Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 30

Discussie: Drone fotografie

Standaard Drone fotografie

Is er hier kennis over drone fotografie?
    Het valt mij op dat er de laatste tijd in TV-programma's regelmatig panoramische beelden een plaats hebben gekregen en ik vermoed dat die met een drone geschoten werden.
    Onder andere in de reeks "De Columbus" Ik zie wel wat in dit soort landschapsfotografie.
    Wie heeft er info en/of ervaring hiermee?
    Een toestel dat mij interesseert is de Phantom 4 PRO+ Obsidian van de Chinese fabrikant Dji. Vooral omdat dit één van de weinigen is met een 1" sensor die nog min of meer betaalbaar is.
    Fuji X100V

Standaard Re: Drone fotografie

Probleem is:waar moogt je daarmee vliegen,en blijkbaar moet je ook de één of andere licensie hebben om te mogen vliegen.(behalve in je tuin)
    Wil je het allemaal wettelijk houden;niet eenvoudig.
    Veeg ja aan alles je voeten:geen probleem.

Op TV gebruikt men waarschijnlijk niet de gewone consumer drones. Bij reizen Waes liet men eens zien hoe men de gecrashte drone uit een boom moest gaan vissen. Het was een redelijk groot exemplaar.
    Dan zijn er de nodige vergunningen. Je moet een cursus volgen en een licentie halen (€€!) en dan zijn er nog een hele boel restricties waar (afstand tot luchthavens, bewoonde gebieden...), hoe hoog e.d. je mag vliegen. Daarna komen dan de restricties wat je mag filmen.....
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

In België kan je bijna nergens wettelijk toegestaan vliegen met een deftige drone

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    In België kan je bijna nergens wettelijk toegestaan vliegen met een deftige drone

grts
    Sieg
    Correctie, in België mag je (als privépersoon) nergens vliegen zonder de nodige attesten, vergunningen en vlieglicenties (Is uitgebreid gedocumenteerd, een Brits familielid kreeg een drone als kado en kreeg hier de koude douche wegens "vliegverbod" ...)

Voor een groot stuk begrijpelijk dat er regels zijn.
    Ik wil niet dat er drones over mijn hof vliegen.
    En Google maar eens op "drone botsing vliegtuig"
    Er zijn er die 3 tot 5 km hoog gaan.. ;-)

--
    mlap.
    T.T.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat je beter een nieuwe lens ipv. een drone koopt, omwille van de uiterst beperkte inzetbaarheid.
    Naast al die attesten, moet je ook eens nagaan wat de wachttijden zijn voor die cursussen :-)

In nl heb je een zeer overzichtelijke kaart van de no-fly-zones voor drones:
    https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/

En inderdaad, ik heb geen behoefte aan drones die over mijn tuin zweven :-)

Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
    Is er hier kennis over drone fotografie?
    Het valt mij op dat er de laatste tijd in TV-programma's regelmatig panoramische beelden een plaats hebben gekregen en ik vermoed dat die met een drone geschoten werden.
    Onder andere in de reeks "De Columbus" Ik zie wel wat in dit soort landschapsfotografie.
    Wie heeft er info en/of ervaring hiermee?
    Een toestel dat mij interesseert is de Phantom 4 PRO+ Obsidian van de Chinese fabrikant Dji. Vooral omdat dit één van de weinigen is met een 1" sensor die nog min of meer betaalbaar is.
    Heel simpel, in dit schijtland mag niks. Toch zeker niet op gebied van drones.
    Dus, als je het toch wilt doen dan kan dat idd als je aan alles je voeten veegt, en er zijn er genoeg die dit doen. Wat wil je, met al die regelneverij hier.
    Er moeten regels zijn om alles veilig te houden dat wel maar hier in dit land is het ronduit belachelijk. (wat niet eigenlijk)
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
    Heel simpel, in dit schijtland mag niks. Toch zeker niet op gebied van drones.
    Dus, als je het toch wilt doen dan kan dat idd als je aan alles je voeten veegt, en er zijn er genoeg die dit doen. Wat wil je, met al die regelneverij hier.
    Er moeten regels zijn om alles veilig te houden dat wel maar hier in dit land is het ronduit belachelijk. (wat niet eigenlijk)
    Mijn regelneverij is poepsimpel .. al wie met een drone boven mijn "grondgebied" vliegt die knal ik uit de lucht, ik hoef geen pottenkijkers.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Mijn regelneverij is poepsimpel .. al wie met een drone boven mijn "grondgebied" vliegt die knal ik uit de lucht, ik hoef geen pottenkijkers.
    Voila, zo denk ik er ook over, buiten pro gebruik voor politie en hulpdiensten zouden die dingen moeten verboden worden.
    Met beperkte uitzondering van vliegen in clubverband en meetings natuurlijk.
    Eigenlijk verbaasd het mij dat dat niet reeds zo is, bedenk maar eens wat kwaadwilligen daarmee kunnen uithalen.
    Pas op, ik vind de technologie die er achter steekt en wat je er mee kan formidabel hoor, maar tegelijkertijd vind ik het
    onverantwoord dat die dingen vrij verkocht worden.
    Twee jaar geleden toen we op weg waren in Frankrijk vloog er een relatief grote boven de drukke snelweg,
    (waarschijnlijk securité autoroute) maar stel dat dat ding plots om een of andere onbestuurbaar wordt en neerstort
    op die drukke snelweg.....
    Om nog niet te spreken over kwaadwilligen die er een aanslag mee willen plegen...

Knal ik uit de lucht ? Is uw wapen dan geregistreerd anders mag dat ook niet !
    Plegen ze er een aanslag mee ? Met vrachtwagens doen ze het ook hoor die ook verbieden ?
    Heb drone beelden gezien van een drone op 15 m hoog geen gezicht te herkennen enkel een persoon maar zeker niet herkenbaar . Dat wil niet zeggen dat ze boven uw tuin mogen vliegen ! Maar op openbare plaatsen of boven een veld ?
    Wie heeft daar last van ? En zotten heb je overal op de weg ook .

Het enige dat ik er over weet is dat je daar een vliegbewijs voor moet halen, een vriend was daar lessen voor aan het volgen om mee de mogen doen aan dat examen (eigenlijk zo als bij een auto!)
    Hij heeft het nodig voor zijn werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Om nog niet te spreken over kwaadwilligen die er een aanslag mee willen plegen...
    Dat is toch al verboden, wat je ervoor wil gebruiken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    De redenering is goed .. de uitvoering van het knallen zal iets anders zijn.
    Die illegale "wild-vliegers" zal je nooit kunnen tegenhouden.. wat je intenties ook moge zijn.
    X-T3, GFX 50R , GF 45 2.8, XF 23 2.0, XF 35 1.4, XF 56 1.2, XF 90 2.0, GoPro Hero 5 X100V

Zoals dikwijls geldt: de goeie moeten het met de slechte bekopen. De overheid moet spijtig genoeg altijd uitgaan van het slechtst mogelijk scenario en daarop de wetten formuleren. Maar daarmee ontnemen ze veel mensen de kans om met bv. drones leuke dingen te doen waar niemand last van heeft....

Het probleem met de Belgische dronewetgeving is dat die gebaseerd is op de bestaande luchtvaart.
    Je hebt dus voor een drone ongeveer dezelfde regels als voor een vliegtuig of helicopter wat uiteraard compleet absurd is.
    De Europese wetgeving gaat daar verandering in brengen maar België kennende zal die wetgeving weer op het allerlaatste moment of later worden ingevoerd.

Ik heb vorig jaar een drone gekocht maar alleen omdat ik het geluk heb dat ik dicht bij de Nederlandse grens woon waar ik bijna overal tot 120m hoog mag vliegen.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
    ...

Ik heb vorig jaar een drone gekocht maar alleen omdat ik het geluk heb dat ik dicht bij de Nederlandse grens woon waar ik bijna overal tot 120m hoog mag vliegen.
    bijna overal ?

> de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

Bovendien - zoals al door dPaul aangegeven - ligt een behoorlijk deel van het grondgebied in de CTR van een luchthaven (oa Budel, Maastricht, Eindhoven) en daar is het - zoals in België - verboden.

Om - zoals al opgemerkt - over de privacywetgeving te zwijgen.

Buiten wat koeien en tulpenbollen ga je niet veel kunnen fotograferen.
    Laatst gewijzigd door palombian; 9 februari 2019 om 20:06 Reden: koeien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Zoals dikwijls geldt: de goeie moeten het met de slechte bekopen. De overheid moet spijtig genoeg altijd uitgaan van het slechtst mogelijk scenario en daarop de wetten formuleren. Maar daarmee ontnemen ze veel mensen de kans om met bv. drones leuke dingen te doen waar niemand last van heeft....
    Spijtig inderdaad, maar wat geeft aan jou of mij het recht om onszelf tot de "goeden" te rekenen ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    bijna overal ?

> de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

Bovendien - zoals al door dPaul aangegeven - ligt een behoorlijk deel van het grondgebied in de CTR van een luchthaven (oa Budel, Maastricht, Eindhoven) en daar is het - zoals in België - verboden.

Om - zoals al opgemerkt - over de privacywetgeving te zwijgen.
    Dat klopt en die beperkingen zijn ook nodig voor veiligheid en privacy.

Buiten wat koeien en tulpenbollen ga je niet veel kunnen fotograferen.
    Dat klopt dan weer niet
    Op een hoogte van 120m heb je een enorm overzicht (tientallen of honderden vierkante km) en dan maakt het ook niet zoveel uit waar je drone precies vliegt.

Hier zijn een paar foto's (eigenlijk screen captures van een film). Je mag niet over een stad vliegen, niet over een kerncentrale, niet over de Schelde (natuurgebied) maar je kunt ze wel fotograferen.
    Als je een koe wilt fotograferen ga je er ook niet bovenop zitten he

Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Spijtig inderdaad, maar wat geeft aan jou of mij het recht om onszelf tot de "goeden" te rekenen ?
    Het gaat hier natuurlijk over goed of slechte bedoelingen hé ! En ja, ook met goede bedoelingen kun je zondigen, zeker uit onwetendheid, maar hieraan zou je kunnen verhelpen door een soort licentie in te voeren, laagdrempelig, waar de drone-liefhebber blijk moet geven van de basiskennis over wat gevaarlijk is en wat niet, over privacy e.d.

Samen met de photodays is er een drone-beurs (u betaalt voor de fototoegang en u krijgt de drone erbij voor niks) - daar kan u wellicht ook antwoorden vinden, en speelgoed (veel te veel speelgoed).
    En wie BD-lid is krijgt korting (zie forumdeel voor de leden).

Mimo, zat je niet een beetje hoger dan 120m ?

Nee hoor. Ik zat net op 120m. Althans volgens de DJI app. En ik ga er vanuit dat die juist is want zelf meten is nogal lastig

Ik dacht in die bovenste foto Hulst te herkennen. Met welke camera is die foto/film genomen ?

Ja, dat is Hulst.
    Genomen met een DJI Mavic Air

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Drone DJI Phantom 3 professional
    Door Peter C in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 4 april 2018, 20:10
  2. [Oordeel] Drone
    Door mlap in forum Transport
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 9 mei 2017, 05:00
  3. Drone in the Filipijnen
    Door Nickon in forum Chit Chat