Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De volgende stap in mijn camera-evolutie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De volgende stap in mijn camera-evolutie.

    Hey hey allen,

    Ik werk nu alweer enkel jaren met mijn 5DMark3, maar stilaan voel ik dat ik soms werk tegen de grenzen aan voor het werk dat ik wil maken.
    Met dat werk bedoel ik, grote beelden, met veel nuances en details in lichtpartijen en scherpte...

    En dat is waar ik vooral bij mijn Canon tegenwoordig wat op de grenzen aanloop, het dynamisch bereik.
    Nu, ik ben er voor behoud dat een mogelijke overstap naar een ander merk veel met zich meebrengt, maar toch ben ik benieuwd wat de mogelijkheden zijn als ik ze nu zou overlopen.

    Uiteraard kan ik géén Hasselblad kopen van 10.000+ euro's, maar met wat zoeken en puzzelen lijkt een budget van ergens om en bij de 7000 euro wel te doen. De vraag is nu, naar waar moet ik kijken? Waar hou ik rekening mee?

  • #2
    Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

    Als je bij DSLR wil blijven denk ik dat er maar één goede upgrade is en dat is overschakelen naar Nikon D850...

    Comment


    • #3
      Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
      Als je bij DSLR wil blijven denk ik dat er maar één goede upgrade is en dat is overschakelen naar Nikon D850...
      Een vriend van mij is overgeschakeld van Nikon naar Sony (A7Riii) en zegt kwaliteit verschil echt wel te merken.

      Comment


      • #4
        Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

        Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
        Een vriend van mij is overgeschakeld van Nikon naar Sony (A7Riii) en zegt kwaliteit verschil echt wel te merken.
        Als je vriend ervan overtuigd is dat een Sony beter is dan een Nikon moet je mss zelf ook een Sony kopen
        Maar eerlijk gezegd als je niet tevreden bent van een 5DMkIII dan moet je misschien toch overwegen om de overstap te maken naar grootbeeld camera.
        En als ik de foto's op je site bekijk heb je geen snelle camera nodig, gewoon eentje die degelijk z'n werk doet in donkere omstandigheden.
        Trouwens als je echt een overstap overweegt naar een ander merk zal je zeker niet toekomen met je vooropgestelde budget van 7000 €, buiten de body moet je uiteraard nog enkele goede lenzen aankopen.

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

          Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
          Een vriend van mij is overgeschakeld van Nikon naar Sony (A7Riii) en zegt kwaliteit verschil echt wel te merken.
          Ikzelf heb de A7RII gehad en die is inderdaad kwalitatief supergoed.
          A7RIII is dezelfde sensor, enkel de camera is een pak sneller en beter gesealed tegen water (maar nog niet perfect)

          De Nikon D850 zal ongeveer gelijk zijn van kwaliteit (scheelt praktisch niets). Enkel is deze wel gebouwd als DSLR (robuuster)

          Ikzelf vind een systeemcamera beter als een dslr maar dat is persoonlijk.
          Focus voor bewegende voorwerpen zal vermoedelijk op de Nikon nog net beter werken.
          AF-S zal beter zijn op de Sony ( geen lens calibratie omdat hier met de sensor zelf wordt scherptgesteld)

          Ik zou beide toestellen eens gaan bekijken in de winkel voor je een oordeel maakt.

          Comment


          • #6
            Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

            Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
            Hey hey allen,

            Ik werk nu alweer enkel jaren met mijn 5DMark3, maar stilaan voel ik dat ik soms werk tegen de grenzen aan voor het werk dat ik wil maken.
            Met dat werk bedoel ik, grote beelden, met veel nuances en details in lichtpartijen en scherpte...

            En dat is waar ik vooral bij mijn Canon tegenwoordig wat op de grenzen aanloop, het dynamisch bereik.
            Nu, ik ben er voor behoud dat een mogelijke overstap naar een ander merk veel met zich meebrengt, maar toch ben ik benieuwd wat de mogelijkheden zijn als ik ze nu zou overlopen.

            Uiteraard kan ik géén Hasselblad kopen van 10.000+ euro's, maar met wat zoeken en puzzelen lijkt een budget van ergens om en bij de 7000 euro wel te doen. De vraag is nu, naar waar moet ik kijken? Waar hou ik rekening mee?
            Een logische opvolger voor jou zou de Mark 4 zijn.
            Ik heb zelf met Canon gewerkt vroeger en op vlak van DR is er tot aan de Mark 3 niet veel veranderd.
            De Mark 4 is toch een gevoelige verbetering (op papier) maar of jouw foto's er echt beter van gaan worden weet ik niet.
            Zoals al gezegd is Nikon of Sony je uitkomst maar of Sony de betere is van de twee stel ik ook in twijfel... ik zou eerder zeggen dat ze aan mekaar gewaagd zijn.

            Een Nikon D850 is eigenlijk je beste uitkomst... (elke Nikon heeft een betere DR) en als ik zo lees en vergelijk zou ik er van uitgaan dat dit één van de beste DSLR's op de Markt is.
            Maar tussen vergelijken en lezen op papier en daadwerkelijk eentje hebben en daar uw mening over geven ... dat is al iets helemaal anders.
            Een camera kiezen alleen op basis van Dynamisch bereik vind ik niet verstandig (ook niet de Mark 4)
            Ondanks dat is de 5DMKIV je goedkoopste oplossing omdat je uw lenzen kan behouden.

            Ik weet niet hoeveel/welke Objectieven je nu hebt, maar een Nikon D850 met een paar excellente objectieven zal je al snel boven je budget zitten.
            Dus bezint eer je begint...
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

              Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
              Een vriend van mij is overgeschakeld van Nikon naar Sony (A7Riii) en zegt kwaliteit verschil echt wel te merken.
              Dit zal best, maar bij een nieuwe Nikon zal je het kwaliteitsverschil ook wel merken.......wel camera's uit dezelfde generatie vergelijken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

                Voor een echt groot verschil, de Fuji GFX medium format en nu dankzij de cashback actie van 1300 euro. Kom je dan nog wel boven je budget uit. En anders de D850 of de sony ATr III
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #9
                  Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.



                  Een D850 of A7RIII zal je duidelijk meer details geven en een hoger dynamisch bereik op lage ISO.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

                    Rekeninghoudend met jou situatie is volgens mij de Sony a7RIII het meest aangewezen. Toestel heeft een zeer hoog dynamisch bereik en zeer goede hoge ISO prestaties. Is zeer snel alsook de AF, en eens je oogdetectie/tracking gewoon bent kun je niet meer zonder, deze functie werkt ook voor Canon lenzen.

                    Je kunt je Canon lenzen, mits adapter, blijven gebruiken en daarbij investeren in de top lenzen van sony of ander merk met daarbij een paar compacte F4 of prime lenzen.
                    Trouwens op de diverse fora vindt je veel Canon gebruikers die overgestapt zijn naar Sony en hun Canon lenzen nog gebruiken. De ingebouwde beeldstabilisatie +/- 5 stops werkt ook met Canon lenzen.

                    De mogelijkheden waarover recente toestellen beschikken en zekers de systeemcamera's kun je niet verwoorden in een paar minuten, als je zulk toestel koopt moet je minstens een dag uittrekken om alle functionaliteit te leren begrijpen, je kunt je natuurlijk altijd beperken tot de basis instellingen zoals, ISO, sluitertijd, diafragma en AF maar dan mis je een groot deel van de mogelijkheden waarvoor je uiteindelijk betaalt hebt. Voor landschap of andere statische fotografie kun je de pixel shift functie gebruiken, vergroot heel sterk detail en kleurweergave en dit via het maken van 4 opnames telkens 1 pixel verschoven.

                    Elektronische zoeker is een aparte ervaring, beeld wordt niet onderbroken tijdens maken van opnames ook niet tijdens een burst rate en je ziet uiteindelijk het beeld zoals het opgenomen wordt.
                    www.polartha.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

                      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                      Rekeninghoudend met jou situatie is volgens mij de Sony a7RIII het meest aangewezen. Toestel heeft een zeer hoog dynamisch bereik en zeer goede hoge ISO prestaties. Is zeer snel alsook de AF, en eens je oogdetectie/tracking gewoon bent kun je niet meer zonder, deze functie werkt ook voor Canon lenzen.

                      Je kunt je Canon lenzen, mits adapter, blijven gebruiken en daarbij investeren in de top lenzen van sony of ander merk met daarbij een paar compacte F4 of prime lenzen.
                      Trouwens op de diverse fora vindt je veel Canon gebruikers die overgestapt zijn naar Sony en hun Canon lenzen nog gebruiken. De ingebouwde beeldstabilisatie +/- 5 stops werkt ook met Canon lenzen.

                      De mogelijkheden waarover recente toestellen beschikken en zekers de systeemcamera's kun je niet verwoorden in een paar minuten, als je zulk toestel koopt moet je minstens een dag uittrekken om alle functionaliteit te leren begrijpen, je kunt je natuurlijk altijd beperken tot de basis instellingen zoals, ISO, sluitertijd, diafragma en AF maar dan mis je een groot deel van de mogelijkheden waarvoor je uiteindelijk betaalt hebt. Voor landschap of andere statische fotografie kun je de pixel shift functie gebruiken, vergroot heel sterk detail en kleurweergave en dit via het maken van 4 opnames telkens 1 pixel verschoven.

                      Elektronische zoeker is een aparte ervaring, beeld wordt niet onderbroken tijdens maken van opnames ook niet tijdens een burst rate en je ziet uiteindelijk het beeld zoals het opgenomen wordt.
                      Voor mij is eigenlijk het belangrijkste om veel informatie in mijn beeld te krijgen, en de mogelijkheid tot gedetailleerde beelden te kunnen printen.
                      Snelheid is voor mij géén punt omdat ik vaak shoot in een gestileerde setting.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
                        Voor mij is eigenlijk het belangrijkste om veel informatie in mijn beeld te krijgen, en de mogelijkheid tot gedetailleerde beelden te kunnen printen.
                        Snelheid is voor mij géén punt omdat ik vaak shoot in een gestileerde setting.
                        In dat geval zou je centen kunnen besparen door de A7RII op de kop te tikken ipv 17RIII

                        Deze komt hier regelmatig in 2dehands te koop ook

                        Comment


                        • #13
                          Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

                          Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
                          Voor mij is eigenlijk het belangrijkste om veel informatie in mijn beeld te krijgen, en de mogelijkheid tot gedetailleerde beelden te kunnen printen.
                          Snelheid is voor mij géén punt omdat ik vaak shoot in een gestileerde setting.
                          Nou ik heb al prints gezien van een 5DMkIII op A1 formaat waarbij elk detail enorm goed zichtbaar is.
                          Wat het dynamisch bereik betreft, niks is meer overroepen dan dat
                          Elke camera van de nieuwste generatie heeft meer dan genoeg DR
                          Laat je niet leiden door cijfertjes zou ik zeggen, velen zijn op die manier al van een koude douche thuisgekomen ;-)

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                            Voor landschap of andere statische fotografie kun je de pixel shift functie gebruiken, vergroot heel sterk detail en kleurweergave en dit via het maken van 4 opnames telkens 1 pixel verschoven.

                            Elektronische zoeker is een aparte ervaring, beeld wordt niet onderbroken tijdens maken van opnames ook niet tijdens een burst rate en je ziet uiteindelijk het beeld zoals het opgenomen wordt.
                            Een landschap met bomen en pixel shift komt niet goed. Voor stilleven binnen zal dat wel lukken. En een electronische zoeker die niet stopt als de sensor uitgelezen wordt? Zou kunnen, maar ik vrees ervoor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De volgende stap in mijn camera-evolutie.

                              Ik weet dat velen hier niet mee akkoord zullen zijn maar in mij ogen is de dslr techniek met steeds opklappende spiegel vooebijgestreefd..Dus de keuze lijkt mij niet moeilijk.

                              Comment

                              Working...
                              X