Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Stap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Stap

    Vraagje aan iedereen die destijds de stap heeft gezet naar een "betere" camera. Bvb van aps-c naar fullframe/ nieuwer model/...
    Vanaf wanneer vond je van jezelf dat je de stap kon zetten?

    Zelf ben ik al 6 jaar de trotse eigenaar van een sony a6000. Nu begin ik de laatste periode meer en meer het verlangen te hebben om over te stappen op een A7iii (of a6600) Maar vanaf wanneer vonden jullie het goed genoeg om over te stappen?

    Wa het gewoon 'ik heb geld teveel'-syndroom, of het 'ik wil het nieuwste hebben'?
    Of toch 'met mijn huidige camera kan ik niet goed genoeg wat ik wil?
    Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

  • #2
    Re: De Stap

    Ja... het GAS virus heeft je te pakken, helaas bestaat er geen vaccin.
    GAS = Gear Acquisition Syndrome
    Mijn mening : een nieuwer en ''beter'' toestel gaat er niet voor zorgen dat je fotografie ineens veel beter wordt.
    Wat wel kan is dat sommige betere toestellen in moeilijkere omstandigheden betere mogelijkheden hebben dan de oudere toestellen...dus ook het maken van sommige opnames vergemakkelijkt.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: De Stap

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Ja... het GAS virus heeft je te pakken, helaas bestaat er geen vaccin.
      GAS = Gear Acquisition Syndrome
      Mijn mening : een nieuwer en ''beter'' toestel gaat er niet voor zorgen dat je fotografie ineens veel beter wordt.
      Wat wel kan is dat sommige betere toestellen in moeilijkere omstandigheden betere mogelijkheden hebben dan de oudere toestellen...dus ook het maken van sommige opnames vergemakkelijkt.
      haha, nog niet van gehoord; Eindelijk het juiste syndroom gevonden.
      En inderdaad, oefenen, oefenen, bestuderen en leren helpt je fotografie voorruit. Dat merk ik ook wel met lessen te nemen en er meer mee bezig te zijn.

      Momenteel zijn mijn persoonlijke redenen dat ik zou willen overschakelen: de stille sluiter, die paar extra stops + dof (FF), IBIS, kunnen werken bij hogere iso, snellere autofocus, betere batterij, betere grip, weersbestendig.
      Ik gebruik de camera maar zelden voor videografie, dus daar kijk ik niet veel naar. Ook ben ik het Sony systeem gewoon en tevreden over, dus zou ik ook in dat systeem willen blijven. (alhoewel ik nooit 'nooit' zeg)
      De beslissing a6600 en a7iii lijkt dan vooral dus te gaan tussen compactheid (+ goedkopere lenzen?) en die paar extra stops (+ adjustment wheel aan de voorkant +AF joystick + dual card slot ).
      A7c was al afgeschreven op het gebrek aan custom buttons.


      Maar die keuze is een andere post waard. Hier vroeg ik mij gewoon af wat bij jou de reden was dat je je laatst sprong in cameras hebt gemaakt?
      Last edited by guidomarree; 22 december 2021, 15:05.
      Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

      Comment


      • #4
        Re: De Stap

        Wat Sony betreft ga je de info ergens anders dan bij mij moeten halen, ik gebruik enkel Nikon en ben niet op de hoogte van Sony gear...
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: De Stap

          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Wat Sony betreft ga je de info ergens anders dan bij mij moeten halen, ik gebruik enkel Nikon en ben niet op de hoogte van Sony gear...
          Dat begrijp ik, maar daar gaat mijn vraag ook niet over

          Wat is bij jullie de reden geweest dat je je laatste sprong in camera hebt gemaakt. (zie eerste bericht)
          Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

          Comment


          • #6
            Re: De Stap

            Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
            Dat begrijp ik, maar daar gaat mijn vraag ook niet over

            Wat is bij jullie de reden geweest dat je je laatste sprong in camera hebt gemaakt. (zie eerste bericht)
            Ik wil niet onbeschoft overkomen, maar dat is toch een vraag die nergens op slaat?
            http://www.paulvanrooy.be

            Comment


            • #7
              Re: De Stap

              Voor mij was't toch wel die extra bedieningselementen - en de grotere sensor, en snellere betrouwbaardere AF, en een grotere sensor met minder ruis bij hogere ISO's. Ik heb ook ooit een a6000 gehad - dat was een fijne camera, maar net iets te weinig wieltjes en knopjes - je moest daar iets te snel de menus induiken.
              De A7-reeks is iets groter, en qua sensor toch ook nog een stapje hoger. Je moet al je lenzen vervangen - als je verder geen accessoires hebt, kan zelfs een platformwissel ook nog.
              Als je van de A6000 naar de A6600 gaat - ga je veel extra's in software krijgen, nieuwe batterij - snelle AF, en wat meer knopjes - beter in 't filmen... Qua sensor ietsje beter dan de a6000 maar geen grote sprong voorwaarts.
              De a6600 is behoorlijk stevig geprijsd voor die extraatjes. Daarvoor kan je mogelijks een 2dehandse A7III - en dan zou ik eerder daar op inzetten - als je binnen Sony wil blijven uiteraard.

              Comment


              • #8
                Re: De Stap

                Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht

                Hier vroeg ik mij gewoon af wat bij jou de reden was dat je je laatst sprong in cameras hebt gemaakt?
                Ik wilde foto's maken.

                Comment


                • #9
                  Re: De Stap

                  Hey!

                  Ik heb onlangs de overstap gemaakt van mijn oude Canon EOS 700D naar de Sony A7III.
                  De reden hiervoor voor mij persoonlijk was meervoudig:
                  1. Ik heb een lange tijd "stil" gelegen op het vlak van fotografie. In april dit jaar ben ik opnieuw begonnen met mijn oude hobby (urbex).
                  2. Ik ben dus in april opnieuw begonnen en heb eerst nog een maand of 4 met mijn Canon gewerkt. Echter zocht ik een meer lichtsterke camera en lens. Ik wou namelijk voor de toch nog iets betere foto's gaan, die minder ruis hebben (ik trek vaak op donkere locaties) en wou ik vlot kunnen werken.
                  3. Uiteindelijk redelijk lang reviews gelezen ben ik bij de Sony A7III uitgekomen.

                  Bij mij was het dus gewoon een hersenkronkel die mijn heeft doen overstappen

                  Comment


                  • #10
                    Re: De Stap

                    Het heeft er helemaal niets mee te maken of jij er klaar voor bent, maar of je portemonnee er klaar voor is.

                    Ik ben in de tijd ook gegaan van crop naar full frame en naar mirrorless.
                    Maar dat was gewoon omdat ik goesting had in iets nieuws.
                    Zie het maar een beetje als een verslaving.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: De Stap

                      Ben van een 300D naar een tweedehands 5DII gegaan om:
                      - kreeg af en toe errors op de 300D
                      - wou meer pixels om te croppen bij kleine modelbouwprullen
                      - wou hoger in iso kunnen gaan om op beurzen met slechte belichting zonder flits te kunnen werken
                      - met een 1:1 macrolens zou ik dan ook dia's kunnen digitaliseren (en heb ik uiteindelijk nooit gedaan)

                      Nu kriebelt het af en toe wel eens. Maar eigenlijk is een nieuwe camera gewoon niet nodig. Ik ben toch een luizige fotograaf, zelfs een box van 100 jaar geleden kan ik nog niet alles uithalen wat dat kan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De Stap

                        Het ideale moment is daar waar je zelf klaar voor bent.
                        Mijn inziens hangt het sterk af van je wensen en doelen.
                        Je moet niet kopen om te kopen.
                        Doe het met een reden die je zelf kan verantwoorden.
                        Zo is het bij mij ook gegaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: De Stap

                          Gewoon GOESTING zoals hierboven al iemand zei.
                          Al de rest zijn verzinsels om de levenspartner te overtuigen van die grote uitgave.

                          Comment


                          • #14
                            Re: De Stap

                            TIP : neem een foto van je partner als deze 's ochtends uit bed stapt.
                            Laat die foto zien met de droge vermelding dat je toestel waarschijnlijk stuk is.
                            Met een beetje geluk gaat je partner mee naar de winkel om zeker te zijn
                            dat je geen goedkope rommel koopt, want die foto's... dat kan echt wel beter...

                            Comment


                            • #15
                              Re: De Stap

                              Oorspronkelijk geplaatst door Duivengek Bekijk bericht
                              TIP : neem een foto van je partner als deze 's ochtends uit bed stapt.
                              Laat die foto zien met de droge vermelding dat je toestel waarschijnlijk stuk is.
                              Met een beetje geluk gaat je partner mee naar de winkel om zeker te zijn
                              dat je geen goedkope rommel koopt, want die foto's... dat kan echt wel beter...
                              haha, fantastische tip.

                              en zoals ook al vermeld is de portemonnee ook een belangrijk deel. Maar zolang je er geen geld mee verdient vind ik die stap soms moeilijk te verantwoorden.

                              Bedankt allemaal voor de toelichting, ook interessant hoe sommigen er anders naartoe kijken.

                              Ter info: momenteel besloten om eerst de kit lens up te graden met een lens met groter bereik en iets scherper (daarna mogelijks nog een breedhoek prime er bij). Nog een jaartje met deze camera te doen tot ik alle basiscursussen fotografie heb doorlopen en daarna verder te kijken. Oke, ik ga ook eerlijk zijn tegen mijzelf en het kan goed zijn dat ik nog 5 keer verander van gedachte tegen dan
                              Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                              Comment

                              Working...
                              X