Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E500 en white balance

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E500 en white balance

    Hallo ik was eens benieuwd hoe je nou eigenlijk er voor kan zorgen dat je altijd onder verschillende omstandigheden de white balance goed hebt staan.
    Ik weet je hebt voorkeuze instellingen,zoals lamplicht bewolkt etcetra,maar ik wil weten hoe je het op de juiste manier insteld de procedure.

    Ik heb de E500.

  • #2
    Re: E500 en white balance

    Oorspronkelijk geplaatst door cyberson
    Hallo ik was eens benieuwd hoe je nou eigenlijk er voor kan zorgen dat je altijd onder verschillende omstandigheden de white balance goed hebt staan.
    Ik weet je hebt voorkeuze instellingen,zoals lamplicht bewolkt etcetra,maar ik wil weten hoe je het op de juiste manier insteld de procedure.

    Ik heb de E500.
    Denk niet dat er een truuck is die zorgt dat die WB juist ingesteld staat. Zoals met zowat alles in digitale fotografie, zal je zelf moeten zorgen dat het juist ingesteld is... De automatische witbalans bij die E-500 werkt niet 100% juist (toch niet altijd). Ikzelf gebruik die enkel als ik de flits gebruik...

    En die procedure : denk dat je best eens op je gemak de handleiding van je E-500 leest. Dat staat daar redelijk uitgebreid in uitgelegd.

    Als je 100% zeker wil spelen : stel het zaakje in zoals je denkt dat het moet worden, en fotografeer in RAW, dan kan je achteraf nog altijd bijwerken mocht het toch niet juist geweest zijn...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: E500 en white balance

      Ja precies ik heb idd wel de beschrijving gelezen,met een stuk wit papier en dan in de licht omstandigheden waar je in fotografeerd en dan de one tuch WB procedure,maar ja dat betekend dat je dat toch geregeld moet bij stellen.
      En dat in raw fotograferen,kan ik dan vervolgens met photoshop 4.0 elements de foto bewerken (de raw dan)?

      Comment


      • #4
        Re: E500 en white balance

        Yep : ook die WB zal je geregeld moeten bijstellen. Samen met die ISO en de rest van de instellingen. Dat is samen met de "mizerie" ook juist de "leute" van fotograferen met een DSLR'ke... Een geluk dat een keerke meer op de afdrukknop motten geen geld kost hé.

        Ik gebruik zelf Photoshop CS2 (voor zover ik er kan mee werken ).
        Daar moet je wel zorgen dat je de laatste RAW-update (dacht RAW 3.3) installeert, anders herkent hij die E-500 (.orf) files niet.
        Element 4 zal die RAW files denk ik wel ondersteunen (waarschijnlijk met dezelfde plug-in van CS2). Als je op de site van Adobe zoekt, moet dat wel te vinden zijn.

        In uiterste nood gebruik je de software van Olympus zelf, maar moet eerlijk zeggen dat ik al beter gezien heb...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: E500 en white balance

          nou ik heb dus idd even gexperimenteerd en het werkt goed maar ja als je 1gb kaartje hebt dan kun je nog maar 70 foto,s maken dus dat schiet niet op.
          volgens mij word het tijd voor een 4gb kaart maar ja €€€€€€€€€ vrij prijzig.
          Ik heb nu een ultra 3kaart van sandisc

          Comment

          Working...
          X