Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dilemma

    Hoi,

    Zit met dilemma, eentje tusse de keus voor de toekomst. Het zit zo, ik bezit momenteel een FZ50 waar ik zeer tevreden over ben en ben ook niet van plan deze weg te doen. Ik bezit ook een mcon-40 macro lens en ook daar ben ik deels tevreden over.
    Het probleem zit em er in dat deze lens wel scherp is maar ik niet genoeg vergroting krijg tenzij ik men lens praktisch op het insekt zet. Dus spinnen van redelijke grote (kruisspinnen, strekspinnen) en andere iets grotere insekten lukken aardig. Kleinere beestjes gaan om scherp te krijgen maar niet om ze iets groter (ingezoomd) te krijgen.

    Ik heb nu 2 opties:
    1/ ik koop een raynox 5320pro macro lens. De ene gebruikers (oa Vicky) zijn hier zeer tevreden over, anderen spreken over vingetering.
    Aankoopprijs: 178€ + adapterring (stalen op aanraden van Vicky wegens gewicht lens).

    2/ ik koop een reflextoestel met een macro lens. Had gedacht aan canon of Nikon met sigma 105mm macro. Voordeel is wel dat ik dan met de toekomst enkel lenzen moet bijkopen en we direct de reflex wereld binnenstappen.
    Prijs: Body (ongeveer 500€? - eventueel 2dehands) + lens (395€ bij Camera-express.nl)

    Ik zou pas naar eind van het jaar beslissen maar kan nu mss al uitzien en nog beke verder oefenen. Ik zou het toestel dus grotendeels voor macro gebruiken, wil me daar echt in verdiepen. Het is niet de gemakkelijkste vorm van fotografie (maar wat is dat wel) maar ik hou van uitdagingen en wil me der wel mee bezighouden.

    Wie kan me helpen om beetje klaarte te brengen in dit dilemma?

    Alvast bedankt
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

  • #2
    Re: Dilemma

    niemand die ergens een beetje in een richting kan duwen?

    Toch bedankt
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

    Comment


    • #3
      Re: Dilemma

      Voor de meeste kleine beestjes ben je beter af met een "lange" macro, bijvoorbeeld een Sigma 150mm f2,8 macro of een Sigma (Tamron) 180mm f3,5 macro.

      Maar bij je DSLR zal je toch best een kitlens kopen, want met alleen maar een macrolens ben je toch heel beperkt in de mogelijkheden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Dilemma

        Ga voor een DSLR. (belangrijkste deel van mijn boodschap ) Dit zal je je achteraf niet beklagen denk ik.

        Welke camera je hierbij moet kopen is echter een ander paar mouwen. Er is volgens mij een enorm aanbod aan goede DSLR's momenteel en uiteindelijk is het meestal een persoonlijke keuze in combinatie met het doel waarvoor je hem wil aanschaffen (omdat ze allemaal weer net iets beter zijn in sommige dingen).

        Persoonlijk zou ik met dit budget toch proberen te gaan voor een D80 (nieuw bij kamera-express voor €575 en tweedehands ook makkelijk verkrijgbaar), met de door u verkiesbare lens. Deze combinatie geeft je achteraf ook alle mogelijkheden om verder uit te breiden.

        Over de andere merken ga ik niet uitwijden aangezien er andere bezoekers zijn op dit forum die er ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.
        Mvg,David
        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

        Comment


        • #5
          Re: Dilemma

          Bedankt voor de reactie, zal eens alles opschrijven en prijzen vergelijken (heb nog tijd) en dan beslissen.

          Grtz
          'Keep on Clicking'
          Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

          Comment

          Working...
          X