Re: De nieuwe Pentax K-5

Oorspronkelijk geplaatst door
Bobke_79
Maar toch heb ik zo nog m'n twijfels. Van tijd tot tijd laat ik wel eens iets printen op groot formaat (vanaf 0,5 meter langszijde), dus die extra 6 megapixels kan ik wel gebruiken. Ik heb nog nooit last gehad van de zogenaamd trage AF. Met MF en een goed inschattingsvermogen gaat het altijd sneller

. En waarom blijven ze bij maar 11 AF-punten?
De AF-punten zijn weldegelijk veranderd. Ze dekken nu een stuk meer van de zoeker af. Zo'n AF punt is immers een stuk groter dan het puntje dat oplicht, dat puntje duidt enkel het midden aan. Met AF punten die meer afdekken, en mogelijks ook beter aan elkaar sluiten zou AF-C ook beter moeten kunnen werken? Allez, da's de theorie, nu nog de praktijk afwachten hé...

Bobke_79
Nu weet ik dat sommige mij de K-r gaan willen aanbevelen, maar daar ga ik zelfs nog niet over nadenken. Geen top display, geen e-dial vooraan,... En laat nu net dat gebruiksgemak en de ergenomie één van de voornaamste reden zijn waarvoor ik destijds voor de PENTAX K10D koos. Alsook de weather sealing en koude werktemperaturen vind ik belangrijk. De K10D heeft meerdere malen een golf zout water en temperaturen tot -30°C getrotseerd en bleef rustig zijn ding doen.
Nee hoor, eens je een camera als de K10D gewoon bent gaat de K-r, hoe goed hij technisch ook is, een fameuze beperking zijn. Tenzij je de K10D te ingewikkeld vond, maar dat lijkt me duidelijk niet van toepassing in jouw geval.
Let wel dat de ergonomie van de K-7/5 toch ietsje aanpassen is als de K10D/K20D in je vingers zitten. Er zijn verbeteringen aangebracht, maar ze hebben ook enkele zaken laten vallen. Op 't eerste gezicht heeft de K-5 voor die laatste wel min of meer een compensatie, zo is er o.a. de RAW/Fx knop die bijkomende functie heeft.

Bobke_79
Een ander ding dat ik niet snap is de flits-synchronisatietijd. Nog steeds 1/180 sec.

Komaan, dat moet beter...

Och ja... Ikzelf ga redelijk ver in m'n fotografie en ik heb die snellere synchronisatie nog nooit nodig gehad... Jij wel veronderstel ik dan?

Bobke_79
En dan nog een laatste puntje. Ik weet niet of dit zo is, maar ik heb het gevoel dat Pentax steeds duurder aan het worden is. Zo heb ik de FA 50mm 1.4 destijds (eind 2007) aangekocht voor €225. Tegenwoordig kost deze bijna het dubbele. Hetzelfde verhaal voor de DA 16-50mm 2.8. Iets meer dan een jaar geleden aangekocht voor €710. Nu ligt deze zo'n €150 duurder in de winkel. Nu kan ik niet vergelijken met andere merken, maar is dit een algemene tendens of enkel een Pentax ziekte?
Prijzen zijn inderdaad fameus de hoogte in gegaan. Is dat gewoon inflatie, en zijn alle prijzen op de markt in die mate gestegen? Of de invloed van Hoya die vond dat Pentax z'n spul te goedkoop op de markt gooide? Ik houdt de andere merken prijsgewijs eerlijk gezegd niet in de gaten...

Bobke_79
Als ik alles objectief bekijk ben ik misschien toch beter af met de K-7. Wat denken jullie? ik ga in elk geval nog een paar maandjes afwachten tot er echte gebruikerservaring verschijnen (ishpuini, ik reken op jou

), de prijs wat gezakt is en het spaarvarken wat vetter staat.
De K-7 is in elk geval ook al een hele verbetering tov de K10D. Ik vond de K20D al een heel stuk beter en de K-7 dan nog eens tov de K20D, dus... Mijn K-5 zal niet lang op zich laten wachten als ik 'm vóór m'n reis kan bemachtigen tenminste. In geval van levering in october, zal m'n K-7 dan te koop gaan en krijgen jullie half december een uitgebreid verslag na de K-5 drie weken in India aan allerlei beproevingen te hebben onderworpen...
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)