Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

    Hoi iedereen,

    deze avond voor de eerste keer erop uit getrokken met
    m'n nieuwe D70. Na daarjuist de grote teleurstelling
    te boven gekomen (geen enkele foto gelukt door onscherpte, uitgebrande vlekken, te donker, te overbelicht,...)

    merk ik dat er overal een donkere vlek midden boven aanwezig is. Ik heb even gekeken op de lens en sensor, maar ik zie er toch geen stof opliggen.

    Ik zou het trouwens snel vinden dat er nu al stof op die sensor zou liggen na slechts 1x te gebruiken...
    De lens heb ik daar 2x verwisselt (fort van mortsel) en heb het toestel met de lensopening naar beneden gehouden.


    iemand enig idee ?

    joeri
    Nikon D70

  • #2
    Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

    Misschien teveel schaduwen door het intense zonlicht waardoor je lichtmeter de kluts kwijtraakte ?

    Met zulke zon/schaduwpartijen raakt ook de autofocus soms overbelast in het zoeken naar contrasten dat scherpstelling niet meer correct werkt.

    Heb je gebouwen proberen te fotograferen of een dagje stadswandeling ?

    Het beste moment om je camera uit te proberen is een licht bewolkte dag, waar weinig schaduwpartijen overheersen.

    Comment


    • #3
      Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

      Maak 's 'n foto van de lucht, diafragma open... zet 'm hier neer.
      Zet ook 's zo'n foto van vandaag, kunnen de brave mensen hier misschien iets meer zien.
      DVC

      Comment


      • #4
        Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

        Het was deze avond van 19u tot 20u ongeveer.
        ik stond wel in de schaduw. onderwerp was meestal een koppel eenden in het water waar het zonlicht redelijk fel was. Ik heb met verschillende sluitertijden aan het proberen geweest. Stand A, F helemaal open, kleinste getal. dan wat hoger.

        maar die vlek is steeds op dezelfde plaats. en op alle foto's. normaal gezien zou ik denken stof, maar zo snel al ?
        Nikon D70

        Comment


        • #5
          Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

          Dit is een van die foto's:



          ik heb ook een foto van een witte deur gemaakt zonet en iedem.

          he, alvast bedankt voor de reacties.

          joeri
          Nikon D70

          Comment


          • #6
            Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

            Lijkt me toch duidelijk vuil op de sensor. Met het blote oog is dit moeilijk te zien. Zou hem eerst eens binnen doen bij Debeukelaer - Aartselaar voor een kuisbeurt.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

              spijtig hoor, maar zeker stof op de sensor, voor zo weinig zou ik toch in dat geval een grote blaaspeer aanschaffen en eens een goede stoot geven, wedden dat het gedaan is. Al was je D70 pik splinter nieuw, stof kan er steeds reeds opzitten.

              Comment


              • #8
                Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                ok, ik zal morgen eentje aanschaffen. Haal ik zo'n ding in eender welke fotowinkel ?

                groeten,

                joeri
                Nikon D70

                Comment


                • #9
                  Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                  Ik vraag me af, is het dan niet de bedoeling dat je op locatie van lens verwisseld? Of beslissen jullie van tevoren welke soort foto's je gaat nemen en monteer je alvast op voorhand de juiste lens in een stofvrije omgeving...(badkamer?)

                  Ik was van mening daar enkele gewone overzicht foto's te nemen. Echter ginder zag ik die eenden en wou die met m'n kitlens 70-300 trekken. dus vandaar de wissel.

                  joeri
                  Nikon D70

                  Comment


                  • #10
                    Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                    Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                    spijtig hoor, maar zeker stof op de sensor, voor zo weinig zou ik toch in dat geval een grote blaaspeer aanschaffen en eens een goede stoot geven, wedden dat het gedaan is. Al was je D70 pik splinter nieuw, stof kan er steeds reeds opzitten.
                    Inderdaad,
                    Eerst even de blaaspeer voordat je teleurgesteld bent.
                    Een stofdeeltje kijkt nooit naar de datum van aankoop.....
                    Schijnbaar houden ze wel van CCD's.

                    Maar niet zelf blazen hé. Anders kom je sneller in de wereld van sensor swabs en pecpads terecht dan je wil. Eerst je camera leren kennen.
                    Daarna leer je wel je CCD kuisen.

                    Groetjes

                    Skitch
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                      Onscherpte : bewegingsonscherpte ??
                      - kan zijn dat je sluitertijd te laag was verhouding met je brandpuntsafstand. Houd hier ook rekening met de 1.5 cropfactor in het bepalen van je sluitertijd.
                      - gerateerde focus. Misschien het verkeerde focuspunt gekozen.

                      Zoals traveler zegt, partijen van felle zon / schaduw maken het er niet gemakkelijk op. Nogal gemakkelijk verbrande partijen zoals effectief dit eerste eendje op het voorbeeld. Moeilijkk te vermijden in dergelijke omstandigheden. Vandaar, een niet al te gelukkig moment gekozen om je eerste shots te schieten met een nieuw toestel. Zonder die felle schuin staande zon op de waterpartij had dit natuurlijk heel anders geweest.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                        Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
                        Ik vraag me af, is het dan niet de bedoeling dat je op locatie van lens verwisseld? Of beslissen jullie van tevoren welke soort foto's je gaat nemen en monteer je alvast op voorhand de juiste lens in een stofvrije omgeving...(badkamer?)

                        Ik was van mening daar enkele gewone overzicht foto's te nemen. Echter ginder zag ik die eenden en wou die met m'n kitlens 70-300 trekken. dus vandaar de wissel.

                        joeri
                        Natuurlijk is het de bedoeling op locatie van lens te veranderen. Maar je doet dat best zeer omzichtig (camera zoveel mogelijk stil houden) en met de cameraopening naar beneden, op een stofvrije plaats met de rug naar de wind gekeerd. Het zou nu ook wel kunnen dat dit stof al op je sensor aanwezig was. De assembleerders, zij het nu Chinezen of Japanezen werken waarschijnlijk ook niet in een stofvrije ruimtes.
                        Maar de blaaspeer zal wellicht al de redding brengen.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                          Ik heb waarschijnlijk ook de fout gemaakt van op 250 mm - 300 mm te zoomen en uit vrije hand te fotograferen.

                          Een statiefje zal wel een van de volgende aankopen worden. Allemaal beginnersfoutjes, maar je kent dat he, enthousiast en vol overgave de deur uit en klikken maar.
                          op het lcd schermpje zien ze er dan nog redelijk uit. Tot ze op de pc komen ...


                          in ieder geval bedankt voor jullie reactiesµ

                          joeri
                          Nikon D70

                          Comment


                          • #14
                            Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                            Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
                            Ik heb waarschijnlijk ook de fout gemaakt van op 250 mm - 300 mm te zoomen en uit vrije hand te fotograferen.

                            Een statiefje zal wel een van de volgende aankopen worden. Allemaal beginnersfoutjes, maar je kent dat he, enthousiast en vol overgave de deur uit en klikken maar.
                            op het lcd schermpje zien ze er dan nog redelijk uit. Tot ze op de pc komen ...


                            in ieder geval bedankt voor jullie reactiesµ

                            joeri
                            al doende leert men en wees maar niet te bang hoor, volg de raad die men je hier gaf. Ik heb in een bijna woestijn met opstuivend zand nog van lens gewisseld maar wel zoals hier beschreven en na 14 dagen thuis gekomen met een bijna nog zuivere sensor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: donkere vlek , echter geen stof te zien ? D70

                              Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
                              Hoi iedereen,

                              deze avond voor de eerste keer erop uit getrokken met
                              m'n nieuwe D70.
                              iemand enig idee ?

                              joeri
                              Is dit jouw eerste DSLR joeri?
                              Heb je ervanring met camera's en lenzen?

                              Die lichte zwarte vlek is volgens mij stof op de sensor....
                              Al die andere zaken kunnen beginnersprobleempjes zijn
                              Daarom mijn vraag ook of dit jouw 1ste DSLR is.

                              De foto die je hier hebt staan lijkt mij in orde....
                              Het is geen meesterwerk maar dat was ook niet de bedoeling denk ik.

                              Laat jouw CCD eens poetsen...
                              En als je een lens verwisselt, houd dan de camera met de "mount"
                              naar beneden, het helpt.

                              Maak daarna een paar foto's gewoon op "automatisch" en zie
                              wat uit de camera komt
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X