Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dilemma ...

    Hello,

    ik sta op het punt om de 5dII te bestellen volgende week, om dat enkele maanden later de 7d erbij te nemen tegen begin juli om het race seizoen aan te vangen (heb momenteel nog altijd mijn 40D hé) ... maar ik heb nu net een aanbieding gezien die mij zou toelaten een 1dIV te kopen.

    Als ik de prijs van een 5dII met grip en extra batterij samentel met de prijs van de 7d met grip en extra batterij dan kom ik 100 Euro duurder uit dan de prijs die ik voor een 1dIV zou betalen ... maar in dat laatste geval heb ik natuurlijk maar één body in plaats van twee.

    Wat zouden jullie doen, toch voor twee bodies gaan of toch voor de 1dIV gaan en dan mijn 40D bijhouden als 2e body (die zou ik waarschijnlijk verkopen als ik voor de 5dII / 7d ga)

    Een luxeprobleem, ik weet het, maar ik zit er momenteel mee ... probleem is ook dat ik begin maart naar het autosalon in Geneva ga, en in geval van de 1dIV die waarschijnlijk nog niet zal hebben dan, als ik nu de 5dII bestel heb ik deze drie dagen later al.

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

  • #2
    Re: Dilemma ...

    Als de beeldkwaliteit van de 7D voldoende is, koop er daar dan twee van.

    Comment


    • #3
      Re: Dilemma ...

      Wat ik zou doen is een 5DII en een 1D3 tweedehands zoeken, een subliem setje waarmee je alles aankan . Onderschat de beeldkwaliteit van zo'n 1D3 niet
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Dilemma ...

        Tja, persoonlijk zou ik voor de 5D II en 7D combi gaan (sterker nog, dat ís waarschijnlijk ook de combi waar ik dit jaar voor ga). Bij de 5D II heb je dan het voordeel van de FF met supergoeie hoge iso's tegen een prima prijs, en bij de 7D heb je een cropfactor-voordeel ten opzichte van de 1D IV. Nu, de AF van de 1D IV zal ongetwijfeld nog beter zijn dan die van de 7D, en de 1D IV is natuurlijk ook nog weer sneller.... Maar heb jij die extra snelheid en die nóg betere AF van de 1D IV écht nodig? Volgens mij niet, want je redt je immers nu ook al prima met de 40D...

        Bovendien, zoals je al aangaf kun je je 40D verkopen wanneer je voor de 5DII en 7D setup gaat. Dat geeft je dan weer wat extra budget voor extra batterijen, grotere geheugenkaartjes (die je met al die extra resolutie waarschijnlijk ook wel nodig zult hebben) etc...

        Een combi van de 5D II en een 1D3 zou natuurlijk ook zeer fraai zijn maar 't lijkt me dat je dan toch weer een ander budget zult moeten meebrengen....
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Dilemma ...

          al om een korting te gevraagd bij uw 5DII en 7D ?
          Zou ik toch doen (proberen) als ik zoveel geld zou neertellen. wie weet komt er wat uit de bus...

          Dit is wel geen gemakkelijke keuze.
          vluchtig eens op de site van konijnenberg gekeken en ik kom €3900 voor uw set"je"

          ik denk dat ge uzelf de vraag moet stellen als die 1D mark IV een grotere meerwaarde zal hebben tegenover de 7D/5DII combinatie, wat weeral een moeilijke vraag voor u.

          en ik zou ze allebei eens in de hand nemen moest ik van u zijn

          ik zou zelf (als ik de centen had) 5DII en de 1DIII nemen, die focus van de 1reeksen is fenomenaal, en eventueel kan je er ook nog een nagel mee in de muur kloppen

          just my 2cents
          J.
          Canon 5D Mark II & 1D MarkII / 70-200 2.8 IS /50 1,4 / 17-40 4.0 /

          Comment


          • #6
            Re: Dilemma ...

            Technieksken

            Fictief voorbeeld:
            1. Maak een lijst van de features die je MOET hebben, van minst belangrijk tot meest belangrijk
            bv.

            1. Multiple geheugenkaarttypes
            2. 100% zoeker
            3. Autofocus
            enz

            Geef deze een weging (getal van 0 tot 10) 0 heeft ie niet, 10 is best mogelijke oplossing,
            of
            NIET = 0
            MATIG = 2
            ACCEPTABEL = 4
            GOED = 6
            SCHITTEREND = 8
            REFERENTIE = 10

            bv.

            1. Multiple geheugenkaarttypes model A = 4, model B = 0
            2. 100% zoeker: model A = 10, model B =10
            3. Autofocus model A = 6, model B =8


            Maak van elk model een gewogen gemiddelde http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewogen_gemiddelde

            Model A

            (4*1 + 10*2 + 6*3) / (4+10+6)= 2,1


            Model B
            (0*1 + 10*2 + 8*3 / (0+10+8)= 2,44..

            Eerder model B dus.

            Of zoiets

            Deze techniek is niet zaligmakend, en hoogst subjectief, maar het helpt om de gedachten te ordenen

            Nerdi
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Dilemma ...

              Even naast de kwestie maar van zulke dilemma's kan ik niet alleen jaloers worden, ik zou
              ook met eender welke oplossing een gelukkig mens zijn. Hier heb je dus totaal niets aan,
              tenzij je er uit zou concluderen dat je niet mis kan kiezen. Top tuig namelijk.

              Comment


              • #8
                Re: Dilemma ...

                In het geval van betaalde fotoklussen lijkt mij één body, ook al is het de 1D Mark IV, te risicovol. Als ik circa 4000 Euro te besteden zou hebben aan een tweetal body's dan denk ik dat je met een 1D Mark III (tweedehands) + 5D Mark II (nieuw/tweedehands) de beste prijs/kwaliteit verhouding zult krijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Dilemma ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door b@rney Bekijk bericht
                  al om een korting te gevraagd bij uw 5DII en 7D ?
                  Zou ik toch doen (proberen) als ik zoveel geld zou neertellen. wie weet komt er wat uit de bus...
                  Ik ga voor de combo 5dII + originele grip + originele batterij ongeveer dezelfde prijs betalen als de 5dII body tegenwoordig in de winkel staat, net omdat ze zeker zijn dat ik binnen enkele maanden nog eens een body/grip/batterij zal kopen en zowel ikzelf als enkele collega's op mijn aanraden al heel wat eurootjes hebben achtergelaten bij deze mensen. Ik mag dus zeker niet klagen over een mooie korting ... en de BTW kan ik uiteindelijk recupereren, dus kom ik op een mooi totaal bedrag uit voor deze set terwijl deze toch in België gekocht wordt

                  Ter info : als ik de 5dII/grip/batterij en de 7d/grip/batterij bij elkaar tel ben ik nog ver van de 3900 Euro (BTW in) hoor

                  Ik heb zowel de 5dII als de 7d al 'in handen' gehad, de 1dIV nog niet ... eerlijk gezegd nog geen enkele 1d, maar iedereen is hier zo vol lof over de 1-reeks camera's en nu heb ik de kans om eventueel een 1dIV te kopen met een stevige korting, daarom mijn twijfel ... de 5dII én 1dIV wordt een beetje veel te duur

                  Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  In het geval van betaalde fotoklussen lijkt mij één body, ook al is het de 1D Mark IV, te risicovol. Als ik circa 4000 Euro te besteden zou hebben aan een tweetal body's dan denk ik dat je met een 1D Mark III (tweedehands) + 5D Mark II (nieuw/tweedehands) de beste prijs/kwaliteit verhouding zult krijgen.
                  Absoluut, daarom zou ik de 40D bijhouden als ik voor een 1dIV ga, maar vrees dat het verschil in beide bodies te groot zal zijn en ik uiteindelijk dan toch een 7d bij de 1dIV zal moeten kopen ... wat weer zoveel centjes zijn ...

                  Als er iemand een 1dIII te koop heeft ... laat maar weten

                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dilemma ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Als er iemand een 1dIII te koop heeft ... laat maar weten

                    Mark
                    Nu je het zegt .... De mijne staat te koop (http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ii-295403.html)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dilemma ...



                      video review van een winkel (op ebay, alsook hun eigen site)

                      de review is redelijk objectief (gezien het door een winkel is gemaakt)

                      check ook het filmpje van de 200 F/2 voor uw speekselklieren wat te laten werken
                      Canon 5D Mark II & 1D MarkII / 70-200 2.8 IS /50 1,4 / 17-40 4.0 /

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dilemma ...

                        ik zou mezelf de volgende vraag stellen, voor de doeleinden dat je de 7d zou gebruiken welke quotering zou je daar de 1dmkiv geven in vergelijking met de 7d
                        bvb de 7d 6/10 de 1dmkiv 9/10

                        hetzelfde doe je dan toz van de 5d

                        bvb 5d 7/10 dmkiv 8/10

                        dan heb je in dit fictief geval 13 en 17/20.

                        zowel de focus als de beeldkwaliteit van de 5dmkiv zal wel van een ander niveau zijn dan de 2 andere toestellen, mooie kleuren (was toch het geval met de 1dmkiii) geen banding op lage of hoge ISO (veronderstel ik toch voor zulke prijs) en geen focus issues.
                        Waarschijnlijk betere tracking mogelijkheden, betere belichting, betere behuizing etc..
                        16mp toz van 18 of 21mp is peanuts.
                        En met een 1,3 crop zit je juist tussen FF en 1,6 APS
                        natuurlijk de 1d is een pro toestel en vraagt wat meer finesse van de fotograaf om het toestel tenvolle te gebruiken dan de 2 andere.

                        zou geen moment twijfelen en voor de 1dmkiv gaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dilemma ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          probleem is ook dat ik begin maart naar het autosalon in Geneva ga, en in geval van de 1dIV die waarschijnlijk nog niet zal hebben dan

                          Heb gisteren in een zaak in Nederland de eerste Mark IV over de toonbank zien gaan, dus zou wel moeten lukken om hem op tijd te hebben, denk ik.

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dilemma ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Heb gisteren in een zaak in Nederland de eerste Mark IV over de toonbank zien gaan, dus zou wel moeten lukken om hem op tijd te hebben, denk ik.

                            grts
                            Sieg
                            Beschikbaarheid op zich is inderdaad niet zo'n probleem als je momenteel bereid bent om de hoofdprijs (circa 4900 Euro) te betalen. Hier en daar zie ik winkels adverteren met lagere prijzen maar voorzover ik kan nagaan kunnen die winkels pas over enkele weken leveren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dilemma ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Heb gisteren in een zaak in Nederland de eerste Mark IV over de toonbank zien gaan, dus zou wel moeten lukken om hem op tijd te hebben, denk ik.

                              grts
                              Sieg
                              Ik ga volgende week woensdag waarschijnlijk de 5dII bestellen omdat ik die dan zeker voor begin maart zal hebben, en op het autosalon in Geneva staan ze toch stil hé

                              Als alles loopt zoals het er nu uitziet dan zal ik eind maart, begin april toch een 1dIV kunnen bestellen

                              Ben ik gelijk mijn budget voor de volgende twee jaar kwijt maar hoop ik een hele tijd verder te kunnen zonder een nieuwe body te moeten kopen ... de combinatie 5dII+grip en 1dIV lijkt me een ideale setup waar ik echt zowat alle soorten auto fotografie mee aankan.

                              Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment

                              Working...
                              X