Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR onder extreme omstandigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR onder extreme omstandigheden

    In dit topic: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=103071 had ik beloofd om een verslag te geven van het functioneren van mijn DSLR (Pentax istDs) tijdens een fietstocht door de Kaukasus. Nu lijkt het me dat meerdere mensen hun DSLR wel eens gebruikt hebben onder omstandigheden waar de ingenieurs bij de ontwerp niet zo aan gedacht hebben, voor diegenen die dat ook willen proberen is het dan interesant te weten welke problemen opdoken.

    Goed, ik fietste een week of 2 door de Kaukasus en reisde nog wat verder rond per trein. De camera & accecoires werden vooral blootgesteld aan veel regen en schokken. Verder had ik relatief weinig toegang tot elektriciteit.
    De camera bleef het onder alle omstandigheden prima doen, geen enkel probleem met de electronica, geen enkel probleem met vocht. Alleen moest ik veel vaker dan normaal het stof van de sensor halen, toch wel elke 3-4 dagen. Een deel van de regio was erg stoffig, dat kan dit probleem verergerd hebben. Bij ernstige regen had ik de camera in een plastic zakje in m'n stuurtas, voor de rest gewoon los in de camerainsert van de stuurtas.
    Batterijen gingen verrassend lang mee. Ik heb schat ik zo in maar om de 5-6 dagen moeten bijladen/vervangen. Dit kan uiteraard per cameratype verschillen
    Opslag was een probleem. Ik had een imagetank bij me die al voordat ik aan m'n fietstocht begon de geest begon te geven. Gelukkig had ik vlak voor vertrek nog wat geprofiteerd van aanbiedingen van geheugenkaarten, met schieten op JPEG kwam ik daardoor behoorlijk ver. De foto's die op de imagetank stonden had ik al als back-up geparkeerd op de computer van lokale vrienden. Alternatief is wat CD's meenemen en in lokale internetcafé's back-ups branden. Over de houdbaarheid van imagetanks heb ik dus als gevolg van deze reis mijn twijfels. Sowieso lijkt me in gebieden met verhoogd diefstal/politiecontrole risico het back-ups maken op CD's, waarvan je 1 setje houdt en de andere per post naar huis stuurt beter gezien de spreiding van het risico.
    Ik ben benieuwd of andere BD'ers dezelfde ervaringen hebben onder extremere omstandigheden.

    Ivo

  • #2
    Re: DSLR onder extreme omstandigheden

    Fijn om te horen dat die Pentaxjes hun mannetje kunnen staan onder extreme omstandigheden. Let wel: ik heb er nooit één seconde aan getwijfeld .
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

    Comment


    • #3
      Re: DSLR onder extreme omstandigheden

      'k Heb totaal geen ervaring met extreme omstandigheden. De Skitchis veeleer eenhuismus....

      Maar je ervaringen zijn heel interessant om lezen.
      Vooral van ook nog een extra CD'tje per post op te sturen... boeiend.

      Groetjes
      Skitch
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment

      Working...
      X