Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 - status backfocus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 - status backfocus?

    Beste,

    Ik gebruik momenteel nog een D70, maar deze begint stilaan te haperen (geheugenkaart die plots niet meer leesbaar is - wordt steeds erger tot het totaal niet meer werkt - ik heb dit eerder gehad toen hebben ze het gehele kaartlees-gedeelte van de camera moeten vervangen)

    Daarom ben ik momenteel aan het uitkijken naar een vervanger/opvolger, bedoeling is wel om deze pas te kopen op het moment dat mijn D70 het finaal heeft opgegeven.

    Nu lijkt de D7000 mij wel een prima opvolger, alleen lees ik op internet enorm veel "verhalen" over mogelijk backfocus problemen.

    Vandaar mijn echte vraag: wat is daar nu echt van aan? de D7000 heeft AF finetuning waarmee je per lens de focus kan calibreren, maar ik lees vaak dat zelf met maximale AF-compensatie, de focus nog steeds niet juist zit.

    Ook de D70 was bij de introductie in 2004 in hetzelfde bedje ziek, maar toen betrof het enkel de eerste reeks en heeft nikon dat bij latere modellen opgelost (dacht ik toch)

    Dus vandaar: heeft de D7000 echt deze problemen, of is het allemaal overroepen, betrof het hier ook enkel de eerste modellen en is dat ondertussen opgelost, of was het echt niet zo erg als je zou gaan geloven als je de "verhalen" op internet leest?

    Als m'n D70 het begeeft wil ik namelijk wel gelijk met een goede D7000 verder kunnen, zonder deze eerst gelijk enkele weken te moeten missen voor nazicht bij nikon service...

    bedankt,
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

  • #2
    Re: D7000 - status backfocus?

    geen last van hier.... die die ik heb is scherp, zonder correctie
    www.aeri-photography.be

    Comment


    • #3
      Re: D7000 - status backfocus?

      Wellicht weer overroepen hoor ik heb mijn D90 vervangen voor een D7000 en daar ben ik heel tevreden mee.
      Ik had een Tokina lens met een Back focus probleem (het probleem zat in de lens) met die D7000 kon ik deze zelfs perfect fine-tunen in het menu.

      wel off topic maar kom..
      Waar ik ook verast van was bij die D7000 is dat je ook manuele lenzen kan gebruiken en benoemen.
      Als je een nieuwe manuele lens op de body steekt dan kan je die lens een naam geven, en je stelt het maximale diafragma in. eens je dat hebt gedaan (en dat moet je maar 1 keer doen per lens) zie je in de digitale display het diafragma meegaan als je aan de diaframgmaring van de lens draait.
      De lichtmeting werkt dus ook perfect daarop ik had dit niet op mijn D90

      Comment


      • #4
        Re: D7000 - status backfocus?

        Zoals hierboven al is aangehaald: veel lenzen hebben een kleine afwijking, veel minder lenzen een grote. Bij eerdere toestellen had je daar verder geen invloed af, je body moest dan worden bijgesteld. Met de D7000 heb je dat zelf in de hand. Als een lens er echt zo ver naast zit dat het met +/- 20 niet is bij te stellen, is de lens meestal serieus onbruikbaar op ieder toestel, ook oudere.
        Verder is de D7000 op alle punten een grote vooruitgang.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: D7000 - status backfocus?

          Het is juist door de aanwezigheid van AF-finetuning op de D7000 dat vele mensen kritischer geworden zijn dan ze voorheen waren. Nu zit iedereen te experimenteren met zo'n focusblad om toch maar 100% zeker te zijn dat de scherpstelling OK is, terwijl men hier vroeger niet zo mee bezig was omdat men toch niets kon instellen.

          De D7000 is een dijk van een camera, en qua beeldkwaliteit (vooral hoge ISO en dynamisch bereik) stukken beter dan de D70. Dus ga er voor! Je zal je afvragen waarom je het nog niet veel eerder had gedaan.
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: D7000 - status backfocus?

            Geen enkel probleem hier "Right on the money".
            D7000 =>
            Grt, Amaat
            The fun begins where the road ends
            BD Lidnummer : BD2057BE

            Comment


            • #7
              Re: D7000 - status backfocus?

              Hier ook geen probleem met mijn D7000, zeer goede camera en zeer scherp met bepaalde lenzen (mijn favoriet is de 35mm 1.8)

              Heb wel mijn lenzen een klein beetje moeten finetunen om de focus perfect te krijgen. Ik denk dat ik tussen -5 en +7 heb moeten bijstellen voor mijn verschillende lenzen, ideale feature dus dat we kunnen bijstellen.

              Niet te lang nadenken over die kritiek, het is meestal een luide minderheid die op fora zit te klagen. Er zullen waarschijnlijk wel wat D7000's zijn geweest met backfocus problemen, maar je hoort de goede ervaringen niet altijd he

              Comment


              • #8
                Re: D7000 - status backfocus?

                Nog geen negatieve commentaren dus :-)
                Hier ook een tevreden D7000 gebruiker.
                Degelijk toestel, stoer gebouwd en knopjes lekker handig geplaatst zoals op de D70 waar ik ook van kom.Het verschil in prestatie,iso's,snelheid en beeldkwaliteit is hoog t.o.v de D70.
                Go for it !

                Comment


                • #9
                  Re: D7000 - status backfocus?

                  Denk dat dit probleem zich vooral voordeed met de eerste D7000's.
                  Het exemplaar wat is dus had (gekocht toen hij net uit was) was 1 groot drama.

                  Zelfs na calibratie bij Nikons repair service was hij nog niet goed.
                  Daarna een nieuwe gekregen en deze was perfect!
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: D7000 - status backfocus?

                    Heb 1 jaar geleden, mijn D70s vervangen door de D7000.
                    De camera heeft nergens last van.
                    Het verschil met de D70 is enorm, je zal spijt hebben nog niet eerder te zijn overgestapt.
                    Ga de camera even testen, en overtuig jezelf.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

                    Comment


                    • #11
                      Re: D7000 - status backfocus?

                      Ook wel problemen gehad met mijn D7000, 01-08-2011 gekocht.
                      Mijn 35-70 2.8 is een lens van 1998, backfocus, moet tot -20 instellen, heeft nog klein beetje backfocus, maar aanvaardbaar, bij procirep zeggen ze dat het de lens is.
                      Dan mijn 80-200 2.8 ook tot -16 moeten instellen, is wel ok hoor.
                      Een nieuwe 50 1.4 gekocht eind 2011 ook backfocus, -19 moeten instellen, bij procirep geweest en die kunnen ze zonder probleem corigeren op 0 nu, is perfect.
                      Als iemand mijn 35-70 2.8 lens wil testen, wil ik dat graag eens weten uit nieuwsgierigheid, die lens is echt wel goed hoor, erg scherp ook
                      Wil eigenlijk ook wel eens een groethoek kopen maar weet nog niet welke, 18 tot 35 mm interseren mij wel,
                      De D7000 is wel een toestel met veel mogelijkheden,
                      Mooi afgewerkt ook wel vind ik
                      Groeten iedereen

                      Comment


                      • #12
                        Re: D7000 - status backfocus?

                        Dus blijkbaar toch allemaal niet zo dramatisch als je soms zou denken als je alles op internet leest.

                        Maar inderdaad, het zijn vaak die enkele ontevreden gebruiker die het hardste roepen, de meerderheid tevreden gebruikers hoor je meestal niet...

                        Goed, dan wordt het een D7000.... nu wachten tot de D70 het helemaal opgeeft, heb met het vrouwtje afgesproken dat de D7000 er pas mag komen als de D70 het helemaal begeven heeft...
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                        Comment


                        • #13
                          Re: D7000 - status backfocus?

                          voetbal er eens mee

                          Comment


                          • #14
                            Re: D7000 - status backfocus?

                            En ? Is de D7000 er ondertussen al ?
                            Ik heb er ook zo ééntje, en ik heb ook nog niets ondervonden van backfocus.
                            Ik vind het het een super toestel ! Ik kom van een D50 en ik moet zeggen, de D7000 is een prima toestel !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: D7000 - status backfocus?

                              Ik had er nooit last van... al jaren... tot ik bij de laatste keren met mijn Sigma 30mm F1.4 merkte dat hij elke keer verder focustte dan ik wou.
                              Vreemd dat het probleem zo 'plots' opduikt. Ofwel heb ik er anders nooit een probleem mee gehad dat ik er geen attentie op deed.
                              Met andere lenzen geen problemen.

                              Enfin, toch wanneer ik de A of S stand gebruik... in auto mode stelt hij blijkbaar wel correct scherp.
                              Heb nu de fijnstelling op -10 gezet en het is beter.
                              Last edited by anonymous; 1 september 2016, 14:22.

                              Comment

                              Working...
                              X