Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70s problemen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70s problemen...

    Hoi allemaal.

    Ik heb sinds enige tijd een 2dehands D70s, ik heb er steeds mooie foto's mee kunnen maken. Aangezien ik bij de aankoop 4 kaartjes van 512 Mb had gekregen, heb ik me na enige tijd een nieuw kaartje gekocht. Een SanDisk UltraII 4 Gb kaartje.
    Natuurlijk eerst getest of de camera zo'n "nieuw" kaartje wel aankon, en het werkte perfect. De teller gaf aan dat er 717 foto's in de hoogste resolutie in RAW op pastte... WAUW, wat een groot aantal

    Ondertussen al heel wat foto's mee gemaakt, en heel af en toe gaf het kaartje een error. Camera uit en weer aan zetten, zorgde ervoor dat de error weg ging, en ik weer gewoon foto's kon maken.

    Vorige week met de kids naar het bos gegaan, en enkele foto's getrokken. Maar de foto's nog niet op m'n PC gekopiëerd. Vandaag kwam de Sint bij mijn ouders langs, dus waren we met de kids present, en de D70s werd in de aanslag gehouden. De camera heeft enkele maken een error gegeven, maar de teller telde mooi af, dus alles ging goed, dacht ik.
    Tot ik thuis kwam en het C-F kaartje in m'n PC propte... De foto's van vorige week stonden er mooi op in het *.NEF formaat... Mooie bestandsnamen in DSC_7316.NEF dus, maar ook een heel aantal bestanden op het kaartje als DSC[7317.NAF ...
    Het onderstrepingsteken in de bestandsnaam is dus veranderd naar een vierkant haakje, en de bestandsextensie is veranderd naar *.NAF ...

    Om eventueele problemen op te lossen, wilde ik het kaartje formatteren, dus wil ik die *.NAF bestanden op mijn HDD zetten, wie weet valt er uiteindelijk nog iets van te "redden". Maar ook dat lukt niet. Mijn XP-verkenner geeft aan dat hij "geen gegevens van het bronbestand of de bronschijf kan lezen" ...

    Met het kaartje terug in de camera, kan ik die *.NAF bestanden ook niet bekijken. Als ik dan nieuwe foto's maak, kan ik die wèl opnieuw bekijken op de D70, maar als ik het kaartje in m'n PC steek, staan er 2 mappen in de DCIM-map. 100ND70S en 101ND70S. Ik weet wel dat mijn camera een nieuwe map maakt als er 100 foto's in de eerste map staan, maar op mijn PC kan ik die 2de map niet openen... "Bestand of map is beschadigd en onleesbaar"

    Iemand enig idee of het mogelijk is de foto's toch te recupereren, voordat ik het kaartje weer formatteer??

  • #2
    Re: D70s problemen...

    Error en hopen dat het goed gaat...................
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D70s problemen...

      Niemand die me enige tip kan geven??

      Comment


      • #4
        Re: D70s problemen...

        uw toestel al rechtstreeks aan je pc geconnecteerd?
        (dmv usb kabel)
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: D70s problemen...

          Zat er bij je geheugenkaartje een licentie voor de RescuePro software van Sandisk? Met wat geluk kun je daarmee nog een pak foto's recupereren. Het is alleszins afgeraden van nu foto's te nemen op dat kaartje, dat overschrijft de 'verloren' foto's permanent!

          Een je de bestanden gerecupereerd hebt, kun je best het kaartje formatteren in je camera alvorens opnieuw te fotograferen.

          Comment


          • #6
            Re: D70s problemen...

            Wat je ook kan proberen, de extensie "naf" zelf hernoemen naar nef en kijken of je ze dan kan openen.
            En zoals reeds vermeld je kaartje steeds in je toestel formateren, nooit via de pc.
            lucv.be - instagram - facebook

            Comment


            • #7
              Re: D70s problemen...

              Ik heb bij m'n kaartje geen software gekregen, ik kan aa de bestandsnamen niets wijzigen en ik heb ook geprobeerd de kaart in het toestel te lezen via de USB-kabel. Allemaal nutteloos... :S

              Comment


              • #8
                Re: D70s problemen...

                Als ik het me goed kan herrineren kan de D70s net als de D50 van mij kaartjes aan van maximum 2GB. Een groter kaartje kan daardoor problemen geven.
                Welke error geeft je toestel?

                Comment


                • #9
                  Re: D70s problemen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door vanhyfte.johnny Bekijk bericht
                  Als ik het me goed kan herrineren kan de D70s net als de D50 van mij kaartjes aan van maximum 2GB. Een groter kaartje kan daardoor problemen geven.
                  Welke error geeft je toestel?
                  Dat is niet waar hoor, gebruik bij mijn toestel Extreme III kaartjes van 4GB en die werken perfect...
                  MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

                  Comment

                  Working...
                  X