losschroeven om aan mijn doel te komen (met de nodige risico's vandien). Voorlopig ga ik het laten voor wat het is, en bekijken in welke mate ik gehinderd word door het vuil in de zoeker. Als blijkt dat het erg hinderend werkt, zal ik mijn toestel dan voor een onderhoudsbeurt binnendoen bij Canon, want voorlopig kan ik het niet echt missen.

                          Iemand een idee hoe lang Canon hiermee zoet zou zijn?

                          Nogmaals bedankt!
                          Oeps.. er hoeft niet 1 schroefje losgedraaid te worden......
                          Je kunt er gewoon bij wanneer de lens van de body is.

                          Canon service-center in Roosendaal, NL kan het best snel.
                          Op Woensdag de camera ingeleverd en op Dinsdag werd deze alweer thuis gestuurd.
                          Always on the move for some action.

                          http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

                          Comment


                          • #14
                            Rien, excuses, ik had het zo niet begrepen In dat geval zal ik het volgend weekend eens opnieuw van naderbij bekijken. Nogmaals bedankt!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by pieter jelle
                              Rien, excuses, ik had het zo niet begrepen In dat geval zal ik het volgend weekend eens opnieuw van naderbij bekijken. Nogmaals bedankt!
                              Zijn we hier niet twee dingen aan het verwarren? Aan de bovenkant van de sensorruimte zit toch het matglas, of heb ik het verkeerd voor? En Pieter, jouw probleem zit toch bij het glas in de zoeker, of niet?
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X