Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] Oh jee, kem last van moiré

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - D70] Oh jee, kem last van moiré

    example, kijk naar de kleine lettertjes in de tekst.



    crop :


  • #2
    Phille, is dat in RAW geschoten of JPG?
    D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

    Comment


    • #3

      Comment


      • #4
        Phille, je zou mijn nieuwsgierige geest een geweldig plezier doen, als je hetzelfde beeld een lichtjes onscherp zou trekken en geen in-camera sharpening en postprocessing zou toepassen, moest je daar de tijd voor vinden hee...

        Als 't te veel moeite is, dan zal ik een maandje of zo moeten wachten om het zelf eens te testen: ik heb me gisteren bij Degreef in Edegem op de wachtlijst gezet, een paar uur voor de review op DPreview verscheen... maar zelfs toen was dat blad met namen reeds goed gevuld

        Koen

        Comment


        • #5
          Hoi Koen, u vraagt wij draaien zelfde type crop, deze keer alles het zelfde van instellingen behalve de sharpening op 'none' (voor de rest kwam er geen postprocessing aan te pas) = moiré gone ! (en sorry makker, onscherpe foto's trekken is bad for my rep, no can do )

          Comment


          • #6
            Thanks Phille... da's sneller dan UPS en DHL als ze hun krachten bundelen... Blijkbaar is het zelfs niet nodig om onscherp te gaan...

            Ik vind het hoopgevend dat je met de sharpening op 'none' waarschijnlijk toch vliegenramen en bakstenen huizen kan trekken. Nadat ik het effect van 'none' op DPreview had gezien, was het eerste dat bij me opkwam: die optie zou eens iemand op een moire-bezoedelde foto moeten proberen... Misschien is het wel de sharpening-routine (cfr. 'meer detail') die voor een deeltje de 'gewonnen' resolutie verklaart, maar tevens ook foutjes op de limiet van het scheidend vermogen versterkt...

            En dankzij uw bereidwillige medewerking (smiley met dankbetuigingbuiging ontbreekt), is mijn persoonlijke zoektocht nog geen 18 uur later alweer een stukje dichter bij het antwoord dan bij de vraag

            Nu heb ik nog minder schrik van de D70-moire...

            Comment


            • #7
              Dus als ik het goed heb: om de kans op moire, dus bij moire-gevoelige onderwerpen, te verminderen, moet je sharpening op none zetten.
              Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

              Comment


              • #8
                Oh jee, kem last van moiré
                LOL

                Comment


                • #9
                  Dat was mijn vraagstuk, en het is een denkpiste die misschien het uitzoeken waard is in de volgende weken/maanden, door telkens wanneer iemand storende moire ziet verschijnen, ook eens de sharpening wat lager te zetten en het beeld opnieuw te schieten. Tenslotte is elke 'elektronische sharpening' een soort van 'geforceerde operatie', net zoals het upscalen of interpoleren van pixels, of het 'pushen' van de optimale gevoeligheid van je ccd. (door kleinere ladingen (de ccd-cellen krijgen minder licht door korter belichten) uit te vergroten, krijg je afrondingsfoutjes, die zich vertalen in 'ruis')...

                  Eigenlijk was het proefje waaraan Phille wilde meewerken, het uitschakelen van zoveel mogelijk in-camera software-bewerkingen (en in dit geval vooral de sharpening)... Wat wil zeggen dat je een beetje 'gepushed detail' opgeeft en dus (waarschijnlijk) visueel weer dichter bij de output van bijvoorbeeld een D100 komt qua detailscherpte.

                  Of dat nu volledig compenseert weet ik niet: Het kan zijn dat dit de moire slechts in een aantal gevallen oplost, bij bepaalde helderheden en bepaalde contrasten... Maar 't is een leuke piste om eens verder uit te testen...

                  Comment


                  • #10
                    maar wat ik net zo raar vind is dat volgens het boekje in RAW de toestellen nooit reeds in de camera bewerkingen uitvoeren, dat het enkel de informatie per cel is die wordt opgeslagen, en dat het de software is die dit doet.

                    Blijkbaar is dit dan toch niet zo, en wordt er wel degelijk met de camera settings rekening gehouden tijdens het opslaan v.d. sensor data, iets wat ik ook al van bij mijn D100 vermoedde maar wat regelmatig werd tegengesproken ...

                    Comment


                    • #11
                      Phille, ik heb ook de indruk dat Nikon reeds in-camera bewerkingen uitvoert op RAW. Vooral de witbalans dan.

                      Maar je kan het altijd ongedaan maken via je RAW import programma uiteraard.

                      Comment


                      • #12
                        Ofwel voert de camera op de RAWdata reeds bewerkingen uit, ofwel zijn het de import-filters van de RAW-view of edit-applicaties die een reeks bewerkingen uitvoeren. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de import-filter al een reeks bewerkingen uitvoert als je RAW-data binnenhaalt, gebruik makende van de INSTELLINGEN van de camera die mee in de RAW-file zitten, zonder dat ze reeds toegepast waren op de data?

                        VB: je toestel staat op Sharpen mo(i)re , schrijft die setting mee weg in de RAW file, zonder de RAW-data er reeds mee op te smukken, maar OMDAT die Sharpen more in de file-header of EXIF of weet ik veel waar is opgenomen, past de importfilter deze toe...

                        Mmmm... vreemde gedachtengang...

                        Het kan ook gewoon zijn dat de RAWdata reeds bewerkt worden in de camera... en dan zijn het GEEN echte raw data niet meer natuurlijk...

                        @ Tom: een dataverwerking die reeds is uitgevoerd op de data, kan je niet meer ongedaan maken... Als er voor de witbalans echter gewoon een setting mee weggeschreven wordt, dan zou je natuurlijk nog wel de ongewijzigde RAW-data + een K-waarde kunnen hebben, en die K-waarde kan je ook weer aanpassen op elk moment nadien, zolang ze niet reeds is toegepast op alle data, of voor zover er omkeer routines zijn en nergens datapieken werden afgesneden...

                        Comment


                        • #13
                          Zou het voorgaande ook niet gaan als je de sharpening achteraf of 'none' zet in Nikon Capture, ipv het in camera te doen? Dat zou wel handig zijn als ge maar pas thuis merkt dat ge last hebt van de moiré blues (and reds ).
                          “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                          Scott Adams

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb hier vroeger met Phille ook al uitwisselingen over gehad want mij lijkt RAW te moeten echte RAW zijn en volledig vrij van enige bewerking. Nu blijkt dat dit meestal niet het geval is. Ik weet het niet van bij Nikon maar bij Canon zou de Raw data ook al een verscherping meekrijgen dat is standaard en daar valt niets aan te veranderen. De stand van de sharpening setting in camera zou anderzijds hier wel geen invloed op hebben. Hij verscherpt dus altijd wel iets zelfs op no sharpening. Nu is die mate van sharpening zo laag dat je een no sharpening file altijd moet bijscherpen want "gelukkig" veel te laag.
                            Misschien heeft nikon gekozen om de setting dus toch een invloed te laten hebben op de raw data (wat volgens mij een nog slechtere beslissing is dan al gewoonweg verscherpen).

                            Anderzijds zou ik mij nu niet veel zorgen maken van de moire die je hier in dit voorbeeld ziet maar das persoonlijk.

                            Nog iets zou het verschil tussen beide resultaten die je hier hebt niet meer te maken kunnen hebben tussen een andere invalshoek tussen de 2 foto's? Want ik betwijfel toch nog steeds dat nikon de camera settings zou gebruiken in hun Raw file en ze zeggen dus ook dat ze dat niet doen. Zo een behandeling gaat volgens mij toch nog altijd tegen het Raw concept in.

                            Comment


                            • #15
                              RAW van de D100 volgt de sharpening-settings van de camera...
                              wil je geen sharpening, zet je dat gewoon af in de menu.

                              Comment

                              Working...
                              X