Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

    Tot nu toe doe ik dat via USB, maar om de kleine USB connectors te sparen (en de draden wat te beperken) heb ik nogmaals geprobeerd dit via wifi in orde te krijgen.

    Ik heb geen enkel probleem de camera's (M100 en M6) aan mijn thuisnetwerk te koppelen (Proximus Bbox 3 router).
    Ze zijn dan zichtbaar in Netwerk onderaan de (WIN10) explorer als Multimedia apparaat (wat klopt met het icoontje op de camera "beelden op DLNA app. bekijken), maar als ik erop klik krijg ik enkel de webpagina van het apparaat te zien met "This is a presentation page".
    Als ik "Media player openen" kan ik de foto's op de camera zien (alleen jpg geen raw).
    Ik kan ook de foto's downloaden naar de Canon image gateway maar dat is traag.

    De verbinding is er dus wel degelijk maar ik kan enkel via bovenvermelde omwegen aan de foto's en niet direct via de explorer of een toepassing als EOS utility of Windows Foto's die ik via USB gebruikte.

    Ik heb de nieuwste versie van de EOS Utility (+ 2 en 3) geïnstalleerd (die zonder problemen met USB werken).
    Wanneer ik "Pairing over Wifi/LAN" aanklik zie ik een blank scherm.
    Ik denk dat het hier vastloopt.

    Mijn netwerk is als Particulier netwerk ingesteld met Netwerk detectie en sharing toegelaten. Geen wachtwoord op camera.
    Netwerk printers zijn van elke PC bruikbaar.

    Googelen hierover stuurt van het kastje naar de muur.

    Is er iemand bij wie dit werkt en zoja waar zit ik verkeerd ?
    Last edited by palombian; 25 oktober 2020, 14:44. Reden: geen raw

  • #2
    Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

    Gij poogt iets tot stand te brengen wat nooit zal gaan werken! De "wifi-connect" is daar om om toestel te bedien en vanop ''minimale" afstand niet om bestanden naar de pc te downloaden.

    Schaf een card-reader aan.

    Comment


    • #3
      Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Gij poogt iets tot stand te brengen wat nooit zal gaan werken! De "wifi-connect" is daar om om toestel te bedien en vanop ''minimale" afstand niet om bestanden naar de pc te downloaden.

      Schaf een card-reader aan.
      Om welke specifieke reden ?
      De bedoeling was net om van alle verschillende kaartformaten en de - al 4 verschillende types - USB kabels af te geraken.
      Het lijkt mij totaal niet meer van deze tijd dat dit NIET zou werken .

      Comment


      • #4
        Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

        Dlna is een protocol om multimedia te streamen.

        Wat je nodig hebt is een file server op je camera a la samba.

        Een kleine raspberry pi kan dat perfect, zelfs de versie 1. Maar als je ziet hoe de Japanse cameramerken hopeloos achterlopen qua connectiviteit en zeker het gebruiken van standaards, zou ik mijn adem niet inhouden.

        Ik blijf bij “Carry the floppy “ protocol en een externe kaartlezer (Apple houdt niet meer van ingebouwde kaartlezer).


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
        EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
        EOS 10 Glas 28-105 70-210

        Comment


        • #5
          Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

          Oorspronkelijk geplaatst door twdigit Bekijk bericht
          Dlna is een protocol om multimedia te streamen.

          Wat je nodig hebt is een file server op je camera a la samba.

          Een kleine raspberry pi kan dat perfect, zelfs de versie 1. Maar als je ziet hoe de Japanse cameramerken hopeloos achterlopen qua connectiviteit en zeker het gebruiken van standaards, zou ik mijn adem niet inhouden.

          Ik blijf bij “Carry the floppy “ protocol en een externe kaartlezer (Apple houdt niet meer van ingebouwde kaartlezer).


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Het is inderdaad zo dat de camera best als host zou werken.
          Zoiets is in de beperkte instellingen van mijn toestellen niet te vinden.
          Nochtans suggereert Canon doodleuk dat het een fluitje van een cent is.
          Als de techniek van Canon van hetzelfde niveau was als hun connectiesoftware waren ze al lang failliet (met hun printers was het vroeger ook sportief maar als je door had hoe het werkte lukte het wel).

          Eigenlijk had ik het meeste van mijn PC gesmeten en lees ik de foto's uit via USB met Windows Foto's alhoewel dat ook nogal buggy is.
          Nochtans moet de fout op een klein plaatsje liggen en hoop ik nog op een oplossing.
          Last edited by palombian; 25 oktober 2020, 20:03.

          Comment


          • #6
            Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

            Gaat dat niet via het NFC protocol ? Via een PC en wifi mogelijk omslachtig maar met een smartphone zijn die devices direct te "pairen" ... JFWIW

            Comment


            • #7
              Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Gaat dat niet via het NFC protocol ? Via een PC en wifi mogelijk omslachtig maar met een smartphone zijn die devices direct te "pairen" ... JFWIW
              Je kan inderdaad NFC selecteren in de camera.
              Ik zie dat er USB NFC readers bestaan voor de PC.
              Eerst eens proberen of het met mijn telefoon werkt (en vooral aan welke snelheid), dan zou het ook op de PC moeten kunnen.
              Langs de smartphone om lijkt me enkel voor noodgevallen.

              Nieuwe camera's hebben USB-C, wat een veel gemakkelijker stekker is, waarschijnlijk de snelste verbinding en bovendien kan je op die manier ook opladen (zoals ik al lang met mijn telefoon doe).

              PS: NFC snelheid is 2,1 Mbps .
              Last edited by palombian; 26 oktober 2020, 15:23. Reden: speed

              Comment


              • #8
                Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

                De zaak is (enigszins) opgelost.

                De eenvoudige M-toestellen kunnen enkel naar de Canon Image Gateway downloaden.
                Maar dat gaat met één druk op de Wifi knop.
                Je kan op je PC een downloader installeren waarin je aangeeft waar de bestanden moeten geplaatst worden.
                Dat gebeurt bijna onmiddelijk op de achtergrond.

                Jpeg's gaan snel, maar voor 35 Mb raw files heeft hij tijd nodig (50s per beeld, de camera wifi is eerder de bottleneck dan de upload speed van mijn internetverbinding van ong 20 mbps).

                Al bij al geen slechte oplossing vermits de Canon cloud enkel als doorgeefluik wordt gebruikt en de eerste 10 GB gratis zijn.
                Na 30 dagen worden de beelden automatisch gewist (enkel miniaturen bewaard) als je zelf niet verlengt.
                Zelfs als de site nog eens crasht maakt mij dat niets uit.

                Omdat de (mini en micro) USB stekkers van deze toestelletjes fragiel zijn en ze enkel op USB2 werken duurt het waarschijnlijk niet veel langer dan met de kabels prutsen.
                Accugebruik niet noemenswaardig.
                Waarschijnlijk gaat dat ook via je smartphone (alhoewel je dan meer afhankelijk bent van de Canon server)

                Mijn 7DII heeft USB3 dat blijf ik rechtstreeks met de kabel doen, idem voor mijn volgende camera.
                Last edited by palombian; 26 oktober 2020, 17:14. Reden: snelheid

                Comment


                • #9
                  Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

                  Hallo

                  Heb hier bijkomende vragen... over bekabelde overdracht.
                  Eos Utility doet het goed met mijn 5DmkIII maar werkt helemaal niet met de 7DII... !via USB-kabel) Krijg geen start/keuzescherm.

                  Nog mensen die dit probleem hebben?
                  Hoe op te lossen?

                  Heb de software al meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.

                  groeten
                  Mvg,

                  Sense

                  Comment


                  • #10
                    Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

                    Oorspronkelijk geplaatst door NemesisSensei Bekijk bericht
                    Hallo

                    Heb hier bijkomende vragen... over bekabelde overdracht.
                    Eos Utility doet het goed met mijn 5DmkIII maar werkt helemaal niet met de 7DII... !via USB-kabel) Krijg geen start/keuzescherm.

                    Nog mensen die dit probleem hebben?
                    Hoe op te lossen?

                    Heb de software al meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.

                    groeten
                    Zonet geprobeerd: met EOS utility 3 kan ik van de 7DII files downloaden, net zoals van de M100, M6 en M6 Mark II.
                    Ook remote shooting ed werken.
                    Ik heb daar wel vier verschillende USB kabels voor nodig .

                    Een geluk want Windows Photo dat ik tevoren gebruikte (omdat ik de Canon software niet aan de praat kreeg) heeft doodleuk besloten om geen folder per datum meer aan te maken.

                    Heel de wifi toestand is veel te traag, ook het downloaden van de Canon server loopt regelmatig vast, vergeet dat maar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

                      Oorspronkelijk geplaatst door NemesisSensei Bekijk bericht
                      Hallo

                      Heb hier bijkomende vragen... over bekabelde overdracht.
                      Eos Utility doet het goed met mijn 5DmkIII maar werkt helemaal niet met de 7DII... !via USB-kabel) Krijg geen start/keuzescherm.

                      Nog mensen die dit probleem hebben?
                      Hoe op te lossen?

                      Heb de software al meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.

                      groeten
                      Hallo,

                      Als de wifi adapter kaart in je 7DII steekt gaat de connectie met EOS Utility niet lukken. Kaart eruit halen en connectie werkt perfekt

                      Groeten,
                      Rudy

                      Comment


                      • #12
                        Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

                        Ik spar ook de usb-connectoren en stop de kaart gewoon in de computer.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Downloaden foto's van Canon camera naar Windows PC via wifi

                          Bij mij werkt EOS Utility 3 enkel de met de 5DmkIII niet met de 7DII (inderdaad 2 verschillende kabels nodig - ik heb de originele - daar kan het dus niet aan liggen).
                          Misschien omdat er 2 verschillende camera's aan gehangen worden? Geen idee hoe het komt...

                          Bedankt voor de info. Echter als ik de foto's via een card-reader dien in te laden heb ik redelijk wat werk achteraf met hernoemen en zo. X2 want RAW (CR2) en JPG - files , liefst met dezelfde naam maar een andere extensie natuurlijk.
                          Welke software gebruiken jullie daar eventueel voor? Handig en vlot?

                          Groeten
                          Mvg,

                          Sense

                          Comment

                          Working...
                          X