Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Discussie: D80 histogram en PS

Standaard D80 histogram en PS

Hi,

Het is al van in het begin dat mijn D80 histogram niet overeenkomt met diegene in PS, op mijn D80 scherm ziet de foto er dan goed belicht uit en in Ps is hij altijd onderbelicht. De histogram in PS ligt ook altijd meer naar links (logisch naturlijk).
    Hebben andere D80gebruikers dit ook?

mvg
    glenn
    ps: dit heeft niks met onder of overbelichten te maken, want dan zou de histogram op de D80 moeten verschuiven, hij volgt echter wel niet PS, dus ofwel levert hij een soort van 'onderbelichte' fotos af tov van PS ofwel klopt de D80 zijn histogram niet.......

enige suggesties?
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Standaard Re: D80 histogram en PS

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
    Hi,

Het is al van in het begin dat mijn D80 histogram niet overeenkomt met diegene in PS, op mijn D80 scherm ziet de foto er dan goed belicht uit en in Ps is hij altijd onderbelicht. De histogram in PS ligt ook altijd meer naar links (logisch naturlijk).
    Hebben andere D80gebruikers dit ook?

mvg
    glenn
    ps: dit heeft niks met onder of overbelichten te maken, want dan zou de histogram op de D80 moeten verschuiven, hij volgt echter wel niet PS, dus ofwel levert hij een soort van 'onderbelichte' fotos af tov van PS ofwel klopt de D80 zijn histogram niet.......

enige suggesties?
    Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben, maar staat je toestel ingesteld in de kleurmodus Adobe RGB, of in sRGB ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben, maar staat je toestel ingesteld in de kleurmodus Adobe RGB, of in sRGB ?
    heb dat proberen zoeken maar vind dat niet terug
    zou eens goed kunnen want mijn RGB histogrammen apart verschillen ook....

Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

heb dat proberen zoeken maar vind dat niet terug
    zou eens goed kunnen want mijn RGB histogrammen apart verschillen ook....

Glenn
    Bij de D80 weet ik ook niet waar dat zit, maar ergens in je menu cameraatje-Kleurruimte.

kheb het gevonden onder 'eigen' instellingen van de foto, maar ik dacht dat PS automatisch de juiste kleurweergave mee opende?
    dus bv auto sRGB bij een sRGB genomen foto?

Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Juist getest en ps vraagt het idd, dus daar ligt het niet aan, mijn kleurprofiel is prima.
    De foto toont gewoon goed op de D80 en veel te donker op PS.......
    Weet niet of dit aan de RGBhistogram ligt of niet....

Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

In PS kan je instellen wat het programma doet met kleurenruimtes bij het openen van een foto. Kleurenruimte van de foto overnemen of de foto aanpassen aan een vooraf bepaalde kleurenruimte.

Ik weet niet wat de standaard-instelling is en weet ook niet of zo'n andere kleurenruimte je histogram kan laten verschuiven.

Zie ook hier:
    http://forum.belgiumdigital.com/arch.../t-160161.html

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
    In PS kan je instellen wat het programma doet met kleurenruimtes bij het openen van een foto. Kleurenruimte van de foto overnemen of de foto aanpassen aan een vooraf bepaalde kleurenruimte.

Ik weet niet wat de standaard-instelling is en weet ook niet of zo'n andere kleurenruimte je histogram kan laten verschuiven.

Zie ook hier:
    http://forum.belgiumdigital.com/arch.../t-160161.html
    bedankt maar dit is het probleem niet vrees ik
    mijn foto staat gewoon veel levendiger en lichter op mijn D80 dan op PS

glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

ik moet bij het histogram (PS) de midtones (middelste driehoekje) altijd naar links verschuiven en contrast wat optrekken om in de buurt van de D80 te komen, dit is toch niet normaal?

glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Geld dit enkel voor d80 foto's?

Scherm callibreren?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
    Geld dit enkel voor d80 foto's?

Scherm callibreren?
    Schermcallibratie, heeft toch niets met je histogram te maken.

Schermcallibratie, heeft toch niets met je histogram te maken.
    idd, en scherm is ook gecalibreerd...

Glenn

ps: nog wa testjes gedaan en het ligt dus voor 90% een het middelste driehoekje van histogram van PS, zet PS dit soms standaard ergens ofzo?
    Laatst gewijzigd door Mordred; 20 februari 2008 om 12:00
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Ik heb zojuist eens dezelfde vergelijking gemaakt met mijn D300, en ik moet zeggen dat het histogram in CS3 heel goed gelijkend is aan dat op de camera, alleen staat deze in de camera over de ganse lijn wat hoger.
    Ik ben dan ook nog eens de apparte rood, groen, blauw, histogrammen gaan bekijken per kleur, en deze tonen ook net hetzelfde patroon , de beelden zijn wel gemaakt in de AdobeRGB kleurruimte.
    In PS kan je ook nog eens onder bewerken-kleurinstellingen gaan kiezen voor ingesloten profielen behouden, zorg ervoor dat dit aanstaat.

Ik heb zojuist eens dezelfde vergelijking gemaakt met mijn D300, en ik moet zeggen dat het histogram in CS3 heel goed gelijkend is aan dat op de camera, alleen staat deze in de camera over de ganse lijn wat hoger.
    Ik ben dan ook nog eens de apparte rood, groen, blauw, histogrammen gaan bekijken per kleur, en deze tonen ook net hetzelfde patroon , de beelden zijn wel gemaakt in de AdobeRGB kleurruimte.
    In PS kan je ook nog eens onder bewerken-kleurinstellingen gaan kiezen voor ingesloten profielen behouden, zorg ervoor dat dit aanstaat.
    bedankt, maar het ligt niet echt aan mijn kleurenprofielen, het ligt aan mijn middelste driehoek (midtones of gamma slider) als ik die naar links verleg dan klopt het ogeveer, zeer raar.

Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

gebruik je een customcurve
    die dan door PS ni wordt gezien of zo ?
    hoe ziet 't er uit met Capture ? (Nikon Soft)
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Sorry dudes, kheb het gevonden.
    Aangezien de foto idem in PS als windows viewer toonde, en de curves niet echt ZOveel verschillen, dit in combinatie met dat gammadriehoekje...... begon ik toch wel aan de brightness van mijn monitor te twijfelen.....

mijn huey software opengedaan, even 'aanpassen aan licht' en 'zonder calibratie' aan en afgevinkt en hij sprong een eind omhoog in brightnes
    De instellingen zijn nog IDENTIEK als voor ik aan en afvinkte!!! dit kan toch niet man....djeez maw heb ik nu mijn laatste 100fotos ofzo veel te fel in brightness weggesaved

Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Aangezien de foto idem in PS als windows viewer toonde, en de curves niet echt ZOveel verschillen, dit in combinatie met dat gammadriehoekje...... begon ik toch wel aan de brightness van mijn monitor te twijfelen.....

mijn huey software opengedaan, even 'aanpassen aan licht' en 'zonder calibratie' aan en afgevinkt en hij sprong een eind omhoog in brightnes
    De instellingen zijn nog IDENTIEK als voor ik aan en afvinkte!!! dit kan toch niet man....djeez maw heb ik nu mijn laatste 100fotos ofzo veel te fel in brightness weggesaved

Glenn
    Dus toch je monitor, en zag je dat dan niet in alles wat je opende ? dat alles wat aan de donkere kant was ?
    Nu, probleem opgelost, en dat is wat telt

Glenn

ik twijfel daar ook vaak over, ik zit hier met een dell 24" en die brightness staat op 100. Als ik een foto bewerk dan zit ik ook altijd met de vraag van: "hoe gaan de anderen dit zien." je kan wel bepaalde zaken rekening mee houden maar er zijn talloze verschillende mensen/schermen/brightnessen die u foto openen :-)
    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
    ik twijfel daar ook vaak over, ik zit hier met een dell 24" en die brightness staat op 100. Als ik een foto bewerk dan zit ik ook altijd met de vraag van: "hoe gaan de anderen dit zien." je kan wel bepaalde zaken rekening mee houden maar er zijn talloze verschillende mensen/schermen/brightnessen die u foto openen :-)
    yep indeed, maar als je je gamma slider moet gaan verschuiven om de foto een beetje op je camera LCD te laten gelijken...............denk er dan eerst aan, anders zit je met al die te hoog 'belichte-bewerkte' fotos zoals ik

Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Gretagmacbeth EyeOne Pro, en regelmatig herafstellen
    Maar als je naar een labo gaat, waar ze met deze instellingen een loopje nemen, ben je er toch aan voor je moeite
    Daarom fotograferen veel vakfotografen die samenwerken met een drukkerij/afdruklabo een grijskaart en een kleurenkaart mee met hun werk.

Brightness 100?!?Krijg je dan geen pijn aan je ogen?Als ik m'n monitor een tijdje op 65 hou krijg ik al pijn ...

Walter

Ik heb niet zo lang geleden een D80 aangeschaft en ik ondervind alleszins geen afwijkingen wat de belichting betreft. Ik kom van een Sony R1 en daar had ik toch wat meer werk aan om belichting, contrast, witbalans etc achteraf wat bij te stellen. Natuurlijk hangt veel af van je monitorinstellingen hoe je achteraf het resultaat beoordeelt. Allicht kan een geoefend oog de monitor op punt stellen, maar ik heb toch gekozen om dit softwarematig te doen. Mijn prints bijvoorbeeld, zijn na calibratie van het scherm toch duidelijk meer in overeenstemming gebracht met hetgeen ik op mijn scherm zag. Dus ik denk ook dat er niets mis is met je camera.Mvg Patrick

Regels voor berichten