Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nikon D2x topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Test VR 80-400 op D2x

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
    Nee

    VR/OS is mijns inziens toch maar een beperkt bruikbaar hulpmiddel en dan zeker op de gevoelige D2x.

    2 keer 100% uitsneden van shots op 1/20s genomen met de D2x en 80-400VR @ 400mm. 1 shot met VR (2 seconden laten stabiliseren!) en de andere vanop een betonnen brievenbus met MLU en 30sec selftimer.





    Enne, de 5X zoom van de 80-400 is niet zo'n zwaar compromis als Digifo denkt. Het is een zeer goed objectief mits je met de beperkingen ervan kan leven. Het is alleen geen sport lens waar je mee kan zwieren en zwaaien Veel mensen op DPreview die de 80-400VR verkochten voor de 70-200VR hadden achteraf spijt.
    Het voorbeeld wat je hier laat zien is ook niet echt geschikt om de werking van VR aan te tonen. Je wilt zowat het onmogelijke en hier kan alleen een statief je helpen.
    http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

    Comment


    • Re: Test VR 80-400 op D2x

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
      Nee

      VR/OS is mijns inziens toch maar een beperkt bruikbaar hulpmiddel en dan zeker op de gevoelige D2x.

      2 keer 100% uitsneden van shots op 1/20s genomen met de D2x en 80-400VR @ 400mm. 1 shot met VR (2 seconden laten stabiliseren!) en de andere vanop een betonnen brievenbus met MLU en 30sec selftimer.





      Enne, de 5X zoom van de 80-400 is niet zo'n zwaar compromis als Digifo denkt. Het is een zeer goed objectief mits je met de beperkingen ervan kan leven. Het is alleen geen sport lens waar je mee kan zwieren en zwaaien Veel mensen op DPreview die de 80-400VR verkochten voor de 70-200VR hadden achteraf spijt.

      400mm x1.5= theoretische sluitersnelheid van 1/600st. Jij wil het op 1/20ste???? Ik zou al tevreden zijn, moest het beeldje scherp zijn op 1/125ste.
      Je vraagt een beetje het onmogelijke mijns inziens.

      Comment


      • Re: Test VR 80-400 op D2x

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
        Je vraagt een beetje het onmogelijke mijns inziens.
        Ik wou gewoon aantonen dat VR/OS geen wondermiddel is, en ook dat je de lens hierop niet noodzakelijk moet afrekenen qua optische kwaliteit.

        Comment


        • Re: Test VR 80-400 op D2x

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
          Nee

          VR/OS is mijns inziens toch maar een beperkt bruikbaar hulpmiddel en dan zeker op de gevoelige D2x.

          2 keer 100% uitsneden van shots op 1/20s genomen met de D2x en 80-400VR @ 400mm. 1 shot met VR (2 seconden laten stabiliseren!) en de andere vanop een betonnen brievenbus met MLU en 30sec selftimer.
          Zo'n "testen" zeggen me niets, en daarmee iets proberen aantonen ook niet.
          En dat wondermiddelen niet bestaan hoef je ook niet aan te tonen ze bestaan niet.
          Sommigen gaan dit weer zien en dan nog sneller de verkeerde conclusie maken dat VR niet werkt, dat je dat niet nodig hebt. Zoiets werkt dus alleen maar goed voor misverstanden.

          Misschien kan je nog eens een testje doen met een 2x converter ertussen...en een sluitertijd van 3 sec.

          In tegenstelling tot wat jij zegt, vind ik dat het een heel bruikbaar ding is.
          Beperk het maar tot 3-4 stops, die zijn al belangrijk genoeg.
          Concreet : maak maar testjes in vergelijking met 1/400ste zonder, en 1/125 tot 1/60 mét. En ik ga niet met een betonnen brievenbus sleuren. Ja inderdaad die zal ik ook wel gebruiken als die voorhanden is.

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
          Enne, de 5X zoom van de 80-400 is niet zo'n zwaar compromis als Digifo denkt. Het is een zeer goed objectief mits je met de beperkingen ervan kan leven.
          Gelijk heb je
          Last edited by Digifo; 3 oktober 2005, 12:32.

          Comment


          • Re: Test VR 80-400 op D2x

            Oorspronkelijk geplaatst door Digifo
            Sommigen gaan dit weer zien en dan nog sneller de verkeerde conclusie maken dat VR niet werkt, dat je dat niet nodig hebt. Zoiets werkt dus alleen maar goed voor misverstanden.
            Ik sta in ieder geval nog steeds zeer sceptisch tegenover VR en de D2x. Misschien werkt die technologie beter op de "nieuwere" 70-200 f2.8?

            Oorspronkelijk geplaatst door Digifo
            In tegenstelling tot wat jij zegt, vind ik dat het een heel bruikbaar ding is.
            Beperk het maar tot 3-4 stops, die zijn al belangrijk genoeg.
            Concreet : maak maar testjes in vergelijking met 1/400ste zonder, en 1/125 tot 1/60 mét. En ik ga niet met een betonnen brievenbus sleuren. Ja inderdaad die zal ik ook wel gebruiken als die voorhanden is.
            Je hebt een punt, maar dan nog kan je het iets vriendelijker aanbrengen hé Ik heb net nog eens een test gedaan op 1/200s en alhoewel minder, de betonnen brievenbus is nog steeds beter dan de VR

            Comment


            • Re: Test VR 80-400 op D2x

              Oorspronkelijk geplaatst door ebi
              Het voorbeeld wat je hier laat zien is ook niet echt geschikt om de werking van VR aan te tonen. Je wilt zowat het onmogelijke en hier kan alleen een statief je helpen.
              Sommige mensen op andere internationale fora zeggen toch dat ze scherpe foto's trekken op 1/15s met deze lens? Wat zie jij dan als ondergrens voor VR? 1/60s?

              Comment


              • Re: De nikon D2x topic

                Frank bedankt, eindelijk een antwoord op mijn vraag, dat bedoelde ik nou.
                1/20 ste is inderdaad een beetje te veel van het goede, maar op 1/160 moet je echt al je techniek aanwenden om hem scherp (bewegingsscherp) te hebben op 400 mm met de OS aan.
                Jij hebt de 80-400 VR van Nikon dus is geen Sigma probleem met de OS, doen dus beide het zelfde.
                En dat is wat ik bedoel, de D70 doet het met de zelfde techniek op 1/30.
                Dan kan de D2X wel kritiseer zijn maar vind dat wel een heel groot verschil.

                Heb nog eens even getest, maak scherp plaatje op 1/80, met de cropmode aan op 1/160

                Hoop dat de bestelde 70-200 VR het wat beter doet.


                Gr. John
                Last edited by marbico; 3 oktober 2005, 14:08.
                www.sportactiefoto.nl

                Comment


                • Re: Test VR 80-400 op D2x

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
                  Sommige mensen op andere internationale fora zeggen toch dat ze scherpe foto's trekken op 1/15s met deze lens? Wat zie jij dan als ondergrens voor VR? 1/60s?
                  Ik ben zelf al blij als ik met 1/100 scherpe opnames krijg op 400mm maar ik heb dan ook niet de meest vaste hand. Die 1/15 geen de meeste onder ons echt niet halen, volgens mij gebruiken ze de lens dan alleen op 80mm.
                  http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

                  Comment


                  • Re: Test VR 80-400 op D2x

                    Oorspronkelijk geplaatst door ebi
                    Ik ben zelf al blij als ik met 1/100 scherpe opnames krijg op 400mm maar ik heb dan ook niet de meest vaste hand. Die 1/15 geen de meeste onder ons echt niet halen, volgens mij gebruiken ze de lens dan alleen op 80mm.
                    Dat zou inderdaad wel eens kunnen

                    Ik ga in ieder geval voortaan VR zo weinig mogelijk gebruiken met de Nikon 80-400 en waarschijnlijk een ultrastabiel Kirk NC80-400 vervang-statiefgondel met geintegreerde Arca Swiss voet bestellen om alles uit dit objectief te halen qua scherpte in combinatie met een goed statief. Wat heeft het anders zin om met een D2x te fotograferen???
                    Last edited by frank207be; 3 oktober 2005, 19:27.

                    Comment


                    • Re: De nikon D2x site

                      Comment


                      • Re: De nikon D2x topic

                        Ik zal wel een zeur wezen, maar wat is het nut om een D2X te kopen als Nikon geen lens kan leveren die je voor sport nodig hebt om alles uit de camara te halen.
                        Denk dat ik de ongebruikte body weer ga verkopen want dit is te zot voor woorden.
                        Wil gewoon een gangbare lens , 70-200 VR, maar al maanden kan niemand hem leveren.
                        Ik ben sportfotograaf maar kan niets aanvangen zonder die lens.
                        Was ik nou maar bij Canon gebleven.
                        Nikon, dit kost jullie klanten , ik ga een nieuwe D2X in ruilen voor de nieuwe Canon.
                        Canon kan tenminste alle lenzen leveren die voor mij belangrijk zijn.

                        Gr. John de wanhopige
                        www.sportactiefoto.nl

                        Comment


                        • Re: De nikon D2x topic



                          Hier op voorraad ??volgen hun site

                          Comment


                          • Re: De nikon D2x topic

                            Ik heb een 70-200 VR maar geen D2X.
                            Ruilen
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • Re: De nikon D2x topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                              Ik heb een 70-200 VR maar geen D2X.
                              Ruilen

                              Comment


                              • Re: De nikon D2x topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                                Ik zal wel een zeur wezen, maar wat is het nut om een D2X te kopen als Nikon geen lens kan leveren die je voor sport nodig hebt om alles uit de camara te halen.
                                Gr. John de wanhopige
                                ....ik deel uw bezorgdheid....
                                D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

                                BD0323BE

                                Comment

                                Working...
                                X