Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70, Vragen en Antwoorden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70, Vragen en Antwoorden.

    Ik heb in de gaten dat er steeds meer D70 eigenaren bijkomen.
    Veel beginners (net als ik) zitten toch nog met veel vragen omtrend het gebruik van een digitale spiegelreflex camera.
    Misschien is het wel nuttig om bij deze een topic te openen waar je met je vragen terecht kunt.
    Dan blijft het een beetje overzichtelijk en kan men van alles terugvinden in deze topic over de digitale spiegelreflex met name de D70.
    Groeten Sambal.

    ps. Zoals JDM een paar replys verder opmerkt om de vragen zelf in het rood te vermelden is een goed idee!!
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Laat ik zelf als eerste van wal steken.
    De overgang van mijn G3 naar Spiegelreflex heb ik als volgende ervaren:
    Ik verbaasde me over de snelheid, een onmisbaar item.
    Wat me nu, in het beginstadium, een beetje tegen valt is dat als ik met mijn G3 100 fotos maakte, lukte er bij wijze van spreken 99 van.
    Nu, met de D70, als ik er 100 maak zijn er maar 10 echt naar mijn zin.
    Ik heb het idee dat ik scherpte mis.
    Al veel geexperimenteerd in P,S,A en M stand.
    Ik vraag me af waar het aan lig, ik denk toch aan de instellingen.
    Er valt natuurlijk nog veel te leren in de echte wereld van de fotografie.
    Groeten Sambal
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Ik zal mijn posts hier maar eens herhalen dan

      Ik heb net hetzelfde probleem als sambal.

      ONSCHERPTE .........

      Nog mensen met dit probleem ??
      Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

      Comment


      • #4
        Geen problemen met onscherpte....

        Maar waar ziet men de teller van het aantal foto's dat er al met een d-70 getrokken zijn ?
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          Ik zal je ook mijn ervaring geven
          om te beginnen heb ik een Nikon 5700 en een D70
          verschil wat snelheid is ongelooflijk de D70 is 100x rapper
          wat kwaliteit van de foto's betrefd wel hier hangt alles af van welke lens je gaat gebruiken
          met de standaard kit lens ben je zeker aardig opweg maar om echt scherpe foto's te nemen zoals ik deed met de 5700 heb ik me een 80-200mm 2.8 ED moeten aanschaffen daarvoor had ik een sigma 70-300mm 4.0-5.6 en ik moet zeggen daar lukte ook maar 30% van in vergelijking met de 5700 die daar veel beter in skoort wel 80% van de foto's zijn goed.
          Nu ben ik dus in het bezit van de 80-200mm 2.8 lens en deze foto's zijn zelfs iets beter dan met de 5700 ( maar weer extra 1000€ hé)
          het verschil is dus nu zéér klein , maar mijn vrouw werkt met de 5700 en heeft een klein tasje bij , en ik heb een grote tas bij met 3 lenzen de 17-80, de 80-200, en een 60mm voor de macro opnamen.
          dus hier is een groot verschil daar ik regelmatig moet veranderen van lens naargelang de foto die ik wil nemen,en in de 5700 zit dit allemaal in
          maar de snelheid en het werken met een spiegelreflex is natuurlijk véél plezanter
          hopenlijk heb je hier iets aan
          suk6 met je aankoop
          NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

          Comment


          • #6
            Als je zo vaak onscherpe foto's hebt, zou het best kunnen dat je D70 het beruchte backfocus probleem heeft.

            Mijn exemplaar had het ook: teruggestuurd via dealer naar DB, na 3,5 weken terug: focus probleem opgelost

            -paul
            D70 + 18-70 kitlens, flitserke SB-800, Sigma 70-210 , Sigma 24 f/2.8, Nikon 50 D f/1.8, Nikon F70, Sigma 70-300 Super Macro APO II, Nikkor 180 D f/2.8 -- BD0294BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by paulb
              Als je zo vaak onscherpe foto's hebt, zou het best kunnen dat je D70 het beruchte backfocus probleem heeft.

              Mijn exemplaar had het ook: teruggestuurd via dealer naar DB, na 3,5 weken terug: focus probleem opgelost

              -paul
              Moet ik me nu zorgen maken, hier heb ik nog nooit van gehoord, verklaar mje nader over de details van dit probleem.
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

              Comment


              • #8
                Deze thread heeft meer info,

                http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=45748

                En op dpreview.com zijn er behoorlijk wat posts over backfocus

                Maar het kan opgelost worden hoor, meestal een kwestie van (software) calibratie bij nikon (DB)

                -paul
                D70 + 18-70 kitlens, flitserke SB-800, Sigma 70-210 , Sigma 24 f/2.8, Nikon 50 D f/1.8, Nikon F70, Sigma 70-300 Super Macro APO II, Nikkor 180 D f/2.8 -- BD0294BE

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jijsambalbij
                  Originally posted by paulb
                  Als je zo vaak onscherpe foto's hebt, zou het best kunnen dat je D70 het beruchte backfocus probleem heeft.

                  Mijn exemplaar had het ook: teruggestuurd via dealer naar DB, na 3,5 weken terug: focus probleem opgelost

                  -paul
                  Moet ik me nu zorgen maken, hier heb ik nog nooit van gehoord, verklaar mje nader over de details van dit probleem.


                  611 replays en nog niet van backfocus gehoord
                  Waar heb jij gezeten dan
                  Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                  Mijn website.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb nog geen enkele dslr gezien die standaard even scherpe foto's maakt als de meeste prosumer toestellen.
                    Bij de D70 de instellingen op scherper zetten helpt al iets en photoshop gebruiken nog veel meer.
                    Alles heeft zijn voor en nadelen maar ik wil geen prosumer meer als ik de foto's van de D70 vergelijk met deze van mijn vorige Minolta A1
                    NIKON D70
                    NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

                    Comment


                    • #11
                      Hoe opent een mens die ndf files, die men neemt als men de ccd op stof wil testen ?

                      'k ga de vragen beginnen in het rood te zetten, kwestie van duidelijkheid
                      To make your dreams come true, wake up

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jdm
                        Hoe opent een mens die ndf files, die men neemt als men de ccd op stof wil testen ?

                        'k ga de vragen beginnen in het rood te zetten, kwestie van duidelijkheid
                        ok, die ndf files dienen dus om te gebruiken in nikon capture, waar je blijkbaar automatisch het stof kunt laten weghalen door de software Maar aangezien ik geen ndf files meer heb van voor het kuisen, en dat die dustremover het meeste van het stof heeft weggehaald, heb ik dat dus tot nu niet kunnen testen..... Ne mens leert toch veel bij met te chipoteren.
                        To make your dreams come true, wake up

                        Comment


                        • #13
                          Ja 'k zit met veel vragen

                          en nu zit ik namelijk ook met geen mooie vingerafdruk op mijn spiegel of opdat wat erboven zit dus mijn vraag is :
                          Hoe mag ik mijn spiegel kuisen ? Mag ik dat gewoon met instanet doen, en mag ik dat bovenste gedeelte waardoor het licht van de spiegel naar de zoeker gaat, ook met een produkt reinigen of moet ik daar afblijven ?

                          Dat beginnerstadium he.....
                          To make your dreams come true, wake up

                          Comment


                          • #14
                            Doe dus ook maar mijn verhaal.
                            De D70 een paar weken in mijn bezit samen met een 28-85 (lens kitlens was toen niet voorradig), nu toch al meer dan een week dat ik met de 18-70 werk.
                            Niet wild enthousiast, dichtbij opnames lukken zelden zelfs niet vanop statief,werk meestal in A-mode en spotmeting.Heb ook al geprobeerd manueel scherp te stellen maar krijg voor hetzelfde onderwerp vanaf statief toch hetzelfde resultaat,dus daar ligt het probleem niet.Hier kan je een paar opnames bekijken http://hvds.fotopic.net/c201311.html die er op het eerste zicht scherp uitzien maar vb voor het korenaar werd scherpgesteld op het derde van rechts en bezie dan maar eens het resultaat (F5.6 1/250 A-mode spotmeting AUTO)Foto is op bepaalde delen scherp maar de geboden scherptediepte bij 5.6 zou volgens mij een beetje naar voor moeten kunnen geschoven worden (Backfocus???)
                            Herkennen sommigen dit probleem bij zichzelf.
                            Aquarius
                            D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                            BD0290BE

                            Comment


                            • #15
                              Hallo Waterman,
                              Als je de test met de lineaal nog eens doet, leg de lineaal dan niet loodrecht op de camera maar bv op 45 graden of zo. Als je dan focust op het getal 30 ofzo dan wordt het resultaat duidelijker.
                              Wat dieptescherpte betreft, niet alleen je diafragma is van belang maar ook je brandpuntsafstand (meer tele=minder dieptescherpte), afstand lens naar onderwerp (Hoe kleiner die afstand=minder dieptescherpte) en diafragma (hoe groter diafragma [klein getal] = minder dieptescherpte.
                              Mijn mening over de DSLR is dat je het beste glas moet gebruiken wat je je kan veroorloven (nikon 60mm micro?) en dat je goed moet weten hoe je een foto moet nabewerken... Ik zou dus ook eerder een nikon 50mm 1.8 aanschaffen dan (wat ik hier veel lees) een 70-300mm
                              groetjes Edwin
                              Mijn Foto's

                              Comment

                              Working...
                              X