Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dynamisch bereik vergelijken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dynamisch bereik vergelijken.

    Hier onder een linkje waar je zoal bijna alle camera's kan vergelijken qua dynamisch bereik.
    Dat we er op vooruit gegaan zijn kan je hier zonder twijfel beoordelen, vergelijk bv. maar een oude Nikon D200
    met een D500.

  • #2
    Re: Dynamisch bereik vergelijken.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Hier onder een linkje waar je zoal bijna alle camera's kan vergelijken qua dynamisch bereik.
    Dat we er op vooruit gegaan zijn kan je hier zonder twijfel beoordelen, vergelijk bv. maar een oude Nikon D200
    met een D500.
    http://www.photonstophotos.net/Chart...0,Nikon%20D850
    maw: koop een statief en werk zoveel mogelijk bij een iso van max 200... en geloof niet in hoge iso fabeltjes
    https://efbeo.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Dynamisch bereik vergelijken.

      Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
      maw: koop een statief en werk zoveel mogelijk bij een iso van max 200... en geloof niet in hoge iso fabeltjes
      Als je ziet dat een D500 het qua DR bijna 3 stops beter dat op ISO 100 en doet het even goed op ISO 1000 als het oudje op ISO 100, wil toch ook wat zeggen denk ik.
      Statief is soms een uitkomst op voorwaarde dat je onderwerp niet bewegend is........

      Comment


      • #4
        Re: Dynamisch bereik vergelijken.

        Heb vorige week de Sagrada Familia binnenin gefotografeerd met ISO op "A" (max. 800) en de sluitertijd op ong. 60/100ste.(CANON 7D M1)
        Heb er prachtige foto's aan overgehouden, ondanks het feit dat er soms inderdaad wat ruis in zat. Dat kan je er echt goed uitfilteren hoor.
        En daar komt het toch op aan hé: mooie foto's als herinnering.

        ISO500 10mm f6.3 1/15 sec (zonder statief)
        Last edited by dréten; 28 augustus 2017, 18:18.

        Comment


        • #5
          Re: Dynamisch bereik vergelijken.

          De Fujifilm FinePix S5 Pro doet het maar iets beter, als de Nikon D200 waarop hij is gebasseerd


          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.
          Last edited by Rogier; 28 augustus 2017, 18:29.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Dynamisch bereik vergelijken.

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Jah....is 't nu dàt weer!
            Ik bekijk bij gelegenheid wel even hoe ik gratis kan gosten hoor.
            De foto stond er toch gewoon als illustratie bij.

            Comment


            • #7
              Re: Dynamisch bereik vergelijken.

              op photobucket kan men nog fotos plaatsen, maar vanaf het ogenblik dat je probeert een foto op een andere site te posten krijg je die mededeling en kan je enkel nog aanpassen mits betalen....
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                maw: koop een statief en werk zoveel mogelijk bij een iso van max 200... en geloof niet in hoge iso fabeltjes
                Hier een gelover in het hogi ISO fabeltje en er minimaal 6400 goede redenen voor

                Comment


                • #9
                  Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                  thx voor de link tof om eens te vergelijken. leuk voor mijn inner nerd
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                    op photobucket kan men nog fotos plaatsen, maar vanaf het ogenblik dat je probeert een foto op een andere site te posten krijg je die mededeling en kan je enkel nog aanpassen mits betalen....
                    zonder waarschuwing vooraf van de ene op de andere dag iedereen gepakt ... en dit met een extreem bedrag ... ransomwareachtige praktijken

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                      Bill Claff's Photographic DR grafieken zijn gebaseerd op de ISO setttings van het toestel, zie notes lijn 3 " Note that the x-axis is ISO Setting and not a "measured" value. ". Sommige fabrikanten sjoemelen nogal, dus oppassen bij het vergelijken. Zie ook https://www.dpreview.com/forums/post/60029782. De grafieken van D850 en D810 zijn prima vergelijkbaar. De link komt van een forum waar heel wat cracks actief zijn uit de sensorwereld, een paar (forum)namen : Jim Kasson, Jack Hogan, John Sheehy, Iliah Borg, Detail Man, ProfHankD, Bill Claff of course ... and last but not least Eric Fossum !
                      Last edited by Silver Roller; 29 augustus 2017, 10:37.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                        Het klopt dat de iso settings van het toestel kunnen afwijken. Bij bvb de d810 is dit ongeveer 25% bij de lagere ISO's. zie DXO https://www.dxomark.com/Cameras/Niko...--Measurements .
                        Voor de D200 is er geen afwijking. Voor de d5 is de afwijking ongeveer 35% volgens DXO.
                        www.polartha.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                          Ik had die grafieken ook geraadpleegd voor ik mijn D7200 kocht. Maar toch kan ik die grafieken niet correleren aan enkele eigen proefjes achteraf. Als ik op ISO 1300 zit en net een beetje uitgebrande wolken heb, zou je dan toch denken dat even de iso naar 100 draaien de uitgebrande wolken doet verdwijnen, maar dat is bij mij toch zelden het geval..... Dat snap ik niet goed en viel toch wat tegen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                            Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
                            Ik had die grafieken ook geraadpleegd voor ik mijn D7200 kocht. Maar toch kan ik die grafieken niet correleren aan enkele eigen proefjes achteraf. Als ik op ISO 1300 zit en net een beetje uitgebrande wolken heb, zou je dan toch denken dat even de iso naar 100 draaien de uitgebrande wolken doet verdwijnen, maar dat is bij mij toch zelden het geval..... Dat snap ik niet goed en viel toch wat tegen.
                            Bepaalde gebieden zoals witte wolken en zon hef je niet op met 10 of 12 stops hoor en blijven in sommige gevallen altijd een
                            probleem, meet eens met je spotmeting op de wolken en eens in het donkerste deel dat je wil fotograferen,
                            en bereken hoeveel stops DR je in zo een geval zou nodig hebben.
                            HDR kan in zo een geval een oplossing bieden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dynamisch bereik vergelijken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
                              Ik had die grafieken ook geraadpleegd voor ik mijn D7200 kocht. Maar toch kan ik die grafieken niet correleren aan enkele eigen proefjes achteraf. Als ik op ISO 1300 zit en net een beetje uitgebrande wolken heb, zou je dan toch denken dat even de iso naar 100 draaien de uitgebrande wolken doet verdwijnen, maar dat is bij mij toch zelden het geval..... Dat snap ik niet goed en viel toch wat tegen.
                              Je moet in dit geval natuurlijk wel zelf ingrijpen, de nieuwe Sony (/Nikon) sensoren hebben vooral veel speelruimte in de schaduwen. (Edit: de d7200 heeft blijkbaar een Toshiba sensor, maar die is dus minstens even goed zo te zien! https://nikonrumors.com/2015/12/16/l...designer.aspx/)
                              Doordat ze vrijwel iso-invariant zijn kun je in dit geval een opname maken op iso 100 en belichten alsof je in iso 1600 werkte (waardoor het gehele beeld dus 4 stops onderbelicht zal zijn) en dan achteraf de schaduwen en middentonen open trekken in nabewerking zonder te veel ruis (zelfde als had je correct belicht op iso 1600) en de hoge lichten onaangeroerd laten, hierdoor zal je er mss juist wel komen qua DR.
                              Last edited by oermens; 9 september 2017, 14:24.
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X