Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 + Nikkor 20mm/2.8 in bezit - advies kitlens: Nikkor 18-70 DX of Tamron 28-75/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 + Nikkor 20mm/2.8 in bezit - advies kitlens: Nikkor 18-70 DX of Tamron 28-75/2.8

    Als alles goed gaat ben ik morgen in het bezit van een tweedehands Nikon D70.
    Hierbij zit oa een Nikkor 20mm /2.8 AF-D en een Nikkor 50/1.4 AF-D.

    Nu vraag ik me af welke lens ik het best als walk-around lens hieraan kan toevoegen: de Nikkor kitlens 18-70 DX of een Tamron 28-75/2.8?

    Als ik de reviews goed gelezen heb is de Tamron scherper en hij is lichtsterker. Nadeel van deze lens is dat je geen echte groothoek hebt.
    Ik denk dat ik regelmatig een landschapje fotografeer en ook weleens binnenshuis.
    In mijn geval heb ik dus al een 20mm/2.8, is het nu slimmer om de Tamron te kopen, of ga ik waarschijnlijk de 18 - 28 mm zoomrange missen (ondanks de 20mm prime).

    Graag zou ik jullie advies hieromtrent horen. Momenteel heb ik een Coolpix 880 en heb dus nog geen ervaring met losse objectieven. Wat advies van DSLR-gebruikers zou dus welkom zijn

    Bedankt alvast
    Last edited by pascal s; 26 oktober 2004, 22:55.
    Nikon D70 / CP880

  • #2
    Re: Nikkor 20/2.8 in bezit - advies kitlens: Nikkor 18-70 DX of Tamron 28-75/2.8

    als je niet die echte groothoek nodig hebt ben je mss meer met tamron 24-135.scheelt toch al met 28mm en is verrassend scherp.als ik niet echt 2.8 of zo nodig heb gebruik ik deze altijd

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 20/2.8 in bezit - advies kitlens: Nikkor 18-70 DX of Tamron 28-75/2.8

      28mm (wordt 42mm) is echt geen breedhoek, ik vind 18mm (wordt 27mm) al erg nipt. Ik zou dus voor die 18-70 opteren, temeer omdat die in kombinatie met de D70 erg goed schijnt te zijn. In de laatste Réponses Photo werden een aantal kombinaties uitvoerig getest en de 20mm bleek daar zeer slecht te zijn op een D70 (de 50/1.8 ook)!!! Ik kan dit moeilijk geloven, maar ja - misschien kan je eens een testje doen met de 20mm op verschillende openingen en zien of het OK is of niet. Ik ben wel nieuwsgierig!

      Comment


      • #4
        Re: D70 + Nikkor 20mm/2.8 in bezit - advies kitlens: Nikkor 18-70 DX of Tamron 28-75/

        Zo, ik ben net terug, heb mezelf een tweedehands D70 opgehaald, toevallig van een Belg, zeer toffe en correcte gast moet ik zeggen
        Ben hem vergeten te vragen of hij lid is van BelgiumDigital maar dat zal ik hem nog wel vragen (hoe kun je het vergeten he? ).

        youp en krisd, beide bedankt voor jullie reactie.
        Hoeveel en hoe grote groothoek ik nodig heb weet ik ook nog niet precies - heb wel foto's gezien van de 20mm lens die ik gekocht heb en die vond ik er goed uit zien.

        Maar hoeveel extra groothoek bv die 18-70 heeft in de praktijk vind ik lastig in te schatten.Want hoeveel groothoek is nu eigenlijk gewenst, gemiddeld genomen?
        Die 18mm van de kitlens is bv toch wel heel handig als ik het goed begrijp? Van die lens vind ik het nl wel jammer dat hij niet zo lichtsterk is als de Tamron; kun je hier bv fatsoenlijk mee uit de hand foto's maken, zonder statief? Want een statief meezeulen wil ik zoveel mogelijk vermijden - is in dat geval een lichtsterke lens zoals de 2.8 Tamron gewenst?

        Dat die 20/2.8 en 50/1.4 slecht zouden scoren op een D70 kan ik me ook niet zo goed voorstellen... toevallig iemand die daar ervaringen mee heeft?

        Verder zijn alle suggesties mbt een goede walk-around kitlens, met liefst fatsoenlijke breedhoek, betaalbaar en waarmee uit de hand kan worden geschoten (lichtsterk?) altijd welkom
        Prijsklasse zo ongeveer van de kitlens, dus max +/- 400 euro.
        Last edited by pascal s; 26 oktober 2004, 23:15.
        Nikon D70 / CP880

        Comment

        Working...
        X