Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 of D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 of D300

    Ik ben aan het overwegen om een nieuw fototoestel van het merk Nikon te kopen
    Ik was in het bezit van een D 40.
    Nu twijfel ik echter tussen twee modellen nl een Nikon D90 of D300
    Een D 90 zou ik dan eventueel nieuw kopen en D300 is echter niet meer nieuw te kopen dus ik zou die dan graag 2de hands kopen.
    Moet je dan opteren voor een nieuw toestel of een goed tweedehands?
    Kan mij iemand advies geven?
    Of weet iemand waar ik deze toestellen kan 2de hands kan vinden?

    [Mod]Hoort niet thuis in "Aangeboden". Daarom maar verhuisd naar "Camera's. TS heeft bericht gekregen. Indien dit niet het juiste forumonderdeel is, zien we morgen wel verder.[/Mod]
    Last edited by LesC; 9 oktober 2009, 22:01.

  • #2
    Re: D90 of D300

    Ach, hangt allemaal van de centen af die je wil besteden. Zelf zou ik voor een nieuwe D90 opteren: heb er zelf een en ben daar uitermate tevreden over: handig en zelfs bij hoge ISO nog prima resultaten. Zou dan liever wat investeren in goed glaswerk (voor zoverre je dat nog niet hebt voor je D40 ...)

    grts

    nolfinarium

    groetjes,
    nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
    fotosite: www.nolfinarium.be

    Comment


    • #3
      Re: D90 of D300

      ik weet niet of je Ken Rockwell kent? maar bij zijn review van de d90 heeft hij eigenlijk gezegd dat een d90 een d300 met filmfunctie is maar van plastiek..
      Nikon d90 + Nikon FE + Nikkor 50mm f/1.8 AF-D + 200° DIY inc. Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: D90 of D300

        kenrockwell overdrijft nogal graag. Moet je met een heel erg grote schep zout nemen.

        Pros d90:
        - film
        - kleiner, lichter

        Pros d300
        - steviger, betere bescherming tegen de elementen.
        - houdt beter vast (imho)
        - meer functies rechtstreeks beschikbaar, zonder dat je in het menu moet duiken
        - werkt met AI lenzen

        Een d300 kan je gerust tweedehands kopen, die sluiter gaat paar honderduizend fotos mee, geen idee hoe het zit met een d90, ik gok iets van een 50.000, dus dat moet je wel even nakijken als je die toch 2de hands zou aanschaffen.

        Comment


        • #5
          Re: D90 of D300

          Oorspronkelijk geplaatst door teun_2 Bekijk bericht
          kenrockwell overdrijft nogal graag. Moet je met een heel erg grote schep zout nemen.

          Pros d90:
          - film
          - kleiner, lichter

          pros d300
          - steviger, betere bescherming tegen de elementen.
          - houdt beter vast (imho)
          - meer functies rechtstreeks beschikbaar, zonder dat je in het menu moet duiken
          - werkt met ai lenzen

          een d300 kan je gerust tweedehands kopen, die sluiter gaat paar honderduizend fotos mee, geen idee hoe het zit met een d90, ik gok iets van een 50.000, dus dat moet je wel even nakijken als je die toch 2de hands zou aanschaffen.
          d90 100.000 :g
          Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

          Comment


          • #6
            Re: D90 of D300

            Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
            d90 100.000 :g
            once u go d300, u never go black........euhhhhhhhhh back


            Glenn
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: D90 of D300

              Tussen de D90 en de D300 heb ik ooit de D90 gekozen en nog geen seconde spijt gehad...integendeel :-)

              Dit is wel eens interessant om te lezen:

              Comment


              • #8
                Re: D90 of D300

                Zelf heb ik indertijd ook gekozen voor de D90 en heb nog geen minuut spijt, maar zo'n keus vind ik heel persoonlijk en het hangt ervan af wat jij belangrijk vind.

                Nog een interessante link waar de D90 zeer hoog scoort http://www.dxomark.com/index.php/eng...amera-rankings
                Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                Comment


                • #9
                  Re: D90 of D300

                  maak eerst voor jezelf uit wat je wil fotograferen, waar je dat wil doen, wanneer je dat wil doen en hoe vaak je dat wil doen

                  bekijk dan de specs van de beide toestellen en kijk welke je het beste in staat stelt om jouw soort fotografie te beoefenen

                  Greetz,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90 of D300

                    Ik wou ook kiezen tussen de D90 en de D300 maar de portefeuille koos spontaan voor de D90 ... Een supercomplete D90 (zie mijn uitrusting hieronder) heb je voor ruim 2.200 €. Ditzelfde met de D300 is een andere prijsklasse.
                    Troost U met de gedachte dat het binnenwerk van de D90 "bijna" hetzelfde is als de D300.
                    Het prijsverschil tussen beide wordt zeer weinig aangehaald lijkt me.

                    Als het budget er toch zou zij en je bent echt veel, veel bezig met fotografie dat zou ik voor de D300 gaan. Het is trouwens geen toestel om eens snel te geven aan kinderen of ouderen om een foto te maken. Op forums lees je vaak dat mensen thuiskomen en merken dat ze eigenlijk wat moeten meedenken. Maw, de groene knop op de D90 is meer dan welkom, het is ook een familiecamera...

                    Sukses

                    R
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90 of D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                      ...Maw, de groene knop op de D90 is meer dan welkom, het is ook een familiecamera...
                      ik ben van de oude slag (mijn eerste foto-ervaringen dateren uit de jaren 60 - een goedkope rangefinder van pa - en mijn eerste reflexervaringen dateren uit de jaren 70), maar ik hou helemaal niet van dat soort groene knoppen. Ik wil zelf actief diafragma en/of sluitersnelheid bepalen, en met die groene knop heb ik de indruk dat ik niet weet wat het toestel nu eigenlijk aan het doen is.
                      erik, Nikon materiaal

                      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90 of D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        ik ben van de oude slag (mijn eerste foto-ervaringen dateren uit de jaren 60 - een goedkope rangefinder van pa - en mijn eerste reflexervaringen dateren uit de jaren 70), maar ik hou helemaal niet van dat soort groene knoppen. Ik wil zelf actief diafragma en/of sluitersnelheid bepalen, en met die groene knop heb ik de indruk dat ik niet weet wat het toestel nu eigenlijk aan het doen is.
                        Inderdaad Erik, een camera moet je instellen naar je eigen fotografische kennis, heb je deze niet, dan ben je mischien beter af met een toestel met wat automatische voorinstellingen zoals een D90.

                        D300 heeft betere dichtingen, en is een stuk robuster, heeft ook de mogelijkheid AF fijntuning, kortom een méér semi pro toestel, maar wat er uitkomt als eindresultaat, zal in veel gevallen weinig van elkander verschillen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90 of D300

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          ik ben van de oude slag (mijn eerste foto-ervaringen dateren uit de jaren 60 - een goedkope rangefinder van pa - en mijn eerste reflexervaringen dateren uit de jaren 70), maar ik hou helemaal niet van dat soort groene knoppen. Ik wil zelf actief diafragma en/of sluitersnelheid bepalen, en met die groene knop heb ik de indruk dat ik niet weet wat het toestel nu eigenlijk aan het doen is.
                          Op de D90: een groene auto stand, nog wat automatische keuzes, en een M(anual)stand. Ik heb na het lezen van jouw bericht nog eens geprobeerd, maar die groene stand is absoluut niet vergrendeld en ook niet beveiligd met een paswoord. Ik heb zelfs de M-stand kunnen instellen. Is die opmerking van jou dus eigenlijk niet helemaal naast de kwestie?

                          Comment

                          Working...
                          X