Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

    Volgend jaar vertrek ik voor 10 maanden naar Zuid-Amerika om te gaan rondtrekken met de rugzak. Ik heb beslist om al dat zware fotomateriaal thuis te laten en een compact te kopen. Ik twijfel tussen 3 merken: Canon, Fuji en Olympus.

    - Ik wil Av en Tv
    - Ik wil veel zoom met stabilisatie (minstens 12x)
    - Gewicht en grootte moet haalbaar zijn om mee te zeulen
    - Beeldkwaliteit moet goed zijn
    - 8 MP vind ik genoeg
    - Ik wil een toestel met AA-batterijen (overal ter wereld te vinden)
    - Ik wil veel foto's maken met 1 stel batterijen

    Vooral omtrent de laaste wens vind ik weinig info, kan iemand me helpen ? Volgende 7 modellen zitten in mijn gedachten:

    Canon Powershot S5
    Olympus SP-550 UZ, SP-560 UZ en SP-570 UZ
    Fuji Finepix S8100fd, S1000fd en S8000fd

    Alvast bedankt.

    Tom.

  • #2
    Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

    Ik ben niet degene die je een compact gaat kunnen aanraden. Denk er nog maar eens over na: je hebt al dat mooie materiaal, en net nu je de foto's van je leven gaat maken (en geloof me: Zuid-Amerika levert een overdaad een fenomenale foto-mogelijkheden, van epische landschappen tot adembenemend mooie flora en fauna), laat je het thuis. Ik snap die redenering niet. Je zult het je eindeloos beklagen, daar ben ik zeker van. Ik ben een aantal maanden naar Suriname geweest, en heb me de haren uit het hoofd getrokken omdat ik geen telelens mee had. Met een compact toestel zou ik trouwens helemaal niets geweest zijn daar, wegens te weinig licht in het regenwoud.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

      Als ik jouw beslissing zou moeten nemen: zonder twijfel de FZ18 van Panasonic. Of de FZ50 als je geen groothoek nodig hebt. De Leica lenzen die Panasonic gebruikt zijn fenomenaal van kwaliteit.

      Ik heb zopas een SLR gekocht en vraag me soms af waarom, als ik de kwaliteit van de FZ18 foto's bekijk. Natuurlijk slechter om met DOF te spelen en bij hoge ISO's zal hij ook wel moeten plooien. Maar voor buitenfotografie
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

        Ja ik zou ook liever mijn 30D en lenzen meenemen maar dat is echt niet te doen om 10 maanden mee rond te lopen denk ik. Om nog maar te zwijgen van het gewicht en het risico op diefstal. Moeilijke dilemma, heel moeilijk !!!

        Op het vlak van tele komen die modellen die ik noemde zeker niets tekort. Zoom van 12x, 18x of 20x komt zeker in de buurt van tele's van 400-500mm.

        Dit wordt onze reisroute: Venezuela, Ecuador, Galapagos, Peru, Bolivie, Chili, Antarctica en Argentinië.

        Tom.

        Comment


        • #5
          Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Als ik jouw beslissing zou moeten nemen: zonder twijfel de FZ18 van Panasonic. Of de FZ50 als je geen groothoek nodig hebt. De Leica lenzen die Panasonic gebruikt zijn fenomenaal van kwaliteit.

          Ik heb zopas een SLR gekocht en vraag me soms af waarom, als ik de kwaliteit van de FZ18 foto's bekijk. Natuurlijk slechter om met DOF te spelen en bij hoge ISO's zal hij ook wel moeten plooien. Maar voor buitenfotografie
          Ja maar gebruikt Panasonic geen accu's ipv AA-batterijen ?

          Tom.

          Comment


          • #6
            Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
            Ja maar gebruikt Panasonic geen accu's ipv AA-batterijen ?

            Tom.
            Als je dagen aan een stuk zonder electriciteit gaat zitten is dat inderdaad een probleem. Panasonic gebruikt inderdaad geen AA batterijen.
            Last edited by nete; 17 april 2008, 13:12.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

              Al eens aan deze gedacht "FujiFilm FinePix S100fs". Heeft een 2/3 sensor is heel wat groter dus als de rest en dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.

              groetjes
              "The important thing is not the camera but the eye..............

              but the camera helps "

              Comment


              • #8
                Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                maar die draait niet meer op AA zoals zijn voorgangers, de 9500 en 9600.
                en weegt net geen kilogram.

                Een klein zonnepaneeltje bovenop de rugzak? Kan je onderweg je reserve accu opladen.
                Flickr één
                Flickr two

                Comment


                • #9
                  Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Als ik jouw beslissing zou moeten nemen: zonder twijfel de FZ18 van Panasonic. Of de FZ50 als je geen groothoek nodig hebt. De Leica lenzen die Panasonic gebruikt zijn fenomenaal van kwaliteit.

                  Ik heb zopas een SLR gekocht en vraag me soms af waarom, als ik de kwaliteit van de FZ18 foto's bekijk. Natuurlijk slechter om met DOF te spelen en bij hoge ISO's zal hij ook wel moeten plooien. Maar voor buitenfotografie
                  Een waarheid die staat als een huis. Dat is meteen ook één van de redenen waarom ik vorig jaar mijn volledige dslr uitrusting verkocht heb voor een FZ18 en daar nog géén sekonde spijt van gehad heb

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
                    Om nog maar te zwijgen van het gewicht en het risico op diefstal.
                    Das toch geen probleem als je er twee hebt. Dan heb je er nog een over. Je moet ze wel alle 2 mee nemen want als de ene pikken en je hebt er maar één bij moet je toch nog een compactje kopen.
                    BTW: De toestellen die je voorsteld zijn allen bridge toestellen opv compacts.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                      Ik ben een kleine 2 jaar op stap geweest waarvan 1 jaar Latijns-Amerika. Je zal echt spijt hebben om geen Digitale SLR mee te hebben en ik kan het weten :

                      - Ik ben vertrokken met een analoge SLR (in België gekocht), na een maand een digitale compacte bijgekocht (in Guatemala) en na 1,5 heb ik onderweg een Nikon D70 gekocht (in Malesië). Man, het compactje was fantastisch (Canon A60) maar het kan echt niet tippen aan een DSLR. Over de rollen zullen we maar zwijgen: Ik heb een doos met 50 ontwikkelde rollen die ik *ooit* zal scannen...

                      Over het gewicht en de risico's, heb je groot gelijk, zeker in Zuid-Amerika. Maar met een beetje gezond verstand valt het allemaal echt wel mee. Als ik nog eens zo'n trip zou doen (en het komt overeen met laatste etappe van mijn reis en de reizen die ik daarna heb gedaan) zou ik het volgende meenemen. Zoals je ziet gebruik ik Nikon, maar andere merken hebben gelijkaardige combinaties:

                      - DSLR (D70)
                      - Nikon 18-200
                      - Een kleine lichtsterk prime (Nikon 35/f2 of 50/f1.4)
                      - Een externe flash
                      - Een superlicht en draagbaar statiefje (over dit zou ik twijfelen).

                      Groeten,

                      C.
                      Last edited by cra; 17 april 2008, 17:04.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                        Ik heb een S3, de voorloper van de S5. Mooi toestel met een flinke zoom maar behoorlijk ruisgevoelig en volgens mij is dat met de S5 niet verbeterd. Vanaf ISO200 en wat langere sluitertijden ( <1/100) is het drama, zeker als de omgeving wat donkere tinten heeft.
                        Het voordeel is wel dat je goede filmpjes kan maken in stereo en t/m een uur opname (limit 1Gb)
                        Qua batterijen doet de S3 het goed, de laatste keer op wintersport en 2 weken erna met hetzelfde setje rond de 700 pics gemaakt. (GP 2700)

                        Is het geen optie om dat een kleine en goedkope (evt 2e hands) DSLR aan te schaffen? Bv een Pentax K1xx serie (met stabi), Nikon D40 of Olympus E-4xx serie icm een goedkope (tamron/sigma) 70-300 telelens?
                        Newby met een Powershot S3
                        En nu ook een Pentax K100D met 18-55 en een Tamron 70-300
                        -----

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Ik ben niet degene die je een compact gaat kunnen aanraden. Denk er nog maar eens over na: je hebt al dat mooie materiaal, en net nu je de foto's van je leven gaat maken (en geloof me: Zuid-Amerika levert een overdaad een fenomenale foto-mogelijkheden, van epische landschappen tot adembenemend mooie flora en fauna), laat je het thuis. Ik snap die redenering niet. Je zult het je eindeloos beklagen, daar ben ik zeker van. Ik ben een aantal maanden naar Suriname geweest, en heb me de haren uit het hoofd getrokken omdat ik geen telelens mee had. Met een compact toestel zou ik trouwens helemaal niets geweest zijn daar, wegens te weinig licht in het regenwoud.
                          Ik deel de mening van Simplephotography volledig.... Ik zou als 'k jou was op zijn minst één 30D meenemen met de 17-55 f2.8, de 100mm f2.8 en eventueel een goeie 2x teleconverter zodat je in ieder geval een bereik tot 200mm hebt....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                            Als je de reis van je leven gaat maken, zou ik toch ook nog eens hééééél goed nadenken
                            Mvg Tim

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

                              Kan het helemaal beamen, ook enkele maanden in Peru, Bolivië, Equador en Chili gezeten. daar zijn de mooiste foto's te maken, dan moet je gewoon een goed toestel hebben...
                              Vriendelijke groeten, Sven
                              Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

                              Comment

                              Working...
                              X