Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nikon D2x topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nikon D2x topic

    Misschien hebben jullie hier wat aan.
    Tips & Tricks D2X
    Groeten.
    KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
    http://www.photopat.be

    Comment


    • Re: De nikon D2x topic

      Zet mij er dan ook maar bij.
      * Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 G ED
      * Nikkor AF-S 24-70mm f/ 2.8 G ED
      * Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 ED VR II

      Comment


      • Re: De nikon D2x topic

        Oorspronkelijk geplaatst door paepke
        Misschien hebben jullie hier wat aan.
        Tips & Tricks D2X
        Groeten.
        HEY!!!
        Ik zal nog eens iets posten hier zenne,
        Graag terug ON-TOPIC
        Groeten.
        KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
        http://www.photopat.be

        Comment


        • Re: De nikon D2x topic

          Nu even weer over de D2X.
          Ik heb een Nikon D70 , gebruik hierbij 99% de Sigma lens 80-400 OS wat echt mooie plaatjes opleverd.
          Schiet dan ook op gemak plaatjes op 400 mm op 1/30 gewoon uit de hand.
          Nu ik de D2X heb heb ik problemen met de Sigma, uit de hand schieten op 1/30 kan ik vergeten, met de OS aan word het gewoon 1/200 minimaal.
          Hoe kan dat nou, lijkt wel of die OS weinig of niets doet, maar waarom dan wel op de D70?????
          Ook heb ik vaak onderbelichten foto`s.
          Op 80 mm gaat alles nog vrij redelijk maar op 300/400 mm lukt er echt geen foto meer , terwijl hij op dat bereik vaak het mooiste is op de D70.
          Wie heeft dat ook of zou er iets aan de D2X mankeren??
          Ja, ja , ik weet het, de D2X moet ook beter glas hebben misschien, maar zit al 3 maanden op Nikonlens 70-200 vr te wachten maar is nergens leverbaar.

          Gr. John
          www.sportactiefoto.nl

          Comment


          • Re: De nikon D2x topic

            Oorspronkelijk geplaatst door marbico
            Nu even weer over de D2X.
            Ik heb een Nikon D70 , gebruik hierbij 99% de Sigma lens 80-400 OS wat echt mooie plaatjes opleverd.
            Schiet dan ook op gemak plaatjes op 400 mm op 1/30 gewoon uit de hand.
            Nu ik de D2X heb heb ik problemen met de Sigma, uit de hand schieten op 1/30 kan ik vergeten, met de OS aan word het gewoon 1/200 minimaal.
            Hoe kan dat nou, lijkt wel of die OS weinig of niets doet, maar waarom dan wel op de D70?????
            Ook heb ik vaak onderbelichten foto`s.
            Op 80 mm gaat alles nog vrij redelijk maar op 300/400 mm lukt er echt geen foto meer , terwijl hij op dat bereik vaak het mooiste is op de D70.
            Wie heeft dat ook of zou er iets aan de D2X mankeren??
            Ja, ja , ik weet het, de D2X moet ook beter glas hebben misschien, maar zit al 3 maanden op Nikonlens 70-200 vr te wachten maar is nergens leverbaar.

            Gr. John
            Heb je al eens geprobeerd met een Nikkor of je dan wel goede resultatan bekomt, vanwaar ben je, je mag altijd effe komen testen.
            Kunnen we meteen zien of het aan de lens, camera of aan het ....... ligt
            Groeten
            KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
            http://www.photopat.be

            Comment


            • Re: De nikon D2x topic

              Oorspronkelijk geplaatst door marbico
              Nu even weer over de D2X.
              Ik heb een Nikon D70 , gebruik hierbij 99% de Sigma lens 80-400 OS wat echt mooie plaatjes opleverd.
              Schiet dan ook op gemak plaatjes op 400 mm op 1/30 gewoon uit de hand.
              Nu ik de D2X heb heb ik problemen met de Sigma, uit de hand schieten op 1/30 kan ik vergeten, met de OS aan word het gewoon 1/200 minimaal.
              Hoe kan dat nou, lijkt wel of die OS weinig of niets doet, maar waarom dan wel op de D70?????
              Ook heb ik vaak onderbelichten foto`s.
              Op 80 mm gaat alles nog vrij redelijk maar op 300/400 mm lukt er echt geen foto meer , terwijl hij op dat bereik vaak het mooiste is op de D70.
              Wie heeft dat ook of zou er iets aan de D2X mankeren??
              Ja, ja , ik weet het, de D2X moet ook beter glas hebben misschien, maar zit al 3 maanden op Nikonlens 70-200 vr te wachten maar is nergens leverbaar.

              Gr. John

              Ik heb een week of 2 de gelegenheid gehad mijne Nikkor 80-400 VR op een D2X te vijzen. Bij mij waren de resultaten ook niet denderend qua scherpte.
              Ik dacht dat het aan mijn onervarenheid met het toestel lag (allee dat zal er zekere mee te maken hebben). Een D2X is toch heel ander toestel dan een D70, alleen het gewicht al.

              Beter glas : als deze lenzen ook al niet goed zijn, dan zal ik maar bij mijn simpel D70-tje blijven
              Maar jouw bericht verontrust me nu wel een beetje.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • Re: De nikon D2x topic

                Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                .../...Ja, ja , ik weet het, de D2X moet ook beter glas hebben misschien, maar zit al 3 maanden op Nikonlens 70-200 vr te wachten maar is nergens leverbaar.

                Gr. John
                al drie maand ??????
                D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

                BD0323BE

                Comment


                • Re: De nikon D2x topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                  Nu even weer over de D2X.
                  Ik heb een Nikon D70 , gebruik hierbij 99% de Sigma lens 80-400 OS wat echt mooie plaatjes opleverd.
                  Schiet dan ook op gemak plaatjes op 400 mm op 1/30 gewoon uit de hand.
                  Nu ik de D2X heb heb ik problemen met de Sigma, uit de hand schieten op 1/30 kan ik vergeten, met de OS aan word het gewoon 1/200 minimaal.
                  Hoe kan dat nou, lijkt wel of die OS weinig of niets doet, maar waarom dan wel op de D70?????
                  Ook heb ik vaak onderbelichten foto`s.
                  Op 80 mm gaat alles nog vrij redelijk maar op 300/400 mm lukt er echt geen foto meer , terwijl hij op dat bereik vaak het mooiste is op de D70.
                  Wie heeft dat ook of zou er iets aan de D2X mankeren??
                  Ja, ja , ik weet het, de D2X moet ook beter glas hebben misschien, maar zit al 3 maanden op Nikonlens 70-200 vr te wachten maar is nergens leverbaar.

                  Gr. John

                  Ik heb genoeg objectieven van vrienden en kennissen uitgeprobeerd ook vroeger al. Ja inderdaad op het eerste zicht zijn die allemaal min of meer goed.
                  Maar wat ik hier vooral door heb ondervonden, de resultaten van de eigen merk objectieven zijn over het algemeen stukken beter als je naast de scherpte en details ook nog eens de kleuren in aanmerking neemt. Vooral ook wanneer je dat nogmaals gaat combineren met flitstoestanden enz. Daarenboven zit er ook een verschil met de communicatie objectief/body inzake belichting. Je krijgt uiteindelijk een veel beter resulaat met de eigen merkobjectieven. Tot nog toe besloot ik steeds de nikon objectieven aan te schaffen als ik voor die keuze stond. Zo gaf ik ook de voorkeur aan de Nikon 105 mm micro, terwijl de tamron 90 mm ook een fantastische lens is, en een stuk beterkoop.
                  En die kleuze komt nu vooral ook tot uiting op de D2x. Mijn minst goede lens de nikon 24-85 3.5 4.5 steeds een goeie lens, niet de beste, is nu op de D2x, bv een stuk sneller. Voor deze lens vreesde ik dat ik ze zou moeten vervangen, maar dat is niet het geval, ze is daar ook prima, en sneller nog.
                  Dit als eerste punt.

                  Een tweede punt is : Een D2X is zeker geen beginnerscamera, en vraagt toch wel een betere techniek bij het fotograferen zelf. Ik bedoel dit met een P en S kan iedereen fotograferen, met een D70 ook nog wel, maar met een D2X is dat een ander paar mouwen.
                  Dat je met gemak plaatjes kan maken op 400 mm op 1/30, kan wel zijn maar ik zou er dat met "gemakjes" toch maar aflaten. Het vraagt toch wel een zekere techniek. En op een D2X nog een betere techniek.
                  Als het niet ligt aan de communicatie van het objectief tussen lens en body, wat kan, en als het niet ligt aan een eventuele met dat doel verkeerde AF-instelling, dan is er iets mis met je techniek van fotograferen.
                  Ik maak niet "op mijn gemakjes" op 200 mm en 1/10 met de 70-200 , VR, een haarscherpbeeldje, maar ik maak ze wel. Net even goed als ik dat deed met de D100.
                  Ook ik las vooraf op verschillende fora dat er minder haarscherpe beelden te maken waren met de D2X op bv 300 mm, en dat je daar zelfs "primes" voor nodig zou hebben. Maar ik zag ook haarscherpe en gedetailleerde beelden daarmee gemaakt.
                  Maar toen zag ik van die "klagers" ook hun instellingen waarmee ze fotografeerden en toen wist ik dat ik me daar verder geen zorgen over hoefde te maken. Toen ik de camera zelf had, was dat het eerste dat ik probeerde.
                  Dat je goed glas nodig hebt om dat allemaal tot uiting te laten komen daar ben ik mee akkoord, maar dat je daar minder scherpere beelden mee zou kunnen maken, is op zijn minst overdreven, je moet de instellingen weten te kiezen en je moet over een goeie techniek beschikken en een hoop ervaring hebben. Al heb je 40 jaar ervaring, je zal je handleiding moeten doorworstelen en moeten begrijpen wat al die mogelijkheden je te bieden hebben. Dan pas haal je uit die camera wat je wenst te halen.
                  Je vergelijkt een beetje verkeerd. Je vergelijkt je Sigma, met het gebruik door je zelf op twee verschillende bodys. Geef die Sigma ook eens aan iemand anders om te proberen op de D2X..... en misschien doe je je Sigma nooit meer weg...

                  Nu voor mij persoonlijjk vind ik een 80-400 mm (= 5X) een te groot compromis tussen kwaliteit en bereik. Een 3X is voor wat mij betreft zo wat het maximale. Maar dat is een ander verhaal natuurlijk, dat heeft weinig met de body te maken.
                  Last edited by Digifo; 2 oktober 2005, 16:33.

                  Comment


                  • Re: De nikon D2x topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digifo
                    Maar toen zag ik van die "klagers" ook hun instellingen waarmee ze fotografeerden en toen wist ik dat ik me daar verder geen zorgen over hoefde te .
                    Welke instellingen bedoel je, die van de multicam 2000 ?
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • Re: De nikon D2x topic

                      Snap ook niet helemaal wat je bedoelt, ik klaag niet, ik concludeer wat.
                      Over welke instellingen praten we??

                      Gr. John
                      www.sportactiefoto.nl

                      Comment


                      • Re: De nikon D2x topic

                        Dag allemaal,

                        Ben nieuw lid, sinds gisteren, en ga morgen mijn nieuwe camera halen! Inderdaad, de D2x.

                        Ik heb ondertussen heel de historiek van deze forum snel doorgenomen, en heb op héél wat vragen dan ook al een antwoord gevonden.

                        Daarvoor al bedankt en als het mag van jullie, zou ik graag deel uitmaken van jullie select groepje.

                        Effe meedelen waar ik tot nu toe mee heb gefotografeerd:

                        1996 : aankoop reflexcamera Nikon F90x met Nikon SB26 flitser + Nikon lens 28-70 F3.5/4.5
                        1997 : aankoop Nikon lens 80-200 F2.8
                        2002 : aankoop Nikon les 28-70 F2.8 (verkocht in 2005)
                        2003 : aankoop Nikon D100 + Nikon lens 12-24 F4 DX + Nikon Flitser SB80DX
                        2005 : aankoop Nikon lens 17-55 F2.8 DX
                        2005 : aankoop Nikon D2x (morgen)

                        Mijn eerste vraag nu naar jullie toe, is mijn Nikon Flitser SB80 DX voldoende? Weet dat deze geen iTTL heeft, maar heeft deze andere beperking t.o.v. SB800 ? Heb niemand horen praten over een SB80 DX, vandaar mijn ongerustheid.
                        Nikon D200 & D100 / 17-55 F2.8 DX / 70-200 VR F2.8 /50 F1.8 / SB800 & SB80 DX

                        Comment


                        • Re: De nikon D2x topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                          Ik heb een week of 2 de gelegenheid gehad mijne Nikkor 80-400 VR op een D2X te vijzen. Bij mij waren de resultaten ook niet denderend qua scherpte.
                          Welke onderwerpen wou je fotograferen? Volgens mij is de 80-400VR is een heel scherp en contrastrijk objectief op de weinig vergevingsgezinde D2X op voorwaarde dat je kleinere diafragma's gebruikt. Vanaf f/8 is de scherpte OK en op f/11 is ze TOP. Echter VR geeft bij mij ook sterk wisselende resultaten en het is dan volgens mij bij kritisch gebruik ook maar een matig alternatief voor een goed statief in combinatie met MLU + self timer na 30 seconden.

                          Comment


                          • Re: De nikon D2x topic

                            even weer opfrissen, ik heb het helemaal niet over de scherpte, die is gewoon goed zelfde als op de D70 ,mijn vraag is, waarom werkt op de D70 de OS fantastische en kan ik makkelijk, en dan bedoel ik echt makkelijk, 400 mm schieten op 1/30 en haarscherp uit de hand maar op de D2X moet ik dan echt boven de 1/160.
                            Denk zelf dat het niet aan de techniek ligt anders lukt mij het ook niet op de D70, niet dan????
                            Dat was waar ik de vraag over stelde!!!!!!
                            En de optie dat ik dan maar weer naar een statief moet kan ik niet mee leven, daar is die OS niet voor gemaakt.
                            Misschien, en dat hoop ik, werkt de VR van een Nikon lens wel perfect.

                            Gr. John
                            www.sportactiefoto.nl

                            Comment


                            • Re: De nikon D2x topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                              Denk zelf dat het niet aan de techniek ligt anders lukt mij het ook niet op de D70, niet dan????
                              Dat was waar ik de vraag over stelde!!!!!!
                              Gr. John
                              En daar heb ik geprobeerd uitvoerig op te antwoorden. Lees het nog een keer.
                              Ik herhaal kort :
                              -verschil in communicatie met de body, het is een Sigma en misschien communiceert die beter met een D70 als met een D2x.
                              Weet het niet zou een verklaring kunnen zijn. De ene lens presteert beter op de ene body dan op de andere. Bij een merkeigen objectief zal dit althans minder of niet/zelden voorkomen.
                              -je instellingen die je gebruikte voor die foto kunnen verkeerd geweest zijn en dan bedoel ik persoonlijke instellingen ook a1 tot en met a8 en vooral ook a4. Maar ik weet het niet want ik weet niet wat je fotografeerde. Ik moest ook algemeen blijven want je gaf bijzonder weinig informatie.
                              -je komt zelf techniek te kort. Maar ook dat weet ik niet, maar ook dat kan een verklaring zijn. De ene body is vergeeflijker dan een andere.

                              Daarenboven is, het voor mij een feit dat een 5X, wat te veel compromis is kwaliteit/zoom voor mij. En waarschijnlijk komt dat nog meer tot uiting op een hogere resolutie camera, en ook dat kan een verklaring zijn. Bij mij ligt de grens op 3X, maar dat bepaald ieder voor zich.
                              Misschien is het wel een combinatie van alle vier de factoren.
                              Duidelijker kan ik het niet verwoorden.

                              En als (bewegings)scherpte uw probleem niet is, wat is uw probleem dan wel ? Ik begrijp je helemaal niet dan.
                              Last edited by Digifo; 2 oktober 2005, 23:23.

                              Comment


                              • Re: Test VR 80-400 op D2x

                                Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                                Misschien, en dat hoop ik, werkt de VR van een Nikon lens wel perfect.

                                Gr. John
                                Nee

                                VR/OS is mijns inziens toch maar een beperkt bruikbaar hulpmiddel en dan zeker op de gevoelige D2x.

                                2 keer 100% uitsneden van shots op 1/20s genomen met de D2x en 80-400VR @ 400mm. 1 shot met VR (2 seconden laten stabiliseren!) en de andere vanop een betonnen brievenbus met MLU en 30sec selftimer.





                                Enne, de 5X zoom van de 80-400 is niet zo'n zwaar compromis als Digifo denkt. Het is een zeer goed objectief mits je met de beperkingen ervan kan leven. Het is alleen geen sport lens waar je mee kan zwieren en zwaaien Veel mensen op DPreview die de 80-400VR verkochten voor de 70-200VR hadden achteraf spijt.

                                Comment

                                Working...
                                X