Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 30

Standaard donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

Hoi iedereen,

deze avond voor de eerste keer erop uit getrokken met
    m'n nieuwe D70. Na daarjuist de grote teleurstelling
    te boven gekomen (geen enkele foto gelukt door onscherpte, uitgebrande vlekken, te donker, te overbelicht,...)

merk ik dat er overal een donkere vlek midden boven aanwezig is. Ik heb even gekeken op de lens en sensor, maar ik zie er toch geen stof opliggen.

Ik zou het trouwens snel vinden dat er nu al stof op die sensor zou liggen na slechts 1x te gebruiken...
    De lens heb ik daar 2x verwisselt (fort van mortsel) en heb het toestel met de lensopening naar beneden gehouden.

iemand enig idee ?

joeri

Standaard Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

Misschien teveel schaduwen door het intense zonlicht waardoor je lichtmeter de kluts kwijtraakte ?

Met zulke zon/schaduwpartijen raakt ook de autofocus soms overbelast in het zoeken naar contrasten dat scherpstelling niet meer correct werkt.

Heb je gebouwen proberen te fotograferen of een dagje stadswandeling ?

Het beste moment om je camera uit te proberen is een licht bewolkte dag, waar weinig schaduwpartijen overheersen.

Maak 's 'n foto van de lucht, diafragma open... zet 'm hier neer.
    Zet ook 's zo'n foto van vandaag, kunnen de brave mensen hier misschien iets meer zien.
    DVC

Het was deze avond van 19u tot 20u ongeveer.
    ik stond wel in de schaduw. onderwerp was meestal een koppel eenden in het water waar het zonlicht redelijk fel was. Ik heb met verschillende sluitertijden aan het proberen geweest. Stand A, F helemaal open, kleinste getal. dan wat hoger.

maar die vlek is steeds op dezelfde plaats. en op alle foto's. normaal gezien zou ik denken stof, maar zo snel al ?

Dit is een van die foto's:

ik heb ook een foto van een witte deur gemaakt zonet en iedem.

he, alvast bedankt voor de reacties.

joeri

Lijkt me toch duidelijk vuil op de sensor. Met het blote oog is dit moeilijk te zien. Zou hem eerst eens binnen doen bij Debeukelaer - Aartselaar voor een kuisbeurt.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

spijtig hoor, maar zeker stof op de sensor, voor zo weinig zou ik toch in dat geval een grote blaaspeer aanschaffen en eens een goede stoot geven, wedden dat het gedaan is. Al was je D70 pik splinter nieuw, stof kan er steeds reeds opzitten.

ok, ik zal morgen eentje aanschaffen. Haal ik zo'n ding in eender welke fotowinkel ?

groeten,

joeri

Ik vraag me af, is het dan niet de bedoeling dat je op locatie van lens verwisseld? Of beslissen jullie van tevoren welke soort foto's je gaat nemen en monteer je alvast op voorhand de juiste lens in een stofvrije omgeving...(badkamer?)

Ik was van mening daar enkele gewone overzicht foto's te nemen. Echter ginder zag ik die eenden en wou die met m'n kitlens 70-300 trekken. dus vandaar de wissel.

joeri

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ************
    spijtig hoor, maar zeker stof op de sensor, voor zo weinig zou ik toch in dat geval een grote blaaspeer aanschaffen en eens een goede stoot geven, wedden dat het gedaan is. Al was je D70 pik splinter nieuw, stof kan er steeds reeds opzitten.
    Inderdaad,
    Eerst even de blaaspeer voordat je teleurgesteld bent.
    Een stofdeeltje kijkt nooit naar de datum van aankoop.....
    Schijnbaar houden ze wel van CCD's.

Maar niet zelf blazen hé. Anders kom je sneller in de wereld van sensor swabs en pecpads terecht dan je wil. Eerst je camera leren kennen.
    Daarna leer je wel je CCD kuisen.

Groetjes

Skitch

Onscherpte : bewegingsonscherpte ??
    - kan zijn dat je sluitertijd te laag was verhouding met je brandpuntsafstand. Houd hier ook rekening met de 1.5 cropfactor in het bepalen van je sluitertijd.
    - gerateerde focus. Misschien het verkeerde focuspunt gekozen.

Zoals traveler zegt, partijen van felle zon / schaduw maken het er niet gemakkelijk op. Nogal gemakkelijk verbrande partijen zoals effectief dit eerste eendje op het voorbeeld. Moeilijkk te vermijden in dergelijke omstandigheden. Vandaar, een niet al te gelukkig moment gekozen om je eerste shots te schieten met een nieuw toestel. Zonder die felle schuin staande zon op de waterpartij had dit natuurlijk heel anders geweest.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
    Ik vraag me af, is het dan niet de bedoeling dat je op locatie van lens verwisseld? Of beslissen jullie van tevoren welke soort foto's je gaat nemen en monteer je alvast op voorhand de juiste lens in een stofvrije omgeving...(badkamer?)

Ik was van mening daar enkele gewone overzicht foto's te nemen. Echter ginder zag ik die eenden en wou die met m'n kitlens 70-300 trekken. dus vandaar de wissel.

joeri
    Natuurlijk is het de bedoeling op locatie van lens te veranderen. Maar je doet dat best zeer omzichtig (camera zoveel mogelijk stil houden) en met de cameraopening naar beneden, op een stofvrije plaats met de rug naar de wind gekeerd. Het zou nu ook wel kunnen dat dit stof al op je sensor aanwezig was. De assembleerders, zij het nu Chinezen of Japanezen werken waarschijnlijk ook niet in een stofvrije ruimtes.
    Maar de blaaspeer zal wellicht al de redding brengen.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Ik heb waarschijnlijk ook de fout gemaakt van op 250 mm - 300 mm te zoomen en uit vrije hand te fotograferen.

Een statiefje zal wel een van de volgende aankopen worden. Allemaal beginnersfoutjes, maar je kent dat he, enthousiast en vol overgave de deur uit en klikken maar.
    op het lcd schermpje zien ze er dan nog redelijk uit. Tot ze op de pc komen ...

in ieder geval bedankt voor jullie reactiesµ

joeri

Ik heb waarschijnlijk ook de fout gemaakt van op 250 mm - 300 mm te zoomen en uit vrije hand te fotograferen.

Een statiefje zal wel een van de volgende aankopen worden. Allemaal beginnersfoutjes, maar je kent dat he, enthousiast en vol overgave de deur uit en klikken maar.
    op het lcd schermpje zien ze er dan nog redelijk uit. Tot ze op de pc komen ...

in ieder geval bedankt voor jullie reactiesµ

joeri
    al doende leert men en wees maar niet te bang hoor, volg de raad die men je hier gaf. Ik heb in een bijna woestijn met opstuivend zand nog van lens gewisseld maar wel zoals hier beschreven en na 14 dagen thuis gekomen met een bijna nog zuivere sensor.

Hoi iedereen,

deze avond voor de eerste keer erop uit getrokken met
    m'n nieuwe D70.
    iemand enig idee ?

joeri
    Is dit jouw eerste DSLR joeri?
    Heb je ervanring met camera's en lenzen?

Die lichte zwarte vlek is volgens mij stof op de sensor....
    Al die andere zaken kunnen beginnersprobleempjes zijn
    Daarom mijn vraag ook of dit jouw 1ste DSLR is.

De foto die je hier hebt staan lijkt mij in orde....
    Het is geen meesterwerk maar dat was ook niet de bedoeling denk ik.

Laat jouw CCD eens poetsen...
    En als je een lens verwisselt, houd dan de camera met de "mount"
    naar beneden, het helpt.

Maak daarna een paar foto's gewoon op "automatisch" en zie
    wat uit de camera komt

Theokus: Het is idd mijn eerste DSLR. Daarvoor
    had ik een compact toestelletje canon ixus v3 waar zo goed als niets was in te stellen. Echter een aantal maanden geleden dit forum beginnen te volgen en de microbe te pakken gekregen. Dus ook met lenzen geen ervaring.

Ik ben er van overtuigd dat het allemaal beginnersfouten zijn. Ik wist wel dat vuil op sensor dingen zijn die voorkomen maar ik had dit niet zo snel verwacht.
    Maar het is idd zo dat stof niet naar datum van aankoop kijkt

groetjes,

joeri

Theokus: Het is idd mijn eerste DSLR. Daarvoor
    had ik een compact toestelletje canon ixus v3 waar zo goed als niets was in te stellen. Echter een aantal maanden geleden dit forum beginnen te volgen en de microbe te pakken gekregen. Dus ook met lenzen geen ervaring.

Ik ben er van overtuigd dat het allemaal beginnersfouten zijn. Ik wist wel dat vuil op sensor dingen zijn die voorkomen maar ik had dit niet zo snel verwacht.
    Maar het is idd zo dat stof niet naar datum van aankoop kijkt

groetjes,

joeri
    joeri,

Ik ben blij in jouw plaats dat het allemaal nog mee is gevallen.
    Mijn D70 had stof in het "zoeker-huis".... ik vloeken natuurlijk en behoorlijk lastig
    Je kijkt door de zoeker en vlam! Stof.... en de camera was nog geen
    uur in mijn bezit. Een vonkelnieuwe camera en stof, dat kon niet voor mij.
    In de winkel hebben ze dat voor mij opgelost > gratis.
    De camera heb ik nauwelijks één dag moeten missen.
    Al die/mijn verhalen, de collega's hier heten die "epistels" , vind je terug
    op dit forum... uuuren gezaag euh of heet het maar "leesplezier"

Dus morgen is het zonnig weer, zet die camera op auto en vlam er maar
    op los...
    Toon ons dan een paar foto's en dan zien we wel verder
    Als die foto's redelijk zijn dan weten we toch dat er niets scheelt met de camera.
    Die zwarte vlek laten we maar voorlopig voor wat het is...
    (CCD moet zuiver gemaakt worden he)

Maar ik moet je waarschuwen: we zijn er nog niet hoor....

Ik kreeg in de club de tip om bij een tele van 300mm nooit onder een sluitertijd van 1/300 te gaan, voor 250mm, niet onder de 1/250. Zelf probeer ik met deze tip zoveek mogelijk rekening te houden. Met deze waarden zou het uit de hand nemen van een foto geen probleem mogen zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus
    Dus morgen is het zonnig weer, zet die camera op auto en ....
    nooit doen, dat is zoals die kinderwagens: die vergeten ze dan ook van de auto te halen

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

ok, morgen ns goed overlopen en dan de volgende dagen opnieuw proberen met de tips van boven de 1/300 te blijven op 300 mm. ns proberen.

thanks voor alle reacties.

groeten,

joeri

Lange brandpuntsafstanden is vooral een kwestie van oefenen heb zelf ervaren. Naarmate je meer foto's maakt gaat het beter.

Een goede regel is inderdaad brandpuntsafstand = sluitersnelheid. In het begin misschien nog ietsje sneller en naar mate het beter gaat langzamer.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

brandpuntafstand = sluitersnelheid

Is deze regel van toepassing over heel de lijn van brandpuntafstanden?
    18mm = zeer lage sluitersnelheid ? Of is dit enkel van toepassing naarmate je brandpuntafstand hoger wordt?

groeten,

Joeri

18mm = zeer lage sluitersnelheid ? Of is dit enkel van toepassing naarmate je brandpuntafstand hoger wordt?

groeten,

Joeri
    Die regel is om bewegingsonscherpte te vermijden en volgens deze regel neem je best geen langere sluitersnelheden. Korter mag natuurlijk wel. Als je met een lens op 18mm een rallywagen wil vastleggen op 1/1000 dan is dat uiteraard geen probleem, maar een portret van iemand op 1/10 zou dan weer meer riskant zijn (nog altijd volgens die regel).
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

def joe: het te fotograferen opbject is dus ook bepalend voor keuze sluitersnelheid. Objecten die (zelfs lichtjes )bewegen altijd hogere sluitersnelheid nemen?

Vandaag zo'n blaaspeertje gehaald en idd. blijkbaar een storm in een glas water. Het was echt iets van niets.
    lens eraf, opzetten , menu spiegel dichtklappen en blazen maar. Nadien de lucht even geklikt en alles weer netjes clean. Prachtig. En wederom, dankzij jullie reacties.

Tourné general:

groetejs,

joeri

Regels zijn er om overtreden te worden

Het is wel zo dat groothoek minder snel tot bewegingsonscherpte leid dan een lange tele. Zelf kan ik op 17mm b.v. nog op 1/8 met redelijk succes scherpe foto's trekken. Op 400mm heb ik toch al snel 1/400ste nodig. Met geluk en goede omstandigheden kan het langer, maar toch. Ook verschilt het per persoon. Sommigen hebben nu éénmaal rustiger handen dan anderen.

Het maakt ook verschil of je in een museum staat te fotograferen of met windkracht 8 aan het strand In het laatste geval heb je misschien wel 1/1000ste nodig om een scherpe foto te trekken.

Zie het een niet bindend advies. Door ervaring op te doen kom je er voor jezelf achter wat wel en wat niet kan.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. D70 en te donkere foto's ?
    Door rufie in forum Camera's
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 4 januari 2005, 15:43
  2. 2° SD MOTOR + AUTO "Stille waters" >>> groepsfoto is klaar !
    Door teddy-bear in forum Shooting Days
    Reacties: 540
    Laatste bericht: 9 september 2004, 15:59
  3. D70 en onbereikbaar stof....:-)
    Door theokus in forum Camera's
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 5 mei 2004, 11:20
  4. [DSLR] D70 vs 10D vs Pro1
    Door Manta99 in forum Camera's
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 8 maart 2004, 22:24

Regels voor berichten