Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 of D700?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 of D700?

    Sedert jaren volg ik met interesse de berichten op dit forum en ben soms met verstomming geslagen door de prachtige foto's van sommige leden. Als adolescent was ik al met fotografie bezig en bracht ook heel wat tijd door in mijn doka tot ik afgestudeerd was en er door mijn werk vrijwel geen tijd meer restte voor mijn hobby. Een vijftal jaar geleden heb ik dan een digitaal compactje gekocht maar stootte al snel tegen de beperkingen aan. Nu heeft de microbe mij weer te pakken en wil ik opnieuw met een reflexcamera en een paar lenzen aan de slag.
    Ik twijfel tussen de Nikon D90 en D700 en raak er maar niet uit. Enerzijds trekt het compacte formaat van de eerste mij aan en anderzijds springen de kwaliteiten van de tweede er uit maar ook de ruime afmetingen en het forse gewicht (zeker met bv. een 24-70). Mijn hart wil de beste en mijn verstand gaat voor de handigste.
    En nu mijn vraag: is de D700 echt zoveel beter dan zijn concurrent en is zijn hogere kostprijs verantwoord voor een (weliswaar gepassioneerde) amateur? Alvast dank voor jullie reacties!

  • #2
    Re: D90 of D700?

    Indien je er de financiële middelen voor hebt, koop dan wat je hart begeert. Je verstand
    zal wel volgen. Dat is meestal zo bij een passie.
    Koop je daarentegen wat je verstand wilt, dan kun je het voorhebben dat je hart altijd
    een beetje blijft klagen en zagen. Dat is ook meestal zo bij een passie.

    Comment


    • #3
      Re: D90 of D700?

      D90 & D700 zijn bezwaarlijk concurrent te noemen, zijn twee totaal verschillende toestellen/ gamma

      D90 is Crop-camera terwijl een D700 FF is.

      Heb geen idee welke ervaring je al hebt in SLR maar om direct met een D700 te starten ?

      Nu ja, zoals hier al vermeld, als je het budget hebt.... 't verschil is maar een 900 €
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #4
        Re: D90 of D700?

        Heb zelf ongeveer 1 1/2 jaar geleden met deze vraag gezeten. Heb toen beslist voor de D700. Heb er nog geen enkel moment spijt van. Het is een prachtig toestel dat in alle lichtomstandigheden steeds betrouwbaar is. Hoe er wel rekening mee dat er naast de aankoop van de body er nog zeker een aanzienlijk budget moet gaan naar goed glas. De combinatie van deze 2 (body + prime lenzen) levert het gewenste resultaat.

        Comment


        • #5
          Re: D90 of D700?

          Ik zou toch eerder eens kijken naar D300(s) of D700.
          Racing Pics
          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

          Comment


          • #6
            Re: D90 of D700?

            De enige factor die mij tussen beide toestellen doet twijfelen is het formaat van de bodies: ik vrees namelijk dat ik er ga over twijfelen die grote D700 en dito lenzen mee te sleuren bij uitstappen of op reis. De kwaliteitskenmerken, de specificaties en de prijs van de D90 liggen inderdaad op een lager echelon maar ik vraag me af of de resultaten op bv. A3-formaat driemaal minder goed zullen zijn, ik heb ook geen plannen om op posterformaat te gaan afdrukken of de hele tijd in mindere lichtomstandigheden te schieten.
            Dat de breedhoekprestaties bij de DX minder zijn is dan weer een minpunt.
            Zijn er BD'ers die beide formaten bezitten en toch een voorkeur hebben als de reiskoffers gepakt worden?
            Laat het mij weten als ik begin te zagen...

            Comment


            • #7
              Re: D90 of D700?

              Voor het normale foto werk gebruik ik de D700. (vorig toestel D300)
              En als je eenmaal met de D700 gewerkt hebt wil je niks anders meer.
              Maar als ik op reis ga dan blijft de D700 thuis en neem ik de G11.
              Op reis blijft het een gesleur zo een zware body.
              2 x Nikon Z6 met wat glas
              www.janvanginkel.be

              Comment


              • #8
                Re: D90 of D700?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan Modaal Bekijk bericht
                De enige factor die mij tussen beide toestellen doet twijfelen is het formaat van de bodies: ik vrees namelijk dat ik er ga over twijfelen die grote D700 en dito lenzen mee te sleuren bij uitstappen of op reis. De kwaliteitskenmerken, de specificaties en de prijs van de D90 liggen inderdaad op een lager echelon maar ik vraag me af of de resultaten op bv. A3-formaat driemaal minder goed zullen zijn, ik heb ook geen plannen om op posterformaat te gaan afdrukken of de hele tijd in mindere lichtomstandigheden te schieten.
                Dat de breedhoekprestaties bij de DX minder zijn is dan weer een minpunt.
                Zijn er BD'ers die beide formaten bezitten en toch een voorkeur hebben als de reiskoffers gepakt worden?
                Laat het mij weten als ik begin te zagen...
                Het verschil in grootte en gewicht is geen punt als je echt gepassioneerd bent.

                En volgens mij ook niet qua comfort, bij de D90 en een goede lens ga je iets minder moeten 'sleuren', maar het blijft 'sleuren'. Dan ben je inderdaad beter met een prosumer/bridge, me dunkt.


                Passie en verstand (en budget) gaan nou eenmaal niet altijd samen.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: D90 of D700?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan Modaal Bekijk bericht
                  De enige factor die mij tussen beide toestellen doet twijfelen is het formaat van de bodies: ik vrees namelijk dat ik er ga over twijfelen die grote D700 en dito lenzen mee te sleuren bij uitstappen of op reis. De kwaliteitskenmerken, de specificaties en de prijs van de D90 liggen inderdaad op een lager echelon maar ik vraag me af of de resultaten op bv. A3-formaat driemaal minder goed zullen zijn, ik heb ook geen plannen om op posterformaat te gaan afdrukken of de hele tijd in mindere lichtomstandigheden te schieten.
                  Dat de breedhoekprestaties bij de DX minder zijn is dan weer een minpunt.
                  Zijn er BD'ers die beide formaten bezitten en toch een voorkeur hebben als de reiskoffers gepakt worden?
                  Laat het mij weten als ik begin te zagen...
                  In de lagere iso's is de kwaliteit foto's van de D90 vergelijkbaar met de D700. http://www.dxomark.com/index.php/eng...(brand3)/Nikon Je gaat het verschil qua kwaliteit pas zien wanneer je in de hoge iso's gaat werken. Met een goede kwaliteit wijdhoek lens zijn breed hoek prestaties geen probleem bij een D90

                  Zelf heb ik een Olympus E-P1 gekocht als mijn licht gewicht setje. Ik heb net een koffertje gekregen met een Olympus OM-2n SLR camera en OM lenzen en heb een adapter gekocht zodat ik ze kan gebruiken op mijn E-P1. Misschien een idee om ook eens naar de micro four thirds camera's (Panasonic GF1, GH1, G1 en Olympus E-P1,E-P2) kijken als gewicht een belangrijk punt is.

                  Last edited by Roosje; 8 januari 2010, 18:49.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90 of D700?

                    Waarom zou de DR van een D3 veranderen als ik een stukje van de sensoer gebruik bij een D3? Als het werkelijk waar is, zou ik de DX mode nooit gebruiken, maar croppen in PS, maar wat is het verschil met croppen in de camera
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90 of D700?

                      Een D700 is een goede camera als je wat van fotografie verstand hebt.

                      Als je pas begint in de wereld van de digitale fotografie zou ik eerder bescheidener beginnen vb D90.

                      Tegen dat je de D90 behoorlijk onder de knie ben je een paar jaar verder en dan zijn er weer nieuwere camera's en kun je bvb de opstap maken naar de D800 of D900.

                      Als je nu de D700 koopt ga je dat (als gepassioneerd fotoliefhebber) binnen een paar jaar waarschijnlijk ook doen, dus ben je in totaal veel meer geld kwijt.

                      Blijkt na een tijdje dat je ogen groter waren dan je passie dan heb je met de D90 heel wat geld uitgespaard.

                      En ja, een D90 is handiger op reis, deze neem je al eens meer mee dan dat je een hele dure camera en zwaardere camera zou meenemen
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90 of D700?

                        Bedankt voor je reactie Zunoel, je hebt me overtuigd om eerst voor de D90 te gaan. Voor de prijs van de body D700 heb ik nu een toestel met drie lenzen en binnen een paar jaar kan ik voor iets beter gaan (D900s met nachtzicht en handverwarmers...). De foto's van Roosje bewijzen wel dat de D90 wat in zijn mars heeft, en Roosje zelf ook natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90 of D700?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan Modaal Bekijk bericht
                          Voor de prijs van de body D700 heb ik nu een toestel met drie lenzen en binnen een paar jaar kan ik voor iets beter gaan (D900s met nachtzicht en handverwarmers...). De foto's van Roosje bewijzen wel dat de D90 wat in zijn mars heeft, en Roosje zelf ook natuurlijk.
                          Dank je wel

                          Ik ben zelf zeer tevreden met de D90 en zou hem zo weer kopen. Een jaar geleden zat ik in precies dezelfde dilemma als jij en dacht in eerst instantie, ik koop nu een D90 en over twee jaar wanneer de prijs van de D700 flink gezakt is koop ik hem wel, maar daar ben ik nu van afgestapt. De D90 voldoet aan al mijn eisen en ik ben zeer onder de indruk hoe goed hij het doet in de hogere iso's, meer heb ik niet nodig.

                          Een foto genomen bv met 3200 iso


                          1600 iso (niet op het goede oog scherpgesteld was handmatig scherp stellen aan het oefenen )
                          Last edited by Roosje; 8 januari 2010, 23:00.
                          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                          Comment


                          • #14
                            Re: D90 of D700?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan Modaal Bekijk bericht
                            Bedankt voor je reactie Zunoel, je hebt me overtuigd om eerst voor de D90 te gaan. Voor de prijs van de body D700 heb ik nu een toestel met drie lenzen
                            Beter een D90 met één goed objectief, dan drie mindere, beste standaardzoom is hier de 17-55 AF-S DX f2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: D90 of D700?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Waarom zou de DR van een D3 veranderen als ik een stukje van de sensoer gebruik bij een D3? Als het werkelijk waar is, zou ik de DX mode nooit gebruiken, maar croppen in PS, maar wat is het verschil met croppen in de camera
                              Dat vraag ik mij ook af, hoe kan in godsnaam de DRwaarde veranderen bij gebruik cropmodus.

                              Comment

                              Working...
                              X