Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cropfactor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cropfactor

    De vraag is misschien al eens gesteld geweest hier op het forum maar ik vind er niet direct iets over terug.

    Op een canon 550d heb je een cropfactor van 1.6, merk je hierdoor een verschil als je via de zoeker kijkt of niet? Aangezien het de sensor is die kleiner is zie ik hier een verschil met wat je door de zoeker ziet en wat je uiteindelijk als foto krijgt. Of is hier een aanpassing voorzien zodat wat je in de zoeker ziet ook is wat je op foto krijgt (buiten ergens een 5% rand of zo bij sommige toestellen).

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: cropfactor

    de cropfactor heeft geen invloed op het zoekerbeeld.
    Wel is het zoekerbeeld net iets kleiner dan wat uiteindelijk op de foto komt bij de 550d.
    Sommige mensen zien dit als een probleem...
    ...maar dit leer je snel. Op termijn weet je ongeveer hoeveel dit is en weet je toch perfect te kadreren.
    Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

    Comment


    • #3
      Re: cropfactor

      Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
      de cropfactor heeft geen invloed op het zoekerbeeld.
      Wel is het zoekerbeeld net iets kleiner dan wat uiteindelijk op de foto komt bij de 550d.
      Sommige mensen zien dit als een probleem...
      ...maar dit leer je snel. Op termijn weet je ongeveer hoeveel dit is en weet je toch perfect te kadreren.
      Zoals je zegt de cropfactor heeft geen invloed op het zoekerbeeld. Maar als ik dan door mijn lens kijk op 50mm wordt dit dan op de foto het beeld alsof ik door de zoeker zou kijken op 80m? Lijkt mij niet echt logisch.

      Comment


      • #4
        Re: cropfactor

        De zoeker van een cropcamera is aangepast om ongeveer (95%) weer te geven van wat uiteindelijk op de foto gaat komen.

        Eigenlijk moet ik zeggen: de zoeker van eender welke dslr (crop of ff) is zo aangepast dat hij ongeveer weergeeft wat uiteindelijk op de sensor gaat vallen.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: cropfactor

          Oorspronkelijk geplaatst door Glenn Vc Bekijk bericht
          De vraag is misschien al eens gesteld geweest hier op het forum maar ik vind er niet direct iets over terug.

          Op een canon 550d heb je een cropfactor van 1.6, merk je hierdoor een verschil als je via de zoeker kijkt of niet? Aangezien het de sensor is die kleiner is zie ik hier een verschil met wat je door de zoeker ziet en wat je uiteindelijk als foto krijgt. Of is hier een aanpassing voorzien zodat wat je in de zoeker ziet ook is wat je op foto krijgt (buiten ergens een 5% rand of zo bij sommige toestellen).

          Alvast bedankt.
          Cropfactor heeft enkel en alleen te maken met de afmetingen van de sensor van je camera, deze werden bepaald tegenover de afmetingen van 35mm film (had 35mm niet de nuttige afmetingen van 36mm X 24mm gehad), dan zou de cropfactor er ook anders uitgezien hebben.

          Wat je ziet door de zoeker tegenover wat er op je foto komt te staan, heeft alleen te maken met de weergave van je zoeker, bij de gewone consumer toestellen zou dat ongeveer 95% van je beeld zijn, al heb ik daar bij sommige toestellen mijn bedenkingen bij. Er komt dus méér op je foto te staan dan wat je door de zoeker ziet.

          Bij duurdere modellen heb je een 100% zoekerbeeld, eens je dat gewoon bent geweest, wil je dat terug, daarom dat ik mijn bedenkingen heb bij een 95% zoekerbeeld, volgens mij is het verschil bij sommige modellen veel meer.

          Wat doet die cropfactor nu, simpel uitgelegd, als je een 50mm objectief gebruikt, dan gaat dit zich op televlak gaan gedragen als (in jou geval crop 1.6) 50mm X 1,6 = 80mm.

          Maar dan heb je nog een hele theorie over het gedrag op gebied van scherptediepte versus diafragma, deze zal ik je hier maar besparen, want niet iedereen is het daarover eens, en het zou wel eens kunnen uitlopen op een paginalange discussie.

          Comment


          • #6
            Re: cropfactor

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            De zoeker van een cropcamera is aangepast om ongeveer (95%) weer te geven van wat uiteindelijk op de foto gaat komen.

            Eigenlijk moet ik zeggen: de zoeker van eender welke dslr (crop of ff) is zo aangepast dat hij ongeveer weergeeft wat uiteindelijk op de sensor gaat vallen.
            Dat is meteen ook de reden waarom het zoekerbeeld op een cropdslr veel kleiner is dan op een fullframe dslr.

            Comment


            • #7
              Re: cropfactor

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Wat doet die cropfactor nu, simpel uitgelegd, als je een 50mm objectief gebruikt, dan gaat dit zich op televlak gaan gedragen als (in jou geval crop 1.6) 50mm X 1,6 = 80mm.
              het is nog simpeler, aangezien objectieven zich niets aantrekken van wat er achter hen gebeurt. Het beeldvlak is kleiner waardoor de beeldhoek kleiner is, wat ongeveer hetzelfde resultaat geeft als een 1.6x langer brandpunt. Je kan het het best zien als een foto met de randjes afgesneden (dat is het eigenlijk ook).
              Maar wat er overblijft van het beeld heeft wel de karakteristieken van het gebruikte brandpunt en niet die van een 1.6x langer brandpunt.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: cropfactor

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Maar wat er overblijft van het beeld heeft wel de karakteristieken van het gebruikte brandpunt en niet die van een 1.6x langer brandpunt.
                Dan moet je ook maar die karakteristieken bij name noemen en oppassen dat je niet den kop in den strop steekt....

                Comment


                • #9
                  Re: cropfactor

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Dan moet je ook maar die karakteristieken bij name noemen en oppassen dat je niet den kop in den strop steekt....
                  wat denk je van scherptediepte? De coc remt dat wat af, maar bij gelijke beeldhoek geeft een kleiner brandpunt meer scherptediepte.

                  dat kan ik gerust zeggen zonder den kop in den strop.
                  Last edited by putor; 19 januari 2011, 20:32.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: cropfactor

                    Kan Rockwell omschrijft de cropfactor heel duidelijk
                    Hopelijk heb je hier wat aan



                    Groeten,

                    Roland

                    Comment

                    Working...
                    X