Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] quick & dirty update '4'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - D70] quick & dirty update '4'

    gewoon uit de box mijn eerste bevindingen (quick & dirty, dus geen gedetailleerde tests) los uit de mouw geschud :

    - jpgs worden automatisch geroteerd als je vertical portrait schiet
    - zeer snel bladeren tussen foto's (opgeslagen op een ultra II sandisk)
    - jpg uit camera beter als D100
    - I-TLL on board flash prachtige belichting.
    - 1/500 sync flitsen met SB28DX
    - kleiner en lichter dan D100
    - nederlandse menus
    - deze heeft reeds een firmware 1.01
    - mirror omhoog voor swabbing zonder adaptor, in menu instelbaar !
    - Testshot 'dust on ccd' (moet ik eens bekijken, lijkt interessant)
    - vele custom menu's, ben ze aan het bestuderen
    - D100 -> D70 adaptatie gaat zéér vlot
    - shutter D100 voelt iets lekkerder aan (moeilijk te omschrijven)
    - online help button
    - geformatterd in fat32 gaan er net enkele beelden minder op de CF dan D100
    - gewoon een knap staaltje camera voor 1000 euro ...

    more to come

    update 1:

    - buffer (met Ultra II card) geeft 9 beelden aan in grootste JPG formaat (maar je schiet er vlot 18 (jawel hoor) voor dat de snelheid zakt van 3 naar 1 F/S

    - SB28DX = D-TTL en niet echt compatible met de nieuwe D70 (**** weeral kosten) enkel in "A" mode maar je moet dan wel je F-stop en zoom instellen ... back to the iceage :-( (er zal dus een SB800 moeten komen)

    - in I-ttl mode can men nu de shutterspeed reduceren tot 30 sec en daarmee zeer creatief belichten (D100 kon enkel zakken tot 1/60)

    - autowitbalans is veel verbeterd, ik merk het tijdens de AE program auto mode waarbij binnenhuis de WB accuraat werkt, warm kunstlicht blijft voor elke camera een probleem, ook de D70 ontsnapt er niet volledig aan ... (meer te testen)

    - ISO, formaat, witbalans nu direct met eigen toets instelbaar a la D2H, is een verbetering ...

    more to come ... keep posted...


    update "2" :

    - USB 2 fast connection to USB2 port
    - Wordt 'anders' herkend als D100 in windows XP (direct twain support mogelijk, dus import in allerhande programma's)



    - Custom curve opgeladen in D70 (zelfde uit D100) wordt dit weekend getest ...

    - jpg 3008x2000 zo uit de camera met medium (normal) formaat, indrukwekkend scherp (beter dan D100) voor een jpg met een nikkor 50mm op f/2.8 (crop 100%, onbewerkt)




    Update 3:

    - auto rotate werk prima (in camera) en ook in Nikon view 6.2
    - AF is zeer snel en accuraat (cam900 als D100)
    - IK MIS de verticale grip :-( zeker met een 70-200 in portret mode
    - Belichting met nieuwe 1005 RGB sensor is subliem, beter dan D100
    - De 3D metering matrix met deze nieuwe sensor werkt uitermate goed
    - 1/500 flash sync getest, werkt prachtig, SB28DX alleen in A-mode :-(
    - 1 vol betterij pack vandaag 500 foto's en constant VR = 1/2 leeg
    - goed LCD scherm in daglicht
    - Klein toestel, zeker tov D100 met grip, is wel even gewoon worden
    - aanschakelen = direct werken (ook D100), niet wachten zoals 10D of 300D
    - Creatieve programma's niet aan mij besteed, neemt te veel functies over en dus sta je soms voor verrassingen, goede instapfuncties maar door vele instelmogelijkheden in menu's, toch lastig om alles direct te kennen.

    -ISO tot 800 is subliem !

    zo, 't waren mijn eerste indrukken.
    samengevat, ik begin de camera echt te smaken.
    ik zou het een perfecte match gevonden hebben als ik er een verticale grip kon onderhangen.

    Ik weet zeker dat de D70 enorm gaat gesmaakt worden, ik geniet er ook van ...


    update "4":

    Vinden we eventueel toch enkele minpunten, misschien maar dit was alvast minder dan de D100 :

    - moeilijker te bereiken filter over de ccd, swabben wordt net 'dat' tikkeltje lastiger, er zit een plastieken randje aan de zijkant van de ccd-filter en dat maakt dat het opp wat 'verdoken' ligt, het "lijkt" dan ook dat de CCD wat kleiner is, maar dat is bedrog.

    - het beschermkapje over het LCD screen is net iets gevoeliger voor krasjes dan dat van de D100, het is een andere kunststof. Gewoon aan denken als je bv de camera op de buik draagt en er een ristssluiting of iets hards tussen camera en je kleding zit.

    - het auto programma is wel leuk voor de beginner (camera doet echt alles zelf) maar als ervaren gebruiker ga je deze stand NOOIT gebruiken, alles wordt geregeld naargelang het beeld zelfs saturatie, tone, verscherping, kleur, hue, witbalans, iso, programma, etc ...

    - als je de lenzen van beide camera's afneemt (D70 en D100) en je kijkt in het speigehuis, zie je duidelijk het verschil tussen de grootte van het prisma. De D70's prisma is 1/3 kleiner in oppervlakte. Desalnietemin heb ik beide viewers gestest in licht/donker omstandigheden en moet de D70 maar zeer miniem onderdoen in de 'brightness' van de viewer.


    dan nog enkele waarvan ik vind dat ze op beide toestellen aanwezig zijn en handig om te gebruiken, zaken dus die je terugvindt op beide camera's:

    - on demand grid-(hulp)lijnen in de zoeker (via menu instelling)
    - in/uit/auto van het oplichten van de geselecteerde AF punten
    - zeer uitgebreid programma met compensaties voor flitsen
    - ergonomie van het batterijpack
    - ONMIDDELIJK klaar tijdens inschakelen (Canons = 2 sec wachten)
    - ALLE instellingen zijn mogelijk in ALLE kleurbereiken
    - Custom curves zlef te maken en in camera te gebruiken (heerlijk)
    - zeer grote 'groei'mogelijkheden dankzij de vele instelmogelijkheden
    - F-bajonet met een groot arsenaal aan Nikkor lenzen
    - Nikons look and feel (persoonlijk en subjectief, ik weet het)
    - tijdloos design, niks flashy, neutraal (idem hierboven, I know)

    WAT zou ik kiezen.

    Kan ik deze vraag nu al beantwoorden, neen, ik zou niet durven, ik heb 1 jaar en 3 maanden ervaring met de D100 en 1 weekend met de D70.
    Uiteraard heb ik de luxe dat ik alle D100 zaken kan afwegen tov de nieuwe D70 en dat heeft zo zijn voordelen, maar ook scherpe kantjes, want men wordt veeleisend, je verwachtingen liggen hoog.

    Ik zou voorlopig deze voorzichtige conclusie durven stellen :

    ben je een een DSLR toe en je bezit geen lenzen, de D70 is jouw deal, ik heb zowel met de 300D als de D70 nu een weekendje achter de rug (let op ik zeg PERSOONLIJK en niet omdat ik een Nikon fan ben, maar baseer me op de toestellen zelf) en de D70 is veruit de camera met het meest potentiëel, maar, de beeldkwaliteit van BEIDE toestellen is dezelfde, dus de keuze moet je eerder zoeken in de groei-mogelijkheden en zeker (EERST) in je lenzen die je zal gaan kopen.

    ben je toe aan een upgrade, blijf bij je merk, je lenzen zijn je grootste investering, de D70 is GEEN WONDER dat na alle hetse hier en op dpreview is neergedaald. Het is een knap staaltje camera voor de prijs maar gewoon een gevolg van de steeds maar vooruitstrekkende technologie. Binnen 6 maanden liggen de kaarten hoogstwaarschijnlijk anders geschud.

    moet je je D100 verkopen : in één woord : NEEN.
    de D100 biedt me nog steeds enorme voldoening, moest ik hem verkopen zou het een andere reden kennen, maar de D70 is niet de mijlengrote sprong die je zou kunnen maken tussen de D100 en D70. De D100 biedt mij nog steeds een aantal dingen die de D70 me dus nooit zal kunnen bieden, en moest ik GEEN camera bezitten en tussen de twee moeten kiezen, ik zou het moeilijk hebben ...

    is de D100 nu 'passé' : LARIE
    de D100 heeft vandaag de dag misschien niet de stevigste troeven net op die gebieden waar er vooruitgang wordt geboekt zoals snellere processor, bufferruimte, enz... maar de beelden uit de D100 leg je nog steeds naast de nieuwste modellen. Het zal allemaal veranderen als men daadwerkelijk met grotere beelden gaat werken (8 of 12 of meer Mpix) en met nog betere jpgs of bv in RAW de snelheid gaat ervaren zoals nu in jpg. Dan gaan er grotere 'leaps' onstaan ...

    ok BD'ers, ik heb de laatste dagen de tijd genomen om jullie mijn eerste ervaringen mee te delen, zodat er wat zicht op de zaak komt, maar sta me toe om de komende dagen nu wat tijd te gaan steken in wat pas 'echt' fijn is : beeldjes gaan schieten met de camera

    ik hoop dat sommigen er wat aan gehad hebben, er zullen zeker in de komende weken nog meer inputs te verwachten zijn, en sommige gerenommeerde sites zullen weldra 'hun' bevindingen gekleurd met beelden en harde cijfers wel publiceren, daar leren we ook weer wat uit.

    ik rond af met te zeggen : het is fijn alle details te kennen, maar zals steeds : de fotograaf beslist over de beeldinhoud en zal altijd het verschil maken, niet de laatste niewtjes

    Voor zij die de D70 sprong maken, gefeliciteerd en veel plezier.

    Phille

    (voorlopig laatste update)


  • #2
    Originally posted by Phille

    - shutter D100 voelt iets lekkerder aan (moeilijk te omschrijven)
    iets "massiever" ?

    mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

    Comment


    • #3
      het moment dat je gaat 'afdrukken' lijkt me iets duidelijker, maar ik heb daar natuurlijk meer dan 10000 beelden mee gemaakt, dus er zal wel vooroordeel in meespelen ... de knop voelt echter wel anders aan je vingertop...

      Comment


      • #4
        de knop voelt echter wel anders aan je vingertop...
        minder versleten?

        Testshot 'dust on ccd' (moet ik eens bekijken, lijkt interessant)
        hmm, lijkt me ookwel interessant, vraag me af hoe dit juist werkt.

        nu je twee bodys hebt phille zit je wel goed qua lenzen wisselen, een breedhoek op de ene en een tele op de andere, veel plezier ermee
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          als je de SB800 in Duitsland haalt, dan kan dat he, ik heb de NL handleiding gisteren gescand en in een pdf file gezet.

          Comment


          • #6
            alhoewel ik niet een D70 (of D100) heb, bedankt Phille voor je bevindingen

            mvg,
            Z900
            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

            Comment


            • #7
              - in I-ttl mode can men nu de shutterspeed reduceren tot 30 sec en daarmee zeer creatief belichten (D100 kon enkel zakken tot 1/60)
              gaat bij de D100 ook...willeswaar in D-TTL

              Comment


              • #8
                hoi phille

                dank je wel dat je je eerste bevindingen zo duidelijk met ons te willen delen.Ben nu wel zeker dat het een D70 wordt.

                groeten chriko
                Wat moet dat moet zoals het moet.

                Comment


                • #9
                  maar niet in alle modi, hier kan je gewoon in het menu een waarde tot 30" instellen die dan -steeds- werkt, bij de D100 moest je daarvoor in slow sync mode gaan ...

                  Originally posted by w00ha
                  - in I-ttl mode can men nu de shutterspeed reduceren tot 30 sec en daarmee zeer creatief belichten (D100 kon enkel zakken tot 1/60)
                  gaat bij de D100 ook...willeswaar in D-TTL

                  Comment


                  • #10
                    Nen hele dikke merci, Phil!!
                    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                    Scott Adams

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Phille
                      maar niet in alle modi, hier kan je gewoon in het menu een waarde tot 30" instellen die dan -steeds- werkt, bij de D100 moest je daarvoor in slow sync mode gaan ...

                      Originally posted by w00ha
                      - in I-ttl mode can men nu de shutterspeed reduceren tot 30 sec en daarmee zeer creatief belichten (D100 kon enkel zakken tot 1/60)
                      gaat bij de D100 ook...willeswaar in D-TTL


                      in P/A-mode moet je idd slow sync instellen, maar in S-mode kan je ook lager zonder zonder die flitsinstelling...
                      welke mode's blijven er dan nog over...?

                      Comment


                      • #12
                        phille heel erg bedankt voor de tijd en de energie die je in dit topic steekt.
                        Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
                        Lidmaatschap : BD0225BE
                        franky@rosscom.be

                        Comment


                        • #13
                          Nen Dikke Merci Phille... zeer verhelderende info...

                          Comment


                          • #14
                            Heel erg bedankt voor de stroom van info (in het bijzonder over de D70) die je ons de laatste tijd bezorgde Phille.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Heel gedetailleerd, Phille, boeiende lectuur.
                              http://pieterbie.skynetblogs.be

                              Comment

                              Working...
                              X