Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 Raw @ ISO800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 Raw @ ISO800

    http://www.mescamesh.de/DSC_0003.NEF

    toch weinig ruis zenne
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

  • #2
    inderdaad, dit is meer het voorbeeld dat ik verwachtte ... lijkt me in de orde van de ouwe trouwe D100 te liggen, heb de NEF eens in NC 4.1 geladen (perfect ondersteund) en mijn eigen custom curves erop losgelaten, hmmmm, héél goed, ik ben blij dat de D70 dezelfde trent behoudt, highlights niet te fel en eerder een half stopje naar beneden, dus met een goed ontwikkelde custom curve uit mijn D100 verfriste ik dit beeld !

    De sharpening stond op auto, heb ze op low gezet, dan is de ruisonderdrukking nog beter, way to go, een goed D70 beeld

    Comment


    • #3
      Originally posted by Phille
      inderdaad, dit is meer het voorbeeld dat ik verwachtte ... lijkt me in de orde van de ouwe trouwe D100 te liggen, heb de NEF eens in NC 4.1 geladen (perfect ondersteunt) en mijn eigen custom curves erop losgelaten, hmmmm, héél goed, ik ben blij dat de D70 dezelfde trent behoudt, highlights niet te fel en eerder een half stopje naar beneden, dus met een goed ontwikkelde custom curve uit mijn D100 verfriste ik dit beeld !

      De sharping stond op auto, heb ze op low gezet, dan is de ruisonderdrukking nog beter, way to go, een goed D70 beeld
      Phille, zou je me die "custom curve" eens kunnen doormailen. Ik ben benieuwd hoe zoiets invloed heeft op het beeld. Werkt het trouwens op Nikon Capture 4.0? Persoonlijk ga ik binnenkort ook voor de D70 gaan.
      D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

      Comment


      • #4
        welke curve gebruik je, Phille?

        Comment


        • #5
          de curve heb ik zelf bijgetuned tot ik een aardig resultaat had in de meeste gevallen. Heel soms moet je gewoon eens terug naar af, want sommige foto's (eerder uitzonderingen) schreeuwen om een lager contrast.

          Wat is na een anderhalf jaar D100 me het meest opgevallen :

          - het optrekken van de midtones en de schaduwen kan best door een tone curve die ongeveer 1/2 stop deze gebieden naar boven haalt.

          - je moet een keuze maken en dan verder beslissen : ga ik voor een redlijk goed contrast met het lichte risico dat je de highlights heel soms 'verbrandt' of ga je voor een curve die in de hoge regionen net wat teurg afbuigt.

          - Ik koos voor de laatste versie, een bump-up van laag-mid, maar met een terugname (zacht) van hoog.

          - Als je NEF werkt zal je nog steeds kunnen spelen met deze curves, dit doe ik heel soms als ik een nog beter resultaat verwacht.

          - Ook de D70 heeft deze prachtige tool aan boord, kudos Nikon, een sterk staaltje fijntuning

          - Je kan de curve opladen met Nikon capture contole vanaf versie 3 en hoger (4.1 voor de D70) en deze zit bij de Nikon Capture Editor.

          - Ik gebruik momenteel deze curve ..............

          bekijk het verschil in volgende vergelijking: het bovenste beeld is getrokken met de 'standard' (normal) tone-setting van de D100, terwijl in het tweede voorbeeld de ingeladen 'custom' curve in de D100 wordt aangeroepen, een groot verschil ... bekijk ook het verschil in de histogrammen. Het mooie is dat je in de D100 in princiepe telkens andere waarden kan aanroepen, en na opgedane ervaring zo voor bepaalde type van fotografie je instellingen kan aanpassen. De D100 en D70 (denk ook D2H) zijn de enige camera's in hun klasse die deze prachtige eigenschap hebben.

          Het kleine opstootje rechts in het histrogram toont echter ook aan dat je tegen de grens aanzit, dus met custom curves moet je zeker je highlights in het oog houden, er mag geen detail verloren gaan door overbelichting.



          Comment


          • #6
            Ik zit met een probleempje. Mijn browser probeert de NEF te openen met de Quicktime plugin (is dat normaal??) om vervolgens vrolijk vast te lopen. Weet er iemand hoe ik dit kan zien zonder Nikon soft?
            “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
            Scott Adams

            Comment


            • #7
              dit is onmogelijk ... het is het Nikon Elecronic Format

              Comment


              • #8
                Phille, is het goed dat ik die curve van je gebruik?
                Ik heb een tijdje de "White wedding"-curve gebruikt, ben toen teruggegaan naar de normal tone, wat me best bevalt.
                Ik ben laatst teruggegaan naar in jpg fine foto's maken, is wat minder omslachtig. Nu kan ik even snel foto's branden en de cdrom mee naar werk nemen, waar ik op het pcscherm kan controleren hoe de kleuren eruit zien (op de iMac thuis is alles veel warmer van kleur).

                Comment


                • #9
                  Originally posted by markali
                  Ik zit met een probleempje. Mijn browser probeert de NEF te openen met de Quicktime plugin (is dat normaal??) om vervolgens vrolijk vast te lopen. Weet er iemand hoe ik dit kan zien zonder Nikon soft?
                  idem hier... opent idd ook met quicktime.... na heel lang wachten uiteindelijk wel een soort "thumbnail" weergave te zien gekregen.... maar onbruikbaar.

                  zal ook moeten wachten tot ik m'n nikon met soft heb lijkt me...
                  Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                  Comment


                  • #10
                    tuurlijk, no problem, link staat in vorige post ...

                    Comment


                    • #11
                      De nikon viewer (die kan NEF files bekijken) is wel te downloaden op de Nikon website, de topic bij software bevat de links ...

                      Comment


                      • #12
                        Phille, wat me opvalt is dat vooral de jas van de man - zonder jouw curve - mooier van kleurtoon/contrast is.
                        De broek en (onderkant) groene auto zijn met jouw curve weer mooier.

                        mvg,

                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt voor de verhelderende uitleg!
                          D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

                          Comment


                          • #14
                            Ik GA een D70 kopen, maar heb 'm nog niet, en m'n F801 heeft geen 'digitaal' serienummer... Toch zou ik die NikonView wel eens willen bekijken om die NEF-file te onderzoeken... is er ergens een demo-versie waar ik geen serienummer in moet vullen?

                            Comment


                            • #15
                              Ja Z900, ergens is er altijd een risico dat op de highlights zoals de jas een beetje contrast verloren gaat omdat je de curve terug afbuigt. Maar met RAW kan je dit altijd nog bijwerken indien gewenst, dit is enkel een voorbeeld van een verschil tussen geen/wel custom curve, uiteindelijk speel je met alle settings tot je tevreden bent.

                              Met een jpg kan je dat niet meer omdat de informatie reeds gecomprimeerd verloren is, maar voor velen is zo'n curve gewoon een manier om minder werk aan een foto te hebben, de meeste foto's die ze dan in jpg trekken hoeven haast geen postprocessing.

                              Als ik opmerk dat er bv een probleem opduikt met een curve, ik heb er andere klaarstaan, of gebruik er geen en tracht de midtonen zo op te trekken ...

                              Uiteindelijk is een ding wel tof, je hebt de mogelijkheid in RAW je opname opnieuw te maken, en op film was het al 'te laat'

                              Sommigen zullen zeggen, al dat werk, maar dit is ieders keuze en goesting, ik hou minstens zoveel van postprocessing als van het fotograferen, het is zoals een donker kamertje, je ziet je foto 'goed' komen

                              Comment

                              Working...
                              X