Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d800/d4/d4x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: d800/d4/d4x

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    waar komt die idee toch vandaan dat een hogere resolutie van sensor plots scherpere lenzen nodig zou hebben?
    Geen idee, laatst een keer een 28-80 op mijn D7000 gezet en de foto's waren gewoon goed.
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #47
      Re: d800/d4/d4x

      De D700 is nu de goedkoopste full frame camera bij Nikon. Ze kunnen dan moeilijk 4000 euro vragen voor de opvolger. Daar geloof ik nu eens niets van zie.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #48
        Re: d800/d4/d4x

        Ik vind het ook een rare evolutie, dus ik neem het met een korrel zout.

        De zeer geliefde D700 was "budget" D3 - maar leek uiteindelijk 95% op een D3.
        Nikon komt daarna met D3x van duizenden euros. De uitstekende "studio camera" tot medium ISO en lang (nog steeds) de best presterende fullframe op lage ISO.

        En nu zou Nikon geen D4x meer maken, maar van de opvolger van de D700 het hoge MP monster maken? Zeer vreemde evolutie. Dus mensen die opnieuw een body met zeer goede ISO's wil, zal dan moeten uitwijken naar een D4 van 5000 euro?


        Enige dat ik mij kan inbeelden is dat ze de 5D II (of IV) willen overtreffen qua MP's. Maar dan heb je een hele groep van klanten die staan te wachten op een D700 update maar niets willen met 36MP's en de daar bijhorende teleurstellende hoge ISO's. (cf. A77)

        Comment


        • #49
          Re: d800/d4/d4x

          De stap van 12 MP voor de D700 naar een 36MP voor de opvolger kan ik ook moeilijk aannemen.
          16 of 24 MP lijkt me realistischer.
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

          Comment


          • #50
            Re: d800/d4/d4x

            Van 12MP naar 36MP is volgens mij helemaal niet zo verwonderlijk.

            Er wordt volgens mij al te gemakkelijk vanuit gegaan dat Nikon zomaar om het even welke sensor uit de mouw kan schudden. Niet dus... Nikon had in begin 2008 enkel de 12MP sensor die ook in de D3 werd gebruikt. De D700 profileerde zich daardoor als "actie" toestel, mede door de AF die onveranderd werd overgenomen en de optionele 8FPS met de grip. Gebruikers die ECHT hogere MP wensten, stapten toen over naar de Canon 5D2. Sony had pas eind 2008 24MP, en de D3X kwam pas in het begin van 2009. Dat was dan ook de sensor die in de D700X verwacht werd, maar dit feestje ging niet door, mogelijk omdat deze sensor niet het " o zo belangrijke " video ondersteunde? De hier gerumourde 36MP FF sensor lijkt dus een logische evolutie op deze 24MP. Al bij al heeft het nog heel lang geduurd. Maar Sony moest blijkbaar nog een oplossing vinden voor overhittingsproblemen op deze sensor.

            Hoogstwaarschijnlijk gaat deze 36MP D800 nog een klassieke DSLR met OVF worden. Een D4X wordt dan volledig overbodig, zeker als kleur, DR en lage ISO van een voldoende hoog niveau zijn. Ook de toch vrij hoge verwachte prijs van de D800 kan hier een indicatie van zijn.

            De D4 en misschien D400 zouden wel eens mirrorless met EVF kunnen worden met de on-sensor phase detecion AF uit de Nikon 1 reeks. De D4 zou een 18MP sensor krijgen met alweer de nadruk op record hoge ISO's. De D400 is het meest onzeker omdat de sensor ook uit de Nikon stal moet komen vanwege deze specifieke on-sensor AF.

            Lets' wait and see

            Comment


            • #51
              Re: d800/d4/d4x

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Van 12MP naar 36MP is volgens mij helemaal niet zo verwonderlijk.

              Er wordt volgens mij al te gemakkelijk vanuit gegaan dat Nikon zomaar om het even welke sensor uit de mouw kan schudden. Niet dus... Nikon had in begin 2008 enkel de 12MP sensor die ook in de D3 werd gebruikt. De D700 profileerde zich daardoor als "actie" toestel, mede door de AF die onveranderd werd overgenomen en de optionele 8FPS met de grip. Gebruikers die ECHT hogere MP wensten, stapten toen over naar de Canon 5D2. Sony had pas eind 2008 24MP, en de D3X kwam pas in het begin van 2009. Dat was dan ook de sensor die in de D700X verwacht werd, maar dit feestje ging niet door, mogelijk omdat deze sensor niet het " o zo belangrijke " video ondersteunde? De hier gerumourde 36MP FF sensor lijkt dus een logische evolutie op deze 24MP. Al bij al heeft het nog heel lang geduurd. Maar Sony moest blijkbaar nog een oplossing vinden voor overhittingsproblemen op deze sensor.

              Hoogstwaarschijnlijk gaat deze 36MP D800 nog een klassieke DSLR met OVF worden. Een D4X wordt dan volledig overbodig, zeker als kleur, DR en lage ISO van een voldoende hoog niveau zijn. Ook de toch vrij hoge verwachte prijs van de D800 kan hier een indicatie van zijn.

              De D4 en misschien D400 zouden wel eens mirrorless met EVF kunnen worden met de on-sensor phase detecion AF uit de Nikon 1 reeks. De D4 zou een 18MP sensor krijgen met alweer de nadruk op record hoge ISO's. De D400 is het meest onzeker omdat de sensor ook uit de Nikon stal moet komen vanwege deze specifieke on-sensor AF.

              Lets' wait and see
              Betwijfel dit toch. Een EVF D4 zou andere objectieven vereisen om efficient te zijn, en zou niet meer het vlaggeschip zijn van Nikon. De enige uitleg zou ik kunen vinden in een D800x en een D800s (NR zegt niet al te veel), of een D700x die andere specificaties zou hebben.

              YMMV Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #52
                Re: d800/d4/d4x

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Betwijfel dit toch. Een EVF D4 zou andere objectieven vereisen om efficient te zijn, en zou niet meer het vlaggeschip zijn van Nikon. De enige uitleg zou ik kunen vinden in een D800x en een D800s (NR zegt niet al te veel), of een D700x die andere specificaties zou hebben.

                YMMV Nerdi
                Ik denk hier bij de D4 toch specifiek aan een "dik" F-mount toestel en niet aan een compacte mirrorless. Vergelijk het met de Sony translucent toestellen, maar dan zonder de spiegel Misschien is de D4 wel modulair zodat er kan gekozen worden tussen verschillende sensor packs?

                Verder geloof ik inderdaad dat er nog plaats is voor een verbeterde D700: 16-20MP, 8FPS zonder batterij grip en niet te vergeten... video

                Comment


                • #53
                  Re: d800/d4/d4x

                  Ik heb iets dergelijks gesuggereerd in een topic over de translucents van Sony. On-sensor phase detection AF zou deze generatie van translucents misschien meteen de laatste maken...En dan zit er niets meer in de weg van de sensor . Als Nikon met zoiets zou komen, bravo .
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                  Comment


                  • #54
                    Re: d800/d4/d4x

                    Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                    Ik heb iets dergelijks gesuggereerd in een topic over de translucents van Sony. On-sensor phase detection AF zou deze generatie van translucents misschien meteen de laatste maken...En dan zit er niets meer in de weg van de sensor . Als Nikon met zoiets zou komen, bravo .
                    in een gewone reflex zit er toch ook niets in de weg van de sensor. Om echt voordeel te hebben van de technologie van het spiegelloze zou je ook je volledige lenzenarsenaal moeten gaan vernieuwen, aangezien het enige voordeel van die spiegel uit de weg halen bestaat in een kortere registerafstand waardoor er minder nood is aan retrofocuslenzen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #55
                      Re: d800/d4/d4x

                      Ja, maar daar verlies je telkens even continuous AF, en moet die gaan voorspellen waar het doelwit naartoe gaat (voor alle duidelijkheid: bij continuous shooting, bedoel ik).

                      De translucents waar ik het op had ("On-sensor phase detection AF zou deze generatie van translucents misschien meteen de laatste maken...En dan zit er niets meer in de weg van de sensor."), zijn uitgerust met een semi-doorlaatbare spiegel. De nieuwere zijn wel beter dan de vorige generatie (er zit een nieuwe soort coating op, misschien heeft Sony er nog wat aan aangepast), maar zonder is het uiteraard nog beter.
                      Last edited by JorisVdB; 9 oktober 2011, 17:09.
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment


                      • #56
                        Re: d800/d4/d4x

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        in een gewone reflex zit er toch ook niets in de weg van de sensor. Om echt voordeel te hebben van de technologie van het spiegelloze zou je ook je volledige lenzenarsenaal moeten gaan vernieuwen, aangezien het enige voordeel van die spiegel uit de weg halen bestaat in een kortere registerafstand waardoor er minder nood is aan retrofocuslenzen.
                        Deels mee eens. Ik herhaal nog eens dat wanneer Nikon zijn F-mount laat vallen ze wel meteen de boeken kunnen toedoen.

                        Denk in de plaats gewoon even aan alle elektronische snufjes waar de Nikon V1/J1 nu al mee uitgerust zijn (zeer hoge FPS, Smart Photo Selector, Motion Snapshot) de snellere en preciezere hybride on-sensor AF (gedaan met front-backfocus ), geen spiegelklap meer bij kritische sluitertijden.

                        Nadeel is wel dat we de OVF zullen moeten inleveren. In theorie zou de body wel goedkoper en lichter moeten worden door de eenvoudiger assemblage (flink aantal minder bewegende onderdelen, geen prisma, geen AF module onderaan in het camerahuis)

                        Comment


                        • #57
                          Re: d800/d4/d4x

                          De eerste (bewerkte?) foto's van het nieuwe toestel zijn opgedoken:

                          Last edited by frank207be; 20 november 2011, 08:18.

                          Comment


                          • #58
                            Re: d800/d4/d4x

                            net ook zien passeren op twitter.

                            ziet er best ok uit
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #59
                              Re: d800/d4/d4x

                              Oeps, was nog niet goed wakker

                              Bevestiging van eerdere rumors

                              Last edited by romulus; 20 november 2011, 09:18. Reden: Nog niet wakker
                              We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                              Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                              Comment


                              • #60
                                Re: d800/d4/d4x

                                36 MP.... Nikon gaat nu toch niet gaan meedoen aan dat waar Canon al die jaren vrolijk heeft aan meegedaan: de megapixelrace ? Of moeten we een high-ISO monster verwachten in de vorm van de D4, en wordt dit de nieuwe D3X in een D700(-achtige) body ?
                                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                                Comment

                                Working...
                                X